לוסיד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

האם GM ופורד צריכות לעשות ספין אוף למגזר הרכבים החשמליים?

איתן גרסטנפלד | (4)

אנליסטים בוול סטריט, מציעים רעיון עבור יצרניות הרכב המסורתיות - וביניהן ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ופורד FORD MOTOR CO באמצעותו הן יכולות להציף ערך עבור המשקיעים - לבצע ספין אוף למגזר הרכבים החשמליים בהקדם האפשרי.

> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן?

> חברת הרכב החשמלי שסיפקה לבאפט תשואה של 3000%

> אפל מאיצה פיתוח של רכב חשמלי ומכוונת להשקה ב-2025

הצעה זו, מגיעה לאחר שמניות ה-EV (רכבים חשמליים) עלו לכותרות לאחרונה, עם רווחים טובים מהצפוי מטסלה (TSLA). תחילה עם יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד LUCID GROUP, ולאחר מכן עם הנפקה הראשונית המוצלחת של ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE.

כך, כאשר היא החלה להיסחר ביום רביעי שעבר, ריוויאן הייתה שווה כמעט כמו GM, עם שווי שוק של כ-90 מיליארד דולר. החברה, נסחרת כיום בשווי של יותר מ-108 מיליארד דולר, יותר מפורד ו-GM ביחד. כל זאת, בזמן שטסלה צפויה לספק כ-1.3 מיליון כלי רכב ב-2022, בעוד Rivian ו-Lucid, ביחד, צפויים לספק פחות מ-100,000 כלי רכב.

שווי השוק של יצרני רכבי EV עומד כעת על כ-1.52 טריליון דולר, גדול מהנתון של 1.47 טריליון דולר עבור יצרניות רכב מסורתיות. במידה ויצרניות הרכב האמריקאיות המסורתיות, פורד ו-GM, היו מבצעות ספין אוף הן היו מוערכות ככל הנראה בדומה לריוויאן ולוסיד. כלומר יותר מהשווי של החברה המפצלת 

קיראו עוד ב"גלובל"

אי אפשר שלא לחשוב על הרעיון הזה - זה כבר לא רק טסלה, כל מה שמריח EV מזנק למספרי חלל. המטרה של המנהלים להשביח את החברה לבעלי מניותיה וזו הדרך המהירה לעשות זאת. 

בניית מפעל EV חדש לגמרי שיוכל לייצר, נניח, 500,000 רכבים חשמליים בשנה יחד עם הסוללות הנדרשות להפעלתם, עולה כמה מיליארדי דולרים. סכום זה הוא פחות מ-1% משווי השוק של טסלה. אבל הסכום הזה מייצג בערך 5%-10% משווי השוק של פורד או GM.

בדומה לריוויאן, פורד בדרך להשיק משאית חשמלית וכבר מוכרת את ה-Mustang Mach E החשמלית. עד כה, בשנת 2021, מכירות ה-Mach E הסתכמו בכ-22,00 . פורד מפתחת גם טנדר משלוח חשמלי - בדיוק כמו ריוויאן. מכירות הרכבים החשמליים של פורד אמורות להיות מסוגלות לגדול ולעלות על של החברה שהונפקה בשבוע שעבר.

באשר ל-GM, היא בעצם יצרנית רכבי החשמל השנייה בגודלה בארה"ב אחרי טסלה. בנוסף,   כאשר מביאים בחשבון מכירות מהמיזמים המשותפים עם הסיניים, כמות הרכבים החשמליים של החברה עומד על כ-300,000 יחידות. בהתאם, אם לוסיד שווה כמו GM ומתכננת למכור בערך 20,000 יחידות בלבד בשנת 2022, חברת רכבים חשמלית של GM עשויה להיות להיות שווה גם כפול מזה.

אם נניח, פולקסווגן ודיימלר יקדמו מהלך דומה יחד עם GM ופורד - שווי השוק של שחקני הרכבים החשמליים בלבד יכול בקלות להגיע ל-4 טריליון דולר, בערך פי ארבעה מהערכת השווי של תעשיית הרכב כולה לפני שטסלה המשיכה בזינוק המטורף שלה במהלך 2020, כאשר המניה הוסיפה יותר מ-740%.

למרות כל זאת, מדובר ברעיון פרוע, וסביר להניח שזה לא יקרה - מה שגם קולאס מבין ומציין בסקירתו. לכך, סיבות רבות ביניהן איגודי עובדים, פנסיות עובדים, קשרי סוחרים ומתקני ייצור קיימים. סיבה נוספת, היא שבאמת קשה לרמות את השוק, וספין אופים מסוג זה עשויים לחסל את השווים הגבוהים שהושגו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש בועת EV ממש כמו שהיתה בועת דוט.קום (ל"ת)
    חברות ישרדו השווי לא 20/11/2021 21:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רוב אוכלוסיות העולם לא יוכלו להשתמש בהם הבטריות יה 20/11/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    רוב אוכלוסיות העולם לא יוכלו להשתמש בהם הבטריות יהיו המזהם עליי אדמות האסון האקולוגי הבא גימיק מטורף של העולם
  • 1.
    משקיע 19/11/2021 14:00
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו ממציאי המטוס (איפה חברת האחים רייט?!) כמו ממציאי הרכבים הראשונים, בתחילת המאה ה18 היו אלפי חברות רכב, איפה הן עכשיו? מתוכן לא שרדה אפילו אחת.. אתם מוזמנים ראות את הראיון של ווארן באפט באסיפת בעלי המניות האחרונה הוא הדגים היטב את הנושא. כל מי ש"משקיע" בחברות הללו כעת. למעשה סוחר באמונה שהשוק עוד יעלה. לקנות טסלה במכפיל 300 - המשמעות שמכירות טסלה צריכות לגדול ככ בעשור הקרוב שזה מחיר לא ריאלי לדעתי השוק מבלבל בין פעילות הפרטית של מאסק (ספייסאקס) לבין טלסה ומיצר איזשהו מצג שווא שלא יתגשם חבל על הכסף.
  • שמואל 19/11/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא הרבה יותר מיצרנית EV היא גם חברת אינרגיה רובוטיקה בעתיד גם ביטוחי רכב ועוד ובכל תחום היא משנה סידרי עולם ופורצת דרך לדעתי לא נכון למדוד אותה לפי מכפיל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.