וורן באפט מספק דוח פושר, אבל נותן תחזית חיובית לעסקי הביטוח
ברקשייר הת'וואיי של וורן באפט דיווחה על ירידה של 8% ברווח התפעולי ברבעון הרביעי של השנה ל-6.7 מיליארד דולר. הירידה נובעת מפגיעה בתוצאות עסקי הרכבות של החברה ומירידה בשער הדולר האמריקאי. ללא נפילת הדולר, שהגדילה גם את החוב של הקבוצה , הרווח התפעולי של ברקשייר היה עולה בכ-13% לעומת התקופה המקבילה ב-2021 ל-7.9 מיליארד דולר.
ברקשייר רכשה מניות של עצמה ב-2.8 מיליארד דולר, עלייה ממיליארד דולר ברבעון השלישי, מה שהביא את הסכום הכולל השנתי של רכישות ל-7.9 מיליארד דולר. זה ירידה חדה בהיקף הרכישות העצמיות מ-27 מיליארד דולר ב-2021 ו-24.7 מיליארד דולר ב-2020.
הרווח התפעולי היה מתחת לצפי האנליסטים, אך נראה שההסבר בקשר לחולשה בשער הדולר מסביר חלק מהפספוס, אך לא את כולו. בשנה כולה הרוויחה החברה 30.8 מיליארד דולר. בקופת החברה 128 מיליארד דולר במזומן, לעומת 109 מיליארד דולר בסוף רבעון שלישי.
בברקשייר הדגישו כי בשל העלאות התעריפים, חטיבת ביטוח הרכב Geico צפויה להניב רווח חיתום ב-2023, לאחר הפסד חיתום של 1.9 מיליארד דולר ב-2022. Geico, אחת משלושת חברות הביטוח המובילות ברכב בארה"ב.
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- אפקט באפט: אלפאבית קופצת ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקשייר ממשיכה ליהנות משיעורי ריבית גבוהים על המזומנים שלה - המוחזקים בעיקר באגרות חוב ממשלתיות, כשבמקביל גם הכנסות הדיבידנד מתיק המניות בעלייה. הרווחים במסילת הברלינגטון הצפונית ירדו ב-13% ברבעון הרביעי ל-1.5 מיליארד דולר. התוצאות הושפעו לרעה מהיקפים נמוכים ועלויות תפעול גבוהות.
עסקי החשמל של ברקשייר הרוויחו ברבעון הרביעי 739 מיליון דולר - עלייה של 24%, כשבכל השנה הסתכם הרווח בתחום ב-3.9 מיליארד דולר - עלייה של 8% ביחס לשנה קודמת.
ולסיום אזהרה במסגרת הדוחות השנתיים - "אם מסיבה כלשהי אנשי המפתח שלנו, במיוחד מר באפט, יהיו בלתי זמינים, עלולה להיות השפעה שלילית מהותית על הפעילות שלנו. אם יהיה צורך במחליף למר באפט כעת, מועצת המנהלים של ברקשייר הסכימה שמר אייבל יחליף את מר באפט. הדירקטוריון עוקב ללא הרף אחר סיכון זה ויכול לשנות את השקפתו הנוכחית לגבי מחליף למר באפט בעתיד".
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.14% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
