וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק עלה ב-0.7%, סולאראדג' עלתה ב-5.7%, טסלה ב-5.5%

תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על 3.9%, התשואה לשנתיים על 4.8%. הנפט ירד ב-1% כשחבית נפט מסוג WTI נסחרה בתמורה ל-75.5 דולר; יוניון פסיפיק זינקה ב-9.3%

האם הפד' יעלה את הריבית ב-0.5% אחרי ההפתעה לרעה בנתוני ה-PCE, מה יהיה בכנס המשקיעים של טסלה, מה יהיו נתוני מסירות הרכב החשמלי של החברות הסיניות בחודש פברואר, והדוחות המעניינים של השבוע: טארגט וסיילספורס - זה מה שצריך לדעת עם פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט (לכתבה המלאה) קריפטו: הביטקוין יורד קלות אל מחיר של 23,300 דולר למטבע עם שווי שוק של 450 מיליארד דולר, גם האיתריום יורד קלות למחיר של 1,640 דולר, שווי שוק הקריפטו עומד על 1.07 טריליון דולר עונת הדוחות: הלילה אחרי הסגירה - זום.  בשלישי: טארגט, נורבגי'אן קרוז, קלובר, ואחרי הסגירה - ריביאן ו-AMC, פירסט סולאר ונובהווקס. ישראליות: פלייטיקה, אלוט. ברביעי: NIO, לוואוס, קהולס, ואחרי הסגירה - סיילספורס, סנופלייק. ישראליות: אבן קיסר, לייבפרסון, אינווויז,  בחמישי בסט ביי, קרוגר, ואחרי הנעילה - ברודקום, קוסטקו, מרוול, ו-דל. ישראליות: סטרטסיס, אאוטבריין, היפו. S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 1.49%

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו בלוגסטריט: לקראת שבוע של הכרעות - האם יכול להיות שיום שישי היה זמן לקנות בארה"ב? שבירה של איזו רמה תגרום לנו לחשב מסלול מחדש ומה אפשר להגיד על מניות כמו AMD, בלוק (סקוור) ועליבאבא? (לכתבה המלאה) מניות הטכנולוגיה בירידה - מתי ואיך לבחור מניות, והאם סיסקו מעניינת? מהן מניות אלפא, מה חושבים במורגן סטנלי על מניות הטכנולוגיה והאם כדאי לקנות סלי שבבים? לטור של שלמה גרינברג מניות במרכז המתחרה של סולאראדג' קיבלה המלצת קניה ושלחה את הסקטור לעליות. על אף החולשה במצב המניות של סקטור האנרגיה המתחדשת בתקופה האחרונה האנליסטים עדיין מאמינים כי העתיד ורוד - המניות של רוב חברות הסקטור עלו ביותר מ-5% (לכתבה המלאה) האתגר של אפל בסין: חתכה את המחירים של דגמי אייפון 14. יצרניות הטלפונים הניידים בסין מתחרות ראש בראש עם אפל על נתח שוק הסמארטפונים היוקרתי שבו היא שולטת. יצרנית האייפון מנסה לעורר את המכירות של הדגם החדש ביותר שלה - זה לא פשוט (לכתבה המלאה) וורן באפט מספק דוח פושר, אבל נותן תחזית חיובית לעסקי הביטוח. ברקשייר  BERKSHIRE HATHAWAY A של באפט דיווחה על ירידה של 8% ברווח התפעולי; Geico תעבור ב-2023 לרווח בהמשך להעלאת התעריפים (לכתבה המלאה) מניית טסלה עלתה אחרי דיווח ברויטרס שהמפעל שלה בגרמניה הקדים בשלושה שבועות את הצפי להגעה לייצור של 4,000 כלי רכב בשבוע. עוד על טסלה    TESLA INC   - החברה רוצה לעקוף את טויוטה. האם היא יכולה למכור רכב ב-30 אלף דולר? אחרי שהמניה עלתה ב-60% השנה, חברת הרכבים תארח ברביעי אירוע משקיעים, אבל אלה מצפים לבשורה: מחיר רכב נמוך עשוי להזניק את המניה ולגרום גם למספר הרכבים הנמכר לטפס, אפילו מעל המובילה טויוטה. אלון מאסק יביא בשורה חדשה? (לכתבה המלאה) חברת הבריאות ויאטריס דיווחה על רווח נקי מתואם של 823 מיליון דולר, מתחת לקונצנוס האנליטים ל-850.4 מיליון דולר. ויאטריס הוסיפה שסקוט סמית', ייכנס לתפקיד המנכ"ל ב-1 באפריל. מניית יוניון פסיפיק  UNION PACIFIC CORP קפצו אחרי שהחברה דיווחה כי השנה ימונה יורש למנכ"ל החברה לאנס פריץ. בעקבותכך בנק אוף אמריקה שדרג את ההמלצה שלו על המניה מנייטרלי לקנייה. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ענקית התרופות פייזר מנהלת מגעים לרכישת יצרנית התרופות לסרטן סיגן (Seagen) לפי שוווי שוק של כ-30 מיליארד דולר. מניית בסט ביי  BEST BUY CO INC  קיבלה הורדת המלצה לתשואת שוק (לעומת 'ביצועים טובים יותר') על ידי Telsey Advisory Group. על פי האנליזה, האינפלציה הגבוהה ועליית הריבית תכביד על המכירות והרווחים של בסט ביי ב-2023. אסטרוסקייל גייסה 76 מיליון דולר בסבב גיוס G - לא רואים סבבים כאלה בדרך כלל. סבב גיוס G הוא נדיר מאוד, אבל החברה מן הסתם לא רוצה לנסות להפוך לציבורית כשהשווקים יורדים ומנגד - היא חייבת מזומנים כדי לשרוד. החברה, העוסקת בשירותי לוויינים, גייסה מאז הקמתה 376 מיליון דולר, והיא רוצה להרחיב את היקף כוח האדם שלה (לכתבה המלאה) ישראליות בוול סטריט קבלת פנים צפויה להאב בנאסד"ק - נפילה של 50% בספאק עוד לפני שהישראלים התחילו למכור. החברה תחל להסחר תחת הטיקר HUBC, ומעדכנת את תחזיות ההכנסות והרווח ל-2022, האם יהיה מי שיחזיק או שכולם ימכרו? השווי של הספאק נחתך היום כבר לכ-5 דולר למניה - כנראה זו רק ההתחלה (לכתבה המלאה) חברת  ארבה רובוטיקס , שמפתחת מכ"מים לרכבים חשמליים ואוטונומיים ממשיכה בעליות אחרי שבשבוע שעבר זינקה ב48%, לאחר שעלו פרסומים על כך שהחברה תיכנס לשת"פ עם חברת טסלה. לא ניתנה הודעה רשמית מצד ארבה או טסלה. ככל הנראה נדע ב-1 במרץ ביום טסלה האם הדיווחים מהימנים (לכתבה המלאה)   

חברת  קומפיוגן (US) עקפה את התחזיות; עדיין נסחרת מתחת לדולר למניה. החברה דיווחה על הכנסות של 7.5 מיליון דולר והפסד למניה של 0.04 דולר; מצפה לשרוף בין 37 ל-39 מיליון דולר ב-2023; המניה עולה ב-1.5%, רחוקה ב-95% מהשיא (לכתבה המלאה) חברת טבע (US) תציע פירעון אג"ח בהיקף של עד 2.25 מיליארד דולר של סדרות של השנים 2023-2026. במקביל היא תגייס עוד 2.06 מיליארד דולר 'צמוד לקיימות'. לטבע יש עדיין חובות של 18.4 מיליארד דולר (אבל נמוך בהרבה מ-35 מיליארד). לטבע יש בקופה 2.8 מיליארד דולר במזומן (לכתבה המלאה) חברת גילת (US)  הכריזה על השקת מודם לוויני חדש, SkyEdge IV Taurus-M, לשווקים צבאיים וממשלתיים. על פי החברה, המודם תומך גם בדור הקודם, ומספק מענה לביקושים בשוק למודם בגודל קטן, בעל ביצועים גבוהים לתקשורת לוויינית בתנועה. חברת אינוויז  פותחת משרדים, מעבדה ומוסך ניסויים במינכן, גרמניה, זאת אחרי החתימה על שיתופי פעולה עם BMW ופולקסווגן הגרמניות. בחברה אומרים כי "המהלך עשוי להביא שיתופי פעולה פוטנציאליים נוספים". הנה מה שאמר מנכ"ל החברה בראיון לביזפורטל - לראיון המלא מניית טאבולה המשיכה לרדת גם היום אחרי הדוחות החלשים שפרסמה ביום שישי

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שלי 28/02/2023 08:44
    הגב לתגובה זו
    1670
  • 3.
    רק לונג .נקודה. רק לונג.שוקטמקפוט (ל"ת)
    עומר 27/02/2023 23:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רונן שוורץ 27/02/2023 23:02
    הגב לתגובה זו
    אבל שימו לב. טסלה ניכשלו. באפל מ 130 מופסדים המון 20 דולר למניה וזה לא הסוף. המדדים לא הגיעו ליעדם 10200-10300 נסדק מאה. אס אנד פי 3200 עלאק ..חחח נכשלו בדאקס. בקיצור דפוקים עם קבלות
  • 1.
    אי10 27/02/2023 16:23
    הגב לתגובה זו
    Evrithing under control
  • EVERY (ל"ת)
    +++++++ 27/02/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.