משק הבנייה הוגדר כמגזר חיוני – דיבורים לחוד ומעשים לחוד
מדינת ישראל מכריזה על ענף הבניה כמשק חיוני מחד, ואילו מצד שני החל מ-22 במארס מינהל התכנון פועל במתכונת מצומצמת של 30% מהעובדים הנדרשים. נראה כי קיים חוסר סנכרון בין המילים למעשים. כתוצאה מכך יש צפי לפגיעה משמעותית בתכנון יח"ד בשנת 2020, הנאמדת בכ-50% מהיקף התכנון, כאשר הצפי הנוכחי הינו לאישור 40,000 יחידות דיור בלבד לעומת 80,000 כפי שתוכנן. מה הפתרון? פשוט לאשר לעובדי מינהל התכנון לעבוד (אפשר גם מהבית).
במסגרת מכתב ששלחה מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר לנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ ולמנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מזהירה זילבר כי "בנסיבות אלו לא נוכל לעמוד באתגרים המרכזיים העומדים בפנינו כגוף המכולל צמיחה במשק הישראלי, ותפגע עמידת מינהל התכנון ביעדים שנקבעו לו לפי תכנית עבודה מאושרת לשנת 2020".
מינהל התכנון, הוא גוף המטה האחראי על קידומם של הליכי התכנון והרישוי למוסדות התכנון הארציים והמחוזיים. כידוע, בשנים האחרונות התמודדה מדינת ישראל עם משבר דיור חמור, מחירי דירות מטפסים וקושי ברכישת דירה לזוגות צעירים. אחד מהגורמים המשמעותיים בהתמודדות עם משבר הדיור הוא מינהל התכנון אשר פועל רבות על מנת לקצר את הליכי התכנון ולהגדיל את ההיצע התכנוני בכלל ושל יחידות דיור בפרט.
על פי מסמך מפורט שנשלח כאמור מטעם מנהל התכנון, נראה כי התמונה עלולה להיות קודרת עבור היצע הדירות בשנת 2020, ואולי אף לייצר מחסור משמעותי בשנים הבאות.
- מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א
- עוטף עזה מתרחב: תוכנית חדשה ל-24 אלף תושבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בשנת 2019 בין התאריכים-15.3-15.4 אושרו במוסדות התכנון המחוזיים ובוותמ"ל 229 תכניות הכוללות 10,500 יח"ד, בעוד שהשנה אושרו 74 תכניות הכוללות 1,800 יח"ד", כלומר קיטון של כ-70% מהתקופה המקבילה אשתקד.
על פי המסמך, בין התכניות המשמעותיות שקידומן נפגע: שדה דב - מתחם אשכול (4,844 יח"ד); לוד-צפון (5,600 יח"ד); הרצליה-מתחם צפוני (10,000 יח"ד); טמרה-דרום (5,269 יח"ד); אום אל פאחם-עארק אל שבאב (5,000 יח"ד); התחדשות עירונית - בת ים-מתחם שפרבר (1,120 יח"ד); התחדשות עירונית - חדרה-גבעת אולגה (1,148 יח"ד).
בנוסף מפורט במסמך אודות תכניות משמעותיות שקידומן נפגע הכולולת עשרות אלפי יחידות דיור בתל -אביב, אלפי יחידות בירושלים ו-2 בתי בחולים במרכז הארץ.
מספר הדיונים שהתקיימו בוועדות המחוזיות בין התאריכים 15.3-15.4 השנה ואשתקד
מקור: מינהל התכנון
התכניות המשמעותיות שקידומן נפגע
מחוז צפון - הופסק קידום של כ-30 יוזמות לשדות פוטוולטאים, הופסק קידום תכניות רכבת לקריית שמונה ורכבת מעפולה לג'נין, מט"שים, תכניות ניקוז.
מחוז חיפה - התחדשות עירונית צבא קבע - ק.ים – תוספת של כ-1,200 יח"ד, התחדשות עירונית סלע בית"ר – חדרה – תוספת של כ- 1,300 יח"ד, תכנית אלרנדה – דליית אל כרמל כ- 2,500 יח"ד, שמורת טבע אלונים, שלוחה לנמל חיפה, אזור תעסוקה חדרה.
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
מחוז ירושלים - תכניות לאזורי תעסוקה בעיר בית שמש, תכנית המוסיפה כ- 1000 יח"ד חדשות בצור הדסה, תכניות גדולות להתחדשות עירונית המוסיפות אלפי יחידות דיור בשכונות.
מחוז דרום - מתחם צפוני בשכונת בריכות המלח באילת, תכנית להרחבת פארק התעשייה נ.ע.מ, נתיבות, תכניות למלונאות באילת, הופסק טיפול בתכנית פיתוח רשת החשמל המחוז קווי מתח גבוה ומתח עליון.
מחוז תל אביב - שדה דב תל אביב - 16,000 יח"ד, תכנית חוף התכלת הרצליה – 11,000 יח"ד, תכנית פי גלילות רמה"ש – 12,000 יח"ד, תכנית הצל תע"ש השרון – 32,000 יח"ד.
מחוז מרכז- תכנית לבית חולים אסף הרופא, תכנית לבית חולים קפלן, תכנית צפון גני תקווה- 2000 יח"ד, תכנית סרקין מזרח- 4500 יח"ד, תכנית נחלת יהודה –ראשון לציון- 4,500 יח"ד.
בנוסף קידומן של כ-20 תכניות מתאר ארציות וכ-20 תכניות לתשתיות לאומיות הוקפא או נפגע משמעותית כתוצאה ממצב החירום, בין התוכניות - פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב, תכנית מתאר ארצית למערכת הבריאות, תכנית מתאר ארצית לתחבורה יבשתית, תחנת הכח רידינג ועוד.
לסיכום כותבת זילבר: "לאור העובדה כי משק הבנייה הוגדר כמגזר חיוני בתקנות למשק לשעת חירום של משרד האוצר, ולאור המשמעות הקריטית של עבודת מינהל התכנון להמשך תפקוד המשק כדי לצמצם ככל האפשר את ההאטה הצפויה במשק ולהבטיח המשכיותו, ישנה חשיבות רבה בהרחבת פעילותו של מינהל התכנון.
"ללא הגדלת מצבת העובדים של מינהל התכנון, היקף העבודה ישאר מוגבל ועלול בסופו של יום, להביא לצמצום משמעותי של היצע הדיור, לפגיעה ביזמים ולהכניס למיתון את שוק הנדל"ן, אשר מוגדר לא אחת כ'קטר של המשק'. על כן, אנו סבורים כי ישנה חשיבות גדולה בהגדלת היקף עבודת מינהל התכנון ככל האפשר ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.
- 6.הדג מסריח מהראש 22/04/2020 12:01הגב לתגובה זויושבים לילות כימים , מדברים ומדברים ומדברים ולמאות אלפים אין מה לאכול . התעוררו .
- 5.אגמון 22/04/2020 10:31הגב לתגובה זולסגור את הוותמל
- 4.אדיר 22/04/2020 10:30הגב לתגובה זוזילבר והוותמל מרוויחים כל חודש כחמישים אלף שקל בחודש פשוט מאוד היא מפחדת על הכיס הגיע הזמן לסגור את הוותמל ולחסוך כסף מגוף שהעיריות סולדות ממנו
- 3.דירה=קורת גג 21/04/2020 21:40הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 2.לוי 21/04/2020 18:38הגב לתגובה זומעניין מה יקרה לענף הבניה בהמשך כי מצד אחד הממשלה משתמשת בזה כקופה רושמת אבל הצפי לטרוף הקניות של הישראלים בדירות הגיוני שיקטן מאד כי יתחילו לשמור על הכסף שיש להם בגלל הפחד ממיתון וניראה איזה סוג שפן יהיה לממשלה החדשה בנושא הדיור
- 1.שום דבר לא ישתנה (ל"ת)אור 21/04/2020 08:01הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
