סיליקון ואלי בנק
צילום: טוויטר

מודי'ס בוחנת הורדת דירוג לבנקים שנפלו, איפה הייתם עד עכשיו?

שלושה בנקים שונים כשלו בשבוע האחרון, הרשויות לקחו את השליטה על שניים מהם ומשום מה כל העניין חמק מתחת לראדר של סוכניות הדירוג
מתן קובי | (9)

סוכנות הדירוג מודי'ס העמידה היום שישה בנקים במעקב אחר לקראת הורדת דירוג, תוך שהיא מציינת את ההסתמכות של הבנקים הללו על פיקדונות לא מבוטחים והפסדים משמעותיים בתיקי הנכסים שלהם. המהלך מגיע לאחר קריסתו המתוקשרת של בנק SBV ובסמוך לחששות גוברים בנוגע לבנק First Republic. זו היא לא הפעם הראשונה שהגופים הגדולים, אשר משקיעים עשרות מיליוני דולרים בניתוח של החברות אחריהן הם עוקבים, מפספסים אירוע משמעותי וגדול. אם גם החברות הללו וגם הרגולטור לא קראו את המצב מוקדם מספיק או בצורה לא נכונה, איך המשקיע הקטן יוכל לעשות זאת?

בחודש שעבר ראינו דוגמה נוספת למקרים בהם החברות הגדולות, אשר מעסיקות כמויות גדולות של עובדים ואנליסטים, מפספסות את מה שמתרחש בשוק. בגולדמן זאקס העלו אז את מחיר היעד למדד ה-S&P 500, לאחר שזה כבר הגיע לשם, תוך כדי שבבנק ציינו שישנה אפשרות שיאבד 25% נוספים. מקרים כאלו ראינו גם בארץ, למשל עם חברת מידרוג שפספסה את הסכנה באגרות החוב של חברות הליסינג סביב פרוץ הקורונה או כשהורידה את הדירוג לסדרת האג"ח של גיבוי, רק לאחר שהמניה נפלה ב-86% ולאחר כל המחדלים.

המקרה הנוכחי חמור ומשמעותי הרבה יותר, מה שצריך להדליק נורה אדומה למשקיעים בכל הנוגע הסתמכות על קבלת אזהרה מגוף כזה או אחר. הפעם הרשויות בארה"ב הצליחו להציל את המצב ולהבטיח את כספי לקוחות הבנקים, מה שמוביל לעלייה חדה במחירי המניות היום, אך נראה כי יש לנהוג במשנה זהירות בימים אלו - אי אפשר לדעת מי החברה או הבנק הבאים שיושפעו מהמצב הנוכחי של העלאות הריבית ולא בטוח שנראה את הרשויות שוב רצות לחלץ את הבאים בתור (במידה ויהיו כאלה).

מודי'ס מורידה כעת את הדירוג של חלק מהאג"ח של סיגנצ'ור בנק לדירוג C - אג"ח זבל, והסוכנות תחדל מלדרג את הבנק מכאן והלאה. מעבר לסיגנצ'ור בנק, ישנם עוד שישה בנקים שנמצאים כעת תחת זכוכית המגדלת של הסוכנות -  FIRST REPUBLIC BANK ,  WINTRUST FINANCIAL CORP ,  UMB FINANCIAL CORP ,  ZIONS BANCORP ,  WESTERN ALLIANCE BANCORP  ו-  COMERICA INC .

בנוגע לפירסט רפאבליק בנק אמרו בסוכנות: "במקרה והבנק יצטרך להתמודד עם משיכה גבוהה מהצפוי של פיקדונות, הבנק עשוי להזדקק למכור נכסים, ובכך להתמודד עם הפסדים שלא מומשו עד כה". הסוכנות ציינה כי חלק מהחולשות של הקבוצה במימון ובנכסים נזילים מקוזזות במידת מה על ידי כושר הגיוס הרשמי הנוסף של המגזר והזיכיון החזק של הבנק בבנקאות פרטית.

משקיעים לא צריכים להסתכל הרבה מעבר לעשור האחרון כדי לזכור את הרגולטורים וסוכנויות הדירוג ישנות ליד ההגה תוך כדי המשבר הפיננסי של 2008. בדומה לאותה התקופה, נראה כי גם סוכנויות הדירוג וגם הרגולטורים התנוונו לאחר תקופה ארוכה בה לא חווינו אירועים משמעותיים, כמו האירוע המתגלגל שלאחר הקריסה של SBV. הזמנים טובים לפני הנפילה, השווי של הנכסים (מניות או נדל"ן במקרים הללו) עולים ואף אחד לא חושש שמא משהו פה "טוב מדי".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ולמה מודיס מתעכבים עם הורדת דירוג לישראל? פקידים .... (ל"ת)
    ירושלמי 15/03/2023 07:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עסוקים עם המהפכה המשפטית (ל"ת)
    מטורללים 15/03/2023 06:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קנט מניות בנקים אל תפחדו גםאפל וטסלה (ל"ת)
    אפסלנד 15/03/2023 00:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בעוד שנתיים יגידו על בנק אחר (ל"ת)
    רפאל 14/03/2023 21:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נדי 14/03/2023 20:50
    הגב לתגובה זו
    גם ב 2008 וגם עכשיו סוכנויות הדירוג הן האחרונות להתריע על בעיות. מי שחושב שהם יורידו דירוג או תחזית לחברות במצוקה או למדינות ... חי בסרט. כשהצרות כבר יגיעו ויהיו השלכות אז הן יגיעו. מי שחושב שהן יתריעו כרגע על השלכה אפשרית של החקיקה והבלאגן, לא מבין איך הן עובדות.
  • 3.
    מודיס זו חברה להיסטוריה או להיסטריה ? (ל"ת)
    לילי 14/03/2023 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה זה 14/03/2023 19:58
    הגב לתגובה זו
    כשהמהפכה המקוללת תעבור הכלכלה תתרסק...כל חברות האשראי יורידו ואז יאמרו .. עכשיו נזכרים..
  • רפורמה מבורכת. לא לבג״צוקרטיה כן לדמוקרטיה (ל"ת)
    גולש 15/03/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לדעתי 14/03/2023 19:44
    הגב לתגובה זו
    2008
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.