וול סטריט בדרך לתיקון? מבול של הנפקות אג"ח בימים הקרובים
השווקים באופוריה: למרות נתוני המאקרו החלשים בתקופה האחרונה, המדדים המובילים משלימים הערב ראלי של יותר מ-7% ב-5 ימי המסחר האחרון ונדמה כי השווקים קצת באופוריה. כפי שאנחנו מדגישים ב-BIZPORTAL כבר תקופה ארוכה, השווקים היום מהונדסים כמעט לחלוטין ומושפעים מתנודות במאזן הפד' ובקופת האוצר האמריקני. לפיכך, חשוב לשים לב לאירועים הצפויים בשוק המימון בימים הקרובים.
מאז הפד' שהתפרסם בחמישי האחרון הצביע על עלייה של 213 מיליארד דולר, כאשר הרוב הגיע מסגירת עסקאות שביצע הבנק לפני כחודש בשוק האג"ח מגובה משכנתאות (MBS). הדו"ח השבוע צפוי להצביע על זינוק של בערך 80 מיליארד דולר נוספים בשוק זה, כאשר העסקאות מלפני חודש נסגרו ביום שני האחרון והערב. ב-2 ימי מסחר אלו קיבלו המדדים המובילים רוח גבית משמעותית, כיוון שהמהלך הגדיל את הנזילות במערכת הבנקאית ואיזן את ההנפקות האחרונות של הממשל האמריקני.
כל זה צפוי להשתנות בימים הקרובים - החל ממחר. צפי הגיוסים של הממשל האמריקני מצביע על לו"ז צפוף במיוחד עד סוף החודש. במקביל, התמיכה מצד הפד' כמעט שלא תיהיה קיימת בימים הקרובים - הבנק רוכש אג"ח ממשלת ארה"ב בהיקף של 7 מיליארד דולר ביום ואין עסקאות בשוק האג"ח מגובה משכנתאות. המשמעות: הדילרים בארה"ב, שמחוייבים לרכוש ע"פ חוק לרכוש כל אג"ח שהממשל מנפיק, יצטרכו לממן סכום גבוה במיוחד.
בדר"כ, מצוקת הנזילות בשווקים מתעוררת כאשר הסקטור הפרטי צריך לממן כמעט לבדו את צרכי הממשל האמריקני. האם ההיסטוריה תחזור בימים הקרובים?
צפי הנפקות הממשל האמריקני בחודש מאי: בניגוד לשבוע האחרון, השוק צריך להתמודד לבד
למרות הצפי הבעייתי לימים הקרובים, חשוב לזכור כי הצפי לחודשים הבאים הרבה יותר נוח. אם קופת האוצר האוצר האמריקני עומדת בימים אלו על רמה של 1.2 טריליון דולר (וצפויה לעלות מעל לרף זה בימים הקרובים), התחזית של משרד האוצר האמריקני מצביעה כי הקופה צפויה לעמוד על 800 מיליארד דולר בסוף החודש הבא - יותר מ-400 מיליארד דולר יוזרמו ע"י הממשל האמריקני עד לסוף החודש הבא.
קופת האוצר האמריקני: מגיעה לשיא בימים הקרובים ואז המון כסף יוזרם לשווקים
ולסיכום: סבירות גבוהה לתנודתיות גבוהה בימים הקרובים בשווקים, אך מדובר ב"ניעור" לקראת הצפת השווקים בנזילות ע"י הממשל האמריקני לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב. טראמפ מקווה בפעולות אלו להוביל את וול סטריט לשיאים לקראת יום הבוחר.
- 6.אורי 22/05/2020 09:26הגב לתגובה זועכשיו כמה ימים בלי דחיפה של הפד ,נראה את הכוח האמיתי של השוק
- 5.שהקורונה תעזוב כבר. נמאס. (ל"ת)צאחי מלפוף 21/05/2020 09:10הגב לתגובה זו
- 4.מתי קידוח? 21/05/2020 06:36הגב לתגובה זוואחרי החגיגות יגיע יום הדין שאנשים יפסידו את כל מה שיש להם בחיים!!! כמובן רק ניחוש לא המלצה ולא נעלים!!!
- 3.יאללה שיבוא תיקון (ל"ת)תומר 20/05/2020 21:53הגב לתגובה זו
- אפשר גם בלי יאללה (ל"ת)ג'ף 21/05/2020 10:11הגב לתגובה זו
- איש רחוב מרוקאי 22/05/2020 16:05מה הבעיה ביאללהה ? אדם מתנשא ומגעיל אז יאללההה עוף מפה יאללה יאללה
- 2.ירידות חדות מחר (ל"ת)כלכלן 20/05/2020 21:50הגב לתגובה זו
- 1.יום הבוחר 20/05/2020 21:02הגב לתגובה זולא לעולם חוסן השורט כבר פה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
