חברות הנפט יותר ידידותיות לסביבה מטסלה? זה לא באמת משנה
מאסק מצביע על העובדה שבמדד נכללות חברות הנפט הגדולות, שמעטים יחלקו על כך שהן פחות "ידידותיות לסביבה" מחברת טסלה, אך דווקא נושאת הדגל של השינוי האקולוגי נשארה בחוץ. מאסק אף הוסיף "מם" משעשע:Exxon is rated top ten best in world for environment, social & governance (ESG) by S&P 500, while Tesla didn’t make the list! ESG is a scam. It has been weaponized by phony social justice warriors.
— Elon Musk (@elonmusk) May 18, 2022
— Elon Musk (@elonmusk) May 19, 2022יחד עם זאת, לא נראה שמאסק באמת מוטרד מהשפעת ההחלטה על ערך המניה, או לכל הפחות הוא לא צריך להיות מודאג. השפעת המדד הזה על ערך ענקית הרכבים היא מזערית, שכן טסלה עדיין שייכת לאינספור מדדים אחרים, ובראשם הנאסד"ק וה-S&P 500 שמרכזים את מירב תשומת הלב של המשקיעים. גם בנוגע לטרנד השקעות ה-ESG לא נראה שלהחלטה ישנה השפעה משמעותית. מנהלי ההשקעות לא מחויבים לסטנדרטים המוזרים של עורכי המדד הספציפי הזה והם רשאים להגדיר לעצמם את הקריטריונים למה שנחשב בעיניהם כהשקעה סביבתית. לפי נתוני חברת המחקר EPFR, בסוף פברואר טסלה הייתה המניה החמישית מבחינת אחזקות של מאות קרנות ESG ברחבי העולם שמנהלות סך של יותר מ-400 מיליארד דולר. הקרנות הללו, חלקן עוקבות אחר מדדים ואחרות של מנהלי השקעות אקטיבים, מחזיקות מניות טסלה בשווי 4.6 מיליארד דולר, ורק מיקרוסופט MICROSOFT , אפל APPLE , גוגל GOOGLE ואנבידיה NVIDIA COR נמצאות לפניה. לא רק שהקרנות הללו מחזיקות טסלה, הן מחזיקות בה יותר מאשר בחלקה היחסי בשוק. מדד ה-S&P 500 ESG אם כן לא יכלול מעתה את טסלה, אך ימשיך לכלול את חברת הנפט אקסון מוביל EXXON MOBIL . המדד שהושק בשנת 2019 הצליח למשוך את תשומת ליבן של שתי מנהלות תעודות סל בלבד, שמנהלות יחדיו 1.2 מיליארד דולר, שבריר מ-400 מיליארד הדולרים המנוהלים בקרנות ESG, וזאת מבלי לכלול חשבונות מנוהלים פרטיים שלא נוהגים לחשוף את אחזקותיהם. מדדים אחרים, גדולים ומשפיעים יותר, עדיין מכלילים את טסלה בין אחזקותיהם. תעודת הסל iShares ESG Aware MSCI ETF (סימול: ESGU) שמנהלת 22 מיליארד דולר ותעודה נוספת של בלקרוק iShare MSCI USA ESG Select ETF (סימול SUSA) שמנהלת 3.4 מיליארד דולר מקצות 1.8% מנכסיהן לטסלה. גם תעודת הסל iShare ESG MSCI USA Leaders ETF (SUSL) שמנהלת 3.6 מיליארד דולר מקצה 3.6% לטסלה. רוברט סמית', מנכ"ל חברת ההשקעות Sage Advisory אומר כי 90% מתעודות הסל מסקטור ה-ESG משתמשים במדדים של MSCI. החברה שבניהולו מנהלת תיקי השקעות ללקוחות פרטיים המתחשבים בשיקולי ESG. MSCI מדרגת את טסלה כ"ממוצעת" בין 41 חברות מסקטור הרכבים, בעוד Sustainalytics, חברת דירוג ESG נוספת מגדירה את טסלה כבעל סיכון "מדיום" בהשוואה לחברות אחרות מהתעשייה. הטענות של חברת המדדים S&P להוצאת טסלה מן המדד הן חוסר באסטרטגיה להפחתת פליטות פחמן וקוד התנהגות עסקי, אפליה גזעית ותנאי תעסוקה לא נאותים כמו גם המעורבות בחקירות עקב פציעות ומקרי מוות הקשורים לתכונת הנהיגה האוטנומית של רכבי החברה.
- 5.Jaco 24/05/2022 16:42הגב לתגובה זומרוב פרסומות לא מבינים מה רוצים לומר,אם אתם רוצים קהל תקצצו בפרסומות
- 4.ריקרדו 24/05/2022 14:24הגב לתגובה זומכונית חשמלית לא באמת ירוקה ובגדול זה דיי פיקציה וטרנד קודם כל כדי לייצר אותה חופרים חצי עולם בעיקר בגלל הסוללות שמשתמשות במתכות מאוד נדירות והרבה רעלים בייצור. הרבה מדינות עולם שלישי משלמות מחיר מאוד כבד. אחרי כמה שנים צריך גם להפטר מהסוללות. רק לעולם המערבי זה NIMBY גם החשמל עדיין ברובו מיוצר מדלקים פוסיליים ומאוד לא יעיל למכונית חשמלית (החשמל מיוצר בתחנות רחוקות מהרכב ולכן הרבה אנרגיה מתבזבזת בדרך מהייצור עד לטעינת הסוללה)
- 3.מי ביקש שורט ולא קיבל ? (ל"ת)לילי 24/05/2022 07:09הגב לתגובה זו
- 2.רק מזומן 23/05/2022 23:31הגב לתגובה זוהנפט.גז.פחם ליצור חשמל כדי לטעון מכונית חשמלית מזהם.
- כדאי לדעת 24/05/2022 14:24הגב לתגובה זוטסלה גם מייצרת בטריות הנטענות על ידי אנרגיה סולרית ובכלל, מקדמת את תחום האנרגיה הסולרית גם לצרכנים שאינם צרכני הרכבים שלה.
- 1.לרון 23/05/2022 21:51הגב לתגובה זושאיש אינו מתעניין בה,מאסק התחיל כבר את ריצתו לנשיאות ארה"ב,והיות שהוא נראה כתאומו של טראמפ וטוויטר היא הפלטפורמה שבאמצעותה יפעל להשגת המטרה,טוויטר "של" טראמפ ה"צייצן" כידוע,כל זאת מבהיל את המערכת שתילחם במאסק בכל דרך לגיטימית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
