לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר לאחר היום לא מתקיים מסחר בעקבות יום השחרור מעבדות המכונה Juneteenth Day ושהוגדר כבר לפני שנתיים כחג לאומי-פדרלי.
בשבוע שעבר התפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בארה"ב לחודש מאי מהם עלה כי זו ירדה ל-4%, טוב מהצפי בשווקים לירידה ל-4.1%. האינפלציה בחודש מאי עלתה ב-0.1% בעוד הצפי היה לעלייה של 0.2%. אינפלציית הליבה (בנטרול מזון ואנרגיה) ירדה קלות בהתאם לצפי ל-5.3%. עם זאת, מחירי השכירות המשיכו לעלות ב-0.6% והשלימו עליה שנתית של 8%. במקביל, ולמרות הירידה, האינפלציה מתחילה להראות יותר ויותר את הדביקות שלה ושמעכשיו ההתמודדות איתה עשויה להיות קשה הרבה יותר דבר שיאתגר את חברי הפד'.
בתוך כך, ובהמשך לנתוני האינפלציה הטובים, פרסמו למחרת היום חברי הפד' את החלטת הריבית שלהם לפיה בעת הזו תיוותר הריבית על כנה ובשיעור של 5%-5.25%. הפד' לא צופה יותר כי ארצות הברית תיכנס למיתון ב-2023 ומעריך כי שיעור האבטלה יעמוד על 4.1% בסוף השנה, ירידה מ-4.5% קודם לכן. הצמיחה הכלכלית צפויה להתחזק ב-1%, לעומת 0.4% קודם לכן. הפעילות הכלכלית ממשיכה להתרחב בקצב מתון ותוספת המשרות הייתה חזקה. עוד אמרו כי קיימת רגישות מוגברת לסיכונים האינפלציוניים במשק. הצפי הוא גם שתנאי האשראי הדוקים יותר למשקי הבית והעסקים יכבידו על הפעילות הכלכלית.
נתון מעניין נוסף הוא הדוח של ענקית המשלוחים פדקס FEDEX שיתפרסם מחר לאחר נעילת המסחר. כמות המשלוחים והביקוש לכך בארה"ב מצביע במידה לא מבוטלת על כוח הקנייה של הצרכנים האמריקאיים ואף עשוי להעיד במידה מסוימת עד כמה חברי הפד' מצליחים לקרר את המשק האמריקאי באמצעות העלאות הריבית כחלק מהמלחמה באינפלציה. הדוח של פדקס אף עשוי להיחשב לעתים אינדיקטור מאקרו בדיוק כמו נתוני מדד המחירים לצרכן. עלייה בהכנסות של ענקית המשלוחים עלולה לשלוח את וול סטריט לירידות ובהתאם להיפך שכן היא תבטא ביקוש מוגבר וכוח קנייה שלא התקרר כראוי - רמיזה קלה לכך שהפד' ימשיך להעלות ריבית ושהאינפלציה לא תתקרר כמצופה.
נתוני מאקרו מרכזיים שצפויים להתפרסם השבוע:
מחר (שלישי) - מספר התחלות ואישורי בנייה (מאי).
רביעי - נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בבריטניה.
חמישי - מספר דורשי העבודה, מכירות של בתים יד שנייה, מדד האינדיקטורים המובילים.
שישי - מדדי מנהלי הרכש PMI (יוני) בארה"ב, יפן, בריטניה ואירופה.
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב: "החלטת ריבית הפד' בשבוע שעבר נראית יותר פוליטית מאשר מבוססת על שיקולים מקצועיים. אחרת קשה להסביר מדוע אחרי שהעלו את תחזיות הצמיחה והאינפלציה (PCE core) והורידו את התחזית לאבטלה, הנגידים החליטו לא להעלות ריבית, אלא רק התחזיות לריבית. הסיבה להחלטה זו יכולה להיות תוצאה של פשרה בין "נצים" ל"יונים" בוועדה המוניטארית. למרות התחזית לעוד שתי העלאות ריבית, הסיכוי לכך יחסית נמוך. מדוע?
- ה-S&P 500 צפוי לשבור היום שיא; ומה קורה באירופה?
- בכמה יעלה ה-S&P 500 בשנה הקרובה? תחזיות של הבנקים להשקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"למרות ההפתעות החיוביות בנתונים הכלכליים השונים, קצב הצמיחה ממשיך להתמתן. האינפלציה בירידה. סקרים ונתוני אינפלציה ממקורות שונים שהתפרסמו לאחרונה מצביעים שהכיוון שלה למטה. קצב האינפלציה הכללית אחרי מדד חודש יוני, שיתפרסם לפני פגישת הפד' ב-25/26 ליולי, ירד כמעט בוודאות מ-4% לכ-3%. זאת מכיוון שמדד יוני 2022 שייצא מהספירה של האינפלציה השנתית עלה בשיעור מאוד גבוה של 1.2%. גם קצב אינפלציית הליבה צפוי לרדת לאחר יציאה מהספירה של מדד הליבה של יוני 2022 שעלה ב-0.6%. מאז ספטמבר 2022 לא היה מדד הליבה שעלה ב-0.6%.
"הפגישה הבאה של הפד' ב-19/20 לספטמבר תתקיים אחרי שיתפרסמו מדדי יולי ואוגוסט. מדדי הליבה של יולי/אוגוסט 2022 עלו ב-0.3% ו-0.6% בהתאמה. סביר מאוד שהמדדים המקבילים ב-2023 יהיו נמוכים יותר על רקע היחלשות בסביבת האינפלציה. לפיכך, קצב אינפלציית הליבה ימשיך לרדת ויקשה על ההחלטה להעלות את הריבית גם בספטמבר. גם מדד הליבה של חודש ספטמבר 2022 עלה ב-0.6%. לכן, גם בפגישת הפד' ב-31 לאוקטובר תתקבל ההחלטה על רקע המשך הירידה באינפלציית הליבה. שורה תחתונה: קיים סיכוי גבוה יותר שריבית ה-FED לא תעלה עוד במחזור הנוכחי".
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "הנתונים הכלכליים בארה"ב מצביעים על המשך התרחבות בצריכה הפרטית עם גידול של 0.4% במסחר הקמעונאי (ללא דלקים ורכבים) לאחר 0.5% באפריל. בחודש יוני חל שיפור במדד האמון הצרכני מעבר לצפוי (עם ירידה בציפיות האינפלציה). מסתמנת חולשה בתעשייה (0.1% גידול בייצור), אך שיפור בסקר האזורי בניו יורק (empire state). מספר דורשי העבודה החדשים נותר יציב אך גבוה יחסית (262 אלף). משמעויות: פאוול לא מאותת על עצירה בהעלאת ריבית, אלא דילוג על החלטת ריבית אחת וצפוי להעלות את הריבית ביולי, אם אין שינוי משמעותי במגמת האינפלציה. במילים אחרות, התממשות (אפילו חלקית) של תחזית הריבית של פד' לא תטיב עם השווקים".
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של מזרחי טפחות: "מדד המחירים ליצרן בארה"ב ממשיך להקדים את המדד לצרכן, ולהעלות תהיות רבות בעינינו לגבי הציפיה שהאינפלציה במדינה תיעצר דווקא באיזו רמה הקרובה ליעד האינפלציה של הפד', אבל גבוהה ממנו באיזו מידה. על רקע ירידת מחירי הדלקים, במהלך החודש, ה-BLS מדווחת על ירידה חודשית של 0.3%, מנוכת עונתיות, באינפלציית מדד המחירים ליצרן, אשר מביאה את קצב השינוי השנתי במדד לכ-1.1% בלבד.
"נעיר כי מספר סעיפים, בעיקר בתחום הבריאות, משמשים לחישוב מדד המחירים של ה-PCE, המשמש כיעד האינפלציה של הפד', וצפוי להתפרסם לקראת סוף החודש. וסביר שגם מפה נראה התמתנות בנתונים, כולל ההשפעה המתבקשת על השוק. בינתיים, על רקע הגידול בקצב ההנפקות של האג"ח, ומידת אופטימיות ראויה, אולי, לגבי עקום התשואות בטווחים הארוכים יותר, הפד' מדווח על קיטון בכמות הפקדונות O/N בכלי ה-Reverse Repo של הבנק, אל מתחת לרף ה-2 טריליון דולר, לראשונה מאז יולי אשתקד".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
