דרמה באנגליה: הבנק המרכזי העלה את הריבית ב-0.15% ל-0.25%
הבנק המרכזי של אנגליה, בנק אוף אנגליה, הודיע על העלאת ריבית מהשפל בעקבות הקורונה. לראשונה מאז פרוץ המגיפה, הבנק מעלה את הריבית ל-0.25% מהשפל ההיסטורי של 0.1%, זאת בעקבות עליית הלחץ האינפלציוני.
האינפלציה בבריטניה הגיעה לשיא של 10 שנים בנובמבר, כאשר מדד המחירים לצרכן עלה ב-5.1% שנתי, עלייה מ-4.2% באוקטובר והרבה מעל היעד של הבנק המרכזי של 2%.
בואו לבחור את איש השנה שלכם: דירוג אנשי השנה של ביזפורטל יוצא לדרך - הצביעו והשפיעו (להצבעה לחצו כאן)
בשעה זו מדד הפוטסי FTSE 100 -0.55% עולה ב-1%, כאשר קודם להודעה הוא עלה ב-1.3%.
- הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי אבל הצמצום הכמותי מאט
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים, ההתאוששות בשוק העבודה במדינה ממשיכה להיות חזקה, עם 257 אלף עובדים שנוספו בחודש נובמבר.
אמנם המהלך של העלאת הריבית כבר 'היה באוויר' גם בחודש נובמבר, אז הבנק המרכזי האנגלי הפתיע את השווקים בכך שבחר להימנע מהעלאת ריבית, אנליסטים טענו כי התנאים הכלכליים כבר תומכים במהלך. אלא שהופעת וריאנט האומיקרון והתפשטותו המהירה בבריטניה כבר גרמו לכך שבשוק כבר לא היו כל כך בטוחים בכך.
לא מדובר במדינה הראשונה שמעלה ריבית, נורבגיה הייתה הראשונה ואחריה העלו את הריבית גם בצ'כיה, בהונגריה, בניו-זילנד, ואחר כך גם בפולין - אבל מדובר במדינות קטנות יחסית מבחינת הכלכלה העולמית. בריטניה לעומת זאת היא אחת הגדולות.
ומתי הריבית תעלה בארצות הברית?
אמש, הודיע הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי כי הוא יאיץ את התוכנית להקטנת ההתערבות בשוק (טפרינג) באופן אגרסיבי יותר מהצפוי, וירכוש פחות ופחות אג"ח - למעשה פי 2, כלומר כ-30 מיליארד דולר פחות בחודש ולא רק 15 מיליארד פחות.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המשמעות היא שסיום רכישות האג"ח יתרחש כבר בסביבות חודש מרץ 2022 - לעומת תחזית קודמת לסביבות חודש יוני - מה שיאפשר לו להיכנס למתווה של העלאת ריבית והבנק גם עדכן את תחזיותיו כלפי מעלה כאשר כעת הוא צופה שלוש העלאות ריבית בשנה הבאה ושתיים נוספות ב-2024. גם כאן הסיבה היא כמובן האינפלציה המשתוללת, שכבר הגיעה ל-6.8% - הרמה הגבוהה ביותר ב-40 השנים האחרונות.
הודעה על העלאת ריבית בדרך כלל גוררת ירידה בשוק המניות אבל השוק אתמול דווקא הגיב בחיוב להודעה - ועבר מירידה של 1% לעלייה של 1.5%-2.2% במדדים המובילים. אולי הסיבה היא ההערה לפיה מה שבאמת יכתיב את המדיניות זה מה שיקרה בפועל.
תחזיות הפד לשנת 2022 - צמיחה למעלה מ-3.8% ל-4.0% (והנמיך את התחזית ל-2023 מ-2.5% ל-2.2%), את האבטלה כלפי מטה, מ-3.8% ל-3.5%, את האינפלציה (PEC ליבה) מ-2.3% ל-2.7% ואת הריבית בסוף שנה מ-0.3% ל-0.9% (שלוש העלאות), אך השאיר את הערכותיו לסביבת הריבית של הטווח הארוך ללא שינוי, על 2.5%. כמו כן עדכן את הקטנת רכישות האג"ח לקצב מהיר פי שניים.
- 10.העלאת ריבית של 0.15% מזיז לשוק את הביצה 16/12/2021 18:38הגב לתגובה זוהעלאת ריבית של 0.15% מזיז לשוק את הביצה
- 9.אופטימי לגבי הדולר 16/12/2021 16:08הגב לתגובה זוהמחירים עולים בכל העולם למרות הקורונה .יש סגר כמעט בכל אירופה כבר כמה חודשים ויש עליות השוק מתרגל והמשקיעים מורדמים ומונשמים בחמצן ששמו כסף זול .עליית ריבית סנונית ראשונה לתחילת הגמילה
- 8.המופתע 16/12/2021 15:54הגב לתגובה זולא הגזמתם? לא חייבים לייצר כותרות בכוח .....
- 7.יובל 16/12/2021 15:39הגב לתגובה זוזו אינפלציית היצע ולא ביקוש ולכן לא ברור מה המהלך הזה מנסה להשיג? איך העלאת הריבית תביא יותר נהגי משאיות ופורקי מכולות לממלכה? מה יהיה עם הכלכלנים בשקל האלה שלא מבינים כלום בהתנהגות אנושית? אולי הגיע הזמן לספק ריבית לפי תחום, ריבית 0% לעסקים בתחום התובלה וריבית 10% לספקולנטים. בארץ היה עומס בנמלי הים, איך העלאת ריבית הייתה עוזרת? היא הייתה מכשירה עוד מפעילי מנוף בנמל אשדוד? העלאת ריבית הייתה גורמת לחלתניק עם רישיון משאית ללכת לעשות משלוחים? העלאת ריבית קשורה רק לעסקים שלווים ולמחירי הנדלן. כל העלאת ריבית מגולגלת לצרכן, כל הורדת ריבית לא מגיעה לצרכן. לכלכלנים יש תחמושת סרק, היא יכולה רק לעשות רע לאזרח הקטן אבל לא לשלוט על המשק, בשביל זה יש ממשלה שתמצא דרך לתמרץ עובדים.
- 6.דר' דום 16/12/2021 15:31הגב לתגובה זואה והוא גם מדפיס עוד 90 מיליארד עד חודש מרץ. איפה החוק, איפה האחריות. אם היו בחירות השנה הם היו מעיפים את הריבית אבל אין אז שהאספסוף יאכלו חצץ והעשירים יהנו בוול סטריט זו דרמה...
- 5.כדור שלג כולם יעלו רבית.היום ירידות שלא ניראו 2000 שנה (ל"ת)צרנוחה 16/12/2021 15:16הגב לתגובה זו
- 4.עליה של 2.5% ישששש אני עשיר (ל"ת)צרנוחה 16/12/2021 15:13הגב לתגובה זו
- 3.עליית ריבית מיזערית וזניחה. כותרת מיותרת 16/12/2021 15:08הגב לתגובה זועליית ריבית מיזערית וזניחה. כותרת מיותרת
- 2.א 16/12/2021 14:53הגב לתגובה זומה לא תעשו בכדי ליצור כותרות, בהלה ופניקה. זוכר לפני כשנה כשמחיר הנפט היה שלילי אילו כותרות רצו כאן, עם תמונות אפורות של הוריקן ברקע, כאילו סוף העולם הגיע. היום הנפט נע סביב ה-80 דולר!! הגיע הזמן שאתרי כלכלה ינהגו באחריות וינתחו מהלכים בצורה מקצועית בלי כותרות פומפוזיות.
- 1.דרמה?? עליה ל0.25%. אתם צוחקים..נכון ? (ל"ת)ירון 16/12/2021 14:27הגב לתגובה זו
- דן 16/12/2021 15:56הגב לתגובה זושינוי זה מרמז על העתיד לבוא ....לשם הולכים מעתה והלאה הריבית תעלה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
