אדם סינגולדה. טאבולה
צילום: טאבולה
ראיון

יאהו תחזיק ב-25% מהמניות של טאבולה הישראלית - טאבולה מזנקת ב-11% בטרום; מנכ"ל טאבולה לביזפורטל: "הכפלה פי 5 של התזרים. ניצחון לכל מי שעובד איתנו"

מדובר על שת"פ ל-30 שנה, החברות צופות הכנסות של לפחות מיליארד דולר בשנה שאותו יחלקו ביניהן, כאשר טאבולה תקבל בלעדיות על פרסום המודעות
נתנאל אריאל | (6)

חברת יאהו (YAHOO) רוכשת מניות בחברת התאמת התוכן באינטרנט טאבולה טאבולה  (Taboola) הישראלית של אדם סינגולדה. יאהו תחזיק ב-25% ממניות החברה, כלומר טאבולה תקצה לה את היקף המניות הזה (או בלשון החברה "יאהו תקבל קצת פחות מ-25% מהון הפרופורמה של טאבולה". מניית טאבולה מגיבה בזינוק של 11% בטרום בוול סטריט. עדכון ל-14:08: טאבולה מזנקת ב-50% בטרום.

ביאהו וטאבולה מעריכים שהעסקה תניב הכנסות של לפחות מיליארד דולר בשנה, כאשר על פי הסכם השותפות ל-30 שנה טאבולה תקבל בלעדיות למכור מודעות מקוריות באתרי יאהו. החברות יחלקו את הכנסות ממכירת המודעות, אך לא חשפו את חלוקת ההכנסות ביניהן. טאבולה מקווה לראות מכך תרומה לרווחים שלה החל מהמחצית השניה של שנת 2023.

יאהו הופכת ברכישה לבעלת המניות הגדולה ביותר של טאבולה, והיא גם תקבל מושב בדירקטוריון החברה. בנוסף, המפרסמים של יאהו יוכלו למכור את המודעות שלהם באתרים בהם טאבולה פועלת.

אדם סינגולדה, מנכ"ל טאבולה, אומר בראיון לביזפורטל לאחר פרסום ההסכם: "תמיד היה לי ולטאבולה חלום לעבוד עם יאהו. גדלנו על יאהו. זו חברה שהיא אייקון וזו עסקה מאוד מרגשת מבחינתנו. זו עסקה שטובה לכולם - למפרסמים, לאתרי התוכן, ללקוחות. העסקה הזו מאוד קריטית לבעלי המניות שלנו. היא מעלה את ההכנסות למניה, ה-EBITDA, תזרים המזומנים - זו הכפלה פי 5. לבעלי עסקים ומפרסמים שעובדים איתנו זה בכלל ניצחון אדיד, כי יהיה להם יותר 'סקייל'. יהיה להם בעצם סיגנל (איתות) משמעותי על הצרכנים.

"אתרי התוכן גם מרוויחים מההסכם כי אם אתה עובד עם טאבולה היום אז בצד השני כל המפרסמים של יאהו קונים גם טאבולה - כלומר מעכשיו יש לך יותר מפרסמים. אנחנו גם נוכל להשקיע יותר בייצור מוצר. אני חושב שבעלי המניות מרוויחים בגדול ואני משתדל להיות צנוע".

זה בעצם מגיע בגלל אחרי המגבלות של אפל על הפרטיות. איך אתה רואה את עתיד התחום?

סינגולדה: "חשוב להבין, אחרי מה שאפל עשתה בתחום הפרייבסי (פרטיות. נ"א) העתיד של האינטרנט יהיה בעיקרו מבוסס על הקשר – לא יטרגטו אותך כאדם אלא את מה שאתה קורא. יתאימו לך תוכן בהתאם לתכנים שאתה קורא.

"גם מבחינת אתרי התוכן - צריך שיהיה מידע אמין באינטרנט. אני לא רוצה שאנשים יקראו חדשות בטיקטוק או פייסבוק אלא באתרי החדשות".

ומה לגבי המיזוג מול אאוטבריין שכבר דובר עליו? 

סינגולדה: "לא מתעסקים עם זה כרגע זה לא על השולחן".

על האילוץ לוותר על הקוקיז סיפרנו לכם לפני חודשיים, בראיון עם מנכ"ל פריון. הנה הראיון:

קיראו עוד ב"גלובל"

ובחזרה לטאבולה - במצגת שפרסמה, טאבולה מציגה את הכנסות החברה, ה-AEBITDA ותזרים המזומנים החופשי (FCF) 'אילו ההסכם עם יאהו היה קיים ב-2022' לעומת מה שהשיגה החברה בפועל במהלך 2022. מדובר על זינוק של 75% בהכנסות, הכפלה של ה-AEBITDA ותזרים מזומנים גבוה פי 5.

יאהו שהפכה לפרטית לפני שנה וחצי כאשר נמכרה ע"י ורייזון לקרן ההשקעות הפרטית אפולו תמורת 5 מיליארד דולר אומרת כי יש לה 900 מיליון משתמשים חודשיים בעולם, וכי מבחינתה מדובר במהלך אסטרטגי.

ג'ים לנזון, מנכ"ל יאהו אמר: "אנחנו חושבים חמש, עשר, שלושים שנים קדימה. לפרסום הדיגיטלי יש רוח גבית עצומה בטווח הארוך. יש לנו מאות מיליוני אנשים שצורכים חדשות, ספורט ופיננסים באתרים שלנו, ואלה מניבים לנו רווחים רבים באמצעות פרסום - וכך זה גם יימשך". המטרה היא למקסם את ההגעה לצרכנים ואת ביצועי הקמפיינים עבור מפרסמים, נשפר את הזדמנויות המונטיזציה לבעלי אתרים, ונביא למשתמשים חוויות משופרות לקידום הפרטיות".

אדם סינגולדה, מנכ"ל טאבולה אמר בהודעה: "יאהו היא חלוצה באינטרנט, היא אחד המפרסמים הגדולים, המהימנים והמתוחכמים ביותר בעולם. אני רואה הזדמנות לצמיחה מטאורית עבור שנינו בכל התחומים: אורגני, אי-קומרס, וידאו, הצעת כותרות ועוד. השותפות תאיץ באופן משמעותי את התנופה שלנו, ותרחיב את טווח ההגעה שלנו ליותר משתמשים באינטרנט. נוכל להשקיע אפילו יותר בהנעת הכנסות, מעורבות וצמיחת הקהל קדימה, העצמת ביצועים, פרסום מותגים, עם הגעה עצומה למשתמשים"

מאז מיזוג הספאק בשנה שעברה לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר, מניית טאבולה מחקה 82% מערכה והיא נסחרת כעת  במחיר של 1.84 דולר למניה ושווי שוק של 455 מיליון דולר בלבד. 

בדוחותיה לרבעון השלישי של 2022 טאבולה דיווחה על הכנסות של 332.5 מיליון דולר - מעל צפי האנליסטים להכנסות של 322.1 מיליון דולר. החברה רשמה EBITDA חיובי מתואם של 24.2 מיליון דולר ורשמה רווח נקי (על בסיס NON-GAAP) של 10.2 מיליון דולר. הרווח למניה עמד על 4 סנט, בעוד האנליסטים צפו הפסד.

טאבולה היא מתחרה של אאוטבריין. שתי הישראליות נכנסו בשנה שעברה לוול סטריט ומאז השווי שלהן בצלילה. טאבולה כעת מקבלת אמון גדול אבל השאלה היא האם לא נכון לשתי החברות הללו לפעול יחד ולהתמזג.

שתי החברות נפגעות כאשר הפרסום בעולם יורד, כך, לפני חצי שנה שתי החברות נאלצו לחתוך תחזיות ושילמו בהתרסקות נוספת של המניות שלהן. טאבולה החליטה לאחרונה לפטר כ-100 עובדים כדי לחסוך עלויות. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מעניין מי יפול ברשת? (ל"ת)
    lol 28/11/2022 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דרור 28/11/2022 16:10
    הגב לתגובה זו
    איך זה ייגמר?
  • 2.
    אליהו 28/11/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר בין מה שטוה היום למה שיהיה מחר. ( אה, כן, החברות דינאמיות וישתנו בהתאם)
  • מלא אנשים שלוקחים משכנתא! (ל"ת)
    אלי 28/11/2022 15:19
    הגב לתגובה זו
  • חחח נכון (ל"ת)
    רמי 28/11/2022 20:24
  • 1.
    מיתר 28/11/2022 14:36
    הגב לתגובה זו
    טאבולה זינקה ב- 60 אחוז... תכלס היא צריכה לזנק ב- 200 אחוז אחרי עסקה כזו. מיליארד דולר בהכנסות רק מיאהו בשנה, ושותפה בבעלות מאחת חברות התוכן הצומחות ביותר בעולם. מנייה מוזרה טאבולה, ממש אבל. לא ברור איך היא הגיע למחיר של מתחת ל- 2 דולר מלכתחילה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.