האם GM ופורד צריכות לעשות ספין אוף למגזר הרכבים החשמליים?
אנליסטים בוול סטריט, מציעים רעיון עבור יצרניות הרכב המסורתיות - וביניהן ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ופורד FORD MOTOR CO באמצעותו הן יכולות להציף ערך עבור המשקיעים - לבצע ספין אוף למגזר הרכבים החשמליים בהקדם האפשרי.
> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן?
> חברת הרכב החשמלי שסיפקה לבאפט תשואה של 3000%
> אפל מאיצה פיתוח של רכב חשמלי ומכוונת להשקה ב-2025
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה היום לפני 103 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצעה זו, מגיעה לאחר שמניות ה-EV (רכבים חשמליים) עלו לכותרות לאחרונה, עם רווחים טובים מהצפוי מטסלה (TSLA). תחילה עם יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד LUCID GROUP, ולאחר מכן עם הנפקה הראשונית המוצלחת של ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE.
כך, כאשר היא החלה להיסחר ביום רביעי שעבר, ריוויאן הייתה שווה כמעט כמו GM, עם שווי שוק של כ-90 מיליארד דולר. החברה, נסחרת כיום בשווי של יותר מ-108 מיליארד דולר, יותר מפורד ו-GM ביחד. כל זאת, בזמן שטסלה צפויה לספק כ-1.3 מיליון כלי רכב ב-2022, בעוד Rivian ו-Lucid, ביחד, צפויים לספק פחות מ-100,000 כלי רכב.
שווי השוק של יצרני רכבי EV עומד כעת על כ-1.52 טריליון דולר, גדול מהנתון של 1.47 טריליון דולר עבור יצרניות רכב מסורתיות. במידה ויצרניות הרכב האמריקאיות המסורתיות, פורד ו-GM, היו מבצעות ספין אוף הן היו מוערכות ככל הנראה בדומה לריוויאן ולוסיד. כלומר יותר מהשווי של החברה המפצלת
- ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית
- לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
אי אפשר שלא לחשוב על הרעיון הזה - זה כבר לא רק טסלה, כל מה שמריח EV מזנק למספרי חלל. המטרה של המנהלים להשביח את החברה לבעלי מניותיה וזו הדרך המהירה לעשות זאת.
בניית מפעל EV חדש לגמרי שיוכל לייצר, נניח, 500,000 רכבים חשמליים בשנה יחד עם הסוללות הנדרשות להפעלתם, עולה כמה מיליארדי דולרים. סכום זה הוא פחות מ-1% משווי השוק של טסלה. אבל הסכום הזה מייצג בערך 5%-10% משווי השוק של פורד או GM.
בדומה לריוויאן, פורד בדרך להשיק משאית חשמלית וכבר מוכרת את ה-Mustang Mach E החשמלית. עד כה, בשנת 2021, מכירות ה-Mach E הסתכמו בכ-22,00 . פורד מפתחת גם טנדר משלוח חשמלי - בדיוק כמו ריוויאן. מכירות הרכבים החשמליים של פורד אמורות להיות מסוגלות לגדול ולעלות על של החברה שהונפקה בשבוע שעבר.
באשר ל-GM, היא בעצם יצרנית רכבי החשמל השנייה בגודלה בארה"ב אחרי טסלה. בנוסף, כאשר מביאים בחשבון מכירות מהמיזמים המשותפים עם הסיניים, כמות הרכבים החשמליים של החברה עומד על כ-300,000 יחידות. בהתאם, אם לוסיד שווה כמו GM ומתכננת למכור בערך 20,000 יחידות בלבד בשנת 2022, חברת רכבים חשמלית של GM עשויה להיות להיות שווה גם כפול מזה.
אם נניח, פולקסווגן ודיימלר יקדמו מהלך דומה יחד עם GM ופורד - שווי השוק של שחקני הרכבים החשמליים בלבד יכול בקלות להגיע ל-4 טריליון דולר, בערך פי ארבעה מהערכת השווי של תעשיית הרכב כולה לפני שטסלה המשיכה בזינוק המטורף שלה במהלך 2020, כאשר המניה הוסיפה יותר מ-740%.
למרות כל זאת, מדובר ברעיון פרוע, וסביר להניח שזה לא יקרה - מה שגם קולאס מבין ומציין בסקירתו. לכך, סיבות רבות ביניהן איגודי עובדים, פנסיות עובדים, קשרי סוחרים ומתקני ייצור קיימים. סיבה נוספת, היא שבאמת קשה לרמות את השוק, וספין אופים מסוג זה עשויים לחסל את השווים הגבוהים שהושגו.
- 3.יש בועת EV ממש כמו שהיתה בועת דוט.קום (ל"ת)חברות ישרדו השווי לא 20/11/2021 21:20הגב לתגובה זו
- 2.רוב אוכלוסיות העולם לא יוכלו להשתמש בהם הבטריות יה 20/11/2021 16:09הגב לתגובה זורוב אוכלוסיות העולם לא יוכלו להשתמש בהם הבטריות יהיו המזהם עליי אדמות האסון האקולוגי הבא גימיק מטורף של העולם
- 1.משקיע 19/11/2021 14:00הגב לתגובה זובדיוק כמו ממציאי המטוס (איפה חברת האחים רייט?!) כמו ממציאי הרכבים הראשונים, בתחילת המאה ה18 היו אלפי חברות רכב, איפה הן עכשיו? מתוכן לא שרדה אפילו אחת.. אתם מוזמנים ראות את הראיון של ווארן באפט באסיפת בעלי המניות האחרונה הוא הדגים היטב את הנושא. כל מי ש"משקיע" בחברות הללו כעת. למעשה סוחר באמונה שהשוק עוד יעלה. לקנות טסלה במכפיל 300 - המשמעות שמכירות טסלה צריכות לגדול ככ בעשור הקרוב שזה מחיר לא ריאלי לדעתי השוק מבלבל בין פעילות הפרטית של מאסק (ספייסאקס) לבין טלסה ומיצר איזשהו מצג שווא שלא יתגשם חבל על הכסף.
- שמואל 19/11/2021 19:59הגב לתגובה זוטסלה היא הרבה יותר מיצרנית EV היא גם חברת אינרגיה רובוטיקה בעתיד גם ביטוחי רכב ועוד ובכל תחום היא משנה סידרי עולם ופורצת דרך לדעתי לא נכון למדוד אותה לפי מכפיל

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.