אגרות החוב של ארה"ב חוזרות להיות אטרקטביות?
"אנחנו אפילו לא חושבים על לחשוב על העלאת ריבית", כך טען יו"ר הפד' ג'רום פאואל בהחלטת הריבית בחודש יוני האחרון. ההתבטאות של פאואל הצליחה לשכנע את המשקיעים בשוקי האג"ח כי הפד' הולך להמתין עם העלאות ריבית בעתיד. גם ההודעה של הפד' כי הוא משנה את אופן מדידת האינפלציה תרמו לביטחון המשקיעים בנוגע לתוואי הריבית בשנים הקרובות.
עם זאת, נראה כי הביטחון של המשקיעים בשוקי האג"ח התערער במעט בחודש האחרון לנוכח הבחירות בארה"ב והדיווחים על החיסונים של פייזר ומודרנה. החשש של המשקיעים מוצדק - יש כרגע במערכת יותר מידי תמריצים (כפי שהסברנו בשבוע שעבר).
ע"פ מחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה, ההודעה של פייזר על הצלחה בניסוי הצליחה גם להקדים את תוואת הסייקל העולה בריביות ב-9 חודשים, וגם העלו הצפי לשיא הסייקל בעוד 25 נק' בסיס.
התחזיות בשוק לתוואי הריבית בשוק לפי מחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפד' או כל בנק מרכזי אחר לא יכולים לבצע גם תוכנית רכישות בשוקי האג"ח הממשלתיים וגם להעלות ריבית - מבחינה טכנית, מדובר באירוע שלא יכול להתקיים. אם השוק מתמחיל לתמחר העלאות ריבית (בתחילת החודש השוק תמחר העלאת ריבית ראשונה בסוף 2023), המשמעות היא שהפד' יהיה חייב להפסיק את ההזרמות האדירות שלו לשווקים כבר בחודשים הקרובים. השוק יכול להתקיים בלי ההזרמות של הפד'? מי שטוען שכן, מדבר שטויות - הפד' מממן היום כמעט לבדו את הפעילות של הממשל האמריקני.
אז איך מרגיעים את השוק בשביל לא לחשוף את ההונאה שלא ניתן לעלות עוד את הריביות? מנסים לקרר את השווקים. בשבוע שעבר דיווחים כי תוכנית תמריצים פיסקלית ירדה מהפרק לחודשים הקרובים, וספק אם נראה כזו בכלל (לכתבה המלאה). במקביל, גם נציגי הפד' מתחילים לטעון כי הפד' יצמצם את ההתערבות שלו בשוק. היום לדוגמה טען נשיא הפד' בדאלאס, רוברט קפלן, כי "הוא לא רוצה לצמצם את התוכניות של הפד' בשיאו של המשבר, אך באופן כללי צריך לעשות זאת".
- 10.לנעם יש כוונה טובה 20/11/2020 11:17הגב לתגובה זו"אי אפשר להעלות ריבית ולרכוש אג"ח". כנראה התכוונת לכך שתשואת אגח לשנה גבוהה מהריבית הקצרה בנקודות מעטות. זו לא בעיה, אפשר להעלות לאט את הריבית ובהתאמה מחירי האגח ינועו (לא תופעה חדשה) ואם תדרש התערבות של הפד בשוק האגח היא תעשה את זה ברמת מחיר מעט נמוכה יותר... זה הכל. אני טועה?
- 9.מטה למטה 20/11/2020 10:25הגב לתגובה זומטה למטה
- 8.מדהים שבלי להשים לב השיטה הכלכלית בעולם הפכה לקומוניזם (ל"ת)קלקלן 20/11/2020 03:24הגב לתגובה זו
- 7.התשואה ל 3 חודשים קורסת, כלומר אגחים למעלה שוק למטה (ל"ת)המתחזה 20/11/2020 03:18הגב לתגובה זו
- 6.ביד אחת 19/11/2020 22:45הגב לתגובה זוקונים מניות
- 5.אז מה המשמעות לשוק המניות? (ל"ת)סטודנט 19/11/2020 21:53הגב לתגובה זו
- 4.אחד 19/11/2020 21:40הגב לתגובה זורק שאלה של מתי זה יתפוצץ,.לא של אם
- 3.הקורא 19/11/2020 21:35הגב לתגובה זו" כאשר הפד' מנסה לקרר את שוק האג"ח, הוא בדרך כלל מצליח. ולכן האירועים האחרונים מאותתים כי אגרות החוב הארוכות מתחילות להיות שוב מעניינות. " אם השוק מתקרר, למה הוא מעניין? הרי התשואה של האגחים יורדת - אז מה מעניין בהם?
- 2.הפוך גוטה הפוך 19/11/2020 21:07הגב לתגובה זואם הפד יפסיק את ההזרמות, ואולי אפילו (שומו שמים) יעלה ריבית (ב-2022 במקום 2023) - תשואות האג"ח יזנקו, לא ירדו. הסיבות לירידת תשואות ממשיכות להיות כלכלה מקרטעת, התפרצות הוירוס ובעקבותיה סגר מלא או חלקי.
- 1.תם 19/11/2020 20:34הגב לתגובה זו״המהלכים האחרונים כבר מצליחים לקרר את שוק האג"ח: התשואה ל-10 שנים יורדת כעת לרמה של 0.83%, לעומת רמה של 0.96% מוקדם יותר החודש.״ - אם שוק האג״ח מתקרר הריביות לא אמורות לעלות? הרי ריבית גבוהה באג״ח משמע שיש הרבה מוכרים ולהיפך. אם הריבית באג״ח יורדת זה אומר שהשוק מתחמם והאג״ח פחות אטרקטיבי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
