האם אל על תקנה את ארקיע?
חברת התעופה אל על -3.51% מדווחת כי היא נכנסה למו"מ עם חברת התעופה הקטנה יותר ארקיע במטרה לרכוש אותה. מדובר על מגעים ראשוניים ובהחלט לא בטוח שזה יקרה בסופו שלדבר אך אל על היא מעוניינת לרכוש את ארקיע בתמורה להקצאת מניות לבעלי המניות של ארקיע.
על פי הודעת אל על: "מובהר, כי לתאריך דוח זה, לא נחתם בין הצדדים מזכר הבנות ו/או הסכם מחייב והמו"מ נמצא בתחילתו. אין כל וודאות כי העסקה הפוטנציאלית תתגבש וכי ייחתם הסכם מחייב בין הצדדים, וככל שייחתם הסכם מחייב, אין כל וודאות שיתקבלו כל האישורים הנדרשים על-פי דין להשלמת העסקה הפוטנציאלית".
למעשה, ברכישתה של ארקיע, אל על מעוניינת לקבל את נתח השוק של ארקיע ולהקטין את התחרות מבחינתה בשוק המקומי, זאת לאחר שרפורמת השמים הפתוחים הביאה לכאן חברות נוספות (אך על פי ניתוח של בנק ישראל - זה לא פגע בחברות התעופה המקומיות שכן גם הן הגדילו את מספר הטיסות שלהן ולא הקטינו אותן).
אולי זו גם דרך מבחינתה של אל על לשפר את הנראות של הדוחות הכספיים. כזכור, בשנת 2018 רשות התחרות לא אישרה לאל על וישראייר להתמזג, וברשות הביעו חשש מפגיעה בתחרות בטיסות לאילת.
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שגם ארקיע אינה בדיוק רווחית, כך שייתכן שזו למעשה תהיה עוד דרך של אל על ללחוץ על המדינה להיכנע ולתת לה הטבות ומענקים - שאם לא כן היא פשוט תשבית את קווי התעופה, בוודאי את הקווים הפנימיים בישראל, שכן לפני הקורונה שלטה ארקיע ב-70% מקווי התעופה הפנימיים בישראל, ובשנת הקורונה היא איבדה חלק משמעותי מנתח השוק וירדה ל-46%, אך סביר להניח כי לאחר הקורונה נתח השוק שלה יעלה בחזרה.
אז האם מדובר במהלך כלכלי או מנוף לחץ נוסף? ימים יגידו.
ורק נזכיר את הקומבינה של חברות התעופה הישראליות: להפסיד - ולשנורר מהמדינה כסףקונים כל קונים חברה מפסידה - בידיעה שהיא הפסדית - ואחר כך באים למדינה בדרישות. המפתיע זה שהמדינה שוב ושוב נכנעת לזה ולא ברור למה.
המיזוג לשלד הבורסאי כנראה כבר לא ייצא לפועל
יש לציין כי ארקיע עצמה נמצאת בתהליך של מיזוג לחברה ציבורית בעסקה שקשור אליה גם השלד הבורסאי קנזון 0% וחתמה בתחילת השנה על מזכר הבנות למיזוג לפי שווי של כ-100 מיליון שקל לאותה חברה ציבורית, כאשר לאחים נקש יש 70% ממניות החברה ולעובדים עוד 30% נוספים, כאשר לפי התוכנית למיזוג בעלי המניות של ארקיע אמורים לקבל 82.6% ממניות השלד, כך שהאחים נקש אמורים לקבל קצת פחות מ-58% מהמניות בעוד העובדים יחזיקו ב-24.8%. אם אכן אל על לבסוף תרכוש את ארקיע היא כמובן לא תיכנס לבורסה, אך גם המיזוג עם אותה חברה ציבורית כנראה לא יתממש. בקנזון כתבו בדוחות הכספיים האחרונים כי "הסיכויים לעסקה מאוד נמוכים בשל החרפת נושא הקורונה" שזה בעצם מילים יפות לכך שהעסקה כנראה לא השתלמה לארקיע.
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
לאחרונה ביצעה אל על ספליט הפוך במניה ביחס של 8 ל-1. כל שמונה מניות של החברה מוזגו למניה אחת, כלומר, שער הבסיס הבוקר היה גבוה פי שמונה משער הנעילה שקדם לביצוע הספליט.
אל על מתמודדת עם סביבה עסקית מורכבת בצל הקורונה, עיכוב ההזרמה מצד הבעלים החדשים קני רוזנברג ומאבקים מול משרד האוצר - שמסרב להפוך הלוואה למענק, כפי שמבקשים באל על. לפני שנה, לפני הדרישות החדשות שהציגה אל על, ומול שר אוצר ומנכ"ל משרד אחר, ייתכן שבחסות התקוות למימוש תכנית ההתייעלות, חוותה המניה תקופה טובה בזמן שהחברה סופגת הפסדים גדולים.
מה שתמך בעליות אז היו גם הגיוסים - כסף נכנס לקופת החברה, השווי על פניו חייב לעלות. בביזפורטל סברנו אז כי המניה בכל זאת הייתה יקרה מדי - ומאז דצמבר האחרון השווי נחתך כמעט בחצי לכ-560 מיליון שקל (מקווים שחסכנו הפסדים מחלק מהקוראים). מאז היא עלתה לשווי של 610 מיליון שקל.
אנחנו נחזור ונזכיר שאל על היא חברה שאין לה בעצם זכות קיום אלמלא השקעת הבעלים והמדיה, חברה שהשווי שלה כעת הוא גבוה מהשווי שלה טרום הקורונה וזאת למרות שמאז היא איבדה מאות רבות של מיליונים מההון שלה. זה יתפוצץ מתישהו, השאלה היחידה היא מתי?
גם רואי החשבון של החברה עצמה סבורים כך. וזה מה שהם כתבו בדוחות הכספיים האחרונים של החברה: "למרות השלמת קבלת מימון המדינה בסך של 210 מיליון דולר, היות ויכולת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה, בין היתר, בקיומם של אירועים שאינם בשליטה מלאה של החברה ואשר אינם וודאיים והינם הכרחיים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה, נכון למועד אישור הדוחות הכספיים קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים וסיווגם ולגבי ערכי ההתחייבויות, שיתכן ותהינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי" - כך ממשיכים לקבוע רואי החשבון של אל על, גם בדוחות הכספיים הנוכחיים של החברה.
אל על ממשיכה לרשום הפסדי ענק גם כעת, ולמעשה החברה הפסדית בחצי מהשנים בעשור האחרון, כלומר היא הייתה הפסדית גם הרבה לפני הקורונה. החברה מציגה כמובן עליה משמעותית בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך זה בעיקר בגלל שברבעון המקביל החברה פעלה בהיקף עוד יותר מצומצם מאשר ברבעון הנוכחי. בפועל, החברה הכניסה ברבעון השני של השנה 222.6 מיליון דולר, לעומת 151.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
החברה רשמה EBITDAR חיובי בסך של כ-20 מיליון דולר, לעומת כ-3 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, אך מדובר עדיין בירידה גם מול הרבעון המקביל בשנה שעברה, אז עמד ה-EBITDAR על 29 מיליון דולר, כלומר ירידה של 31%.
ההפסד ברבעון השני של השנה ירד קלות ל-81 מיליון דולר בהשוואה לכ-86 מיליון דולר ברבעון הקודם, ולעומת 104.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
תזרים המזומנים ברבעון הסתכם בכ-151 מיליון דולר בהשוואה לתזרים שלילי של כ-54 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה ותזרים שלילי של כ-23 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. אבל האמת היא שלא מדובר בשיפור אמיתי אלא בעקבות התקבולים מהסיוע של המדינה (בסך 210 מיליון דולר). על פי החברה 86 מיליון מתוך התזרים הוא מפעילות שוטפת, ללא הסיוע, אבל עדיין מדובר רק בחצי.
לקריאה נוספת על העובדה שלא מדובר במשבר חד פעמי בגלל הקורונה:
> כישלון להנפקה של אל על - אל "תקנו" את הכותרות החיוביות
> הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?
> סקטור התעופה לא יתרומם בשנים הקרובות - והחילוצים יימשכו
> פרופ' עומר מואב: "אסור לפחד מפשיטת רגל של אל על; יהיו חברות אחרות"
> האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות
- 10.רונן 22/10/2021 11:53הגב לתגובה זורוב הציבור לא טס לאף מקום ובכל זאת צריך לממן את החברות הפרטיות?!?! שיתנו לכלל הציבור מניות בחברה ואז יכול לבקש סיוע כזה או אחר
- 9.תומר 19/10/2021 10:57הגב לתגובה זוכתב חצר
- 8.רוברט 19/10/2021 10:02הגב לתגובה זואם איזה כסף יקנו, המוצרים שגונבים לנו מהמזוודות לא יספיק למימון רכישת ארקיע !
- 7.לרון 19/10/2021 08:34הגב לתגובה זולא מבינים....אל על כמו מנהל מקרקעי ישראל היא חברה ביטחונית,ואל תגידו "מה הקשר"
- 6.מיזוג מצוין לכולם 18/10/2021 22:15הגב לתגובה זווהחברה תבריא ותעלה כאשר השמים ייפתחו לתיירות נכנסת שתבוא במאות אלפיה ומליוניה...
- תומר 19/10/2021 10:58הגב לתגובה זוקיבלה הלוואה, שום סיוע
- 5.שחר 18/10/2021 21:05הגב לתגובה זוכך או כך, אם יצא לפועל הרכישה או מיזוג אז סביר יהיה שהנפגעים יהיו הלקוחות של שתי החברות
- 4.רון 18/10/2021 20:18הגב לתגובה זואיפה הוא ?
- 3.אסור לתת לחברה כושלת לצמצם תחרות (ל"ת)אלי כהן 18/10/2021 19:21הגב לתגובה זו
- 2.גבי 18/10/2021 18:52הגב לתגובה זועסקה שבה שני הצדדים יפלו יחד אל התהום.
- 1.שמי 18/10/2021 18:46הגב לתגובה זוכך נראית העיסקה המוצעת..
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
