סגירה בוול סטריט: הדאו ג'ונס איבד 3.6%, חברות התעופה התרסקו
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות, כאשר התנודתיות בשווקים ממשיכה להיות גבוהה במיוחד. ברקע למסחר, האופטימיות סביב הניצחון של ג'ו ביידן מתפוגגת במהירות במקביל להתעסקות סביב ההשפעות הכלכליות של נגיף הקורונה.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הדיווחים סביבי נגיף הקורונה צפויים לעמוד במוקד העניינים גם היום. בסין דווח היום על 160 מקרי הידבקות נוספים, כאשר עד כה דווח על 80,430 מקרי הידבקות. בדרום קוריאה, אחד ממוקדי ההתפרצות של הנגיף בשבועיים האחרונים, דווח הבוקר כי מספר הנדבקים עלה כ-467 איש לרמה של 6,088. באיראן דווח על 591 מקרי הידבקות ו-15 נפטרים. בארה"ב, דווח על מקרה ראשון של הידבקות בעיר ניו יורק.
מלבד העניין הרפואי, ההשפעה העיקרית של הנגיף היא בהשבתה של הפעילות הכלכלית באזורים רבים בעולם. השווקים עדיין מנסים לעכל את החלטת הפד' להוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 1%- 1.25% (לכתבה המלאה). נציין כי שוקי האג"ח ממשיכים לתמחר בוודאות מוחלטת הורדה נוספת של 25 נק' בהמשך החודש. במקביל, נראה כי שווה לעקוב כעת אחרי שוק הריפו. ביומיים האחרונים גדלו משמעותית הביקושים למזומנים מהפד' (לכתבה המלאה).
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגזרת הסחורות, הנפט נסגר בירידות של 1.7% למרות ברקע דיווחים כי ארגון אופ"ק עשוי לבצע קיצוץ משמעותי בתפוקות (לכתבה המלאה). נציין כי מוקדם יותר הבוקר דווח כי חברת פטרוצ'יינה הסינית הפעילה את "סעיף כוח עליון" בנוגע לחוזי ייבוא של גז נוזלי, אירוע שעשוי להפעיל לחץ נוסף על הסקטור.
במרכז
סקטור הבנקאות צפוי עמד גם הערב במוקד ברקע להורדת הריבית והחששות מהאטה כלכלית. נציין כי הסקטור השלים בימים האחרונים נפילה 23% מתחילת 2020. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) , גולדמן זאקס (סימול:GS). הסימול לתעודת הסל העוקבת אחר הבנקים האזוריים בארה"ב היא KRE.
סקטור האנרגיה המשיך לרדת למרות הדיווחים סביב ארגון אופ"ק. בהקשר זה נציין את תעודת הסל XOP ו-XLE ואת מנייות אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX).
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חברות התעופה והקרוזים התרסקו ברקע לחששות מנגיף הקורונה, כ. נציין בהקשר זה את דלתא איירליינס (סימול:DAL) מניית אמריקן איירליינס (סימול:AAL) ומניית סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV) שפרסמה היום אזהרת רווח לדוחות הקרובים (לכתבה המלאה). בגזרת הקרוזים, נציין את מניית קרניבל קרוז (סימול:CCL) ואת רויאל קאריביאן (סימול:RCL).
מניות הטכנולוגיה הגדולות הן המרוויחות העיקריות מהירידה בתשואות וביצעו תיקון חד בימים האחרונים אך היום הצטרפו למגמה הכוללת בשוק. בהקשר זה נציין את מניית אפל (סימול:AAPL) מניית אמזון (סימול:AMZN) ופייסבוק (סימול:FB).
ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) נפלה הערב ב-7.8% לרכז עניין לאחר שדיווחה אמש על פגיעה צפויה בתזרים המזומנים של החברה בעקבות נגיף הקורונה (לכתבה המלאה).
מניות חברות הביטוח זינקו אמש ברקע לניצחון של ביידן ועמדו במוקד גם הערב. נציין בהקשר זה את מניית יונייטד הלת' גרופ (סימול:UNH) מניית אנת'ם (סימול:ANTM) ומניית יומאנה (סימול:HUM).
בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה 3.5%, טאואר (סימול:TSEM) יורדת ב-4.3%. אודיוקודס (סימול:AUDC) השילה 3.3%.
- 9.איך התעקש ביזפורטל ומומחיו-זו רק שפעת.. (ל"ת)ליבי 06/03/2020 09:11הגב לתגובה זו
- 8.תהליכי רציונליזציה 06/03/2020 01:01הגב לתגובה זוהבחירות לנשיאות. אם מישהו ביזפורטל באמת חשב שזאת סיבה, עדיף שיחסוך מהקוראים את החרטה שלו.
- 7.דירה=קורת גג 06/03/2020 01:00הגב לתגובה זודירה=קורת גג=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 6.היתה מלכודת דבש אתמול.ברבור שחור (ל"ת)ע 05/03/2020 23:23הגב לתגובה זו
- 5.איך כתבכם ארז ליבנה כותב: "לא ביג דיל'. חחח (ל"ת)כלכלן 05/03/2020 23:15הגב לתגובה זו
- 4.בלורי (ל"ת)קוקי 05/03/2020 22:17הגב לתגובה זו
- 3.ריבית בשפל 05/03/2020 16:53הגב לתגובה זושווקים ריאלים חצי משותקים אין מנוס מלברוח מהמניות רק בעיה אחת, לאן ילך הכסף?!
- אם לא תברח, ילך הכסף בטוח. לעזאזל. (ל"ת)סוחר 05/03/2020 21:14הגב לתגובה זו
- יילך לכפרות (ל"ת)הופה היי 05/03/2020 17:39הגב לתגובה זו
- 2.פרופ' איצ100 05/03/2020 16:31הגב לתגובה זואדירים בחודשים האחרונים..בכל מקרה זהו נידבך ענק בקרב כוחותינו ושכרו בצידו ובענק. מאז 18 עד 19 לחודש הקודם נעשתה שאילת סחורה בקנה מידה שטרם ניראתה לפני מעולם. בחורינו הטובים היו בסביבה ואף הפעילו את S&$ היוקרתית האולטימטיבית...מחכים להגיע למקומות עמוקים בכל הכיוונים והצדדים.
- איצ 05/03/2020 17:50הגב לתגובה זוהאריס סימונס לאולטימטיבית שלנו הבוחנת לב וכליות ושמה המקורי S&S!!!!!!!!!
- סיכוי של 87.67% ש AAPL תגיעה ל 17%שווי ממחירה בשיאה. (ל"ת)לידיעתכם 05/03/2020 22:46
- 1.סוחר ותיק 05/03/2020 16:19הגב לתגובה זוה"חגיגות"אתמול הזכירו לי את החגיגות בתחילת המשבר ב-2008 על כל שביב תקווה להאחז בו. הבחירות בארה"ב עוד שנה... שנמדד עולה 5 אחוז בגלל פריימריז במדינה אחת מתוך 50 לבחירות שעוד שנה.... זה סימן לרעידת אדמה גדולה מאוד
- אתה צודק. (ל"ת)איצ לותיק 05/03/2020 17:40הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
