פאליהפיטיה
צילום: tasti-sc

איך הפך סמנכ"ל בפייסבוק למלך הנפקות ה-SPAC בוול סטריט?

בעולם שבו חברות הצ'ק הפתוח נסגרות כי הן לא מוצאות פעילות עסקית למזג לתוכן, המיליארדר צ'מס פאליהפיטיה כבר ביצע עסקאות בהיקף מצרפי של 20 מיליארד דולר, כולל אחת עם ריצ'רד ברנסון להנפקת וירג'ין גלקטיק
ארז ליבנה | (1)

חברות ה-SPAC היו להיט ההנפקות הראשוניות של 2020 ונראה שהטרנד לא דועך גם עם תחילתה של 2021. לפי האתר ספאק אינסיידר, שעוקב אחר שוק הנפקות ה-SPAC, ב-2020 היו 248 הנפקות בשווי מצרפי של 83 מיליארד דולר, עם גיוס ממוצע של 335 מיליון דולר. מפתיחת 2021 (עברו פחות משלושה שבועות עד כה) מדובר כבר ב-53 הנפקות של חברות SPAC, יותר מבכל שנת 2018, וכמעט כמו בכל 2019 כאשר השווי המצרפי השנה כבר עבר את 2019.

 

חברות הצ'ק הפתוח, כך מכונים הספאקים, לא משאירות את הצק פתוח לכל החיים. הן בעצם חברות רכישה מיוחדת, שלד בורסאי, שנועדה לקלוט לתוכה בתוך שנתיים פעילות עסקית פרטית. השיטה עובדת כך שגוף השקעות גדול מביא איש עסקים מוערך, כדי למצוא פעילות פרטית משתלמת שתסכים למיזוג. עם זאת, לא מעט חברות ספאק שנפתחות - נסגרות אחרי פרק הזמן מבלי שמצאו פעילות. במקרה הזה, הכסף מוחזר למשקיעים, פחות ההוצאות

> לקריאה נוספת:

מה זה הנפקות SPAC?

אלו הן חברות ה-SPAC שחייבים להכיר 

 

זה לא המקרה אצל צ'מס פאליהפיטיה - היזם, המיליארדר ומי שמכונה הוורן באפט של הדור הנוכחי. צ'מס שלאחר שהיה מנהל בכיר בפייסבוק (סימול:FB) משנת 2007 ועד 2011 יצא נגד פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות, אחראי על כמה ממיזוגי ה-SPAC הבולטים בוול סטריט מאז אמצע 2019, אז מיזג את חברת וירג'ין גלקטיק (SPCE) של המיליארדר ריצ'רד ברנסון עם חברת ה-SPAC שהקים סושיאל קפיטול הדוסופיה.

 

ההנפקה המוצלחת הייתה רק הראשונה בסדרת הנפקות. בספטמבר האחרון הודיע צ'מס על מיזוג עם חברת OpenDoor, סטארטאפ נדל"ני בעסקה ששוויה הגיע ל-4.8 מיליארד דולר. מוקדם יותר החודש, החברה החמישית שפתח, סושיאל קפיטול הדוסופיה 5, התמזגה עם חברת SoFi במיזוג שמוערך בלמעלה מ-8.5 מיליארד דולר.

קלובר התמזגה בעסקה של 3.7 מיליארד דולר

העסקה האחרונה שאותה סגר צ'מס בועצה עם חברת קלובר, שמציעה ביטוחים רפואיים ל-57,000 לקוחותיה, בעסקה ששוויה 3.7 מיליארד דולר. החברה החלה להיסחר מוקדם יותר החודש תחת הטיקר CLOV. הסיבה המרכזית שבגינה נחתמה העסקה היא פאליהפיטיה. "הוא משקיע גדול", אמר אנדרו טוי, המייסד, הנשיא וסמנכ"ל הטכנולוגיות בקלובר, על פאליהפיטיה.

 

טוי אמר כי החברה התלבטה בין הנפקה ראשונית מסורתית לבין מיזוג עם ספאק. החברה כבר החלה בתהליכי הרישום אבל בסוף בחרה בהצעה של פאליהפיטיה. סיבה מרכזית שבגללה בחרה קלובר במיזוג, היא העובדה שהנפקה ראשונית מושפעת מכוחות השוק, מה שיכול להכביד על מחיר המניה אם היא נכנסת בתקופה תנודתית כשלנו.

קיראו עוד ב"גלובל"

בכניסה לבורסה באמצעות חברת ספאק, יודעים כמה מגייסים ולפי איזה שווי, וזה נותן רשת ביטחון מסוימת לחברות. החברה בעצם גייסה 400 מיליון דולר ממשקיעים שנבחרו על ידי החברה, יחד עם קרוב ל-830 מיליון דולר שגייסה החברה של פאליהפיטיה בהנפקה.

 

מי אתה פאליהפיטיה?

צ'מאס פאליהפיטיה נולד בסרי לנקה ב-1976 ועבר עם משפחתו למחנה פליטים בקנדה כשהיה בין 6 בלבד. החיים שם לא היו קלים, אביו היה מובטל ואמו עבדה כמנקה. למרות זאת, הוא קיבל חינוך טוב ובגיל 23 סיים תואר כמהנדס. לאחר שעבד כשנה בתור סוחר נגזרים, עזב ועבר לעבוד בענקית האינטרנט דאז AOL והפך לסגן הנשיא הצעיר בחברה.

 

ב-2007 הצטרף לחברה צעירה וקטנה בשם פייסבוק, שהייתה אז בת שנה. פאליהפיטיה היה אחד מהאבות של הפלטפורמה והיה אחראי על מחלקת איסוף הדאטה הידועה לשמצה של פייסבוק והיה הסמנכ"ל לענייני צמיחה. עם זאת, לפי פרסומים בחו"ל הוא איש שלא קל בכלל לעבוד אתו. סספר שפורסם על פייסבוק, לא פעם האנשים שעבדו תחתיו היו מגיעים לדמעות בשל כוחניותו.

 

ב-2017 יצא גם באופן גלוי נגד החברה. "הגלגל החוזר של המשוב (פידבק) המבוססים על דופאמין שיצרנו בפייסבוק הורס את איך שהחברה עובדת", אמר פאליהפיטיה בנוגע לשיטה שבה הרשתות החברתיות מייצרות התמכרות באמצעות חיווי בולט ומתן סיפוק בגין אשרורים של לייקים. "אין התנהגות מתורבתת, אין שיתוף פעולה חברתי, יש דיסאינפורמציה וחצאי אמיתות. זו לא רק בעיה אמריקאית, לא מדובר במודעות של הרוסים, זו בעיה גלובלית שמכרסמת בבסיס של האופן שבו אנשים מתנהגים ומתקשרים אחד עם השני", המשיך במסע הטהרנות.

 

עוד לפני שפרש מעבודתו כבר הפך למשקיע, כשנכנס בהשקעות בחברת פלנטיר (PLTR) הצעירה, וולט דיסני ועוד. אחרי שפרש מהגוליית החברתי ב-2011, פתח קרן הון סיכון בשם סושיאל+קפיטול, שב-2015 שונתה שמה לסושיאל קפיטול, ובה השקיע גם בחברת סלאק (WORK) ואף ישב בדירקטוריון החברה עד 2019.

 

בלי קשר, פאליהפיטיה הוא שחקן פוקר מקצועי שכבר הרוויח בסבבי הפוקר בארה"ב למעלה מ-175 אלף דולר. כמו כן הוא מחזיק בחלק קטן מקבוצת הגולדן סטייט ווריירס, שכיכבה בעשור הקודם ב-NBA. עם זאת, התדמית שלו בארה"ב לא הכי משובחת, כשהשנה בסרט הדוקומנטרי של נטפליקס "מוות ל-2020", זכה פאליהפיטיה לדמות מחקה משלו, שלא הייתה מחמיאה בלשון המעטה.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גאון 18/01/2021 23:55
    הגב לתגובה זו
    יליד 1976 נולד בסרי לנקה. אם הוא לא התגלמות החלום האמריקאי אז מי ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.