ליאור נחום
צילום: יח"צ

על כל משרה פנויה 3 מחפשי עבודה; היכן הביקוש הגדול ביותר?

בשנת 2017 נרשמה ירידה בהיקף המשרות הפנויות בישראל; הערכות מצביעות על חוסר של 5,000 עובדים בתחום הסייבר 

ליאור נחום | (4)
נושאים בכתבה הנדסה סייבר

כמות המשרות הפנויות בישראל ירדה ברבעון האחרון של 2017 ל-104.1 אלף משרות. המהנדסים והמפתחים הם עדיין המבוקשים ביותר, בתחום הסייבר עדיין חסרים 5,000 עובדים בישראל.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המסכמים את הרבעון האחרון של שנת 2017 ואת השנה כולה, שופכים אור לגבי הסקטורים בהם הביקוש למשרות גבוה מהיצע המשרות וכן לגבי המשרות שבהן קיים קושי בגיוס בעקבות מחסור בעובדים רלוונטיים.

עוד עולה כי כמות המשרות הפנויות בישראל ירדה ל-104.1 אלף משרות בממוצע לחודש, בהשוואה ל-105.4 משרות פנויות בממוצע ברבעון השלישי של 2017. כמו כן, ניתן לראות כי היחס בין ההיצע לביקוש בשוק העבודה עומד על 3.3 – כלומר, על כל משרה פתוחה במשק קיימים בממוצע 3.3 מחפשי עבודה.

המקצועות המבוקשים ביותר, בהם היחס בין ההיצע לביקוש היה נמוך מ-1 הם בעיקר בתחום הטכנולוגיה: מדע, הנדסה ופיתוח תוכנה. כמו כן, יחס נמוך יחסית נרשם במקצועות הדורשים עבודה פיזית קשה כגון עובדים בתחום הבניה והתשתיות. במקצועות אלו מספר המשרות הפנויות גבוה ממספר מבקשי העבודה.

מי שיהיה לו קשה יותר למצוא עבודה אלו הם מנהלי ייצור וכן עובדים בתחומי השירותים המקצועיים, המזכירות והעבודות המנהלתיות. בקרב עבודות מתחומים אלו היחס בין ההיצע לביקוש היה גבוה מ-5, מה שאומר שישנם מעל 5 מחפשי עבודה על כל משרה פנויה.

ירידה משמעותית נרשמה בתחום המכירות והשיווק, שם היחס בין ההיצע לביקוש ירד ל-2.5 בהשוואה ל-4.3 ברבעון הקודם. בתחום ההנדסה היחס המשיך לרדת גם כן ל-0.6 עובדים על כל משרה פנויה, בהשוואה ל-0.8 ברבעון לפני כן. בתחום ההנדסה הביקוש לעובדים היווה כ-23% מהביקוש לעובדים אקדמאיים. יחס נמוך יחסית ברמה של 0.5 נרשם גם בקרב נהגי המשאיות ומשאיות כבדות.

הטכנולוגיות החדשות שנכנסו בשנים האחרונות לעולם מרכזות עניין אולם המשרות הפתוחות בתחומים טכנולוגיים חדשים יחסית רחוקות מלהיות מאוישות בזמן הקרוב. בתחומים כגון סייבר ומטבעות וירטואלים, ניתן לראות מחסור חמור בעובדים מה שמקפיץ משמעותית את העובדים המועטים שמתחרים על כל משרה פתוחה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

גורמים בתחום אבטחת המידע מעריכים כי חסרים כ-5,000 עובדים בתחום הסייבר כיום בישראל. לצד זאת, חברת המחקר האמריקנית, פרוסט אנד סאליבן פרסמה נתונים לפיהם צפוי להיות מחסור כלל-עולמי עצום של 1.5 מיליון מומחי סייבר בעולם, וזאת בהתבסס על סקר שבוצע בקרב 14,000 חברות גלובליות.

בתחום המטבעות הוירטואליים המצב קשה אף יותר. הטכנולוגיה עליה נשענות המערכות הוירטואליות נקראת בלוקצ'יין (Blockchain) והיא מאפשרת פעילות עסקית מאובטחת ואימות של עסקאות פיננסיות בין צדדים שונים ללא צורך ב"מחשב מרכזי".

כיום, המחסור בשוק במפתחי בלוקצ'יין הינו משמעותי כאשר בארצות הברית קיימות 14 משרות פתוחות לכל מפתח אשר מחפש עבודה. אם נשתמש במונחים בהם השתמשה הלמ"ס אז היחס בין ההיצע לביקוש במשרות הללו עומד על 0.07 בלבד.

מבט נוסף על נתוני הלשכה לגבי שנת 2017 כולה מראה כי נרשמה עלייה במספר המשרות הפנויות ל-103.1 אלף משרות פנויות בממוצע בהשוואה ל-97.5 אלף משרות פנויות בשנה המקבילה אשתקד, עלייה של כ-6%. היחס בין ההיצע לביקוש בשוק העבודה ירד מ-3.7 בשנת 2016 ל-3.3, רמתו נכון לשנת 2017.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דוני 24/04/2018 10:41
    הגב לתגובה זו
    צא מהסרט
  • 2.
    חרטא - אין עובדים בשוק (ל"ת)
    כולם עצלנים 24/04/2018 06:43
    הגב לתגובה זו
  • אין מעסיקים הוגנים 07/11/2019 00:10
    הגב לתגובה זו
    ומעסיק הוגן זה כמו סנטה.. לא קיים
  • 1.
    דביר 23/04/2018 23:38
    הגב לתגובה זו
    יש לי אח הנדסאי בתחום האופטיקה וחבר טוב בעל תואר באותו תחום, ניסיון של שבע שנים בתע"א בין השאר ניהול מחלקות ועובדים וכו'. הבנאדם מחפש עבודה ודורשים ממנו כל מיני דברים הזויים.... ניסיון של עשור בתחומים שקיימים פחות מזה. מזמנים סתם בשביל לראות אם יש מישהו שווה בשוק ואם כבר מעוניינים בך אז מעמידים דרישות מגוכחות כדי להפחית מהשכר
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.