אינטל של היום היא לא אינטל של פעם - מהיי-טק ללואו-טק ואיך זה משתלב עם ההשקעה בישראל
רעשי הרקע הפוליטיים ומלחמות הקרדיט האינסופיות, סביב ההחלטה של חברת אינטל להגדיל בעוד 15 מיליארד דולר את השקעתה במפעל חדש בקריית גת, הסיטו את תשומת הלב מהמוקד המרכזי של ההכרזה: החברה ממשיכה לראות בישראל חלק אינטגרלי מהפעילות שלה, חרף חוסר היציבות הפוליטית. אז נכון - אינטל של היום היא לא אינטל של פעם, היא מאבדת את ההיי-טק ומתמקדת בלואו--טק. אבל גם ישראל של היום היא לא ישראל של פעם ובתקופה כזו, כל השקעה מעודדת.
עובדי אינטל, תמונה מהפייסבוק על פי סעיף 27
מלחמת השבבים המתנהלת בימים אלו בין ארצות הברית, מדינות אירופה וסין, והשחיקה המתמדת במעמדה בשוק הביאו את אינטל להכריז לפני כשנתיים על שינוי אסטרטגי. במסגרתו, החליטה להקים מפעלי ייצור לשבבים, ולמעשה לקחת חלק משמעותי יותר בייצור השבבים לא רק עבור עצמם אלא גם עבור יתר החברות בתחום. במטרה לגוון את אתרי הייצור של השבבים, החליטה אינטל בשנתיים האחרונות להקים מפעלי ענק באירופה ובארצות הברית, בהשקעה של מיליארדים, שזכו לתמיכה מצד האיחוד האירופי והממשל האמריקאי. אך כאמור כעת מתברר שגם לישראל חלק משמעותי במהלך, בין היתר לאור ההיסטוריה הפורייה והארוכה של אינטל בישראל.
שחיקה מתמדת מול ניסיונות גיוון
אינטל היא חברת אלקטרוניקה המבוססת על פיתוח ואספקת מיקרו-מעבדים, מעגלים משולבים, מערכות שבבים ללוחות אם, שבבים גרפיים, ויחידות מחשוב אחרות ליצרני מערכות מחשבים (HP ,Dell וכו'). מרבית הכנסות החברה מגיעות מתחום הפעילות המסורתי של ייצור מיקרו-מעבדים ורכיבים עבור מחשבים אישיים.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות מתמודדת החברה עם תחרות משמעותית מצד שורה של שחקנים וביניהם אנבידיה, TSMC, AMD וחברות טכנולוגיה אחרות. תחרות אשר שחקה במידה רבה את כוחה ומעמדה בשוק. לכך מצטרפת העובדה שהעדר הגיוון במוצרים והעובדה שהחברה נשענת באופן משמעותי על שוק המחשבים, אשר נמצא בירידה מתמדת, דבר שהביא גם לשחיקה בהכנסותיה. בעבר ביצעה החברה ניסיונות שונים לגוון את פעילותה, אך הצליחה רק בצורה מוגבלת. אחד מהניסיונות הללו, הוא רכישת חברת הרכב האוטונומי הישראלית מובילאיי, תמורת סכום של 15.3 מיליארד דולר. בכך העמיקה החברה את פעילותה בתחום הרכב, והפכה במהרה לאחת החטיבות החשובות והרווחיות של החברה.
דגש על פיתוח מפעלי ייצור לשבבים
תחת המנכ"ל החדש פט גלסינגר, אשר נכנס לתפקיד בשנת 2021 הודיעה החברה על תוכנית אסטרטגית חדשה - IDM 2.0. במסגרתה, תפעל החברה במטרה להתחרות עם החברות TSMC הטייוואנית, וסמסונג היפנית בתחום ייצור שבבים. כחלק מהמהלך, הכריזה החברה על השקעה של 20 מיליארד דולר לצורך הקמת שני מפעלי ייצור שבבים חדשים באריזונה, שנועדו לתת מענה לשוק האמריקאי והאירופאי. בכך ביקשה החברה להפוך לחלק אינטגרלי בשרשרת הייצור של השבבים, לא רק עבורה אלא גם עבור יתר החברות הפועלות בתחום, כולל גם מתחרותיה הגדולות.
ההכרזה של משרד האוצר אתמול, על הגדלת ההשקעה להקמת מפעל חדש בקריית גת ל-25 מיליארד דולר, מגיעה כחלק מהתוכנית האסטרטגית עליה הכריז גלסינגר לפני כשנתיים. ההחלטה של גלסינגר נובעת בין היתר ממלחמת השבבים הגיאו-פוליטית המתרחשת בימים אלו בין מדינות אירופה, ארצות הברית וסין. משבר הקורונה, ועיכוב בשרשראות האספקה, חשף את הצורך העולמי בגיוון ייצור השבבים. בין היתר לאור ההישענות הכמעט מוחלטת על הייצור המתרחש במפעלי ייצור בטייוואן, המצויה בפני איום מתמיד בדמות פלישה סינית לשטחה. דבר אשר עשוי לפגוע בייצור השבבים, וביכולת של המערב לספק מוצרים טכנולוגיים.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הבחירה של אינטל בישראל אינה מפתיעה נוכח ההיסטוריה המשותפת והמוצלחת של החברה והמדינה. בשנת 1974 פתחה אינטל לראשונה סניף בארץ, שהיה לראשון שנפתח מחוץ לגבולות ארצות הברית. בשנות ה-80 הקימה החברה בסיוע המדינה את המפעל הראשון שלה בירושלים, בהשקעה של 50 מיליון דולר. בעשור לאחר מכן, הקימה את המפעל בקריית גת, שהפך ברבות השנים למפעל המוביל שלה בארץ (עבר גלגולים שונים). לאורך השנים הללו, רכשה החברה חברות ישראליות רבות, אשר פעלו בתחומי הפעילות השונים שלה. בתחילת השנה שעבר, כחלק מהמאמצים לפתח את יכולת הייצור והיציקה, הודיעה החברה על רכישת חברת השבבים הישראלית טאואר תמורת 5.4 מיליארד שקל. העסקה טרם הושלמה, העיכוב מעלה חששות שמא היא לא תושלם אבל באינטל דיברו לפני מספר חודשים על השלמת העסקה עד סוף המחצית הראשונה השנה - נשאר להם שבועיים לזה.
נכון לסוף שנת 2022 אינטל מעסיקה החברה בישראל באופן ישיר כ-11,700 אלף עובדים בשלושת מרכזי הפיתוח שלה בחיפה, פתח תקווה, ירושלים ובמרכז הייצור בקרית גת. על פי החברה מבחינת תעסוקה עקיפה, היא אחראית גם על יצירת משרות עקיפות בהיקף של כ-42 אלף עובדים במדינה. שנת 2022 הייתה שנת שיא עבור פעילות החברה בישראל שדיווחה על ייצוא בהיקף של כ-8.7 מיליארד דולר, המהווים 1.75% מכלל התמ"ג של מדינת ישראל ו-5.5% מכלל ייצוא ההיי-טק הישראלי. על פי הודעת האוצר מאתמול, ההשקעה הכוללת של אינטל במפעל החדש נאמד בכ-90 מיליארד שקל.
לאור הנתונים הללו, ניתן רק להניח שהמספרים עשויים להמשיך לצמוח על רקע ההשקעות הצפויות של החברה בישראל. עם זאת, ההצלחה תלויה כאמור ביכולת של אינטל להפוך למרכיב משמעותי בשרשרת הייצור של השבבים. אך צריך לזכור שעד כה החברה עוד לא הציגה הצלחות של ממש בתחום, וכי במידה והחברה לא תצליח, ככל הנראה יהיו לכך השפעות לרעה גם על המפעל בישראל והעובדים שלו.
עם זאת חשוב לזכור שישראל ממש לא לבד בכל מה שקשור להתרחבות של אינטל, ולהקמה של מפעלים חדשים. לפני כשנה השיקה אינטל את השלב הראשון של תוכנית ההשקעה שלה באירופה, אשר זכתה לתמיכת מדינות האיחוד האירופי. במסגרתה, היא מתכוונת להשקיע עד 80 מיליארד יורו במהלך העשור הקרוב, לאורך כל שרשרת הערך של המוליכים למחצה, ממחקר ופיתוח (מו"פ) ועד לייצור. בין היתר פועלת החברה בימים אלה להקים מפעל ענק בעלות של 17 מיליארד יורו בגרמניה, מרכז מו"פ ועיצוב חדש בצרפת. זאת לצד השקעה במו"פ, ייצור ושירותי ייצור ויציקה באירלנד, איטליה, פולין וספרד. בתוך כך, השבוע הודיעה החברה על הקמת מפעל בפולין בהשקעה של 4.6 מיליארד אירו (ההשקעה הגדולה ביותר במדינה).
כניסה לשוק שבבי הבינה המלאכותית - ישראל בראש
במקביל, בכדי להתמודד עם השינויים בתנאי השוק בתקופה האחרונה פועלת החברה להיכנס לתחום ייצור השבבים המיועדים לבינה מלאכותית (AI), במטרה להתחרות באנבידיה NVIDIA COR השולטת כיום בתחום, וענקית השבבים AMD ADVANCED MICRO DEVICES הקוראת עליה תיגר. בשבוע שעבר השלימה החברה מכירת 38.5 מיליון מניות של חברת הבת מובילאיי תמורת סכום של 1.6 מיליארד דולר.
בשנת 2025 מתכננת החברה להציג את שבב ה-"Falcon Shores" שפיתחה, אשר נועד לתמוך בפלטפורמות בינה מלאכותית דוגמת ChatGPT. זאת על רקע ההתעניינות ההולכת וגוברת בתחום מצד ענקיות הבינה המלאכותית. אלא שלפחות כרגע, השוק, אשר נשלט כמעט באופן בלעדי על ידי אנבידיה, וששב ה-H100 שפיתחה, ממש לא מחכה לכניסה של אינטל. במהלך החודש האחרון הצטרפה לתחום גם ענקית השבבים AMD, לאחר שהכריזה על שבב שבב ה-MI300X החדש שלה, שנועד להתחרות עם זה של אנבידיה.
לאור השינויים התכופים בתחום, קשה להעריך כיצד יראה השוק בעוד כשנתיים, אך מה שבטוח הוא שלחברה מצפה תחרות קשה מאד עם חברות שכבר משקיעות במוצרים הללו שנים. בניגוד למתחרותיה, אינטל לא מחזיקה בנתח שוק משמעותי בתחום זה, לאחר שהשבב שלה Ponte Vecchio, סבל מעיכובים ובעיות שונות. בינתיים, הודיעה החברה בחודש שעבר כי השלימה משלוח ראשון של מחשב העל Aurora של Argonne National Lab, המבוסס על Ponte Vecchio, שלטענת החברה בעל ביצועים טובים יותר משבב ה-AI האחרון של אנבידיה. אלא ששבב ההמשך של החברה, Falcon Shores, לא ישווק כאמור עד 2025, כאשר עד אז צפויה אנבידיה להכריז על שבב חדש.
מבט על מצבה של מניית אנבידיה ביחס לזו של אינטל מספק חלק מהתמונה. מי שבעבר הייתה המתחרה הקטנה, חצתה לאחרונה את שווי טריליון הדולר, לאחר זינוק של כ-155% במחיר המניה בשנה האחרונה. מניית אינטל לעומת זאת, הספיקה לרדת בכ-3% במהלך תקופה זו, כאשר שווי השוק שלה עומד על כ-152 מיליארד דולר בלבד. לצורך השוואה, לפני כחמש שנים (תחילת 2018) עמד שווי החברה של אינטל על כ-225 מיליארד דולר, בזמן ששווי השוק של אנבידיה עמד על 81 מיליארד דולר בלבד.
- 20.ישראלי 21/06/2023 18:43הגב לתגובה זובמובהקות האדם שכתב את הכתבה לא מבין כלום בהייטק , מונע מלהעכיר את החדשה הנפלאה הזו וסתם מבשר בשורות איוב , אינטל היא השער בעולם לאפשר כל חלום ישומי של תוכנה, בינה מלאכותית, ועוד באשר הוא , המוח שיאפשר כל דבר זה הייצור של המוח שאינטלקטואלים בעצם עוסקת בו ... למי שלא מבין בין השורות... ההשקעה היא חדשה שתניב אלפי אלפי מקומות עבודה תשים את ישראל על מפת כח הייצור של מוליכים למחצה בעולם ועוד ...
- 19.Miguel 20/06/2023 17:43הגב לתגובה זומעניין לדעת מה מחבר הטור היה כותב אילו זה קרה בזמן ממשלת שמאל. ניחוש פרוע: הישג אדיר לממשלה.
- 18.יוסי 20/06/2023 14:15הגב לתגובה זוהכתבה שלך היא שטות אחת גדולה... ואני אומר זאת בתור מהנדס אלקטרוניקה באינטל... כתבה עם אג'נדה ברורה שמנותקת מהמציאות או מהבנה בסיסית בתעשיית ההייטק....
- ממשלה* (ל"ת)יוסי 20/06/2023 15:15הגב לתגובה זו
- 17.רועי 20/06/2023 13:29הגב לתגובה זוהמחיר שלה כיום מאוד מאוד זול, הפאונדרי לבדו יהיה שווה 300 מיליארד עוד 5 שנים, הכפלה של פי3 על הערך כיום
- 16.Tl 20/06/2023 10:38הגב לתגובה זוכלפי חוץ, היכן שנוגעים הדשא מפסיק לצמוח. כלפי פנים קרבים למלחמת אזרחים שניה. וכל עוד ישראל תלויה בה, גורלה צפוי להיות זהה.
- 15.מתן 20/06/2023 09:50הגב לתגובה זוצ׳יפים מתקדמים לחישובי AI זה העתיד. יש chip war בין ארהב לסין ולהיכנס לנישה הזאת ולגייס מיליארדי דולרים מימון ממשלתי זה גאונות לשמה.
- 14.ייצור שבבים זה לאו טק איזה טפשות (ל"ת)משה ראשל"צ 20/06/2023 06:47הגב לתגובה זו
- 13.שששש 19/06/2023 23:33הגב לתגובה זוזה לא מפעל ליציקת מתכת או פלסטיק :)
- 12.מגמדים כל הישג . (ל"ת)כ ד 19/06/2023 22:52הגב לתגובה זו
- 11.ניהול כושל 19/06/2023 22:38הגב לתגובה זוהפסידו את שוק הסלולאר.... מה עוד אפשר להגיד על מעבדים מתחממים ומקובעים על x86.אפילו מייקרוסופט תומכת במתחרות כמו קואלקום.
- 10.ההשקעה בפולין היא של 4.6 מיליארד יורו ולא 4.6 מיליון (ל"ת)רק פי אלף 19/06/2023 22:11הגב לתגובה זו
- 9.אחד שמבין 19/06/2023 20:37הגב לתגובה זובתי יציקה, לאו טק, מי הכותב של הכתבה הזו??? מדוע אנשים שלא מבינים בתחום כותבים כתבות או ידיעות. הרי הוא ממחזר אינפורמציה שמגיעה מארה"ב, אז לפחות שהתרגום יהיה נכון.
- 8.כשהלקוח מתקיל את הפוקאל (ל"ת)אוי אברוך 19/06/2023 20:29הגב לתגובה זו
- 7.עוזרי 19/06/2023 20:16הגב לתגובה זועדיין מצליחה, אבל המתחרות כבר מתחילות להראות לה אבק. תוסיפו לזה תרבות ארגונית קלוקלת ושאיפה לבינוניות בהרבה מהמחלקות שם, וזהו..
- "עוזרי" - עוד מומחה בעל שם עולמי; טוקבק של ירקן בשוק (ל"ת)סטנלי פישר 19/06/2023 21:23הגב לתגובה זו
- דיויד 20/06/2023 16:05אל תתיחס
- 6.הפוקל של מחר זה לא הפוקל של אתמול (ל"ת)נוסטרו 19/06/2023 20:06הגב לתגובה זו
- 5."לואו-טק"?? כתב אוויל. 82.4% משוק השרתים: Intel Based (ל"ת)הטפשות - אינסופית! 19/06/2023 19:53הגב לתגובה זו
- 4.אזרח 19/06/2023 17:45הגב לתגובה זואינטל מבינה שהנכון בשבילה הוא להיות פאונדרי. ומישאומר שאינטל היא לאטק לא מבין כלום. אינטל פיתחה ומפתחת מוצרים שהם בחוד הקנה אבל כאשר אין לך לקוחות אפילו תהיה מקום ראשון בתעשיה בשיא הטכנולוגיה והפיתוח אתה נחשב לכלום. וזה המצב של אינטל.
- 3.פט גלסינגר 19/06/2023 17:37הגב לתגובה זוהיום מנכל אינטל פט גלסינגר הודיע שהמפעל החדש של אינטל יבנה בפולין.... בדוק אותי איתן
- אחד שמבין 19/06/2023 20:35הגב לתגובה זואתה טועה, בפולין יבנו מפעל Assembly and test. אריזה ובדיקות של הרכיבים. קרית גת בונים מפעל יצור ענק.
- 2.זה גם מה שחשבתי אתמול. צריך להגיד תודה (ל"ת)דניאל 19/06/2023 17:04הגב לתגובה זו
- 1.דמוגרף 19/06/2023 16:35הגב לתגובה זוהזדמנות להסב אלפי עובדים להייטק . פרנסה מכבדת עם הרבה ענין ואתגרים ובעיקר שינוי תרבותי . מקווה שדרעי וש"ס יתמכו .
- פרוספר 20/06/2023 10:09הגב לתגובה זואיך ילמדו הנדסאי ללא לימודי ליבה? מקווה שדרעי וש"ס יתמכו בלימודי ליבה. לאחר מכן השמיים הם הגבול.
- אלי 20/06/2023 08:00הגב לתגובה זובייצור באינטל עובדים משמרות 24/7 כולל חגים לא כולל כיפור, אז איך חרדים יעבדו שם?
- רחלי 20/06/2023 07:48הגב לתגובה זורעיון נהדר
- רעיון יפה (ל"ת)אלי 20/06/2023 06:08הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
