וול סטריט
צילום: Ahmer Kalam, Unsplash

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

וול סטריט מתקרבת לסוף עונת הדוחות שלה, כשהשבוע צפוי אחד הדוחות המעניינים ביותר - אנבידיה שתדווח ביום שלישי; בנוסף השבוע יתפרסמו נתוני מכירות הבתים הקיימים באוקטובר, כאשר הצפי הוא לירידה קלה מחודש ספטמבר
רוי שיינמן |

בשבוע שעבר פורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן שהפתיע לטובה - האינפלציה נותרה ללא שינוי לעומת החודש הקודם (3.2%) בעוד הצפי היה לעליה של 0.1%. השווקים הגיבו בעליות כאשר ה-S&P 500 סגר את השבוע בפלוס 2.5% והנאסד"ק בפלוס 3.5%. בגזרת הדוחות דיווחו מספר חברות מעניינות, וגם מספר ישראליות כמו מאנדיי מאנדיי , צים צים , פאלו אלטו  פאלו אלטו וטאואר  טאואר (US) .

השבוע צפוי להתנהל גם כן על רקע מדד המחירים שהפתיע לטובה, בעיקר מתוך העובדה שהאטה באינפלציה מורידה את הסיכוי להעלאת ריבית מצד הפד. בגזרת הדוחות ידווחו מספר חברות גדולות, ובראשן אנבידיה  NVIDIA COR שתדווח בשלישי אחרי המסחר, אבל גם זום ZOOM VIDEO , בסט ביי BEST BUY CO INC , אייץ' פי HEWLETT PACKARD , ובאידו  BAIDU.COM  צפויות לדווח.

האינפלציה הפתיעה לטובה - מה אומרים האנליסטים?

כאמור, האינפלציה בארה"ב הפתיעה לטובה, אבל האם זה אומר שאפשר להיות בטוחים שהפד לא יעלה עוד את הריבית השנה? ד"ר גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי בבנק לאומי, סבור שכן: "נראה שהעלאות ריבית ירדו מהפרק. הורדות ריבית צפויות עוד במחצית הראשונה של שנת 2024. העלייה הנמוכה מהצפוי של 0.2% במונחים חודשיים במחירי הליבה במדד המחירים לצרכן באוקטובר מפחיתה עוד יותר את הסיכוי שהפד יעלה את הריבית עוד, וצפויה המשך ירידה באינפלציה במהלך החודשים הקרובים, מה שיוריד מסדר היום את האפשרות להעלאת ריבית".

שיעורי האינפלציה בארה"ב

גם בלידר צופים הורדות ריבית מצד הפד, כמו שכותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "היינו יותר פסימיים לגבי מדד אוקטובר בארה"ב ובהחלט מדובר במדד נמוך בהסתכלות ברכיבים החשובים. אומנם מחירי השכירות ממשיכים לעלות בקצב מהיר יחסית אך מעט התמתנו. לפי מחירי השכירות באתרי האינטרנט נדמה שמגמת ההתמתנות במדד תימשך. בסופו של דבר, עדיין אינפלציית הליבה עלתה ב-4% לעומת שנה אחורה והפד שואף להגיע לקרוב ל-2%. כמו במרוץ מרתון, הקילומטר האחרון הינו הקשה ביותר. אנו צופים הורדת ריבית של 0.5% במחצית השנייה של 2024, פחות ממה שמתומחר בשוק".

גם אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מחזק את ההערכות להורדת ריבית בארה"ב לאור נתוני האינפלציה: "הנתונים הכלכליים בארה"ב ממשיכים לתמוך בתזה של "נחיתה רכה". קצב הגידול השנתי של המכירות הקמעונאיות מתמתן, אך לא בשיעור חד מדי, נתוני שוק הנדל"ן מצביעים על חולשה ניכרת, תביעות דמי אבטלה עברו לעליה בשבועות האחרונים, וגם ליבת האינפלציה ממשיכה לרדת. החל ממדד דצמבר קצב אינפלציית הליבה צפוי לרדת מהר יחסית  מכיוון שייצאו מספירת האינפלציה השנתית מדדי מחירי הליבה שעלו בין דצמבר 2022 למאי 2023 בשיעור חודשי של 0.4%-0.5%. מאז חודש מאי כל המדדים החודשיים היו נמוכים מ-0.4%.  

מן הצד השני, שוק התעסוקה האמריקאי דווקא מראה חולשה מסוימת, כפי שמציין יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות, בבנק מזרחי טפחות: "אל מול ההאטה האינפלציונית, ניכרת חולשה מסוימת גם בשוק התעסוקה האמריקאי - מספר האמריקאים אשר הגישו תביעה חדשה לדמי אבטלה זינקו בשבוע האחרון ל-231 אלף, מ-218 אלף בשבוע הקודם – המספר הגבוה מאז אוגוסט". הנתון הבא יתפרסם ביום רביעי, כאשר הצפי הוא לירידה ל-225 אלף תביעות חדשות.

מתקרבים לסוף עונת הדוחות - מה צפוי השבוע?

השמיים הם הגבול - דוחות אנבידיה

החברה המעניינת ביותר שצפויה לדווח השבוע, ואולי המעניינת ביותר בכל עונת הדוחות, היא אנבידיה  NVIDIA COR שתדווח ביום שלישי אחרי המסחר. המניה כבר יותר משילשה את עצמה מתחילת השנה, ושווי השוק כבר חצה את 1.2 טריליון דולר, אבל החברה ניצבת תחת איום ההאטה בביקושים, שמאיים על כל השוק, וגם תחת הגבלות ייצוא השבבים החדשות של ממשל ארה"ב. בוול סטריט צופים שהחברה תדווח על רווח למניה של 3.36 דולר על הכנסות של 16.16 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה לרבעון המקביל בו דיווחה אנבידיה על רווח למניה של 58 סנט והכנסות של 5.93 מיליארד דולר.

למרות העליה המטאורית של המניה, משקיעים ואנליסטים רבים עדיין מאמינים שיש לאנבידיה מקום לעלות, כאשר מחיר היעד הממוצע עומד על 580 דולר - זה אפסייד של 17.6% למניה שכבר עולה 493 דולר. השוק מאמין שהביקוש והעיסוק הגובר בבינה מלאכותית ימשיכו לספק לאנבידיה את הגל עליו אנבידיה רוכבת מאז שהתחילה העליה במניה בסוף שנת 2022. ברבעון הקודם אנבידיה עקפה את התחזיות בגדול - היא דיווחה על רווח למניה של 2.7 דולר והכנסות של 13.51 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח למניה של 2.09 דולר והכנסות של 11.09 מיליארד דולר, ולמרות האתגרים עימם היא מתמודדת בתקופה האחרונה, השוק צופה שהיא תצלח את כולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית אנבידיה נסחרת במחיר של 493 דולר ושווי שוק של 1.22 טריליון דולר. מתחלית השנה זינקה המניה ב-244%.

מניית אנבידיה מתחילת השנה

אין ביקוש למחשבים - דוחות HP

חברה נוספת שתדווח השבוע, גם כן ביום שלישי אחרי המסחר, היא HP  HEWLETT PACKARD . האנליסטים בוול סטריט צופים לחברה רווח למניה של 0.9 דולר, 5.9% מעל שנה שעברה, והכנסות של 13.68 מיליארד דולר, 7.6% מעל שנה שעברה. הצפי אולי מעיד על עליה לעומת שנה שעברה, אבל חשוב לציין שהחברה פספסה את הצפי ברבעון הקודם וגם הורידה את התחזית לשנה - אותה היא צופה לסיים ברווח של 3.23-3.35 דולר לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 3.3-3.5 דולר. ואם זה לא מספיק, מספר שבועות אחרי דוחות הרבעון השני, דווח כי ברקשייר האת'אווי של וורן באפט מחסלת את הפוזיציה שלה בחברה.

אחד הדברים שישפיעו על תוצאות החברה יותר מכל הוא הביקוש למחשבים פרטיים, שנמצא בירידה בתקופה האחרונה. HP נהנתה מקפיצה אדירה בביקושים בתקופת הקורונה - אנשים שהיו תקועים בבתים במהלך הסגרים החליטו לקנות מחשב או לעבור לדגם חדש יותר, אבל הגל הזה גרם לכך שעכשיו להמון אנשים יש מחשבים יחסית חדשים ולכן הביקושים ירדו. עוד תופעת לוואי של הקפיצה אדירה בתקופת הקורונה הייתה הגדלת המלאים, איתם נתקעה החברה, מה שגם כן הניב לה הפסדים. עם זאת, הפתיחה המחודשת של השווקים והחזרה לעבודה במשרדים הביאו להתאוששות מסוימת בסגמנט המחשבים, מה שיכול להשפיע לטובה על הדוחות.

מנית HP נסחרת במחיר של 28.3 דולר למניה ושווי שוק של 27.97 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-5.8% וב-12 החודשים האחרונים ירדה המניה ב-2.9%.

מניית HP מתחילת השנה

הריבית הגבוהה מכבידה על הצרכנים - דוחות בסט ביי

ענקית הקמעונאות בסט ביי  BEST BUY CO INC תדווח השבוע ביום שלישי לפני המסחר, ותמשיך את עונת הדוחות של רשתות הקמעונאות אחרי טארגט  TARGET CORP ווולמארט  WALMART שדיווחו בשבוע שעבר. החברה צפויה להציג ירידה בתוצאות לעומת השנה שעברה, בדומה לשאר הסקטור, בעיקר בגלל סביבת הריבית הגבוהה שמשפיעה על כוח הקניה של הצרכנים, וצפי האנליסטים בהתאם - בוול סטריט צופים לחברה רווח למניה של 1.19 דולר - ירידה של 13.8% לעומת שנה שעברה, והכנסות של 9.88 מיליארד דולר - ירידה של 6.7% משנה שעברה.

המשקיעים יקוו לראות תוצאות טובות יותר לפחות מאלו של וולמארט, מאחר וטארגט דיווחה על דוח טוב במיוחד כשדיווחה על רווח למניה של 2.1 דולר - מעל צפי האנליסטים שהיה ל-1.47 דולר למניה והרבה מעל הצפי לרווח למניה של בסט ביי. חשוב לציין שבסט ביי היא רשת הרבה יותר קטנה מבחינת הכנסות לעומת טארגט ווולמארט (הגדולה ביותר). בסט ביי הכניסה ב-2022 רק 42.75 מיליארד דולר, זאת בהשוואה לטארגט שהכניסה 107.59 מיליארד דולר, ווולמארט שהכניסה סכום של 499.65 מיליארד דולר - יותר מפי 10 מבסט ביי.

המנייה של בסט ביי נסחרת במחיר של 68.2 דולר ושווי שוק של 14.85 מיליארד דולר. מתחילת השנה ירדה המניה ב-15%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.