אדם סינגולדה טאבולה
צילום: יחצ

טאבולה צונחת אחרי הדוחות; צפי להכנסות בהמשך נמוך מההערכות

החברה הכניסה ברבעון האחרון של 2022 371.27 מיליון דולר לעומת הצפי ל-367.49 מיליון דולר, גם בשורה התחתונה החברה עקפה את צפי האנליסטים, אך המשקיעים נפטרים מהמניה לאחר שהחברה צופה הכנסות נמוכות מהערכות האנליסטים לרבעון הבא
מתן קובי |

חברת טאבולה ההישראלית מדווחת על הכנסות של 371.29 מיליון דולר ורווח למניה של 0.16 דולר, צפי האנליסטים עמד על רווח של 0.05 דולר למניה. החברה צופה כי ברבעון הראשון של 2023 ההכנסות שלה יעמדו על בין 299 ל-325 מיליון דולר, אמצע טווח נמוך יותר מאשר צפי האנליסטים ל-325.9 מיליון דולר. בראייה שנתית החברה צופה הכנסות של בין 1.419 מיליארד דולר ל-1.469 מיליארד דולר, צפי האנליסטים עמד על 1.424 מיליארד דולר.

החברה צופה בשנת 2023 EBITDA מתואם בין 60 ל-80 מיליון דולר ורווח גולמי של בין 416 ל-436 מיליון דולר. בשנת 2024 החברה צופה EBITDA מתואם בסך של לפחות 200 מיליון דולר ולפחות 100 מיליון דולר של תזרים מזומנים חופשי, הודות חלקית לכך שהחברה צופה שהשותפות עם יאהו תחל לייצר הכנסות חלקיות באותה השנה.

לקראת סוף חודש נובמבר הודיעה יאהו על כך שתרכוש 25% ממניותיה של טאבולה, שזינקה ביום המסחר שלאחר ההודעה ב-43%. ביאהו וטאבולה מעריכים שהעסקה תניב הכנסות של לפחות מיליארד דולר בשנה, כאשר על פי הסכם השותפות ל-30 שנה טאבולה תקבל בלעדיות למכור מודעות מקוריות באתרי יאהו. החברות יחלקו את הכנסות ממכירת המודעות, אך לא חשפו את חלוקת ההכנסות ביניהן. טאבולה מקווה לראות מכך תרומה לרווחים שלה החל מהמחצית השניה של שנת 2023. 

לאחר פרסום ההסכם התראיין מנכ"ל טאבולה, אדם סינגולדה לביזפורטל ואמר: "תמיד היה לי ולטאבולה חלום לעבוד עם יאהו. גדלנו על יאהו. זו חברה שהיא אייקון וזו עסקה מאוד מרגשת מבחינתנו. זו עסקה שטובה לכולם - למפרסמים, לאתרי התוכן, ללקוחות. העסקה הזו מאוד קריטית לבעלי המניות שלנו. היא מעלה את ההכנסות למניה, ה-EBITDA, תזרים המזומנים - זו הכפלה פי 5. לבעלי עסקים ומפרסמים שעובדים איתנו זה בכלל ניצחון אדיד, כי יהיה להם יותר 'סקייל'. יהיה להם בעצם סיגנל (איתות) משמעותי על הצרכנים." (לכתבה המלאה והראיון)

בחודש דצמבר האחרון החברה חתמה על הסכם שותפות רב שנתי עם קבוצת Time Out, כאשר המגזין ייעזר בטכנולוגיה של טאבולה להעלאת מוערבות הגולשים והגדלת ההכנסות. בין הרכיבים שהוסכם כיוטמעו באתרים: הפיד של טאבולה, Taboola Newsroom, Explore More, רכיב אמצע כתבה ועוד.

לאחר פרסום הדוחות אמר סינגולדה: "על אף ש-2022 הייתה שנה מאתגרת ברמת ההוצאות על פרסום, הביצועים הפיננסיים שלנו היו יציבים. זו הייתה השנה השנייה הכי טובה שלנו בהקמת שותפויות חדשות עם פאבלישרים – כ-90% יותר הכנסות לחודש משנים קודמות, כולל החזרה של כמה פאבלישרים מרכזיים שעזבו אותנו בעבר. וכמובן, חתמנו על שותפות ל-30 שנה עם Yahoo שתחולל שינוי אדיר".

הוסיף סינגולדה ואמר: "2023 תהיה שנה של השקעות עבורנו. על אף שקשה לקבל ירידות לשנה הזו, אנחנו נשוב לצמוח בחצי השני של 2023 ובעוד שנדיר מאוד שצוותי הנהלה יודעים איך ייראה העתיד, 2024 תהיה עליית מדרגה ברמת ההכנסות עם הכניסה לפעילות עם Yahoo. אנחנו מצפים לייצר ב-2024 לפחות 200 מיליון דולר EBITDA מותאם ו-100 מיליון דולר תזרים מזומנים חופשי, למרות שזו תהיה שנה חלקית מבחינת הפעילות עם Yahoo. אני גם נלהב מאוד לגבי ההתקדמות שלנו בתחומים שהצבנו לחברה בעדיפות גבוהה – פרסום מבוסס-ביצועים, מסחר אלקטרוני ו-Header Bidding. תחומים אלה יניעו אותנו לצמיחה משמעותית ב-2024 ואחריה. אני מאמין שב-2024 טאבולה תהפוך לחברת הפרסום הגדולה בעולם ברשת הפתוחה, בסדר גודל שדומה לסנאפ, פינטרסט וטוויטר".

קיראו עוד ב"גלובל"

המניה רשמה את שפל כל הזמנים שלה בנובמבר האחרון כאשר עמדה על שער של כ-1.6 דולר למניה, מאז עלתה ביותר מ-180% בתחילת פברואר. בחודש האחרון ונכון לרגע זה המניה איבדה כ-21% ושווי החברה עומד על 880 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".