שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

התכנית הראשונה המקודמת על שטח שדה דב הופקדה להתנגדויות הציבור

מדובר בתכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם אשכול הכוללת 4,844 יח"ד מתוך 16 אלף המתוכננות ברובע החדש. רמ"י: "בשורה לשוק הדיור ולמשק כולו"

מורן ישעיהו | (1)

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה היום (ד') על הפקדת התכנית המפורטת הראשונה מבין שלוש המקודמות על שטח שדה התעופה שדה דב. מדובר בתכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם אשכול הכוללת 4,844 יחידות דיור מתוך 16 אלף דירות המתוכננות ברובע החדש.

בנוסף ליחידות הדיור, התכנית שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד 'מנעד' אדריכלים, כוללת שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ-680 חדרי מלון. שטחי המסחר והמלונאות משולבים הן בשטחי המגורים והן בשטחי התעסוקה.

התכנית ממוקמת בצפון העיר תל אביב ומשתרעת על שטח כולל של 341 דונם. תמהיל הבינוי המתוכנן כולל בינוי מרקמי, בנייה גבוהה ומגדלים, ובצפיפות גבוהה המותאמת ללב המטרופולין של כ-54 יח"ד לדונם בממוצע. התכנית נשענת על הקו הירוק של הרכבת הקלה העתיד לעבור באבן גבירול.

עוד כוללת התכנית תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים היוצרים רצף עירוני בצפון העיר תל אביב באופן המקשר בין שכונות העיר, שכונות חדשות וחוף הים. 

סגירת שדה התעופה מתוכננת בתחילת יולי 2019 כאשר בחודש אפריל האחרון הופקדה התכנית להתנגדויות הציבור והיא צפויה לעבור את אישור ועדות הבניה בתחילת חודש יוני הקרוב. השבוע הועבר מכתב התנגדות מטעם תושבי שכונות הצפון המתחברים בימים אלה לטובת שדה דב, בו נטען כי התכנית, מהגדולות והמשמעותיות ביותר בישראל בשנים האחרונות, פוגעת באופן מהותי בתושבים רבים וביקשו למנוע את המהלך (לכתבה המלאה). 

מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר: "תכנית רובע שדה דב איננה "עוד תכנית" היא תכנית המהווה כיום את הסמן הימני בשדה התכנון (!) העובדה כי אנחנו מתמודדים עם סוגיות כמו צפיפות, תשתיות ברות קיימא, אנרגיות מתחדשות, מורכבות קניינית ויישומית, מחייבות אותנו לשכלול וחדשנות".                                                                

 

מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י, רפי אלמליח: "מתחם זה מהווה סנונית ראשונה כחלק ממארג תכניות באזור המקודמות ע"י רמ"י ואשר ימומשו עם פינוי שדה התעופה שדה דב. מדובר בחטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש המאפשרת פיתוח שכונה איכותית, מקיימת, משורתת תנועתית ונתמכת בשטחי ציבור כנדרש. פיתוח המתחם ואזור שדה התעופה כולו הוא בשורה לשוק הדיור ולמשק כולו".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ג'ק 15/05/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
    זה לא המצאת הגלגל להקים שדה תעופה חליפי בים כפי שעשו במקומות שונים בעולם . במבט של מדינה על עתיד התעופה אין ספק שזה פתרון מושלם שישרת הרבה צרכים מכל היבט לדורות .
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

רון חן אנשי העיר
צילום: טל גבעוני
ראיון

"הרוכשים חוזרים לתל אביב"

רון חן, מנכ"ל אנשי העיר: ״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"; חן מדבר על התעניינות של יהודים בחו"ל ומסביר איך זה שבאותו בניין יש דירה ב-75 אלף שקל למ"ר וגם - ב-50 אלף שקל למ"ר

צלי אהרון |

אנשי העיר אנשי העיר -0.27%   שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, הנפיקה לפני חודשים ספורים וירדה מאז 20% לשווי של 200 מיליון שקל. מאכזב, אבל מנכ"ל החברה, רון חן לא מודאג - "אני מאמין בחברה ומסתכל לטווח ארוך. לא באתי לעשות סיבוב". חן משדר בראיון לביזפורטל אופטימיות לגבי השנה הקרובה. לדבריו, שוק הנדל״ן בתל אביב, שהוא השוק העיקרי של החברה (30 פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר) - חוזר לשגרה, ״אנשים אמרו 'רגע, אנחנו לא סגורים אם לקנות עכשיו, אנחנו רוצים לקנות נכס בישראל, אבל לא עכשיו'. הם חיכו ועכשיו אנחנו רואים אותם חוזרים, גם תושבי חוץ. אנחנו רואים הבשלה שלהם, ומדובר על שינוי משמעותי".

״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"

האם הצפי להורדת ריבית משפיע? ״זה ישפיע בהמשך לסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים וחזרת הסנטימנט החיובי. יש תנועה משמעותית של אנשים שרוצים להיות בתל אביב, גם ברמה של מגורים וגם ברמה של השקעה״. 

אנשי העיר ממשיכה בקצב מהיר של קידום וביצוע פרויקטים, ומחזיקה כיום צבר משמעותי של אלפי דירות בתהליך, בעיקר בפינוי-בינוי באזורי הביקוש בתל אביב, גבעתיים והרצליה. בתוך חמש שנים, מעריך חן, החברה תסיים את רוב הפרויקטים הגדולים בתל אביב ותכוון את משאביה לעבר פרויקטים רחבי היקף של עירוב שימושים ואלפי דירות, בהיקפים של מאות דירות בכל מתחם. ״הפרויקטים של הדור הבא יהיו הרבה יותר גדולים, מורכבים ואורבניים, שם נמצא הערך האמיתי ליזמים שיידעו לבצע״.

"הרוכשים חוזרים לתל אביב", אומר חן ומספק אנקדוטה מעניינת - "באותו בניין יש דירות ב-50 אלף שקל למ״ר וגם 75 אלף״. הסיבות לפער הן קומה גבוהה ששווה יותר, גימור איכותי לעומת גימור בסיסי, וחניה ששווה הרבה כסף. 

מה אתה רואה בשוק היוקרה?