פורד תרשום רווח של 8.2 מיליארד דולר על ריוויאן - אבל נופלת ב-4% בוול סטריט. זו הסיבה
חברת הרכבים פורד FORD MOTOR (סימול: F) מדווחת כי היא צפויה לרשום ברבעון הקרוב רווח עצום של 8.2 מיליארד דולר על השקעתה בחברת הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE.
פורד, שהשקיעה בריוויאן ב-2019 500 מיליון דולר, מחזיקה ב-12% ממניות רכבת הטנדרים החשמליים שהונפקה בחודש נובמבר האחרון לפי שווי של כ-77 מיליארד דולר ואף הכפילה את שוויה תוך זמן קצר - אלא שמאז היא שינתה כיוון, התרסקה ב-57% וכבר נסחרת תמורת 65 מיליארד דולר, נמוך מהשווי בהנפקה.
בכל מקרה, מדובר ברווח משמעותי מאוד גם לחברה בסדר הגודל של הענקית פורד. כדי לסבר את האוזן - פורד כולה נסחרת (לפני הירידה היום) לפי שווי שוק של 98 מיליארד דולר, כלומר כ-8% מהשווי של פורד כולה, כשכדאי לציין כי מניית פורד עצמה זינקה ב-12 החודשים האחרונים ב-120%.
אלה לא הרווחים היחידים שפורד תדווח עליהם. הדוחות המלאים יתפרסמו ב-3 בפברואר הקרוב, ופורד צפויה לדווח גם על רווח מחשבונאות פנסיה של 3.5 מיליארד דולר, רווח ממיסוי של 3.6 מיליארד דולר ומנגד - הפסד של 1.7 מיליארד דולר בהקשר להחזרי חובות.
- פניית הפרסה של פורד אירופה
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל העובדה שפורד מדווחת על רווח כזה לא מעלה היום את מחיר המניה - אלא דווקא מורידה אותה ב-4%. הסיבה היא כי האמת היא שהמשקיעים כבר עשו את המתמטיקה לבד. הם ידעו שפורד מחזיקה בכ-100 מיליון מניות ושהיא נכנסה מוקדם להשקעה בריוויאן ועשו לבד את החישוב. כלומר, המשקיעים כבר ידעו לחזות את הרווח המשוער שפורד תעשה על ריוויאן ולא מתרגשים מההודעה.
הסיבה לירידה - מה יקרה בהמשך
אוקי, אז הם לא מתרגשים, אבל זו עדיין לא סיבה שהמניה תרד ותמחק שווי שוק של 4 מיליארד דולר.
למעשה, השאלה כעת היא מה מתכננים בפורד לעשות עם המניות של ריוויאן. שווי ההחזקה של פורד בחברה עמד בסוף שנת 2021 על כ-10 וחצי מיליארד דולר, כאשר ריוויאן נסחרה בשער של קצת יותר מ-100 דולר למניה, כאשר רק בחודש נובמבר היא כבר הספיקה לזנק לשער של 172 דולר למניה.
אלא שהבעיה היא שמאז הזינוק המדהים, שלא לומר המהיר מדי בדומה למניות חדשות שהונפקו ונפלו בינתיים, גם מניית ריוויאן התרסקה ב-57% למחיר של 73 דולר למניה, כלומר שווי השוק שלה נכון להיום עומד על כ-65 מיליארד דולר.
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
הסיבות לנפילה מגוונות: בעיות בשרשרת האספקה, בעיות ייצור, או סתם שוק שעלה יותר מדי וכעת מתממש.
במילים פשוטות, נכון לעכשיו החלק של פורד בריוויאן כבר לא שווה 10 וחצי מיליארד דולר אלא 7.5 מיליארד דולר, והמשמעות היא שאמנם בדוחות לרבעון הרביעי של 2021 היא פורד תרשום את הרווח של אותם 8 מיליארד דולר, אבל ברבעון העוקב היא תצטרך (נכון לעכשיו) להכיר בהפסד של 2 מיליארד דולר.
מתי הנהלת פורד תוכל להצהיר על כוונותיה בקשר למניית ריוויאן?
לכן, כמו שהרווח שפורד דיווחה עליו לא מעלה את המניה, גם ההפסד הזה לא יוריד אותה. מה שכעת יסמן את כיוון מניית פורד (בהקשר של ריוויאן) הוא בעיקר החלטה של הנהלת פורד אם להמשיך להחזיק את מניות ריוויאן או למכור אותם. מה התוכניות של המנהלים? בינתיים עוד לא ידוע.
בכל מקרה, פורד לא יכולה למכור את המניות בינתיים. היא תצטרך להמתין עד לחודש מאי, ככל הנראה אזור תחילת החודש) לפני שתוכל למכור מניות של ריוויאן. ועד אז? מניית ריוויאן עשויה לעלות או ליפול עוד הרבה.
ומה אומרים הדוחות הכספיים?
פורד דיווחה ברבעון הקודם על רווח מתואם של 51 סנט למניה, אמנם מדובר בירידה של 15.4% לעומת הרבעון המקביל אך בכמעט פי 2 מצפי האנליסטים שעמד על 27 סנט למניה. ההכנסות עמדו על 35.7 מיליארד דולר, ירידה של 4.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד - אבל גבוה מהצפי ל-32.5 מיליארד דולר.
החברה גם העלתה תחזיות לשנה כולה כאשר היא צופה כעת כי ה-EBITA המתואם לשנה כולה יעמוד בטווח של 10.5-11.5 מיליארד דולר, זאת לעומת תחזית קודמת לטווח שבין 9-10 מיליארד דולר. החברה גם סבורה כי המכירות יגדלו ב-30% ביחס למחצית הראשונה של השנה, והחזירה את חלוקת הדיבידנד, בעקבות מה שהיא מכנה "סביבה משופרת באופן ניכר" עבור אספקת המוליכים למחצה בעולם.
לקריאה נוספת:
>>> פורד מכה את התחזיות ועולה באפטר מרקט ב-4%
>>> פורד קונה פורד - יו"ר החברה רוכש 2 מיליון מניות בשווי של 20 מ' ד'
>>> המהפך של פורד - מניית הרכב הצומחת ביותר ב-2021 (כן, יותר מטסלה)
- 2.רק מזומן 20/01/2022 02:52הגב לתגובה זוכמו שטסלה לא שווה טריליון.
- 1.דליק 19/01/2022 20:26הגב לתגובה זופורד , חברה שמוכרת מכוניות 100 שנה שוויה 98 מיליארד. ריוויאן , חברה שלא מכרה עדיין גלגלשל רכב הונפקה לפי שווי 77 מיליארד דולר. אם זה לא טירוף כלכלי אז מה זה ? ריוויאן לא שווה יותר ממיליארד שזה שווי מניה בשער 10 דולר
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
