ריי דליו: "אל תשבו על מזומן - זו לא השקעה בטוחה"
מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם, ריי דליו, אומר כי לדעתו מזומן אינו אפיק ההשקעה הנכון להיות בו היום, זאת על אף התנודתיות הגדולה בשווקים בעולם בעקבות וריאנט האומיקרון.
"מזומן הוא לא השקעה בטוחה, הוא לא מקום בטוח כי הוא מושפע לרעה על ידי אינפלציה", אמר מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם היום ל-CNBC. "בתקופות סוערות, חשוב גם להיות בתיק בטוח ומאוזן היטב".
כסף שיושב במזומן הוא למעשה כסף שלא צובר תשואה. אבל כאשר יש אינפלציה הוא לא שומר על ערכו אלא מאבד ממנו. כך למשל, אם בתחילת השנה האדם 'יושב' בבנק על מזומן של 100 אלף שקל והאינפלציה היא 5% (המשמעות היא שהמוצרים במשק התייקרו ב-5%) אז הוא מפסיד כ-5000 שקלים. באופן רשמי אמנם יופיעו לו אותם 5000 שקלים - אבל מאחר שהוא משלם על כל מוצר יותר אותם 100 אלף שקלים קונים פחות ממה שהם קנו בתחילת השנה.
לדברי דליו: "אי אפשר להעלות את רמת החיים על ידי העלאת כמות הכסף באשראי במערכת, כי זה פשוט יותר כסף שרודף אחרי אותה כמות סחורות. זה ישפיע על השווקים הפיננסיים בדרכים שכבר ראינו וזה ישפיע על שיעור האינפלציה - אבל זה לא יעלה את רמת החיים. כשהאינפלציה מתחילה לנגוס, יש לזה השלכות פוליטיות".
- ריי דליו מהמר על הזהב: המשקיע האגדי נוטש את ענקיות הטכנולוגיה
- "טראמפ מנסה לתקן, אבל זה כבר מאוחר מידי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מה שאנחנו רואים שקורה עכשיו (הירידות בשווקים. ט"א) התרחש הרבה מאוד פעמים בהיסטוריה. זה כמו לצפות בסרט שוב", אמר דליו. דליה מכוון כמובן לנפילות הגדולות הקודמות בשווקים. בבועת הדוט.קום בשנת 2000 נפל ה-S&P500 ב-50% והנאסד"ק נפל ב-80%. ב-2008 שוב נפלו המדדים ב-50%. אבל כידוע - מאז הם זינקו פי כמה וכמה וברור שבטווח הארוך הוא צדק.
>>> נותנים לך מתנה - לא תיקח? המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס
אגב, דליו עקבי. זו הפעם הראשונה שדליו סבור שאסור לשבת על מזומן. הוא אמר זה כבר ב-2018. או במילותיו: "מי שיושב היום על מזומן הולך להרגיש אידיוט" - וגם אז כמובן זו לא הייתה הפעם הראשונה בה הביע את דעתו הנחרצת בנושא. הוא לא היחיד שאמר את זה. אחריו גם מנכ"ל בלקרוק קרא למשקיעים: "תפסיקו לאגור מזומנים"
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האומיקרון הפיל את וול סטריט - והפד' משנה מדיניות
כזכור, וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה, שזוהה לראשונה בדרום אפריקה, הרעיד את שוק המניות ביום שישי האחרון (הבלאק פריידי) לאחר שארגון הבריאות העולמי תייג אותו כ"וריאציה מדאיגה". אתמול, שני, השווקים בוול סטריט ביצעו ריבאונד אבל היום הם שוב יורדים, כאשר המשקיעים עוקבים אחרי העדכונים לגבי הוריאנט החדש.
האינפלציה בארה"ב נמצאת בקצב המהיר ביותר שלה מאז תחילת שנות ה-90, יותר מ-5% בשנה. מדד המחירים לצריכה אישית ללא מזון ואנרגיה - המדד שקובעי המדיניות של הפדרל ריזרב עוקבים אחריו - עלה ב-4.1%.
יו"ר הפד' ג'רום פאואל הודה היום - בשפה דיפלומטית - כי האינפלציה אינה זמנית, כפי שכולם הבינו ממנו עד כה, ונדמה כי הפד' רוצה להתחיל להילחם באינפלציה לאחר שפאואל אמר היום בסנאט כי בישיבה הקרובה בדצמבר הפד' ישקול להגביר את קצב צמצום רכישות האג"ח.
לקריאה נוספת:
- 7.השפוי האחרון 01/12/2021 15:30הגב לתגובה זולפודקאסטים שלו, במיוחד בפרק השלישי הוא מדבר על חשיבות הנזילות כרגע. תרשמו בגוגל אבו-הבועה מעשה בשני בלונים תקשיבו הכל עד הסוף
- 6.מאור 01/12/2021 10:47הגב לתגובה זומדוע הם לא מעלים את הריבית? חושבים שחוקי הכלכלה הפעם לא יעבדו? ללכת בלי ולהרגיש עם?..
- משום שלא מדובר בעודף ביקוש אלא במחסור בהיצע (ל"ת)בילבי בת גרב 01/12/2021 22:40הגב לתגובה זו
- 5.All or nothing (ל"ת)All in 01/12/2021 09:58הגב לתגובה זו
- 4.מי שבוחר ליפול 50 אחוז בקשה... אין נאמן כסף מזומן (ל"ת)בטווח הארוך נשחקים 01/12/2021 08:40הגב לתגובה זו
- 3.קורס חורף 01/12/2021 08:06הגב לתגובה זוידחפו את השקל האחרון פנימה - אז תבוא הקריסה. בינתיים יש מספיק כסף טיפש שקונה כל ירידה
- 2.רק זהב 01/12/2021 03:21הגב לתגובה זונכון נשחק הכסף אבל הבורסה יכולה למחוק הכל.
- 1.דוד קפלן 01/12/2021 00:01הגב לתגובה זומיקרון סתם מוקיון דרך לבריח משקעים קטנים...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
