מודי'ס בוחנת הורדת דירוג לבנקים שנפלו, איפה הייתם עד עכשיו?
סוכנות הדירוג מודי'ס העמידה היום שישה בנקים במעקב אחר לקראת הורדת דירוג, תוך שהיא מציינת את ההסתמכות של הבנקים הללו על פיקדונות לא מבוטחים והפסדים משמעותיים בתיקי הנכסים שלהם. המהלך מגיע לאחר קריסתו המתוקשרת של בנק SBV ובסמוך לחששות גוברים בנוגע לבנק First Republic. זו היא לא הפעם הראשונה שהגופים הגדולים, אשר משקיעים עשרות מיליוני דולרים בניתוח של החברות אחריהן הם עוקבים, מפספסים אירוע משמעותי וגדול. אם גם החברות הללו וגם הרגולטור לא קראו את המצב מוקדם מספיק או בצורה לא נכונה, איך המשקיע הקטן יוכל לעשות זאת?
בחודש שעבר ראינו דוגמה נוספת למקרים בהם החברות הגדולות, אשר מעסיקות כמויות גדולות של עובדים ואנליסטים, מפספסות את מה שמתרחש בשוק. בגולדמן זאקס העלו אז את מחיר היעד למדד ה-S&P 500, לאחר שזה כבר הגיע לשם, תוך כדי שבבנק ציינו שישנה אפשרות שיאבד 25% נוספים. מקרים כאלו ראינו גם בארץ, למשל עם חברת מידרוג שפספסה את הסכנה באגרות החוב של חברות הליסינג סביב פרוץ הקורונה או כשהורידה את הדירוג לסדרת האג"ח של גיבוי, רק לאחר שהמניה נפלה ב-86% ולאחר כל המחדלים.
המקרה הנוכחי חמור ומשמעותי הרבה יותר, מה שצריך להדליק נורה אדומה למשקיעים בכל הנוגע הסתמכות על קבלת אזהרה מגוף כזה או אחר. הפעם הרשויות בארה"ב הצליחו להציל את המצב ולהבטיח את כספי לקוחות הבנקים, מה שמוביל לעלייה חדה במחירי המניות היום, אך נראה כי יש לנהוג במשנה זהירות בימים אלו - אי אפשר לדעת מי החברה או הבנק הבאים שיושפעו מהמצב הנוכחי של העלאות הריבית ולא בטוח שנראה את הרשויות שוב רצות לחלץ את הבאים בתור (במידה ויהיו כאלה).
מודי'ס מורידה כעת את הדירוג של חלק מהאג"ח של סיגנצ'ור בנק לדירוג C - אג"ח זבל, והסוכנות תחדל מלדרג את הבנק מכאן והלאה. מעבר לסיגנצ'ור בנק, ישנם עוד שישה בנקים שנמצאים כעת תחת זכוכית המגדלת של הסוכנות - FIRST REPUBLIC BANK , WINTRUST FINANCIAL CORP , UMB FINANCIAL CORP , ZIONS BANCORP , WESTERN ALLIANCE BANCORP ו- COMERICA INC .
- בנק SVB דורש מהרשויות בארה"ב לקבל בחזרה 1.9 מיליארד דולר
- מניית FRC נחתכת ב-50% עקב דיווח על השתלטות של הרגולטור על הבנק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוגע לפירסט רפאבליק בנק אמרו בסוכנות: "במקרה והבנק יצטרך להתמודד עם משיכה גבוהה מהצפוי של פיקדונות, הבנק עשוי להזדקק למכור נכסים, ובכך להתמודד עם הפסדים שלא מומשו עד כה". הסוכנות ציינה כי חלק מהחולשות של הקבוצה במימון ובנכסים נזילים מקוזזות במידת מה על ידי כושר הגיוס הרשמי הנוסף של המגזר והזיכיון החזק של הבנק בבנקאות פרטית.
משקיעים לא צריכים להסתכל הרבה מעבר לעשור האחרון כדי לזכור את הרגולטורים וסוכנויות הדירוג ישנות ליד ההגה תוך כדי המשבר הפיננסי של 2008. בדומה לאותה התקופה, נראה כי גם סוכנויות הדירוג וגם הרגולטורים התנוונו לאחר תקופה ארוכה בה לא חווינו אירועים משמעותיים, כמו האירוע המתגלגל שלאחר הקריסה של SBV. הזמנים טובים לפני הנפילה, השווי של הנכסים (מניות או נדל"ן במקרים הללו) עולים ואף אחד לא חושש שמא משהו פה "טוב מדי".
- 8.ולמה מודיס מתעכבים עם הורדת דירוג לישראל? פקידים .... (ל"ת)ירושלמי 15/03/2023 07:37הגב לתגובה זו
- 7.עסוקים עם המהפכה המשפטית (ל"ת)מטורללים 15/03/2023 06:39הגב לתגובה זו
- 6.קנט מניות בנקים אל תפחדו גםאפל וטסלה (ל"ת)אפסלנד 15/03/2023 00:27הגב לתגובה זו
- 5.בעוד שנתיים יגידו על בנק אחר (ל"ת)רפאל 14/03/2023 21:44הגב לתגובה זו
- 4.נדי 14/03/2023 20:50הגב לתגובה זוגם ב 2008 וגם עכשיו סוכנויות הדירוג הן האחרונות להתריע על בעיות. מי שחושב שהם יורידו דירוג או תחזית לחברות במצוקה או למדינות ... חי בסרט. כשהצרות כבר יגיעו ויהיו השלכות אז הן יגיעו. מי שחושב שהן יתריעו כרגע על השלכה אפשרית של החקיקה והבלאגן, לא מבין איך הן עובדות.
- 3.מודיס זו חברה להיסטוריה או להיסטריה ? (ל"ת)לילי 14/03/2023 20:32הגב לתגובה זו
- 2.זה זה 14/03/2023 19:58הגב לתגובה זוכשהמהפכה המקוללת תעבור הכלכלה תתרסק...כל חברות האשראי יורידו ואז יאמרו .. עכשיו נזכרים..
- רפורמה מבורכת. לא לבג״צוקרטיה כן לדמוקרטיה (ל"ת)גולש 15/03/2023 00:01הגב לתגובה זו
- 1.לדעתי 14/03/2023 19:44הגב לתגובה זו2008
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
