אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה הפסידה 300 מיליון דולר על ביטקוין בשנתיים האחרונות

טסלה מכרה בשנה האחרונה 75% מאחזקות הביטקוין שלה. בנוסף - החברה גם צופה גידול של מיליארד דולר בהוצאות כך שהיא תוציא כל שנה 7-9 מיליארד בשנתיים הבאות (2024-2025) כדי להגדיל את ייצור הסוללות; אתמול פורד הלכה בעקבות טסלה וגם היא מורידה מחירים
נתנאל אריאל | (3)

חברת הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC של אלון מאסק העבירה את הדיווח השנתי המלא לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) ובו מסתתרת שורה מעניינת: בשנתיים האחרונות טסלה רשמי הפסדים של 305 מיליון דולר על ההשקעות שלה במטבע הביטקוין. היא רשמה הפסד של 204 מיליון דולר בשנת 2022 ועוד הפסד של 101 מיליון דולר בשנת 2021, זאת לאחר שמכרה 75% מאחזקות הביטקוין שלה במהלך השנה האחרונה.

טסלה רכשה במהלך שנת 2021 מטבעות ביטקוין בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, אבל המעניין הוא שבשנת 2021 הביטקוין דווקא זינק לשיא כל הזמנים (כשהתקרב ל-70 אלף דולר למטבע), אחר כך הוא נפל בהמשך השנה וחזר לשיא בחודש נובמבר. לאחר מכן הוא החל ליפול ב-70% בשנה האחרונה. כלומר, אם טסלה 'הצליחה' להפסיד כסף בביטקוין בשנה שבה הוא מזנק לשמיים - המשמעות היא שהיא רכשה את המטבעות כאשר הביטקוין כבר היה גבוה ומכרה בנפילות, ובעצם לא ניהלה נכון את הסיכון.

בחברה מסתכלים על הדברים אחרת ואומרים ש"נכסים דיגיטליים נחשבים לנכסים בלתי מוחשיים לזמן בלתי מוגבל לפי כללי החשבונאות. בהתאם לכך, כל ירידה בשווי ההוגן שלהם מתחת לערכים בספרים שלנו בכל זמן לאחר רכישתם מחייבת אותנו להכיר בירידת ערך, אבל מנגד לא נוכל לבצע שיערוך כלפי מעלה כשהמחיר עולה בשוק, עד למכירה". לכן לדברי טסלה, החשבונאות היא הסיבה לכך שהשינויים בביטקוין "עשויים להשפיע לרעה על הרווחיות שלנו בתקופות שבהן מתרחשות ירידת ערך כזו, גם אם ערכי השוק הכוללים של נכסים אלה עולים".

טסלה גם מציינת דוגמה מוחשית: "בשנה שהסתיימה ב-31 בדצמבר 2022, רשמנו 204 מיליון דולר של הפסדי ירידת ערך שנבעו משינויים בערך הספרים של הביטקוין שלנו וגם רווחים של 64 מיליון דולר על המרות מסוימות של ביטקוין למטבע פיאט על ידינו". בשנת 2021 אגב, מציינת טסלה שהיא רשמה רווח של 128 מיליון דולר על מכירת מטבעות.

אז האם טסלה הפסידה או הרוויחה? מבחינתה מדובר ברווח, מבחינת החשבונאות הפסד. למעשה, אי אפשר באמת לדעת עד שטסלה תמכור את המטבעות בפועל. אם באותו זמן שווי המטבע יהיה גבוה מהמחיר בו טסלה רכשה אז היא תהיה ברווח, ואם היא תמכור במחיר נמוך יותר, היא תהיה בהפסד אמיתי ולא רק 'על הנייר'. אבל טסלה גם אומרת כאמור שהיא מכרה בשנה האחרונה 75% מהמטבעות כך שבשקלול הכולל היא אכן רושמת הפסד של 305 מיליון דולר על הביטקוין.

כמה מטבעות טסלה מחזיקה כעת? החברה דיווחה כי שווי הנכסים הדיגיטליים בספרים שלה עמד בסוף שנת 2022 על 184 מיליון דולר, לעומת 1.26 מיליארד דולר בסוף שנת 2021, כאשר במקביל היא מציינת ששווי השוק של המטבעות הללו עמד על 191 מיליון דולר ו-1.99 מיליארד דולר, בהתאמה.

במקביל, עדכנה טסלה שהוצאות ההון שלה (CAPEX) יגדלו בשנים 2024-2025 כך שכל שנה היא תוציא 7-9 מיליארד דולר (זאת לעומת תחזית קודמת של 6-8 מיליארד). הסיבה לגידול הצפויה בהוצאות היא לדברי החברה הרצון שלה להגדיל את ייצור הסוללה 4680 שלה שנמצאת בשימוש בכלי רכב חשמליים. לפני מספר ימים אמרה החברה שהיא רוצה להרחיב את המפעל של ה בנבאדה, ארה"ב.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בחברה ציינו "אנו מצפים שההוצאות התפעוליות ביחס להכנסות יירדו ככל שנמשיך להגביר את היעילות התפעולית ואוטומציה של תהליכים. אנו מצפים שההוצאות התפעוליות ימשיכו לגדול בשנת 2023, כאשר אנו מרחיבים את הפעילות שלנו ברחבי העולם".

אתמול חברת פורד, החליטה ללכת בעקבות טסלה והודיעה על הורדת מחירים לשש גרסאות המוסטנג מאך-E שלה (Mustang Mach-E), כאשר מדובר על הורדת מחירים של 600 עד 6,000 דולר למכונית. הורדת המחיר הבולטת ביותר היא של דגם הפרימיום eAWD Standard כך שמחירו יעמוד על 54 אלף דולר, במקום 57.7 אלף דולר קודם לכן.

כזכור, לאחרונה טסלה הורידה את המחירים בכל העולם בין 6% ל-20%, וזאת מספר חודשים אחרי שנאלצה לעשות כן בסין. 

בשבוע שעברה דיווחה טסלה על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי, כאשר היא עקפה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה. טסלה הכניסה ברבעון הרביעי 24.32 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-24.16 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח מתואם של 1.19 דולר למניה, מעל הצפי ל-1.13 דולר למניה. עם זאת, תזרים המזומנים החופשי הסתכם ל-1.42 מיליארד דולר כשהצפי היה ל-3.13 מיליארד. טסלה ממשיכה לצפות צמיחה של 50% וכי היא תייצר 1.8 מיליון רכבים בשנה הקרובה, עליה של 28.5% לעומת 1.4 מיליון בשנת 2022 (להרחבה על הדוחות - לחצו כאן).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    י.א 31/01/2023 20:54
    הגב לתגובה זו
    לקרוא לאילון מאסק טיפש...ללא מילים
  • 2.
    גאון הדור 31/01/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    חחח אלון מאסק הפסיד במטבע ארטילאי. אויר נטו קרן הצבי למעריצים.
  • 1.
    בדיחה 31/01/2023 17:34
    הגב לתגובה זו
    אותו אחד שהוציא 44 מיליארד דולר על משהו שפג תוקפו
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


פאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרןפאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרן

הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao

ל BYD יכולות טכנולוגיות מרשימות, פרימיום עם דנזה כבר יודעים לעשות, אז למה לא לקחת אותן עכשיו לשטח, ואם כבר אז למה לא להקים תת מותג מתמחה - וזהו בדיוק המהות של מותג פנג צ'אנג באו FangChengBao. 

אחרי מה ש BYD עשתה בשוק הקרוסאוברים, לא הייתי מקל ראש ביכולות שלהם לעשות אותו הדבר בעולמות השטח

יואב פולס |
נושאים בכתבה BYD FangChengBao

אנחנו עדיין בשנז'ן, במסלול הניסויים שהושכר עבור BYD להשקת הסיליון 5 פלאג אין הייבריד, ואנשי BYD העמידו לטובתנו את שלושת הקרוסאוברים של מותג 'פנג צ'אנג באו' ( FangChengBao).

'פנג צ'אנג באו' הוא מותג צעיר של BYD שהושק לראשונה בשנת 2023. בסינית המשמעות היא Formula Leopard ואין לי כוונה לנסות לתרגם את זה לעברית. תת המותג מיועד להיות מותג קרוסאוברים מוטי ביצועים ובעלי יכולות שטח.

לרשותנו עומדים שלושת הקרוסאוברים של 'פנג צ'אנג באו', ונתחיל מהראשון שבהם, הבאו 3 .

המימדים של ה 3 הם אורך כולל של 4.605 מטר, רוחב של 1.9 מטר, ובסיס גלגלים של 2.745 מטר. הגובה משתנה בין 1.72 מטר ל 1.93 מטר לגדם ה 4X4 עם מערכת הרחפנים של BYD. (גגון ממנו ממריא רחפן הנשלט מהרכב, ויודע לחזור חזרה למנחת הנייד שעל גג הבאו 3. ובנינו, מי לא חייב רחפן שיצא מהגג וידווח עוד כמה ק"מ עד לסיום הפקק).

פנג צ'אנג באו 3. צילום יצרן