פרסום בדיגיטל
צילום: iStock

מטא ואלפבית עלולות לספוג מכה בפרסומות ובהכנסות, אם הכלכלה תידרדר למיתון

ההאטה בכלכלה עומדת להפוך לבעיה עבור ענקיות האינטרנט, שפרסומות הן הכוח המניע שלהן - ובכל זאת, יש אחת שנפגעה הרבה פחות. מה צופים האנליסטים?
משה כסיף | (13)

הוצאות הפרסום צונחות בתקופות של מיתון, וזה דבר ידוע. כאשר הכלכלה צומחת ומתפתחת אנשים נוטים לבזבז ולהוציא יותר, וזה נכון גם לחברות. אבל מנגד - כשהכלכלה מתכווצת, או אפילו רק מראה סימנים של חולשה והאטה - חברות נוטות לצמצם את היקפי הפרסום שלהן, וכבר מתחילים לראות את זה בשטח, כאשר חברות וגופים מסחריים החלו להדק את תקציבי הפרסום, ככל שוול סטריט הולכת ומפנימה את העובדה שהכלכלה בדרך למיתון, או לכל הפחות להאטה. המשמעות היא הפחתה בתחזיות הפיננסיות של ענקיות הפרסום באינטרנט.

גם האנליסטים כבר מתייחסים לנושא כאשר בנק מורגן סטנלי חתך את הערכות השווי שלו לעסקים שמתבססים על פרסומות. מטא (META), חברת האם של פייסבוק כבר נחתכה השנה ב-50% אבל האם זו התחתית? לא בטוח. אנליסט בנק אוף אמריקה, ג'סטין פוסט, חתך את התחזית ואת מחיר היעד ל-META META PLATFORMS  , גוגל GOOGLE וגם לפינטרסט PINTEREST וסנאפ SNAP INC מסיבות דומות, הן לשנת 2022 והן לשנת 2023 (למרות שאולי קצת מצחיק לשים אותן בשורה אחת עם הענקיות, כאשר שווי השוק שלהן הוא 12-20 מיליארד דולר, לעומת 433 מיליארד דולר ו-1.4 טריליון דולר בהתאמה).

לדברי פוסט, הורדת תחזית הצמיחה בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג, GDP) בארה"ב משפיעה על החברות: "ההיסטוריה מצביעה על כך שיש מתאם גבוה בין צמיחת תעשיית הפרסום המקוון בארה"ב לבין התמ"ג האמריקאי". המעניין הוא שבבנק אוף אמריקה מורידים את התחזיות גם כאשר התחזית שלהם מתייחסת רק להאטה ולא לוקחת בחשבון מיתון אפשרי. בבנק אוף אמריקה צופים נכון לעכשיו צמיחה של 2.3% בתמ"ג ב-2022, לעומת תחזית קודמת של 4%. לשנת 2023 צופה הבנק כעת צמיחה של 1.4%, לעומת צפי קודם של 2.2%. תרחיש זה, אמר פוסט, יביא לצמיחה שנתית של 11% בהכנסות עבור החברות הללו ב-2023, בעוד "מיתון צנוע" יביא להפחתה נוספת בנתון הזה. לדבריו,  אם יהיה מיתון - הצמיחה שלהן עלולה לרדת לשיעור חד-ספרתי למשך רבעון או שניים.

ובכל זאת - מטא ואלבית הן "מניות המיתון המובילות"

"המיתון ממשיך להוות סיכון עבור מגזר האינטרנט" אמר פוסט, וציין כי במשבר 2008 המניות של שתי ענקיות האינטרנט חטפו מכה קשה. עם זאת, הוא סבור שמטא ואלפבית הן "מניות המיתון המובילות" בעיקר בגלל המגוון הרחב של המפרסמים שיש להן, הגמישות בהוצאות ההשקעה והמרווחים הגבוהים שלהן. לדבריו זה עשוי להפוך אותן לחסינות יותר משאר השחקנים בתחום הפרסום. אבל האם סנטימנט המשקיעים לגבי הקבוצה ישתפר? פוסט רואה לכך סיכוי קלוש, בהתחשב בכך שהפדרל ריזרב צפוי להמשיך להעלות את הריבית.

עבור Meta, פוסט חתך את התחזית שלו להכנסות ברבעון השלישי ב-3%. אבל יותר חשוב - הוא חותך את תחזית ההכנסות שלו לשנת 2023 ב-9% וצופה שמטא תכניס 135 מיליארד דולר בשנה הבאה. מדובר ב-12 מיליארד דולר מתחת לקונצנזוס האנליסטים בוול סטריט, שצופים הכנסה של 147 מיליארד דולר בשנה הבאה. פוסט גם חותך את תחזית הרווח בשנה הבאה ב-12% וצופה שהחברה תדווח על 12.05 דולר למניה, הרבה מתחת לקונצנזוס בוול סטריט שעומד על 13.88 דולר בשנה הבאה.

מתחילת השנה איבדה מניית מטא 50.63% מערכה, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 433 מיליארד דולר.

באשר לאלפבית (חברת האם של גוגל) - בנק אוף אמריקה מוריד את התחזית לתוצאות הרבעון השלישי ב-1%, ואת ההכנסות הצפויות ב-2023, בניכוי עלויות רכישת תנועה ב-6%, ל-266.5 מיליארד דולר. מדובר בכ-17.5 מיליארד דולר מתחת לקונצנזוס של וול סטריט, שעומד על 284 מיליארד דולר. את תחזית הרווח שלו לשנה הבאה הוא חותך ל-121.27 דולר למניה (מ-129.83 דולר), הרבה מתחת לציפיות בשוק לרווח למניה של 132.72 דולר.

מתחילת השנה איבדה אלפבית 25% מערכה (15% במהלך 12 החודשים האחרונים) והיא היציבה מבין רשימת המניות המופיעות בכתבה.

עבור פינטרסט, פוסט חתך את תחזית ההכנסות שלו לרבעון ב-6%, ואת התחזית לשנת 2023 ב-16%, ל-3.2 מיליארד דולר, וזאת כאשר הקונצנזוס בוול סטריט צופה לה הכנסות של  3.7 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשנה האחרונה איבדה המניה 74% מערכה והיא נסחרת כעת קרוב ב-6% נמוך ממחיר ההנפקה. המניה הונפקה ב-2019 לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר ונסחרת כעת בשווי של 12 מיליארד דולר.

עבור סנאפ הוא חתך ב-23%, את תחזית ההכנסות ב-2023 ל-6.3 מיליארד דולר. זאת לאחר שההנהלה אמרה בסוף מאי שהרווחים וההכנסות לרבעון הנוכחי ככל הנראה יהיו נמוכים מהתחזיות הקודמות. התחזית של פוסט נותרה הרבה מתחת לקונצנזוס בוול סטריט, שם צופים לה הכנסות של 6.7 מיליארד דולר.

בשנה האחרונה איבדה סנאפ 80% מערכה - ונפלה אפילו למחיר נמוך ב-17% מאשר המחיר בהנפקה. המניה שהונפקה ב-2017 לפי שווי של 24 מיליארד דולר, כבר נסחרת כעת לפי שווי של 20 מיליארד דולר בלבד.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אוהד 20/06/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
    אחרי ירידות של 50% ו30% , שתיהן חברות מובילות, רווחיות עם קופות מלאות, רק ירוויחו מהמיתון. שוב ממליצים למכור כי הם רוצים לקנות בזול.
  • 12.
    לא להיות בשוקי השווקים התחילו להתרומם . (ל"ת)
    צדוק 20/06/2022 06:38
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לקנות בכל הכח אפל גוגל טבלה פייס.יעלו בטירוף (ל"ת)
    שימי 20/06/2022 04:06
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    נסדק לעולם לא ירד ל 10000 ווסנופי לא ל 3000 (ל"ת)
    טומי 20/06/2022 03:47
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    פייסבוק לא תחזור ל 140-145 .טבלה לא ל 550 (ל"ת)
    אמיל 20/06/2022 03:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אפל לעולם לא תרד ל 100 גוגל לא ל 1800 (ל"ת)
    אמיל 20/06/2022 03:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קניות מעולות שלשום אפל גוגל אסלה מטא (ל"ת)
    שושי 19/06/2022 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עליות חדות מיר/מחרתיים מתי שמתחדש (ל"ת)
    יעקב 19/06/2022 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כמו שאמרת פועלים לאומי דיסקונט סיטי בנק (ל"ת)
    אביתר 19/06/2022 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מחרתיים מטר גוגל ואפל יקפצו בנק אחוז (ל"ת)
    פיני 19/06/2022 22:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מחרתיים מטר גוגל ואפל יקפצו בנק אחוז (ל"ת)
    פיני 19/06/2022 22:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מדד ההסדר הולך לקפוץ 30 אחוז (ל"ת)
    מוטי 19/06/2022 22:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אוהב אנליסטים 19/06/2022 21:01
    הגב לתגובה זו
    אבל רק אחרי שהסוסים כבר ברחו מהאורווה. פייסבוק כבר נפלה 60%! מהשיא. האם זו התחתית? לא יודע. אבל את רוב הכסף אנשים כבר הפסידו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.