ריי דליו
צילום: Getty

גם הגדולים חטפו: נכסי ברידג'ווטר ירדו ב-20% מתחילת השנה

"מזומנים הם זבל...צאו מזומנים וקנו מניות", כך המליץ המשקיע האגדי ריי דליו למשקיעים בינואר האחרון. כעת הוא נשמע אחרת "בדיעבד, לא הערכנו נכון את הנגיף, היינו צריכים להפחית סיכונים"
עמית נעם טל | (3)

הירידות האחרונות בשווקים תפסו את המשקיעים לא מוכנים, כאשר הנתונים מראים כי החשיפה של המשקיעים לשווקים הגיעו לשיא בתחילת פברואר האחרון הגיעו לשיא, רגע לפני תחילת הגל היורד. המשקיעים יכולים להתנחם בעובדה שגם המשקיעים הגדולים בעולם לא ציפו לתנודה החדה. 

את תיק ההשקעות של באפט הצגנו באתר בשבוע שעבר (לכתבה המלאה). 2  מהסקטורים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר בירידות האחרונים, סקטור הבנקאות וסקטור התעופה, בולטים מאוד בתיק ההשקעות של חברת ברקשייר. במקביל, בימים האחרונים דווח כי קרן הגידור הגדולה בעולם, ברידג'ווטר בניהולו של ריי דליו, ספגה ירידה של קרוב 20% בנכסיה בחודש האחרון, כאשר כעת היא מנהלת כ-160 מיליארד דולר. 

"אנו מאוכזבים כי היינו צריכים להרוויח כסף במקום להפסיד כסף במהלך הזה, כפי שעשינו בשנת 2008" והוסיף כי "לא ידענו לנווט בצורה טובה את ההתמודדות שלנו עם הנגיף. אז נשארנו בעמדותינו ובדיעבד היינו צריכים להפחית את כל הסיכון".

נזכיר כי בסוף חודש ינואר טען דליו למשקיעים כי המשקיעים צריכים להוציא מזומנים מהתיק שלהם ולהשקיע במניות והוסיף כי "מזומנים הם זבל ... צאו מזומנים". ובכן, ישיבה על מזומנים העניקה תשואה גבוהה בהרבה מהרוב המוחלט של הנכסים בשווקים. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיה 18/03/2020 07:24
    הגב לתגובה זו
    אני זקנה שכבולה לבית בגלל הקורונה המסתובבת.... אבל את הציניות עדיין לא איבדתי- אני נפעמת איך כל פעם מחדש הגאונים זורקים משפטי מפתח בסחרור חושים מטורף ואיך המציאות טופחת לכולם בפנים.כמו כן מעניין אם מישהו יתבע את היועצים של טראמפ שרק לפני שבוע ומשהו יעצו לכולנו לקנות מניות בחוצפה כזו
  • 2.
    חי 17/03/2020 22:59
    הגב לתגובה זו
    שהוא הרוויח ב-2008 אנשים הכתירו אותו כבר לגאון! בשוק ההון אתה צריך יותר מזל משכל. (או מידע פנים) כול השאר זה שטויות (יש פה ושם אלגורתמים שמרווחים כסף אבל זה תמיד עובד גג לחודש ואחרי זה מפסיק לעבוד).
  • 1.
    באפט 17/03/2020 21:49
    הגב לתגובה זו
    לקחת בעירבון מוגבל כל גורו פרט לוורן באפט
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.