סגירה מעורבת במסחר תנודתי: הנאסד"ק איבד 0.6%, הדאו עלה ב-0.3%
לאחר העליות בסוף השבוע האחרון, המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים, ונסגר במגמה מעורבת. דאגות המשקיעים ממשיכות להתרכז, כמו בחודש האחרון כולו, בעיקר בתשואה לפדיון של אגרות החוב של משרד האוצר האמריקאי ל-10 שנים. האם הן מוצדקות? פרשן וול סטריט הוותיק, שלמה גרינברג סבור שלא (הרחבה כאן). אבל גם אם נניח שלא צריך לדאוג מהתשואה של אגרות החוב שעולה ומפחיתה את האטרקטיביות של המניות, הרי שלגופים לא מעטים ברור שתיקון מתבקש. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-3.7% ל-1.72%.
בינתיים, המשקיעים ימשיכו לעקוב אחר התקדמות מתן החיסונים בארה"ב, מה שיסייע לשווקים, מנגד - על סיכוני האינפלציה. ביום רביעי מתכנן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחשוף תוכנית תמריצים נוספת לכלכה האמריקאית, תוך התמקדות בתחום התשתיות, מה שיביא את תוכנית התמריצים לכ-3 טריליון דולר. דו"ח התעסוקה לחודש מרץ יתפרסם ביום שישי,
הכלכלנים צופים כי בחודש מרץ נוספו כ-630 אלף משרות ושיעור האבטלה ירד ל-6% מ-6.2%. במקביל, יחסי ארה"ב וסין ממשיכים להדיר שינה מעיני המשקיעים לאחר דיווח לפיו וושינגטון לא מוכנה להסיר את המכסים על היבוא הסיני בעתיד הקרוב, אך עשויה להיות פתוחה לשיחות סחר, וראש הממשלה של סין קייקסין צפוי להגיע ביום חמישי.
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- חשש מבועה בשוק האג"ח הקונצרני בארה"ב - השערים עולים, התשואות יורדות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחירי הנפט הגולמי בטקסס עלו ב-0.7% לאחר צניחה של עד 2.6%, לרמה של 60.56 דולר לחבית. החוזים על הנפט מסוג ברנט עלו ב-0.53% ל-64.89 דולר לחבית, וזאת עקב הביקוש בעקבות החששות להחמרת הסגרים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. מדינות OPEC + ייפגשו לדיון ביום חמישי כדי לקבוע את מכסות הייצור לחודש מאי.
הביטקוין נמצא ביום העליות הטוב ביותר שלו מזה כשבועיים, כאשר מחירו מטפס ב-3.9% לכ-57.7 אלף דולר לביט. הזהב נחלש ב-1.3% ל-1,710 דולר לאונקיה.
המדדים המרכזיים:
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נאסד"ק -0.21%
BITCOIN 1.27%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרו:
האם האקשן יחזור לשווקים? האם לקנות את IBM, טילריי ומתכות? אלו מניות מימי הקורונה העליזים יכולות לצאת לסיבוב עליה נוסף? המנתח הטכני זיו סגל עם המלצות לפתיחת שבוע המסחר בעולם (לכתבה המלאה).
הספינה שנתקעה בתעלת סואץ שוחררה ותנועת כלי השיט חזרה, אם כי הפקק צפוי להימשך בימים הקרובים. צוותי החילוץ הצליחו לאחר מספר ימים לשחרר את ספינת הענק Ever Given שנתקעה וחסמה את התעבורה בתעלה. כלכלנים ואנליסטים חששו שהדבר יגרום להמשך עלייה במחיר הנפט והסחורות על רקע חוסר היכולת לספק את המוצרים בגל הפקק שנוצר. האמת היתה אחרת - זה לא עניין פשוט, אך היה ברור שייעשו כל המאמצים להסדיר את התנועה בתעלה (הרחבה כאן) ולחזור לשגרה.
השווקים עדיין עצבניים אבל בבנקי ההשקעות שוריים על המשך 2021. בוול סטריט מהמרים כמה התמ"ג האמריקאי יצמח ב-2021 וכבר מסתכלים לעבר 2022. הנה ההימור על איפה ייעצר ה-S&P בסוף השנה וכמה יהיו ההחזרים (לכתבה המלאה).
מהי "דאגת היום"? ומה יכול להיות "הברבור השחור" בשווקים? הכלכלן שלמה גרינברג, פרשן ביזפורטל מסביר האם תשואה של 2% באג"ח ארה"ב יכולה לפגוע בשוק המניות? וגם - מה היקף שוק הכאב שלאחר ניתוח, איך משקיעים בו ואיזו חברה ישראלית מעניינת שהנפיקה לאחרונה, פועלת בו? (לטור המלא).
מניות במרכז:
מניות הבנקים נפלו הערב כתוצאה ממימושי הענק של חברות בהן השקיעה קרן ארקגוס קפיטל מנג'מנט ביום שישי האחרון, שנאמדו בכ-20 מיליארד דולר. בנק קרדיט סוויס (סימול: CS) נפל ב-11.5% ונומורה (סימול: NMR) דיווחו כי הם עשויים להיות חשופים להפסדים משמעותיים בשל קווי האשראי שהעמידו להשקעות של הקרן. עוד קודם לכן, מניית קרדיט סוויס ירדה בכ-14% במסחר בציריך, בעוד שמניית בנק נומורה איבדה כ-16% בבורסת טוקיו. קרדיט סוויס, לצד מורגן סטנלי (סימול MS) וגולדמן זאקס (סימול: GS) הוציאו בסוף השבוע האחרון מרג'ין קול לקרן ארקגוס (הגדול בהיסטוריה), כלומר דרישה לכיסוי האשראי שנתנו לצורך ביצוע ההשקעות, זאת עקב חשש מכך שמדובר בהשקעות גרועות שיביאו להפסדים. על כן, הקרן נאלצה לממש את אחזקותיה בחברות רבות (לכתבה המלאה).
יצרנית המטוסים BOEING (סימול: BA) טחפסה לאחר שדיווחה על קבלת הזמנה ל-100 מטוסים מדג 737 MAX-7 מחברת התעופה Southwest Airlines. הלקוחה אמרה כי הזמינה במצטבר כ-350 מטוסים מהדגם ובידה אופציה לרכישה של 270 נוספים עד 2026. כזכור, מדובר בדגם שקורקע למשך כשנתיים לאחר אירועי ההתרסקות בטיסות מג'קארטה ומאתיופיה.
מה יקרה עם המניות הסיניות שירדו בסוף השבוע? באידו BAIDU.COM הובילה את הירידות. אחרי עשור של צמיחה, עליבאבא (BABA), טנסנט (TCEHY), ג'יי.די. קום (JD), באידו (BIDU) ופינדואדו (PDD) נמצאות בין הפטיש לסדן. הסיבה - חשש שהחברות הסיניות יימחקו מהמסחר בבורסה האמריקאית (הרחבה כאן ועדכון חשוב - כאן).
לאחר הדיווח בסוף השבוע כי WeWork תתמזג עם הספאק BowX לפי שווי של 9 מיליארד דולר, מניית הספאק זינק ב-20%. החברה שבשליטת סופטבנק תקבל 1.3 מיליארד דולר, 800 מיליון מתוכם יגיעו מקרנות. כעת המניה מתממשת.
ישראליות במרכז:
מניית וויקס ירדה במהלך המסחר . בסוף השבוע האחרון הודיעה החברה שפיתחה פלטפורמה פופולרית להקמת אתרים על שיתוף פעולה שלה עם ענקית הטכנולוגיה גוגל במסגרתו תתאפשר אינטגרציה מלאה עם Google My Business שתאפשר ליצור עסק חדש או לייבא עסק קיים לתוך הפלטפורמה של וויקס. וויקס היא אחת הישראליות עם השווי הגבוה ביותר בוול סטריט, שעומד כעת על כ-15 מיליארד דולר, לאחר נפילה של כ-20% מתחילת החודש, והכפלה של שוויה בשנה החולפת.
חברת המשחקים פלייטיקה הנפיקה לפני כחודשיים תחת התואר "ההנפקה הגדולה ביותר של חברה הישראלית". פלייטיקה זכתה לשווי של כ-11.5 מיליארד דולר וביום הראשון המניה עלתה בכ-15% למחיר של כ-32 דולר. בהמשך המניה עלתה ל-35 דולר, אבל מאז המניה ירדה אל מתחת למחיר ההנפקה. הדוחות לרבעון הרביעי לא היו עד כדי כך חלשים, הבעיה היא בתחזית צנועה - חד ספרתית נמוכה בשורה העליונה.
מניית פייבר בחולשה - החודש היא איבדה 30% למחיר של 200 דולר. בתחילת החודש היא היתה קרוב ל-300 דולר. מה קרה? לא הרבה. אומנם השוק, באופן כללי, חלש יותר. אבל בפייבר זה עניין נוסף - החברה דיווחה על כוונה להנפיק 700 מיליון דולר ועל רקע ירידת מחיר המניה, הנהלת החברה התחרטה. זה לא עזר, מסיבה מאוד פשוטה. יש עכשיו חרב על מחיר המניה - הידיעה שהנהלת החברה רצתה להנפיק וכנראה מתישהו תעשה זאת. כל עוד לא תהיה הנפקה, המשקיעים יחששו שהיא תגיע. האיום הזה גרוע יותר הנפקה בפועל.
- 2.ישארו בסין ולך ישארו נירות ללא אפשרות למימוש. (ל"ת)רוני 29/03/2021 23:43הגב לתגובה זו
- 1.נועםדבורה 29/03/2021 22:44הגב לתגובה זובמידה והם ימחקו לאן הכסף שלי יילך בחזרה לתיק או שיתאדה?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
