שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

התכנית הראשונה המקודמת על שטח שדה דב הופקדה להתנגדויות הציבור

מדובר בתכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם אשכול הכוללת 4,844 יח"ד מתוך 16 אלף המתוכננות ברובע החדש. רמ"י: "בשורה לשוק הדיור ולמשק כולו"

מורן ישעיהו | (1)

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה היום (ד') על הפקדת התכנית המפורטת הראשונה מבין שלוש המקודמות על שטח שדה התעופה שדה דב. מדובר בתכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם אשכול הכוללת 4,844 יחידות דיור מתוך 16 אלף דירות המתוכננות ברובע החדש.

בנוסף ליחידות הדיור, התכנית שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד 'מנעד' אדריכלים, כוללת שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ-680 חדרי מלון. שטחי המסחר והמלונאות משולבים הן בשטחי המגורים והן בשטחי התעסוקה.

התכנית ממוקמת בצפון העיר תל אביב ומשתרעת על שטח כולל של 341 דונם. תמהיל הבינוי המתוכנן כולל בינוי מרקמי, בנייה גבוהה ומגדלים, ובצפיפות גבוהה המותאמת ללב המטרופולין של כ-54 יח"ד לדונם בממוצע. התכנית נשענת על הקו הירוק של הרכבת הקלה העתיד לעבור באבן גבירול.

עוד כוללת התכנית תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים היוצרים רצף עירוני בצפון העיר תל אביב באופן המקשר בין שכונות העיר, שכונות חדשות וחוף הים. 

סגירת שדה התעופה מתוכננת בתחילת יולי 2019 כאשר בחודש אפריל האחרון הופקדה התכנית להתנגדויות הציבור והיא צפויה לעבור את אישור ועדות הבניה בתחילת חודש יוני הקרוב. השבוע הועבר מכתב התנגדות מטעם תושבי שכונות הצפון המתחברים בימים אלה לטובת שדה דב, בו נטען כי התכנית, מהגדולות והמשמעותיות ביותר בישראל בשנים האחרונות, פוגעת באופן מהותי בתושבים רבים וביקשו למנוע את המהלך (לכתבה המלאה). 

מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר: "תכנית רובע שדה דב איננה "עוד תכנית" היא תכנית המהווה כיום את הסמן הימני בשדה התכנון (!) העובדה כי אנחנו מתמודדים עם סוגיות כמו צפיפות, תשתיות ברות קיימא, אנרגיות מתחדשות, מורכבות קניינית ויישומית, מחייבות אותנו לשכלול וחדשנות".                                                                

 

מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י, רפי אלמליח: "מתחם זה מהווה סנונית ראשונה כחלק ממארג תכניות באזור המקודמות ע"י רמ"י ואשר ימומשו עם פינוי שדה התעופה שדה דב. מדובר בחטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש המאפשרת פיתוח שכונה איכותית, מקיימת, משורתת תנועתית ונתמכת בשטחי ציבור כנדרש. פיתוח המתחם ואזור שדה התעופה כולו הוא בשורה לשוק הדיור ולמשק כולו".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ג'ק 15/05/2019 18:32
    הגב לתגובה זו
    זה לא המצאת הגלגל להקים שדה תעופה חליפי בים כפי שעשו במקומות שונים בעולם . במבט של מדינה על עתיד התעופה אין ספק שזה פתרון מושלם שישרת הרבה צרכים מכל היבט לדורות .
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).