נעילה בעליות: הנאסד"ק זינק 1.8%, רובינהוד ב-24%; אלביט נפלה 8%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים כשהנאסד"ק התחזק ב-1.8%, ה-S&P 500 עולה בכ-1.2% והדאו ג'ונס ב-1%. מחירי הנפט ממשיכים את הירידה גם היום , כאשר החוזים על חבית מסוג WTI נסחרת כעת תמורת 105 דולר. חבית מסוג ברנט נסחרת תמורת 108.5 דולר לחבית. הסיבה בצד הסגר בשגחאי שבסין הצפי לסיום המלחמה. אופטימיות בשווקים לנוכח התקדמות בשיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה. רוסיה הודיעה על הפחתת מינון הפעילות הצבאית לנוכח מה שהיא כינתה "שיחות קונסטרוקטיביות" עם אוקראינה, בעוד זו מתחייבת ככל הנראה לשמור על נטרליות; השווקים באירופה ובארצות הברית מגיבים בחיוב (לכתבה המלאה). לאחר שהתקשה לחצות את קו ההתנגדות ב-46 אלף דולר, הביטקוין BITCOIN 1.58% יורדת עתה אך נסחר ב-47.7 אלף דולר אחרי עליה של 7% ביומיים שקדמו לפתיחת המסחר היום. גם מטבע האת'ריום ETHEREUM 1.96% ממשיך להתחזק ונסחר ב-3,427 דולר עם עליה דומה מאז שלשום. התשואה על האג"ח ל-10 שנים כבר נמצאת ב-2.4%. התשואות ל-30 נסחרות ב-2.493% ואילו התשואות ל-5 שנים הן 2.4%. במצב נורמלי - התשואות ארוכות הטווח אמורות להיות גבוהות יותר מאשר הקצרות, כיוון שהן מסוכנות יותר מהתשואות הקצרות - המצב הנוכחי נקרא היפוך בעקום התשואות והשאלה היא האם זה יתהפך והאם מדובר כרגע במצב בעייתי. הפסימיסטים יגידו שכך החלו גם המשברים הקודמים. האופטימיים יגידו שעדיין הפער בין התשואות ל-10 שנים אל מול התשואות לשנתיים נותר נורמלי, וזה העקום העיקרי שעליו מסתכלים המשקיעים. השבוע ידווחו: MICRON TECHNOLOGY, BIONTECH SE ADR ו- WALGREENS BOOTS ALLIANCE . המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.58%
- טרם החל המסחר הרציף
Stellantis STELLANTIS N.V - יצרנית הרכבים מפטרת עובדים במפעל הג'יפים שלה באלינוי על מנת וברצון לייעל את המפעל והלהפעילו באופן שהוא יותר בר קיימא. המניה מזנקת כ-4.5% בטרום.
ישראליות בוול סטריט: אלביט טכנולוגיות אלביט מערכות (US) נפלה על רקע פספוס בתחזית הדוחות וייתכן גם ברקע ההתקדמות במגעים על הפסקת המלחמה. "עלויות שימור העובדים שלנו גדלו בערך ב-50%", אומר סמנכ"ל הכספים יוסי גספר בראיון לביזפורטל (לראיון המלא). גם חברת המכ"מים ראדא (US) נפלה, ככל הנראה גם כן עקב הצפי לסיום הלחימה. באותו הקשר ומסקטור אחר - איי.סי.אל (US) איבדה גובה. החברה נהנתה מעליית מחירי הסחורות והדשנים בעקבות המלחמה, ועוד קודם לכן. כעת אם כן המגמה מתהפכת. טאבולה ביעד שידרוש ממנה 24% צמיחה בשנה עד 2025 לפי הרווחיות כיום: החברה איבדה מחצית משוויה מאז ההנפקה ונסחרת לפי כ-1.3 מיליארד דולר; עתה היא מכוונת לרווח גולמי בניכוי הוצאות טראפיק של מיליארד דולר תוך שמירה על שוליים של 30% מה-EBITDA המתואם. לצורך כך תצטרך 2.64 מיליארד בשורה העליונה וצמיחה גבוהה פי שנייים מזו של 2021 (לכתבה המלאה).
- 5.הדולר ירד אחוז אבל המדינה בדרך לקטסטרופה ביטחונית (ל"ת)שלמה 30/03/2022 09:08הגב לתגובה זו
- 4.זאת לא תהיה מפולת..זאת תהיה האמא של הקריסות. (ל"ת)מומחה 29/03/2022 16:51הגב לתגובה זו
- השורט. חושף לך את התחת- שמוציא נפיחה ובורח 29/03/2022 22:57הגב לתגובה זוהשורט. חושף לך את התחת- שמוציא נפיחה ובורח
- ==================== 29/03/2022 19:50הגב לתגובה זויהשוק ידרך במקום
- קובי 29/03/2022 18:59הגב לתגובה זושתוק כבר יא אינטרסנט.
- 3.יצחק 29/03/2022 01:46הגב לתגובה זוהמניה נסחרת במכפיל 1.8 לעומת מכפיל ממוצע 4 של חברותיה בקטגוריה
- צים נראה שאיבדה מומנטום (ל"ת)אא 29/03/2022 20:28הגב לתגובה זו
- ==================== 29/03/2022 19:50הגב לתגובה זויש לחץ על הובלות . לדוגמה אצלינו יש שביתה בנמלים האוניות תקועות בגלל עובדי הנמלהפוחזים
- 2.לצערי לא תגענה לתל אביב (ל"ת)עליות בארה"ב 28/03/2022 22:11הגב לתגובה זו
- 1.DJIA תרד 77.76% ומשם תתפתח קריסה אימתנית!! (ל"ת)מומחה 28/03/2022 18:50הגב לתגובה זו
- לא מומחה 29/03/2022 21:09הגב לתגובה זו77.76 זה לא קריסה ומה נשאר עוד קצת לאפס ??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
