וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

האם הפד' יעלה את הריבית ב-0.5% אחרי ההפתעה לרעה בנתוני ה-PCE, מה יהיה בכנס המשקיעים של טסלה, מה יהיו נתוני מסירות הרכב החשמלי של החברות הסיניות בחודש פברואר, והדוחות המעניינים של השבוע: טארגט וסיילספורס
נתנאל אריאל | (2)

מדד ה-PCE, המדד המועדף על הפד', שפורסם ביום שישי הראה שהאינפלציה בארה"ב גבוהה יותר ממה שנדמה, ואולי יותר נכון לומר - לא מתקררת מספיק מהר כמו שהיינו חושבים, ובינתיים היא אמנם בירידה אבל הירידה הרבה יותר איטית ממה שבשוק העריכו. התוצאה הייתה ירידה חדה של 1.7% במדד הנאסד"ק, גם ה-S&P500 ירד ב-1%. המספרים היו גבוהים והשאלה היא כמובן כיצד זה ישפיע על החלטות הפד. נחזור לכך בהמשך.

במסגרת עונת הדוחות ידווחו השבוע:

ביום שני: ויארטיס, ואחרי הסגירה - זום. ישראליות: קומפיוגן, פרוטליקס.

בשלישי: טארגט, נורבגי'אן קרוז, קלובר, ואחרי הסגירה - ריביאן ו-AMC, פירסט סולאר ונובהווקס. ישראליות: פלייטיקה, אלוט.

ברביעי: NIO, לוואוס, קהולס, ואחרי הסגירה - סיילספורס, סנופלייק. ישראליות: אבן קיסר, לייבפרסון, אינווויז, 

בחמישי בסט ביי, קרוגר, ואחרי הנעילה - ברודקום, קוסטקו, מרוול, ו-דל. ישראליות: סטרטסיס, אאוטבריין, היפו.

חברות הרכב החשמלי טסלה TESLA INC , תקיים את כנס המשקיעים שלה ביום רביעי הקרוב. היא מן הסתם תספק מידע מעניין על התוכניות שלה, ואולי גם הקמת מפעל. במקביל, החברות הסיניות כמו NIO NIO INC , אקספנג  XPENG  וגם לי אוטו  LI AUTO INC יפרסמו את מסירות הרכבים שלהן לחודש פברואר.

מה יעשה הפד?

"המדד עלה 0.6% בחודש ינואר, פי 3 מהעלייה בחודש הקודם וגם הנתון הקודם (דצמבר) עודכן כלפי מעלה. לא זו בלבד, השוק צפה עלייה של שלוש עשיריות בלבד. דצמבר עודכן מ-0.3% ל-0.4%. השוק צפה עלייה של 0.4% בלבד וב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 4.7%, עלייה מ-4.3% בחודש ינואר. כמובן, כל המספרים הללו רחוקים ומתרחקים מיעד האינפלציה, העומד על 2%, וכן מהתחזית של הפד לשנת 2023, שמן הסתם תעודכן כלפי מעלה בקרוב" אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות. 

"בשורה התחתונה, נתון זה ואחרים – כמו דוח התעסוקה החזק, העלייה של מדד המחירים לצרכן והסנטימנט הצרכני, שעלה אף הוא מעבר למה שהשוק צפה (ועולה כבר שלושה חודשים ברציפות) – מראים שכלכלת ארצות הברית כלל לא מתמתנת ותרחיש "הנחיתה הרכה" נראה בהישג יד יותר מבעבר. תרחיש כזה יקשה על הפד לבלום את עליית האינפלציה. לא במפתיע, השוק מתמחר כעת העלאת ריבית של 50 נ"ב בסבירות נמוכה אך במעט מהעלאה של 25 נ"ב בחודש הבא – מה שהיה התרחיש המרכזי עד לא מזמן. צריך לציין בהקשר זה את תרשומת דיוני הפד שקדמו להעלאת הריבית הקודמת. חלק מהחברים רצו שהריבית תעלה ב-50 נ"ב כבר אז (לבסוף היא עלתה רק ב-25 נ"ב) והנתונים מאז חיזקו את עמדתם".

גם הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי מעריך שהריבית בארה"ב תעלה ב-0.5% בפגישת הפד' הבאה - מעבר לצפי של השוק. "להערכתנו, האינפלציה בארה"ב תמשיך לרדת, אך לא תחזור כל כך מהר ליעד של 2%, אלא תבלם ברמות גבוהות יותר. אם נתוני התעסוקה והאינפלציה שיתפרסמו בשבוע הבא יהיו רק בהתאם לתחזיות (האנליסטים צופים תוספת של 200 אלף משרות, אבטלה 3.4% ואינפלציית הליבה 5.4%) ה-FED עשוי אף לחזור לעליית ריבית של 0.5% בפגישה הבאה במחצית השנייה של חודש מרץ."

לדבריו "הצמיחה המשתפרת הייתה משמחת אלמלא האינפלציה שהתלוותה אליה. באירופה קצב אינפלציית הליבה עמד בינואר על 5.3%, גבוה מהתחזיות ומהנתון של החודש הקודם (תרשים 26). ביפן ממשיכה עלייה גם באינפלציה הכללית (4.3%) וגם בליבה (3.2%)  הסיכוי לעליית ריבית מעבר למה שהשווקים צופים קיים גם באירופה וביפן."

גם זבז'ינסקי מתייחס למדד ה-PCE ואומר כי "המדד הכללי עלה מ-5.3% ל-5.4% והליבה מ-4.6% ל-4.7%. קצב אינפלציית הליבה PCE נותר כמעט בלי שינוי בחודשים האחרונים, למרות עליות ריבית אגרסיביות. השווקים עדיין חושבים שה-FED יוריד ריבית לפני הגעת האינפלציה ליעד. הירידה בריבית שמסמנים השווקים בשנה הבאה צפויה להתרחש למרות ציפיות האינפלציה הגלומות לשנה הקרובה של 3.25% וציפיות רק במעט נמוכה מ-3% בשנה לאחר מכן"

קיראו עוד ב"גלובל"

לדברי מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק הפועלים, "העלייה החדה במדד ה-PMI , נתוני תעסוקה חיוביים, העלייה החדה ב-Core PCE והחשש כי האינפלציה תיוותר 'דביקה', הובילו בשבוע שחלף לעלייה חדה נוספת בתשואות ה- Treasuries, ולעלייה בציפיות השוק לריבית בסוף 2023 ל-5.28%. בחינת רכיבי המדד מצביעה, מחד, על התמתנות במחירי תשומות הייצור (Input costs) אך מאידך על עלייה מחודשת במחירים המבוקשים (priceSelling) מצד החברות בענפי השירותים והתעשייה לרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2022 , בין היתר בשל לחצי השכר.

"בכירי הבנקים המרכזיים המשיכו להדגיש השבוע את החשיבות בהמשך העלאות הריבית ובהותרתה ברמה מרסנת לזמן מה - פרוטוקול הפד חשף כי חלק מחברי הוועדה הרגישו שלא בנוח עם העליות בשוקי המניות בינואר וההקלה בתנאים הפיננסים, היות ולדעתם מגמה זו צריכה להוביל למדיניות מוניטארית מרסנת יותר. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלי 27/02/2023 08:42
    הגב לתגובה זו
    לכוון 1670
  • 1.
    לילי 27/02/2023 06:53
    הגב לתגובה זו
    לא נתן לצפות להוריד אינפלציה ולהגדיל תקציבי מדינה.ריבית גבוהה משפיעה לטווח קצר עד שהציבור מתרגל. שילוב ריבית וצימצום תקציבי יביא להורדת אינפלציה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.