אילון מאסק
צילום: PR

96% אופטימיות: למה צריך להיזהר מהדוחות של טסלה?

החברה צפויה לפרסם הלילה את תוצאות הרבעון. החברה מכה באופן עקבי את התחזיות, אבל לפעמים לא בכיוון שהמשקיעים רוצים. לחברה צפוי רבעון רווחי. הבעיה היא שיש משהו הרבה יותר גדול שיכביד על המניה עד סוף השנה - הציפיות של השוק
ארז ליבנה | (11)

בואו נתחיל מהעובדה הפשוטה שאלא אם כן תציג תוצאות זוועתיות במיוחד, זו ככל הנראה תהיה השנה של טסלה (TSLA) וסקטור הרכבים החשמליים שאותו היא מובילה באופן כללי. בתחילת השנה מחיר המניה עמד על קרוב ל-94 דולר למניה. ביום המסחר האחרון, כלומר שלישי, מחירה נסגר על 421.9 דולר ושווי השוק כבר מגרד את ה-400 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 350% מתחילת השנה ו-390% מאמצע מארס השחור.

 

אז נכון, מצד אחד, מעטות החברות בוול סטריט שהרוויחו ממצב השווקים בתנאי המגפה, כמו שטסלה הרוויחה. מצד שני, היו לה לא מעט נקודות מאכזבות במהלך החודשים האחרונים, כשמאז השיא שאליו הגיעה המניה בסוף אוגוסט (475 דולר למניה), היא די אכזבה ועברה לסטגנציה תנודתית.

 

למרות זאת, כרגע, החברה נסחרת במכפיל רווח מטורף של 1099. לפי אתר נאסד"ק, המכפיל צפוי לרדת ב-12 החודשים הקרובים "רק" ל-733 ומחיר היעד של המניה לאותה התקופה עומד על 329 דולר למניה, ירידה של 23% - כשהתחזית לחצי השנה הקרובה של האנליסטים היא שלילית.

 

בין ה-S&P לסוללות – הרבעון המאכזב של טסלה

למה הירידות בתחזיות? לכך היו 2 סיבות מרכזיות שקרו ועוד אחת שכנראה תקרה. בשני המקרים הראשונים שכבר קרו, דאגה החברה לפמפם חיוביות ובסוף המשקיעים, שציפו לגדולות ונצורות, נותרו עם תחושת חמיצות. יכול להיות לזה גם אפקט מתמשך, בו המניה תרחף בין גבוה של 450 לנמוך של 400 דולר למניה.

 

האירוע הראשון היה אי הכללתה של החברה במדד ה-S&P – למרות שהציגה תוצאות חיוביות ב-4 רבעונים רצופים. זו הייתה אחת הסיבות המרכזיות שהובילו את המניה לראלי בחודשי הקיץ ולירידות של 30% בסוף אוגוסט. כאמור, ציפיות לחוד ומציאות לחוד.

 

הסיבה השנייה הייתה כנס המשקיעים שעשתה החברה ביום הסוללה הבינ"ל. החברה דאגה לשמור את התקשורת ואת המשקיעים במתח לקראת הכנס, כשגם אילון מאסק דאג לאזכר זאת מדי פעם. הצפי בשוק היה לפריצת דרך משמעותית בתחום הסוללות, שקריטיות למרבית הפעילות העסקית של החברה. כאמור, גם זה לא קרה.

 

מה יכביד על המניה עד סוף השנה? מסירות הרכבים

אבל מה שכנראה יכביד עד סוף השנה על המניה זה היעד השאפתני שהציבה החברה למסירת 500,000 רכבים ב-2020. לפי דיווחי החברה, היא מסרה כ-300 אלף רכבים בשלושת הרבעונים הראשונים. זאת אומרת שב-3 החודשים שנותרו ל-2020, החברה צריכה למסור כמות רכבים שעולה בלמעלה מ-11% מכמות הרכבים שמסרה בשני הרבעונים הראשונים של השנה – כמעט 180 אלף רכבים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החברה אולי ריווחית ברבעונים האחרונים, כששיא המסירות של הרבעון האחרון עם קרוב ל-140 אלף רכבים צפוי להשאיר אותה ככזו, אבל היעד הזה הוא כמו אבן ריחיים – והשוק לא אוהב אבני ריחיים. השוק לא אוהב אבנים נקודה.

 

נכון לכרגע, כשמספר הנדבקים בארה"ב ממשיך להאמיר ומדינות חוזרות שוב למדיניות של סגרים והגבלות תנועה, לטסלה יהיה קשה מאוד לעמוד ביעד הזה. אז אלא אם כן אילון מאסק, מי שבזכותו החברה המריאה כפי שהמריאה, ישלוף שפן מהשרוול עד סוף השנה ואיכשהו ימסור 44% רכבים יותר מהרבעון האחרון, נראה שנכון לכרגע, מניית טסלה תושפע מכך עד סוף השנה – למרות שאחרי הדוחות הצפויים היום בלילה, יש סיכוי סביר שנראה קפיצה חד פעמית למניה. הסיבה: הרווח למניה.

 

לפחות 96% של אופטימיות

כעיקרון, לפי מכון המחקר לשוק ההון זאקס, הקונצנזוס בתחזית הרווח למניה (EPS) לרבעון השלישי עומד על 0.21 דולר לרבעון הקרוב. אבל במקרה של טסלה, השנה האחרונה הוכיחה שהקונצנזוס לפעמים לא רק טועה, אלא גם טועה בענק.

מה האנליסטים מצפים ברבעון השלישי, הרבעון הבא ובשנת 2021?

 מקור: Yahoo Finance

ב-4 הרבעונים האחרונים טסלה עמדה בתחזית השוק רק פעם אחת – ברבעון האחרון של 2019 ה-EPS עמד על 0.11 דולר למניה. לשמחתה כמובן. ביתר ה-3 היא היכתה את תחזיות ה-EPS ב-106%, 121% ו-155%. בארבעת הרבעונים האחרונים, החברה היכתה את התחזיות בממוצע של כמעט 96%. כשמנטרלים את הרבעון שבו היא עמדה בתחזית, הממוצע עומד על 127.7%. זה המון.

מכה את הציפיות בעקביות

מקור: Yahoo Finance

נכון, אי אפשר להיות בטוחים בכלום, אבל צריך שיקרה משהו חריג במיוחד כדי שהמניה תצלול אפילו ב-20% עד סוף השנה מבלי לתקן. החברה כבר איבדה בין חודש אוגוסט לספטמבר למעלה מ-30% בשבוע, רק כדי לעלות בלמעלה מ-36% בשבוע שלאחר מכן. אז בינתיים אילון מאסק יכול לשייט בקרוז קונטרול ולתת לנהג האוטומטי לשלוט בהגה. 

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דורבץ 22/10/2020 04:59
    הגב לתגובה זו
    בעברית יש לומר "כלי רכב".
  • 10.
    נוצר בועה בטסלה למה כול אחד ממליץ ומעלה יותר ממה שהי שו (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יש מקום ליכנס את טסלה שלו סיפקה את הסחורה בזמן (ל"ת)
    משה 21/10/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טסלה לו סיפקה 20 אחוז פחות גם הדוחת לו יהיה טוב (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נסק לו סיפק את הסחורה למה המניה מעל שוי שוק (ל"ת)
    אבי 21/10/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא צריך לזהר צריך לחזיר את המנייה לשוי שוק שלה לו מיעור (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מחיר המניה מנופח ובלי פרופורציה למכירות ולרווחיות (ל"ת)
    בועה ענקית!!! 21/10/2020 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כלום ושום דבר 21/10/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    עוד כתבה רכילותית בלי שום שורה תחתונה
  • 3.
    טסלה מרכיב חזק באס אם פי אבל הריצו אוטה יותר מדי (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    א 21/10/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
    אם מסירות הרכבים עמדו על 139 אלף וצריכים למסור 180 אלף ההבדל קרוב ל30% ולא 44% אבל עובדות לא מעניינות אתכם, העיקר לכתוב שיש להיזהר מהדוחות כי החברה מכה את תחזיות האנליסטים באופן כמעט קבוע. כל הכבוד על הציניות
  • 1.
    הכול טוב אבל המניה שוה יותר ממה שהי שוה הי חייבת לרדת ל (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.