גונקו גייסה 25 מיליון דולר. רוצה להגביר את הגיוון האנושי בארגונים
חברת הסטארטאפ Joonko, שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית המסייעת למעסיקים לגוון את כח האדם בארגון, השלימה סבב גיוס B בהיקף 25 מיליון דולר בהובלת Insight Partners ובהשתתפות Target Global והמשקיעים הקיימים Kapor Capital ו- Vertex Ventures. לסבב הצטרפו סדרת משקיעים מארה"ב, הסבב החדש מביא את סך ההשקעה בחברה ל-38 מיליון דולר.
Joonko הוקמה בשנת 2016 על ידי עילית רז ופיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית שמאפשרת למעסיקים גישה למאגר מועמדים ומועמדות שמשתייכים לקבוצות מיעוט. האלגוריתם הייחודי מזהה את הנתונים הדמוגרפיים של כל מועמד למשרה, ומתאים בין קורות החיים שלהם לתיאור המשרה. האוטומציה מאפשרת לחברות לגייס מתוך מאגר נרחב שכולל מועמדים מאוכלוסיות לא מיוצגות, שעברו סינון ראשוני והינם מתאימים מבחינת כישורים. כמו כן המערכת מסייעת לחברות רבות שקבעו לעצמן כמטרה להרחיב את הגיוון האנושי בארגון, אך לא מצליחות לעשות זאת בצורה אפקטיבית באמצעות כלי הגיוס המקובלים.
המאגר של Joonko כולל כיום 130 אלף מועמדים מאוכלוסיות לא מיוצגות בשוק העבודה. שני אתגרים משמעותיים שחברות נתקלות בו היום הם קידום מועמדים מאוכלוסיות לא מיוצגות לעמדות של ניהול ביניים וגיוס של כח אדם לא מיוצג למשרות טכנולוגיות באופיין. ואכן, 64% מהמועמדים במאגר של ג׳ונקו, מיועדים לתפקידי ניהול בינוניים או בכירים ו-53% בעלי רקע טכנולוגי, ולקוחות החברה נעזרות בפלטפורמה לאיוש המשרות המרכזיות בליבת פעילותן. המודל של החברה מבוסס על מנוי קבוע, בניגוד לפלטפורמות אחרות שגובות על בסיס גיוס של מועמדים, שמאפשר לחברות ליהנות מגישה בלתי מוגבלת למאגר מועמדים.
לחברה 150 לקוחות, ביניהן אמריקן אקספרס, פייפאל, אדידס וקרוקס וזאת לצד חברות בינוניות וקטנות רבות ברחבי ארה"ב הפועלות במגוון רחב של תחומים. החברה מעסיקה כיום 45 עובדים, רובם בישראל והשאר בארה"ב. כספי ההשקעה ישמשו לגיוס 25 עובדים נוספים עד סוף שנה זו להרחבת מרכז הפיתוח בישראל והגדלת כח האדם במשרדיה בניו יורק.
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ג'נריישן קפיטל מגייסת 280 מיליון שקל בהנפקה פרטית למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עילית רז, מייסדת ומנכ"לית Joonko: "חברות רבות מסתמכות על פניות מועמדים לצורך איוש תפקידים פתוחים, או למשל שיטת חבר מביא חבר, הניסיון מוכיח שהסתמכות על שיטות אלו עלולות להוביל לכוח עבודה הומוגני. כאישה מנהלת ויזמית בהייטק, אני רואה בכך חסם משמעותי להעסקת עובדים מוכשרים מקרב אוכלוסיות בייצוג חסר.
"Joonko שמה את הזרקור בדיוק על המועמדים האלו שנוטים להתעלם מהם או לא לראות אותם כלל. המאגר שלנו כולל מועמדים שהגיעו לשלבים האחרונים בחברות מובילות אך לא קיבלו את התפקיד. השילוב של מאגר כישרונות ברמה עולמית, יחד עם האלגוריתם של מיון והתאמה המבוסס בינה מלאכותית הופך את המערכת שלנו לכלי גיוס משלים שהוא חובה לכל ארגון. סבב ההשקעה יאפשר לנו להתרחב ולשנות את ההרכב האנושי של חברות בכל מקום בעולם."
מוסטפה סולימאן מיקרוסופטראש הבינה המלאכותית במיקרוסופט: "תפסיקו לחפש מודעות ברובוטים"
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים לתודעה אמיתית וכל ניסיון לחקות אותה הוא טעות. לדבריו, מטרת הבינה המלאכותית היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. החברה מאמצת קו זהיר ומתרחקת מהמרוץ ליצירת מערכות
"חושבות" שמובילות חברות כמו מטא ו־OpenAI
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית במיקרוסופט, ביקר השבוע את מה שהוא רואה כמגמה בעייתית בתעשייה. לדבריו, מפתחים וחוקרים צריכים להפסיק לנסות לבנות מערכות שנראות כבעלות מודעות. סולימן טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים למודעות אמיתית, וכל ניסיון ליצור "מודעות מלאכותית" הוא בזבוז של זמן ומשאבים.
סולימן, שהצטרף למיקרוסופט השנה לאחר שהחברה רכשה את הסטארטאפ שהקים תמורת 650 מיליון דולר, אמר בראיון ל־CNBC במהלך כנס AfroTech ביוסטון כי העולם שואל את השאלה הלא נכונה. "כשאתה שואל שאלה לא נכונה, אתה מקבל תשובה לא נכונה", הסביר. מבחינתו, הדיון הזה אינו רק פילוסופי, הוא נוגע ישירות לאופן שבו מושקעים מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית.
מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי
בזמן שמטא ואילון מאסק מפתחים בוטים שמדמים קשרים אישיים, ו־OpenAI של סם אלטמן שואפת לפתח בינה כללית הדומה ליכולות אנושיות, סולימן משרטט גבול. מיקרוסופט לא תיכנס לשוק הבוטים הרגשיים, ולא תנסה ליצור מערכות שמדמות תודעה אנושית. הטיעון שלו נשען על תיאוריה פילוסופית המכונה "נטורליזם ביולוגי", שגיבש הפילוסוף ג'ון סירל. לפי התיאוריה, מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי. סולימן מסביר שהסיבה שאנו מעניקים זכויות לבני אדם היא היכולת שלהם לחוות כאב ולהימנע ממנו. לדבריו, למודלים של בינה מלאכותית אין תודעה, רגשות או חוויה סובייקטיבית, הם רק מדמים תגובה.
ההבחנה הזו, לדבריו, קריטית לעתיד התחום. כשמערכת בינה מלאכותית "חווה" כאב, אין כאן רגש אמיתי או סבל. מדובר בסימולציה שמדמה חוויה, אך לא בחוויה עצמה. סולימן מדגיש שהמטרה של הטכנולוגיה היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. לדבריו, זה אולי נשמע עקרוני בלבד, אך יש לכך השלכות אתיות ועסקיות משמעותיות. הגישה הזו באה לידי ביטוי במוצרים החדשים של מיקרוסופט. החברה הכריזה השבוע על יכולות חדשות לשירות Copilot, בהן בוט לשיחות קבוצתיות ודמות אינטראקטיבית בשם מיקו. כל הפיצ'רים מתוכננים כך שידגישו את זהותם כיישומי בינה מלאכותית, לא כיישויות עצמאיות. המיקוד הוא ביצירת כלים שעובדים עבור המשתמש, לא במקומו.
- אמזון מוכיחה: ההימור על הבינה המלאכותית משתלם
- אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה״
סולימן הציג גם תכונה חדשה בשם "Real Talk" - מצב שיחה שבו הקופיילוט מאתגר את המשתמש במקום להסכים איתו. הוא סיפר שבמהלך הניסויים הכלי "תקף" אותו בבדיחות כשכינה אותו "אוסף של סתירות", על כך שהוא מזהיר מפני הסכנות של בינה מלאכותית בזמן שהוא עצמו מוביל את הפיתוח שלה. לדבריו, זהו לב הסתירה של התחום כולו - טכנולוגיה שמרתקת ומאיימת בעת ובעונה אחת. "אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה", אמר. "הפחד הוא בריא. הוא מחייב אותנו להיזהר". סולימן סבור שהגישה של מיקרוסופט צריכה להיות מדודה וזהירה, בניגוד לאופטימיות האגרסיבית של חלק מהמתחרות.
