דלתא בלוז: האם צריך להוציא את מניות התיירות לנופש מהפורטפוליו?
בשנות ה-20 של המאה שעברה, בדלתא – אזור שנוצר בעקבות אדמת סחף בשפך של נהרות – שבמיסיסיפי שבארה"ב, השחורים הנדכאים באחד מהאזורים הכי גזעניים בארה"ב, המציאו את מה שנחשב לאחד מהז'אנרים המוזיקליים שהפכו להכי אייקוניים בתרבות האמריקאית – הדלתא בלוז, שגם נחשב לאחד מסגנונות הבלוז הראשונים ושכונה על ידי חלק מהקהילה השחורה שם "מוזיקת השטן".
נריץ 100 שנה קדימה ויש דלתא חדשה של שטן חדש, הלא הוא ורייאנט הדלתא של נגיף הקורונה. בשבוע שעבר הוא הפך לזן הכי "פופולרי" בארה"ב, כשהמרכז למניעה ומיגור של מחלות (CDC) דיווח ש-83% מכלל המקרים החדשים בארה"ב שייכים לוורייאנט האולטרה מדבק הזה – שיותר מדבק מוורייאנט אלפא הבריטי, שנחשב לעד 90% יותר מדבק מזן הקורונה המקורי.
נכון ליום שלישי שעבר, למעלה מ-10% מאוכלוסיית ארה"ב, המונה כ-330 מיליון בני אדם נדבקו באחד מהוורייאנטים של הקורונה, כשעד כה מתו כ-610 אלף בני אדם. אגב מיסיסיפי, היא עדיין אחת מהמדינות הנחשלות ביותר בארה"ב ויש שם % מאוד גבוה של מתנגדי חיסון, כשרק 34% מהאוכלוסייה הבוגרת התחסנה עד כה ומספר הנדבקים שם עולה מיום ליום וביום שבת מספר הנדבקים חצה את ה-1,300.
הבלוז של מניות התיירות
אבל מי שבאמת חוות את הדלתא בלוז ב-2021 הן מניות התיירות. תראו למשל אצלנו את מניית פתאל החזקות -5.77% . אמנם ב-12 החודשים האחרונים היא עלתה בצורה מדהימה של למעלה מ-80%, כשכמו יתר הסקטור היא רכבה על הריבית הנמוכה, הייעול ותחזיות אופטימיות בשל אישור החיסונים.
- היום שבו פרצה אחת המלחמות הקשות שידע העולם ומה קרה היום לפני 41 שנה
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מתחילת השנה היא יורדת ביותר מ-18% ורק בחודש האחרון היא בתשואה שלילית של כמעט 9%. אגב, חלק ניכר מהעליות של המניה החלו מסוף ספטמבר אשתקד, כשהחיסון הפך להיות מוחשי יותר והיא הכפילה את שוויה עד אמצע ינואר, מ-181.5 שקל למניה ללמעלה מ-366 שקלים למניה. לפני המגפה המניה הייתה בשיא של 567 שקל לפני ההתרסקות. היום היא רק בחצי השווי של אז.
בנובמבר אשתקד החברה פרסמה תחזית אופטימית למדי, לפיה תכניס רשת המלונות עד 4 מיליארד שקל ב-2021. כתבנו אז שלא היה כדאי לה לפרסם תחזית מלכתחילה. הגיע ורייאנט הדלתא והראה שכנראה צדקנו. פתאל לא לבד, כל המניות הקשורות לעולם התיירות באותה הספינה המקרטעת, בין אם זה קרוז או לאו. אז אם החיסון הזניק את המניות מנובמבר ואילך, עכשיו מגיעה המציאות וקופחת על פנינו ונשאלת השאלה: האם צריך להוציא את מניות התיירות לנופש עד שתתאוששנה מחוסר הוודאות?
כי מה שלא חסר עכשיו לסקטור התיירות בכללותו זו חוסר ודאות. כי גם המלונות עצמם חזרו לפעילות, התיירות העסקית עוד לא שם, כשעכשיו עוד ועוד מדינות נסגרות על רקע החשש מהתגברות הקורונה. תראו רק מה קורה באולימפיאדה ביפן, שם סגרו את המשחקים לקהל, כשההערכות הן להפסד של לפחות 2.7 מיליארד דולר בשל אובדן תיירות חוץ ופנים.
- אפל סוגרת את 2025 בין התאוששות בסין ללחץ משפטי בארה״ב
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אבל זה לא רק זה. כמו במקרה של פתאל, האופטימיות בנוגע לחזרה לשגרה הפכה את חלק מהמניות ליקרות מדי, אבל הן גם מתמודדות עם מחסור בכוח אדם ועוד קשיים לוגיסטיים. ניקח לדוגמה את מניות הקרוז. קרניבל (CCL) ורויאל קאריביין (RCL) לאחרונה חזרו להוציא מפלורידה ומקנדה את ספינות התענוגות הענק שלהן, אחרי 15 חודשים שבהן לא יצאו מהנמל. קרניבל צופה שעד סוף השנה היא תפעיל 75% מהצי שלה. אשרי המאמינים. עד כה המניה בתשואה שלילית של 14%, לעומת ה-S&P שעלה ב-19% מתחילת השנה.
המניה המרכזית בתחום התיירות שדווקא כן עלתה היא מניית רשת המלונות הילטון (HLT) שעלתה מתחילת השנה ביותר מ-11%, בעיקר על רקע המצב הפיננסי הטוב של החברה.
אפילו מניית לאס וגאס סאנדס (LVS), שנתנה תחזית אופטימית לקראת הדוחות שהוגשו בשבוע שעבר על רקע העלייה המתמדת בהכנסות בפעילות במקאו שבסין, ירדה בשבוע שעבר, כשביום שישי ירדה ב-3% ומתחילת השנה היא במינוס 21% תשואה. "ההגבלות על תנועה הקשורים למגפה, גם במקאו וגם בסינגפור, ממשיכים להגביל את הביקורים במתחמים שלנו ופוגעים בביצועים הכלכליים שלנו", אמר היו"ר והמנכ"ל, רוברט גולדשטיין אחרי הדוחות.
אז אם בשנה שעברה האופטימיסטים כיוונו להכנסות ב-2021 כתירוץ לעליות, עכשיו מכוונים להכנסות של 2022 ו-2023. המשקיעים גם לא מבדילים בין מניות של חברות המבוססות על תיירות בינ"ל, לבין אלה של תיירות הפנים, שהתמודדו קצת יותר טוב עם הפתיחה מחדש.
"המשקיעים החדשים מסתכלים על שוויים והם קצת יותר בררנים לאיפה הם נכנסים", אמר ביל קרואו, מנהל חטיבת מחקר נדל"ן בריימונד ג'יימס, שהוסיף כי בסוף מארס האחרון לקראת הדוחות של סוף 2020 "הייתה הרבה התלהבות בצוותי הניהול של מניות המלונאות, הרבה יותר ממה שהייתה אמורה להיות, במיוחד לאור המצב הפונדומנטלס שלהם".
עם זאת, קרואו סבור שמצבן הפיננסי של מרבית המלונאות השתפרה מאז, כשהוא אומר כי מי שרוצה לעקוב יותר על מצב הסקטור, לפחות המלונאי, זה לעקוב אחרי הדיווחים באמצע השבוע של פעילות המלונות. בתחילת החודש, התפוסה עלתה כמעט ל-63% מפחות מ-54% במאי. אבל גם קרואו מודה שזה לא אינדיקטור מושלם, כי מצד אחד ערים כמו סן דייגו, מיאמי, טמפה ואורלנדו חוו גידול משמעותי, בשל היותן מבוססות תיירות פנים, לעומת ערים בינ"ל כמו ניו יורק, שיקגו וסן פרנסיסקו, התלויות בתיירות עסקית רבה.
- 2.עוז 26/07/2021 10:12הגב לתגובה זואמנם ההדבקות נמשכו ויימשכו , אבל התמותה בעקבות הקורונה צנחה בזכות החיסון. זה רק עניין של זמן שלאנשים (ולממשלות) יפול האסימון והם יחזרו בהמוניהם לטייל (במיוחד הישראלים)
- 1.תום 25/07/2021 21:21הגב לתגובה זונתבג מפוצץ
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
