רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

המשבר נמשך- הלירה הטורקית נופלת לשפל חדש

הלירה הטורקית יורדת לשפל חדש בהמשך למדיניות הלא כלכלית של הנשיא ארדואן, שבמקום להסתכל במראה ולהבין שהוא אשם, הוא מאשים את המערב וטוען כי העלאת ריבית בכלל מייצרת אינפלציה. בינתיים, הלירה ממשיכה ליפול מול הדולר: נפילה של 60% מתחילת השנה ו-73% בחמש שנים
טל אריה | (4)

הלירה הטורקית ירדה לשפל חדש היום לאחר הצהרות חדשות של נשיא טורקיה ארדואן שלא יעלה את הריבית. המטבע הטורקי הגיע לשפל של 13.47 לירות לדולר במסחר היום, ועבר את השיא הקודם שלו בשבוע שעבר של בערך 13.45 לירות לדולר, בעקבות דאגות מחודשות לגבי המדיניות של הנשיא וחששות שהתחדשו בעקבות וריאנט האומיקרון. 

הצניחה של הלירה היא חסרת תקדים - היא ירדה מכ-8.5 לירות לדולר בסוף אוגוסט לשפל של יותר מ-13 לירות לדולר תוך שלושה חודשים בלבד, ומתחילת השנה היא נפלה אל מול הדולר ב-60%, ו-73% בחמש שנים.

>>> נותנים לך מתנה - לא תיקח? המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס

ארדואן סירב בעקביות להעלות את הריבית על אף האינפלציה המשתוללת במדינה שעומדת כיום על 20%, מה שגרם לצניחה בערך הלירה בעקביות בשנים האחרונות. לפני שבועיים הוא אף גרם לבנק המרכזי במדינה להוריד את הריבית פעמיים נוספות מ-18% ל-15% - מה שבינתיים ממש לא עוצר את הנפילה של המטבע המקומי, וכלכלנים יגידו שלהיפך. במקום להסתכל במראה, ארדואן אגב, מאשים את המערב בפגיעה מכוונת בכלכלה הטורקית.

המדיניות הלא כלכלית של ארדואן גורסת כי עוצרים אינפלציה על ידי הורדת ריבית. זה לא עבד בעבר ואין סיבה שיעבוד כעת. אבל את ארדואן לא מעניין להקשיב לעצות אלא להראות שהוא עושה משהו. הבעיה היא שהאזרחים שלו הם אלה שמשלמים את המחיר

מה ארדואן כן עשה? בתקופת כהונתו הספיק ארדואן לפטר שלושה ראשי בנק מרכזי בגלל שלא התיישרו עם אמונתו שאסור להעלות את הריבית.

"תמיד טענתי להורדת הריבית וחזרתי על כך שהריבית צריכה להיות נמוכה יותר. מעולם לא תמכתי ולא אתמוך בהעלאות ריבית", צוטט ארדואן ביום ראשון בעיתונות הטורקית.

מומחים כלכליים ופקידים לשעבר במדינה הפצירו בגלוי בנשיא לשנות מסלול אבל ארדואן מחזיק זמן רב בגישה יוצאת הדופן שריביות גבוהות יותר גורמות לאינפלציה, במקום להוריד אותה. "הריבית היא הסיבה, האינפלציה היא התוצאה. הטיעון שלי לא השתנה, אני עדיין מגן עליו, מאמין בו", אמר הנשיא.

קיראו עוד ב"גלובל"

משבר הלירה מטיל צל כבד על הצמיחה בתוצר המדינה. טורקיה אומנם דיווחה השבוע על נתוני צמיחה חיוביים בתוצר, אך הערך החלש של המטבע גובר על החדשות החיוביות הללו, כך אמר טים אש, אסטרטג בכיר בשווקים מתעוררים ב-BlueBay Asset Management.

הלירה מול השקל: נפילה של 47% מתחילת השנה

הלירה הטורקית כבר נסחרת ב-23 אגורות לשקל אחד, בעוד רק לפני חודשים נסחרה תמורת 37 אגורות. מתחילת השנה היא נפלה ב-47%, ומי זוכר שבחודש ספטמבר ב-2016 המחיר שלה עמד על 1.25 שקלים?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השוק לפני קריסה 01/12/2021 00:54
    הגב לתגובה זו
    לברוח מנדלן ובורסה...
  • 2.
    אבי1 30/11/2021 23:05
    הגב לתגובה זו
    1 דולר 20 לירות טורקיות עד סוף שנת 22 ..
  • 1.
    בכר 30/11/2021 21:50
    הגב לתגובה זו
    מתי יגיע השכל לעם הפרימיטיבי ?
  • מרי 01/12/2021 16:06
    הגב לתגובה זו
    אהבתי
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.