וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק עלה ב-0.5%; מובילאיי עלתה ב-5.5%, אינוביז קפצה ב-11%

הפד צפוי מחר לפרסם את החלטת הריבית האחרונה שלו לשנה וההסתברות לכך שהריבית תישאר כשהייתה עומדת כעת על 97.1%. השווקים נסחרו בעליות שערים עם שלושת המדדים הגדולים שעלו עד 1%. מחיר הנפט הגולמי נסחר בירידות של 1.3% למחיר של 81.2 דולר לחבית. הזהב ירד ב-0.6% ועמד על 1,993 דולר לאונקיה. הדוחות הצפויים השבוע: יום שלישי: אחרי המסחר: AMD  ADVANCED MICRO DEVICES יום רביעי: אחרי המסחר: פייפאל PAYPAL , קוואלקום QUALCOMM INC -1.33% , סולאראדג' סולאראדג' , איירביאנבי AIRBNB, INC . יום חמישי: לפני המסחר: פלנטיר PALANTIR TECHNOLOGIES , אלי לילי ELI LILLY & COMPANY , נובו נורדיסק NOVO NORDISK A/S , מודרנה MODERNA . אחרי המסחר: אפל APPLE , בלוק H&R BLOCK INC , סטארבקאס STARBUCKS , קוינבייס COINBASE GLOBAL .  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 1.29%

    מאקרו

    ביידן עם צו ראשון לבינה המלאכותית - מה זה אומר עבור ענקיות הטכנולוגיה? - "אלו הפעולות המשמעותיות ביותר שננקטו עד כה על ידי הממשל על מנת לקדם את תחום הבינה המלאכותית", נכתב מהבית הלבן לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - החלטת הריבית, דוחות אפל, ומה מעריכים האנליסטים שבוע המסחר בוול סטריט יתנהל השבוע סביב שני צירים מרכזיים - הראשון הוא החלטת הריבית הצפויה ביום רביעי, והשני הוא הדוחות ואפל בראשם; מה הצפי להחלטת הריבית ואיזה עוד חברות מענייניות ידווחו השבוע? איך הבנק המרכזי של שבדיה הגיע לפשיטת רגל ואיך הפד מטשטש את זו שלו? הבנק המרכזי של אנגליה כבר הגיש בעבר לפרלמנט בקשה לחבילת סיוע שתוציא אותו מההפסדים שלו, ועכשיו הבנק המרכזי של שבדיה הולך באותה הדרך - מה הסיבה שהביאה את הבנקים המרכזיים הללו למצב הזה, למה נראה עוד בנקים מרכזיים הולכים באותה דרך, ואיך הפד התחמק מכל הסיפור?  

    מניות במרכז

    טויוטה תשקיע 8 מיליארד דולר נוספים במפעל לסוללות EV בארה"ב - ההשקעה של טויוטה במפעל החדש עומדת כעת על 13.9 מיליארד דולר, כשיצרנית הרכב מייצרת 5,000 מקומות עבודה חדשים (לכתבה המלאה) טסלה TESLA INC ניצחה בתביעה נגד פיצ'ר הנהיגה האוטונומית שלה - קיימות תביעות רבות נגד החברה בנושא וניצחון בתביעה כזו יכול להקל עליה בהמשך הדרך (לכתבה המלאה) ארה"ב מנסה לחסום את עסקת ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES וג'ט בלו JETBLUE AIRWAYS CORP - לפי טענת משרד המשפטים, העסקה אותה ג'ט-בלו מכנה "פרו-צרכנית" דווקא תגרום לעליית התעריפים לצרכנים ולפגיעה ביכולת הבחירה בין החברות (לכתבה המלאה) לקראת דוחות אנבידיה NVIDIA COR - ממה המשקיעים חוששים? - הכללים החדשים של ממשל ביידן צפויים להוות אתגרים משמעותיים לענקית השבבים ועלולים לגרום לפגיעה של 5 מיליארד דולר (לכתבה המלאה) טסלה  TESLA INC וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE יורדות - יצרנית שבבים אחת היא האשמה העיקרית - הביקושים בשוק הרכבים החשמליים בירידה ויצרניות הרכב מפחיתות השקעות וסופגות הפסדים. "צפו שהתיקון בתעשיית הרכבים יחמיר וימשך במהלך ששת החודשים הבאים" (לכתבה המלאה) מנכ"ל גוגל GOOGLE מעיד: למה זה חשוב לחברה להיות מנוע החיפוש ברירת המחדל? - המאבק של הרשות להגבלים עסקיים נגד ענקית החיפוש נמשך וניצחון הממשלה בתביעה צפוי להוות מכה קשה לגוגל (לכתבה המלאה) סיסקו CISCO SYSTEMS מקבלת הורדת דירוג - חששות מהאטה בביקושים - בין החששות: איבוד נתח שוק למתחרות וכי עסקת הענק לרכישת Splunk דווקא מגבילה את ענקית התקשורת (לכתבה המלאה) "כנראה שהמעבד החדש לא יספיק בשביל לעזור לאפל APPLE להתאושש - "אפל הודיעה על אירוע "מסתורי" היום לרגל חג ההאלווין האמריקאי כשלפי כל ההערכות היא הולכת להשיק בו קו חדש של מחשבים מסדרת המאק ומעבד חדש ומהיר יותר - לא בטוח שזה יספיק לדוחות בחמישי (לכתבה המלאה)  

    הישראליות בוול סטריט

    פאלו-אלטו תרכוש את דיג הישראלית בסכום שמוערך בכ-350 מיליון דולר ענקית הסייבר של ניר צוק הודיעה שהיא מתכוונת לרכוש את הסטארט אפ הישראלי בתחום הסייבר דיג סיקיוריטי; ההודעה מגיעה בהמשך לדיווחים על הכוונה של פאלו-אלטו לרכוש גם את טאלון הישראלית צ'ק פוינט  צ'ק פוינט מכה את הציפיות - רווח של 2.07 דולר למניה, לעומת צפי ל-2.02 דולר למניה החברה לא נפגעת מהמלחמה - "העסק העולמי שלנו המשיך לפעול כמתוכנן הודות למחויבות ומסירות של עובדינו; לישראל יש מובילות טכנולוגית בסייבר, אבל יש עוד הרבה מה לעשות"

    תגובות לכתבה(13):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 12.
      ניתוח גרף של גורביץ-יעלה..יירד.אבל יעלה ויעלה (ל"ת)
      אבי 01/11/2023 05:46
      הגב לתגובה זו
    • 11.
      י 31/10/2023 22:07
      הגב לתגובה זו
      השוק כאן יורד, בארה"ב עליות ופער הארביטראז תמיד שלילי. אחר כך יספרו לנו סיפורים על "מסחר כלכלי"
    • מתי תילמד 01/11/2023 08:42
      הגב לתגובה זו
      זה פערים,על המלחמה שמעת? על הכלכלה המידרדרת וכו'
    • 10.
      רק לונג .מי שיהיה בשורט יפסיד כמו כל השנים (ל"ת)
      אלי 31/10/2023 21:10
      הגב לתגובה זו
    • 9.
      רק לונג ויש קולים ובנקים כמות אדירה (ל"ת)
      אלי 31/10/2023 21:09
      הגב לתגובה זו
    • 8.
      לנצל טיפשות שורטיזם על המדדים .נסדק תא (ל"ת)
      יעקב 31/10/2023 21:09
      הגב לתגובה זו
    • 7.
      השוק צוחק עליכם על גורביץ ועל השורטיסטים (ל"ת)
      צחי 31/10/2023 21:08
      הגב לתגובה זו
    • 6.
      לא יעלה כלום והשוק יעלה גם היום (ל"ת)
      מני 31/10/2023 19:52
      הגב לתגובה זו
    • 5.
      גורביץ נזרק מגלובס מביס ייזרוק עצמו מהעסקה שלו. (ל"ת)
      איתמר 31/10/2023 19:23
      הגב לתגובה זו
    • 4.
      גורביץ אתה פו .פה או פופו... (ל"ת)
      איצמר 31/10/2023 19:22
      הגב לתגובה זו
    • 3.
      אלכס 31/10/2023 17:47
      הגב לתגובה זו
      אם הנגיד יעשה את המעשה הנפשע והטיפשי ויעלה את הריבית הוא פשוט נותן מכה איומה לבורסה ולקריסה של 20 אחוז במדדים ומזה יהיה קשה לקום כי גם כך אין יום בלי חדשות רעות אז העלאה של הריבית תהיה המסר האחרון
    • 2.
      הכי גרוע לבורסה (ל"ת)
      דשדוש 31/10/2023 17:03
      הגב לתגובה זו
    • 1.
      70 שנה בבורסה 31/10/2023 15:20
      הגב לתגובה זו
      פייסבוק קפצה מ-120 ל-320 בחצי שנה כי אנשים התחילו לפצוח בשיחות עם צ'טים. לאן הגענו?! תרדו מהגג טיקטוקרים. הבועה לפני פיצוץ.
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

    טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

    בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

    מנדי הניג |
    נושאים בכתבה טראמפ

    נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

    "אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

    טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

    דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

    לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


    הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social