טסלה וריביאן יורדות - יצרנית שבבים אחת היא האשמה העיקרית

הביקושים בשוק הרכבים החשמליים בירידה ויצרניות הרכב מפחיתות השקעות וסופגות הפסדים. "צפו שהתיקון בתעשיית הרכבים יחמיר וימשך במהלך ששת החודשים הבאים"
אדיר בן עמי |

מניותיהן של טסלה TESLA INC וחברות רכבים אחרות נסחרות היום (שני) בירידות שערים, ככל הנראה בעקבות תחזית לא טובה של יצרנית שבבי הרכב ON ON SEMICONDUCTOR CORPORATION שגרמה למנית החברה ליפול ב-21% . הנהלת יצרנית השבבים צופה כי המכירות לרבעון הרביעי יעמדו על כ-2 מיליארד דולר, נמוך מ-2.2 מיליארד דולר שצפו בוול-סטריט.

מניית טסלה ירדה כ-5%, בעוד ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE ופורד FORD MOTOR ירדו עד 2%. ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS יצאה בזול לאחר שהודיעה היום כי הגיעה להסכם עבודה עם איגוד עובדי הרכב. תוצאותיה של ON פוגעות במניות הרכב מכיוון שהן מרמזות על האטה במכירות הרכבים החשמליים. ON מייצרת מוצרים שמנהלים חשמל וזהו כמובן אחד הרכיבים החשובים ברכבים המונעים על סוללות. יצרנית השבבים הצליחה לעקוף ברבעון את צפי האנליסטים עם מכירות של 2.18 מיליארד דולר, לעומת צפי של 2.15 מיליארד דולר.

פורד ו-GM שתיהן דחו לאחרונה השקעות של עשרות מיליארדי דולרים בייצור רכבים חשמליים, כשהן מצטטות את מצב הכלכלה והביקוש המתון לרכבים חשמליים. פולסווגן הזהירה בשבוע שעבר כי ההזמנות ל-EV מאטות. מנית טסלה ירדה ב-9.3% לאחר פרסום הדוחות בעקבות הערותיו של מאסק על כך שהריביות הגבוהות פוגעות בביקושים. 

למרות זאת, מכירות הרכבים החשמליים בעולם עדיין בצמיחה. המכירות עד כה השנה עלו בין 30% ל-40% בהשוואה לתקופה התואמת אשתקד. עם זאת, בעוד הצמיחה לפני שנה התקרבו ל-50%, כעת נראה שקצב הצמיחה השנה עשוי לרדת לבין 20% ל-25%. "צפו שהתיקון בתעשיית הרכבים יחמיר וימשך במהלך ששת החודשים הבאים", אמר אנליסט New Street,  פייר פראגו. 

גם יצרנית הסוללות היפנית - פנסוניק - לא עזרה יותר מדי למניות ה-EV. החברה תיקנה לאחרונה את תחזית המכירות שלה ל-2024 לכ-56 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 57 מיליארד דולר. תחזית המכירות של חטיבת האנרגיה של החברה, הכוללת סוללות ומוצרים נוספים, נחתכה בכ-15% לכ-5.9 מיליארד דולר. פנסוניק האשימה את ההאטה בביקושים ל-"רכבים חשמליים מתקדמים" בנוסף לחולשה בביקוש בקרב הצרכנים והתעשייה. רכבים חשמליים מתקדמים משתמשים לרוב בסוללות יקרות יותר. יצרניות הרכב, כולל טסלה, עברו לסוללות במחיר נמוך יותר על מנת לחסוך בעלויות, מה שהחמיר את הבעיה של פנסוניק.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

אנבידיה נופלת ב-3%, ברודקום קופצת ב-10%; הנאסד״ק יורד ב-0.3%

מערכת ביזפורטל |

ההאטה בשוק העבודה האמריקני, שהתבטאה בנתוני תעסוקה מאכזבים לאוגוסט, עוררה דאגות בשווקים הפיננסיים. על פי הדו"ח של משרד העבודה, מספר המשרות החדשות בתעשייה היה רק 22 אלף, הרבה פחות מהתחזיות שציפו לעלייה של 75 אלף משרות. שיעור האבטלה טיפס ל־4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021. ירידה משמעותית במשרות, ובמיוחד בירידה של המשרות ביוני, מסמנת אפשרות של חולשה מתמשכת בשוק העבודה האמריקני.


למרות הפתיחה החיובית במיוחד, השווקים עברו למגמה שלילית, כאשר ה-S&P מאבד 0.6%, הדאו יורד ב-0.8% והנאסד״ק עם 0.4% והתחזקות של האג"ח. התשואה על אג"ח לשנתיים ירדה ב־12 נקודות בסיס, והמשקיעים החלו לפנות לאג"ח ממשלת ארה״ב כמקלט בטוח. הירידה בתשואות מעידה על שינוי עמדות בשוק, כשהשווקים מצפים להורדות ריבית מצד הפדרל ריזרב כבר בתקופה הקרובה. תחזיות שוק הכספים מצביעות על כמעט שלוש הפחתות ריבית במהלך 2025, כתוצאה מהחשש מהאטה כלכלית משמעותית יותר.


למרות הציפיות להורדת ריבית כבר בספטמבר, המשקיעים בשוק המניות לא הגיבו בחיוב להקלות הצפויות. המשקיעים מודאגים שהפדרל ריזרב לא מצליח להתמודד עם ההאטה בשוק העבודה, במיוחד כשלא ניתן לראות ירידה מובהקת באינפלציה. בוול-סטריט מזהירים  מפני תחזיות אופטימיות מדי בנוגע להורדות ריבית ומציינים כי יש להבחין בין האטה זמנית בשוק העבודה לבין ירידה כלכלית עמוקה, שיכולה להוביל לנזק גדול יותר לכלכלה.


הזינוק המדהים של אופנדור: יותר מ-1,000% בפחות משלושה חודשים - מ־0.51 דולר ל-6 דולר תוך חודשיים; הזינוק המטורף בעקבות תזה של אריק ג׳קסון, מנהל קרן הגידול הקנדית, ודרישות לשינויים ניהוליים אחרי אזהרת מחיקה מהנאסד״ק, עם תוצאות מעורבות לדו"חות הרבעון השני.