מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ
דוחות

אל על ממשיכה להפסיד בענק - ועדיין עם הערת עסק חי

אל על הייתה הפסדית עוד הרבה לפני הקורונה. החברה רשמה ברבעון הנוכחי הכנסות של 222.6 מיליון דולר, שיפור לכאורה אבל ברבעון המקביל הרי הכל היה סגור. גם ההפסד הנקי המשיך להיות עצום: 81 מיליון דולר; החברה חוששת מהקורונה - וממשיכה לבוא למדינה בדרישות סיוע. אולי די?
נתנאל אריאל | (5)
נושאים בכתבה אל על

"למרות השלמת קבלת מימון המדינה בסך של 210 מיליון דולר, היות ויכולת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה, בין היתר, בקיומם של אירועים שאינם בשליטה מלאה של החברה ואשר אינם וודאיים והינם הכרחיים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה, נכון למועד אישור הדוחות הכספיים קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים וסיווגם ולגבי ערכי ההתחייבויות, שיתכן ותהינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי" - כך ממשיכים לקבוע רואי החשבון של אל על, גם בדוחות הכספיים הנוכחיים של החברה.

בחברה טוענים כי ברגע שהשמיים ייפתחו, והטיסות יחזרו אז הערת "עסק חי" תימחק כי הם מצליחים לייצר כסף. במסיבת עיתונאים אפשר היה לשמוע את בכירי החברה חוזרים שוב ושוב על הבקשה - כמעט תחינה - למדינה לתת לה עוד כסף כדי להתמודד עם הקורונה.

אבל האמת היא שאל על ממשיכה לרשום הפסדי ענק גם כעת, ולמעשה החברה הפסדית בחצי מהשנים בעשור האחרון, כלומר היא הייתה הפסדית גם הרבה לפני הקורונה. החברה מציגה כמובן עליה משמעותית בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך זה בעיקר בגלל שברבעון המקביל החברה פעלה בהיקף עוד יותר מצומצם מאשר ברבעון הנוכחי. בפועל, החברה הכניסה ברבעון הנוכחי 222.6 מיליון דולר, לעומת 151.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

החברה רשמה EBITDAR חיובי בסך של כ-20 מיליון דולר, לעומת כ-3 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, אך מדובר עדיין בירידה גם מול הרבעון המקביל בשנה שעברה, אז עמד ה-EBITDAR על 29 מיליון דולר, כלומר ירידה של 31%. 

ההפסד ברבעון השני של השנה ירד קלות ל-81 מיליון דולר בהשוואה לכ-86 מיליון דולר ברבעון הקודם, ולעומת 104.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

​תזרים המזומנים ברבעון הסתכם בכ-151 מיליון דולר בהשוואה לתזרים שלילי של כ-54 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה ותזרים שלילי של כ-23 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. אבל האמת היא שלא מדובר בשיפור אמיתי אלא בעקבות התקבולים מהסיוע של המדינה (בסך 210 מיליון דולר). על פי החברה 86 מיליון מתוך התזרים הוא מפעילות שוטפת, ללא הסיוע, אבל עדיין מדובר רק בחצי. החברה גם צמצמה עלויות כתוצאה מפיטורים של 1,900 מעובדי החברה.

הוצאות הדס"ל של החברה גדלו ב-23.4 מיליון דולר ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד וזאת כתוצאה מעלייה במחירי הדס"ל בשוק ומעלייה בשיעור של כ-22% בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה. מאידך, ברבעון המדווח חל קיטון בהוצאות הדס"ל בגין השפעה של עסקאות הגידור אשר פקעו ברבעון השני 2021.

לחברה יש 45 מטוסי נוסעים, מתוכם 27 מטוסים בבעלות החברה ו- 18 מטוסים אותם חוכרת החברה.

איך וריאנט הדלתא ישפיע על החברה? ברור שהחברה חוששת מאוד מתכננת להקדים גיוס מקורות מימון, וכן הוצאת עובדים נוספים לחל"ת, וכן לנסות לשפר את תזרים המזומנים מול הבנקים, וכן בקשת סיוע נוסף מהמדינה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אביגל שורק, מנכ״ל אל-על: ״למרות הקריסה במספר הנוסעים בנתב״ג (82% פחות. נ"א), הצלחנו לייצב את הפעילות שלנו, עמדנו בתכנית העסקית וביעדים שהצבנו לעצמנו לרבעון זה ואף הצלחנו לשפר את הפרמטרים התפעוליים המרכזיים שלנו; יש לנו מותג חזק, הנהלה חדשה וגמישות תפעולית שהשגנו בעקבות מהלכי ההתייעלות שביצענו; תוצאות הרבעון השני מעידות באופן חד משמעי - כאשר נותנים לנו לעבוד אנו טסים קדימה״

שורק הדגיש: ״התפשטות זן הדלתא מחייבת אותנו להתאים את רמת ההוצאות להיקף הפעילות; בנוסף, אנו נדרשים לחבילת סיוע נוספת מהמדינה, נוכח הגבלות הפעילות החדשות. זאת, בדומה למתחרות של אל על שזוכות לסבסוד מממשלותיהן, המקנה להן יתרון תחרותי לא הוגן״

אז בשורה התחתונה - אל על יגידו לכם שהם ממשיכים להשתפר, במצגת הם כותבים ש"אל על תתמודד בהצלחה עם האתגרים". אז אולי היא משתפרת ביחס לרבעון המקביל שהיה כמובן נוראי מבחינת החברה, והלוואי שאל על הייתה רווחית ויעילה, אבל בינתיים היא ממשיכה להפסיד, להאשים את הקורונה ואת כל העולם, וגם לבקש עוד סיוע מהמדינה (אמרנו לכם שזה לא יסתיים בסבב הבקשות הקודם) - אבל לא ברור למה המדינה צריכה להמשיך ולהציל חברה כה הפסדית.

שואלים אותנו למה אנחנו חושבים שלא צריך לתמוך בחברה, ואנחנו נחזור על זה שוב - החברה הגיעה למצבה העגום, לא בגלל הקורונה, היא היתה "מת מהלך" כבר שנים לפני הקורונה. וועדי עובדים מיליטנטיים, אבטלה סמויה, טייסים שמתחזים לחולים כדי לקבל תוספת שכר, נורמות פסולות, לא אפשר לחברה להצליח. החברה הפסידה, אבל אף אחד לא באמת דאג - כולם סמכו על הממשלה. לדעתנו - לא צריך לתמוך במי שמלכתחילה אשם במצבו. זו לא הקורונה שהרגה את אל על, אלו העובדים שלה.   

לקריאה נוספת:

אחרי הפרק באל על: מה מסתתר מתחת לכנפיים

ימים ספורים לפני המועד: אל על מבקשת דחייה מהאוצר

משרד האוצר יאשר? אל על מאריכה את החל"ת לעובדים

אל על מתרסקת על חשבוננו - ישראל כ"ץ לא רוצה שבמשמרת שלו החברה תיפול

סוכם מתווה החילוץ החדש: אל על תקבל מהמדינה 210 מיליון דולר

עד מתי אל על תמשיך לעקוץ את המדינה?

כישלון להנפקה של אל על - אל "תקנו" את הכותרות החיוביות

אל על הפסידה ברבעון את כל התמיכה שקיבלה; אסור למדינה להמשיך ולתמוך בה

הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?

סקטור התעופה לא יתרומם בשנים הקרובות - והחילוצים יימשכו

פרופ' עומר מואב: "אסור לפחד מפשיטת רגל של אל על; יהיו חברות אחרות"

האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

תנו לאל על למות - אין סיבה לספק לה חמצן; צריך לחסל ולבנות מחדש; "הציבור לא צריך להציל חברה עם משכורות גבוהות"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לכו תחפשו מי שינענע אותכם, נמשיך לקבל כסף מהמדינה (ל"ת)
    עובד אלעל 19/08/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אין זכות קיום 18/08/2021 16:46
    הגב לתגובה זו
    אם חברה פושטת רגל משלמת 28,000 ש"ח למנהל "בכיר" + רכב חברה אז אין לה זכות קיום. חברה אשר נתנה טיסות חינם לבני משפחה - אין לה זכות קיום כלכלית.
  • 3.
    עזי 18/08/2021 13:07
    הגב לתגובה זו
    ככה תינצל בלי עזרת ממשלה
  • 2.
    אחד 18/08/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    חברה מושחתת ומיותרת שמזמן הייתה צריכה להסגר.
  • 1.
    סתם אחד 18/08/2021 10:26
    הגב לתגובה זו
    אל על לפשיטת רגל. חברה מושחתת ומיותרת. חבל על המפוטרים.
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים

ת"א 35 סגר סביב ה-0 אחרי יום בו המדד נע בין עליות וירידות; תדיראן ירדה 6.2%, סולרום איבדה 5.4%

מערכת ביזפורטל |

המסחר בת"א נסגר ביציבות. מדד ת"א 35 סגה ללא שינוי משמעותי ומדד ת"א 90 עלה ב-0.4%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים עלה ב-0.2%, מדד הביטוח עלה 1%, מדד הנדל"ן ירד0.1% ומדד הנפט וגז איבד 0.4%.

רוצים לדעת איזה מניות בולטות היום ומה הסיפור מאחוריהן? הכל כאן העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.


אחת המניות שבולטת לשלילה בימים האחרונים היא ג'י סיטי. החברה הפתיעה את המשקיעים אחרי שהגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה. לניתוח המלא על מה עשתה החברה, ומה ההשלכות האפשריות - ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%


השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 2.17%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 7.09%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.35%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן -3.37%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.11%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.