ח"כ משה גפני
צילום: דוברות הכנסת

סאגת שדה דב: ניסיון להעביר חקיקת בזק לדחיית פינוי השדה

בדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים ביקשו חברי הכנסת לדחות את הסגירה לפחות עד ינואר 2020. מנהלי הגוש הגדול ליועמ"ש: "אל תאפשר מחטפים פוליטיים"

מורן ישעיהו | (3)

לאחר הצהרתו של סמוטריץ' לפעול להשארת שדה דב, הנושא הגיע היום (ה') לדיון בוועדת הכספים הזמנית כשבמוקד הדברים דחיית מועד הפינוי. "אנחנו מבקשים לדחות את הסגירה לכל הפחות עד ל-1 בינואר 2020, ואם ניתן אז עד קבלת כל האישורים בפועל. עד אז תתכנס הכנסת ותהייה ממשלה שתשב על המדוכה", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני. כזכור, סגירת השדה נקבעה ל-1 ביולי. 

בעוד חברי הכנסת מהאופוזיציה והקואליציה כאחד קראו לדחות את הפינוי עד לסיום הליכי התכנון, במשרד האוצר ובמנהל מקרקעי ישראל טענו לנזק כלכלי משמעותי ולפגיעה בתנופת הבנייה בגוש דן, במקרה של דחייה. נציגי משרד הביטחון שאמון על הפעלת השדה, ציינו כי הם אינם ערוכים להמשיך להפעיל אותו מבחינה לוגיסטית. נעדרו מהדיון באי כוחם של בעלי הקרקעות בשדה.

"חשוב להדגיש, הסוגיה המרכזית היא לא הזכויות של בעלי הקרקע, לכל אדם יש זכות קניינית ואף אחד מאתנו לא רוצה לפגוע בהם או בזכויות שלהם", אמר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) והוסיף: "הסוגיה כאן היא כלכלית על החלק של המדינה בפרויקט, המדינה כרגע משלמת מחיר על ההתנהלות הלא חכמה לאורך כל הדרך בשלבי התכנון והשיווק, יש מספיק חלופות של שטחים שהמדינה יכולה לשווק אותם".

לדבריו של ח"כ מיקי לוי (כחול לבן), "הפגיעה קשה בעיר אילת, בתיירות, בכלכלה ובחולים. המשמעות ששוב נצטרך לדון בוועדה  הזו בפיטורין וסגירת מקומות עבודה. אפשר לחכות עד שהרישיונות ייצאו לדרך ועד אז למצוא פתרונות. אני מעורב בפתרונות ואפשר להשאיר את השדה הזה עם פגיעה מינימלית. רה"מ מתפקידו כשר הביטחון, יכול לעצור את הפינוי הזה בדקה וחצי".

טענה נוספת שנשמעה מצדו של ח"כ יואב קיש (הליכוד) היא כי "שדה דוב יהפוך להיות מטרד ציבורי, הוא יהפוך עזוב ונצטרך לטפל בו תברואתית". לדבריו, "הנושא הזה מצריך תיקון חקיקה ובצלאל סמוטריץ מוביל את העניין, חקיקה ממשלתית שתגיע בהקדם לבית הזה, בהתאם לכך ששומרים על זכויות בעלי הקרקע. אני אומר ליועמ"ש שאי אפשר לדחות ואי אפשר לסרס את הממשלה יותר, יש לנו ממשלת מעבר וכנסת והם שיחליטו, אי אפשר לחכות לכנסת הבאה".

עוד נכח בדיון מנכ"ל משרד התיירות שאמר מצדו כי "הביטחון של אילת הוא התיירות, אנחנו מוטרדים מאוד, יחד עם הסגירה של השדה תעופה באילת, מדובר ב-2 זעזועים תוך זמן קצר. כל הרגלי הנסיעה השתנו, התנועה האווירית כבר הצטמצמה, כרגע יש ירידה של 25% הסגירה של שדה דוב, יכולה להביא זאת ל-40% עד 60%. תנועת התיירות באילת היא רק 10% תיירות חו"ל. נתב"ג פקוק. כל זה מביא אותנו למצב שבמכלול צריך להחליט אם התחזית היא קטסטרופה או חורבן, העיר אילת שבנויה על תיירות לא תוכל לעמוד בזה". 

מנהלי הגוש הגדול ליועמ"ש: "אל תאפשר מחטפים פוליטיים"

בהתייחס לדברים שנשמעו בוועדת הכספים מסרו מנהלי הגוש הגדול כי ״המנהלים מכבדים מאוד את ועדת הכספים והעומד בראשה ואולם למרבה הצער השיח והמהלכים כפי שאנו חווים היום אינם נותנים כל מקום לשיח שאינו פופוליסטי. המנהלים נלאו  מכך וירכזו  מאמץ במקום בו יש מקום לדיון פתוח רציני, אמיתי ואחראי ולשמירה אמיתית על שלטון החוק ובכלל זה על הזכויות שעוגנו בפסיקה חלוטה של בית המשפט שדן לעומק בכל ההיבטים וההתנגדויות הנשמעות כעת".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בנוסף העבירו המנהלים מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע לחשש מחקיקת בזק  בנושא שדה דב בתקופת הבחירות. "אנו רוצים להאמין  כי תעמוד כחומה בצורה בהגנה על שלטון החוק במאבק על אי הפיכת מדינת ישראל למדינת עולם שלישי, ולא תאפשר את ניצול תקופת הבחירות למחטפים פוליטיים ולבמה לקישוש קולות", נכתב.

עוד הוסיפו: "ניסיון לטעון כי יש להמתין לבדיקה לעומק של חלופות, ואולי אף להקים וועדה לשם כך (על מנת להבטיח כי השדה לא יפונה לעולם), על פני הדברים אין בו ממש. שכן ידוע והובהר לכל כי בכל הנוגע לתעופה המסחרית שבשדה דב הוכנה בנתב"ג חלופה מלאה, בהשקעה של 230 מלש"ח, 20 מלש"ח מתוכם  תרומת בעלי הקרקע בגוש הגדול, תרומה נוספת  למתת האדירה בשיעור 50% מהזכויות בקרקע".

"לא יכול להיות ספק כי קידום חקיקה המונעת ביצוע הסכם עת המדינה היא המגישה הצעה זו כהצעת חוק ממשלתית, או עת הינה תומכת ו/או מאפשרת  במעשה או מחדל, קידום חקיקה פרטית שזו משמעותה, אינה בגדר "בכפוף לדין".  זו כזו הינן סיכול חוזה ע"י המדינה בניגוד לדין, על כל המשתמע", סיכמו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רון 23/06/2019 11:49
    הגב לתגובה זו
    חאפרים הכל בשליפות שנים דיברו על שדה התעופה ויכלו להתכונן לזמן הזה שנים אבל המושחתים עצמו עיניים ועכשיו הבחירות וצריך לשחד את תושבי אילת מה שיעלה לכיס שלנו העובדים עשרות מליארדים.
  • 2.
    מוטי 21/06/2019 18:05
    הגב לתגובה זו
    הכי קל לעשות פוליטיקה על הגב של תושבי אילת. לא בנו להם רכבת, לא שירותי בריאות סבירים, הרחיקו מהם את שדה התעופה הנוח שהיה להם כדי שפטאל יקים שם מלונות. עכשיו אותו ראש עיר כושל מוציא אותם להפגנות כדי לעצור את פינוי שדה דב. עצירת הפינוי תהיה קטסטרופה למדינה ולא תעזור בכלל לתושבי אילת.
  • 1.
    החוק הוא זמני. לצערי גם המדינה (ל"ת)
    ששון 21/06/2019 00:55
    הגב לתגובה זו
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).