סופרמרקט מרכול
צילום: אלכסנדר כץ

סיכום דוחות קמעונאית המזון - IBI: "ממליצים על טיב טעם ויוחננוף"

"מגמת עליית המחירים, התרחבות בשטחי המסחר של חלק מהחברות ופעילויות נוספות המשיקות לתחום קמעונאות המזון תמכו בשורת ההכנסות ברבעון השני"; "רשתות שיווק המזון נמצאות בתקופה מאתגרת הכוללת עלייה בתחרות לצד עלייה באינפלציה ובריביות"
דור עצמון | (1)

"לפי עיבודי IBI לנתוני סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה בישראל הציג עלייה של 2.4% בהיקף המכר הכספי ברבעון השני של השנה (בהשוואה למקביל), זאת על רקע מגמת עליית המחירים", כך כותבת שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות ב-IBI בית השקעות, על רקע דוחות קמעונאיות המזון במשק.

> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

"להערכתנו, עיתוי חג הפסח בהשוואה לתקופה המקבילה העיב על הצמיחה ברבעון. מנגד, אנו מעריכים כי מגמת עליית המחירים, התרחבות בשטחי המסחר של חלק מהחברות ופעילויות נוספות המשיקות לתחום קמעונאות המזון (דוגמת מגזר התעשייה בחברת טיב טעם, פעילויות be ודן דיל ברשת שופרסל וחברת זול סטוק ברשת יוחננוף) תמכו בשורת ההכנסות ברבעון השני של השנה. ובכך, רוב החברות הפועלות בענף הצליחו להציג צמיחה ברבעון השני, חוץ משופרסל שהציגה סטגנציה לאור ירידה בהכנסות מקמעונאות לצד עלייה בפעילות הנדל"ן ו-be. בכל הנוגע לנתוני ה-SSS נרשמה מגמת מעורבת, כאשר ראוי לציין לחיוב את חברת רמי לוי שהציגה את הנתון החזק בענף, להערכתנו לאור עליות המחירים הרוחביות בשוק שתמכו במעבר צרכנים לפורמט הדיסקאונט.

"קמעונאיות המזון רשמו שיפור במרווח הגולמי ברבעון (בהשוואה למקביל), זאת מלבד טיב טעם שהציגה סטגנציה לאור ירידה בתחום התעשייה לצד שיפור בתחום הקמעונאות", מדגישה אחיעז. "עם זאת, התייקרות בשלל תשומות בעיקר בשל העלייה באינפלציה ובשכר המינימום במשק העיבו על הרווחיות התפעולית ברבעון השני. ובכך, ויקטורי, יוחננוף וטיב טעם הציגו ירידה במרווח התפעולי (בהשוואה למקביל), בעוד ששופרסל ורמי לוי רשמו שיפור בשולי הרווח. נציין כי חברת שופרסל הציגה שיפור במרווח התפעולי לאחר שנה של שחיקה משמעותית בתוצאות ורמי לוי רשמה את השיפור על רקע העלייה במרווח הגולמי".

"בסה"כ הדוחות לרבעון השני של השנה היו בדומה לציפיות המוקדמות שלנו, כאשר ויקטורי הציגה רווחיות תפעולית נמוכה מהצפי בעוד ששופרסל רשמה שיפור גבוה מהצפוי בפרמטר זה. ההפתעה העיקרית בעונת הדוחות הייתה מצד חברת רמי לוי שדיווחה על טעות מהותית בפרסום תוצאות הרבעון הראשון של השנה לצד הצגת תוצאות חזקות לרבעון השני, כך ששני הרבעונים הראשונים של 2023 מגלמים תנודתיות משמעותית במרווחים שאינה מאפיינת את הסקטור.

אנו סבורים כי רשתות שיווק המזון נמצאות בעיצומה של תקופה מאתגרת הכוללת עלייה ברמת התחרות לצד עלייה ברמות האינפלציה והריביות שמעיבות מחד על ההכנסה הפנויה של הצרכנים ומאידך מכבידות על מבנה ההוצאות. להערכתנו, עליות המחירים בענף וסביבת המאקרו יתמכו בצמצום מסוים של סל הקנייה בסופר ובהתמתנות בסביבת הביקושים הריאלית בהמשך. על אף האתגרים שעומדים על הפרק, עדיין ניתן למצוא הזדמנויות בענף, כאשר אנו ממליצים בהמלצת תשואת יתר על טיב טעם ויוחננוף.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 29/08/2023 09:58
    הגב לתגובה זו
    מעולה, עדיף לקנות במקומות לא כשרים
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.