מדינת ענק שצפויה לחטוף בעוצמה עקב פיחות המטבע הסיני

הפיחות ביואן צפוי להוביל לירידה חדה במחירי הסחורות - ויצואניות הסחורות הגדולות בעולם יחטפו מכה חזקה
לירן סהר | (2)

הצעד האגרסיבי של הממשל הסיני להחלשת מטבע היואן במטרה לתמוך ביצוא הסיני מכה גלים בשווקים הפיננסים. המניות מוטות הייצוא באירופה וארה"ב חוטפות בעוצמה, הנפט צולל לשפל של שנים ארוכות ויש גם מדינות שצפויות לחטוף יותר מאחרות, זאת בשל החשיפה הגבוהה שלהן לשוק הסיני.

מי שצפויה להיפגע יותר מכל היא כנראה ברזיל. מדהים לראות ש-50% מהיצוא של המעצמה הדרום אמריקנית מיועד לסין. בין היתר מדובר בסחורות דוגמת ברזל ונפט. בתור התחלה הפיחות הסיני גורם לנפילה במחירי הסחורות (אליהן חשופה ברזיל) ומעבר לכך נפילת היואן הופכת את היצוא הברזיאלי ליקר יותר עבור הסינים. 

"צוות הסחורות שלנו העריך כי ירידה של 1% בשער היואן מובילה לירידה של 0.5%-0.6% במחיר הסחורות הדולרי", אומרים בבנק אוף אמריקה. מדובר למעשה בפגיעה במדינה שכבר נמצאת במצב קשה עם אינפלציה של כמעט 10%, אובדן של כרבע מערך המטבע המקומי מתחילת השנה וצפי להתכווצות של כ-2.4% בתוצר ב-2015. בנוסף, בימים אלו מתנהלת חקירה בנוגע לפרשת שחיתות ממשלתית בהיקף של מיליארדים – החשד הוא שהמפלגה השולטת, בהנהגתה של הנשיאה דילמה רוסף, השתמשה בכספים מחברת הנפט הממשלתית Petrobras למימון הבחירות. יצוין שרוסף הייתה יו"ר החברה בשנים 2003-2010. בעקבות החקירה, הנושאת את השם Car Wash'' נחתך ערכה של מניית הנפט הלאומית בחצי.

העם הברזילאי החל לאבד את הביטחון שנוצר במדינה במהלך גל העליות במחירי הסחורות בשנים האחרונות והחל לשאול אם השגשוג שנוצר לא היה סוג של אשליה. ישנם קולות הקוראים להחזרת המשטר הצבאי ששלט במדינה ביד ברזל בין 1964 ל-1985.

רוסף נבחרה שוב בבחירות שנערכו בסתיו האחרון, והמשקיעים תלו תקוות בבחירתו של שר האוצר החדש יואקים לוי, אשר זכה לשם כינוי "ידי- מספריים" (Scissorhands) בשל הבטחותיו לחתוך בתקציב. הבורסה המקומית החלה לשקף את הביטחון החדש שנוצר ומניות החברות המקומיות החלו לזנק בתחילת 2015. אולם גל העליות לא ארך זמן רב – מחירי הסחורות החלו לרדת בחודש מאי והמניות של פטרובראס ושל יצרנית המתכות ואל (Vale) ירדו בהתאם. בעקבות הפיחות ביואן ירדה אמש מניית פטרובראס ב-3% נוספים ומניית ואל ירדה ב-6%.

ברזיל לא תוכל לצאת מהמצב הקשה ללא שיפור בסין – לפי דו"ח של קרדיט סוויס, גידול ביצוא היה הגורם העיקרי שהוביל ליציאה ממיתון כלכלי ב-4 מתוך 5 המיתונים האחרונים – "אנחנו מעריכים שהסיכוי לשיפור כלכלי ברבעונים הקרובים, ללא תרומת גורמים מבחוץ קטן".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מאיר פ 12/08/2015 13:06
    הגב לתגובה זו
    נפגעת , אבל עם נגידה שלא מבינה הרבה בכלכלה השקל מתחזק מול הדולר ויתר המטבעות בניגוד למגמה בעולם, ישראל כמדינת יצוא יתרה ממדינות אחרות היצוא נחלש בחודשים האחרונים ואם נוסיף גם את התחזקות השקל ( בניגוד למגמה הפיחות של המטבעות בעולם ) קיבלנו פגיעה רצינית בכלכלת ישראל, מה בנק ישראל עושה , קונה דולרים ( עד היום עזר כמו כוסות רוח למת )
  • 1.
    יויו 12/08/2015 12:30
    הגב לתגובה זו
    לא נוקבים בדולרים אמריקאיםjQuery20306942842216230929_1439371562309
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.