סיכום עונת הדוחות: חברות המעו"ף הציגו עלייה מצרפית של 7% בהכנסות וברווח; מה תרמה כל חברה?

כלל ההכנסות צמחו ל-86.7 מיליארד שקל והרווחים טיפסו ל-9 מיליארד שקלים. מגמה חיובית נרשמה בענפי הפרמצבטיקה, התקשורת, הנדל"ן והבנקאות
אריאל אטיאס |

עונת הדוחות לרבעון השלישי הגיעה לסיומה וניתן לסכם את התוצאות: ההכנסות המצרפיות של חברות המעו"ף לצמוח ברבעון השלישי ומגמה דומה נרשמה גם ברווח הנקי המצרפי של החברות.

מבדיקה שנערכה ביחידת המחקר של בנק הפועלים עולה, כי כלל ההכנסות צמחו בכ-7% לעומת רבעון מקביל אשתקד, ל-86.7 מיליארד שקל, כשהמגמה אפיינה את כלל הענפים למעט חלק מחברות הטכנולוגיה וחלק מהבנקים. הרווח בשורה התחתונה צמח אף הוא בכ-7% לעומת רבעון מקביל אשתקד, ל-9 מיליארד שקל, כאשר בלטו לחיוב ענפי הפרמצבטיקה, בנקאות ותקשורת.

ענפים שבלטו לחיוב

חברות הפרמצבטיקה - טבע הציגה רבעון טוב, עם עליה של כ-19.7% במכירות ושיפור של 46.6% ברווח הנקי למניה. 55% משיעור הצמיחה נבע מצמיחה אורגנית והיתרה כתוצאה מרכישת רציופארם. תרמו לתוצאות מכירות שיא של קופקסון ושיעור רווח תפעולי גבוה, שנגרם כתוצאה מקיצוץ בהוצאות התפעול.

"שנת 2010 צפויה להיות שנה טובה מאד עם צמיחה של מעל 30% ברווח, ובטווח הארוך תיתכן אף רוח גבית מרפורמת הבריאות בארה"ב ופקיעות פטנטים רבות, שיתרמו להתרחבות שוק הגנריקה בשנים הקרובות", כותבים בפועלים.

חברות התקשורת - רבעון מצוין לחברות הסלולר. פרטנר, סלקום ופלאפון, המחזיקות בנתח של למעלה מ-56% משוק התקשורת, הציגו צמיחה במספר המנויים, בשיעור שנתי של כ-3.8%. מדובר בצמיחה יפה בהינתן שוק רווי, עם שיעור חדירה של כ-128%. ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) ירדה ל-145 שקלים, ירידה של 0.5 שקלים (0.3%), בהשוואה לרבעון המקביל. מספר דקות השיחה הממוצע למנוי (MOU) בחברות הסלולר ירד ל-347 דקות בחודש, ירידה של 2 דקות (0.4%) בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009.

הירידה הקלה בפרמטרים התפעוליים נבעה בעיקרה בשל הסטת חגי תשרי, בהם דקות השיחה מועטות, לרבעון השלישי. הצמיחה במספר מנויי הדור השלישי בשוק הסלולר מהווה מנוע צמיחה מהותי. הגורמים הללו הביאו לעלייה בהכנסות וברווחיות חברות הסלולר. קבוצת בזק הציגה שחיקה בהכנסות מקווים נייחים, המפוצה ע"י צמיחת הכנסות בעיקר מפלאפון והכנסות משרותי אינטרנט. למרות הקיפאון בשורת ההכנסות, בזק מציגה מספר רב של רבעונים תוצאות שיא ושיפור של עשרות אחוזים ברווחיות, כתוצאה מצעדי צמצום והתייעלות, השפעה חיובית של פריסת הרשת החדשה של פלאפון ופריסת רשת ה-NGN.

נדל"ן - חברת גזית גלוב רשמה ברבעון השלישי גידול ברווח הנקי, בעיקר בשל עלייה בשווי נדל"ן להשקעה, והציגה איתנות בתוצאות התפעוליות. בהכנסות הקבוצה מהשכרת מבנים נרשמה עלייה בשיעור של 13%, כתוצאה מאיחוד לראשונה של תוצאות הפעילות של אטריום, מהפעלה לראשונה של נכסים שפיתוחם הושלם וכן מרכישת נכסים. ברבעון המקביל בשנת 2009 נרשמה ירידת ערך של כ- 425 מיליון שקלים (חלק החברה לפני מס הסתכם בכ- 193 מיליון שקלים). עליית ערך הנדל"ן להשקעה ברבעון השלישי השנה נבעה בחלקה מירידה בשיעורי היוון תזרימי המזומנים בחלק מהאזורים, ומשינוי מסוים בתזרים המזומנים החזוי מנכסי הקבוצה.

חברת עזריאלי קבוצה הציגה ברבעון השלישי צמיחה של כ-11% ב- NOI, ושל כ- 9% ב-NOI מנכסים דומים, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הצמיחה נבעה מגידול בהכנסות משכר הדירה ומרכישת קניון חיפה. החברה רשמה ברבעון רווח משערוך הנדל"ן המניב בסך כ- 125 מיליון שקלים, לעומת כ- 200 מיליון שקלים בתקופה המקבילה, בשל עליית המדד הנמוכה יחסית בהשוואה לתקופה המקבילה. עזריאלי רשמה ברבעון גידול של כ- 13% ברווח לפני מס לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר זכות הגידול בהכנסות מהנדל"ן המניב והירידה בהוצאות המימון. ברווח הנקי נרשמה ברבעון השלישי ירידה חדה, בעיקר בשל החזר הוצאות מס חד פעמיות ברבעון המקביל, בסך כ- 380 מיליון שקלים, בעקבות חוק ההתייעלות הכלכלית.

בנקים מסחריים - מרבית הבנקים רשמו ברבעון השלישי גידול ברווח המימוני, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, על רקע השיפור המתמשך במצב המשק המקומי ועל אף סביבת הריבית הנמוכה. כל הבנקים רשמו שיפור בסעיף ההפרשה לחומ"ס ושיפור בשיעור ההפרשה. לעומת זאת, סעיף ההכנסות התפעוליות והאחרות הושפע לשלילה בעיקר מרמת הכנסות גבוהה ממניות הוט ובזק, שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום כולל, מרבית הבנקים רשמו מגמת גידול ברווח הנקי, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ענפים במגמה מעורבת

חברות הכימיה - כיל נהנתה מהמשך השיפור בשני מגזרי הפעילות העיקריים שלה. בתחום הדשנים נהנתה החברה מגידול ניכר בכמויות מכירת האשלג, מ-939 אלף לכ-1.2 מיליון טון ברבעון, כשעיכובים מקומיים מנעו גידול חד אף יותר מכך. מחירי המכירה הממוצעים היו עדיין נמוכים ביחס לרבעון המקביל, אך זאת בעיקר בשל חוזי הענק מול הלקוחות בסין ובהודו, אשר נוקבים עדיין במחירים נמוכים משמעותית ממחירי השוק הנוכחיים. גם בתחום המוצרים התעשייתיים (ברום) רשמה החברה צמיחה ביחס לרבעון המקביל, כשהמגזר הציג רווחיות תפעולית של 17% מהכנסותיו, לעומת הפסד ברבעון המקביל ורווחיות של כ-15% ברבעון הקודם. למרות השיפור התפעולי, לכיל היתה שחיקה מסויימת ברווח הנקי, כתוצאה ממס נמוך באופן חריג ולא מייצג, ששילמה ברבעון המקביל.

חברת מכתשים אגן רשמה הרעה חריפה בתוצאותיה ביחס לרבעון המקביל, כשגולת הכותרת היתה הפסד של 56.2 מיליון דולר. עיקר ההרעה נגרמה לחברה בשל פעילותה בברזיל, אשר סובלת מתחרותיות עזה וממבנה הוצאות כבד. החברה החלה לבצע רה ארגון מקיף, בעיקר בפעילותה בברזיל, מה שגרר הוצאות חד פעמיות כבדות. בנטרול ההוצאות הללו הסתכמו הפסדי החברה ברבעון בכ-22.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 17.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.

חברות הטכנולוגיה - רבעון מאכזב לאלביט מערכות, עם ירידה במכירות בשיעור של 8% בהשוואה לצמיחות דו ספרתיות גבוהות, להן הורגלנו בשנים עברו. להבדיל מאלביט מערכות, התלויה במחזור עסקים הקשור לתקציבי הביטחון, נייס הציגה תוצאות טובות מאוד ברבעון השלישי, תוך העלאת תחזית המכירות. יחס ההזמנות למכירות (Book to Bill) נמוך מעט מ-1, אולם הצפי לעליה מעל ל-1 ברבעון הבא.

חברות האנרגיה - תוצאות בזן הושפעו לרעה מהשחיקה בתוצאות מגזר הזיקוק, על רקע מרווחי הזיקוק הנמוכים המאפיינים את התעשייה. מרווח הזיקוק המנוטרל של החברה (בנטרול השפעות מלאי ונגזרים), היה דומה למרווח הייחוס (1.7 דולר לחבית), אך נמוך משמעותית מהמרווח שנרשם ברבעון המקביל אשתקד (8.1 דולר לחבית). לאור המרווח הנמוך עבר מגזר הזיקוק להפסד תפעולי, שהוביל לצניחה חדה (76%) ברווח הנקי.

חברת פז נפט רשמה ירידה ברווח הנקי בשל גידול בהוצאות המס. נזכיר כי ברבעון המקביל נהנתה החברה מהכנסות מס בעקבות חוק ההתייעלות הכלכלית. עם זאת, הרווח הנקי המתואם (רווח נקי בנטרול השפעות מסוימות אשר נובעות מדיווח עפ"י IFRS), זינק בכ-70%, בשל שיפור חד תוצאות מגזר הזיקוק.

שותפויות הגז אבנר יהש ודלק קידוחים יהש הציגו עלייה בהכנסות וברווח הנקי בעיקר בשל גידול בכמויות הגז וכן בשל עלייה במחירי המכירה.

חברות המזון - איחוד מטרנה הוסיף לתרום לגידול נאה בשורת המכירות בשוק המקומי של אסם. גידול, אם כי מתון יותר, נרשם גם במכירות החברה לחו"ל (בנטרול השפעת המטבע). מגמת השיפור ברווח האבסולוטי, שאפיינה את הרבעונים הקודמים נמשכה אף ברבעון זה, אולם ירידה קלה נרשמה בשולי הרווח.

"זהו דו"ח טוב, המשקף את הבשלת התהליכים עליהם הכריזה החברה, בהם רכישת מטרנה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהשפעת הסביבה העסקית התחרותית על תוצאות החברה, ובעיקר על הוצאות המכירה והשיווק, שרשמו עלייה על רקע פעולות לחיזוק מותגי החברה. אנו מעריכים כי מגמה זו תוסיף ותהווה אתגר עבור החברה גם ברבעונים הקרובים", כותבים כלכלני הפועלים.

חברת שטראוס הציגה שיפור נאה בהכנסות ברבעון השלישי, בשיעור של 9.2%, לעומת רבעון מקביל אשתקד. עם זאת, התקשתה לשרשר את השיפור הלאה לרווחיות. עלייה במחירי חומרי הגלם, שעדיין לא תורגמה לעליית מחירים, הובילה בין היתר לירידה ברווחיות התפעולית (בניכוי עסקאות גידור והוצאות/ הכנסות חד פעמיות), שהסתכמה ב-8.9% ברבעון המסוקר, לעומת 9.5% ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, הציגה החברה שחיקה ברווחיות הנקייה שנבעה גם מעלייה בהוצאות המיסים.

חברות האחזקה - דיסקונט השקעות - עברה להפסד נקי של 187 מיליון שקל ברבעון, לעומת רווח נקי של 451 מיליון שקל ברבעון המקביל. הפסד זה נבע בעיקר מהפסדי החברה הבת, כור, כתוצאה מהפסדי מכתשים אגן, ירידה ברווח מאחזקתה בקרדיט סוויס, והוצאות מימון גבוהות ברבעון. בין האחזקות הבולטות הנוספות של דסק"ש, חלה ירידה חדה ברווחי נכסים ובנין, ומאידך חל גידול ברווחי סלקום ושופרסל.

תוצאות החברה לישראל - כיל, האחזקה המהותית ביותר של החברה, רשמה שיפור נוסף בתוצאותיה ברבעון, בעוד שברווחי בז"ן חלה הרעה ניכרת. בין החזקות הפרטיות של החברה, בלטה במיוחד צים, שרשמה רבעון רווחי שני ברציפות, עם רווח נקי של 37 מיליון דולר, לעומת הפסד עתק של 206 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. נקודת ציון היסטורית נרשמה גם בטאואר, שתרמה לחברה לישראל רווח נקי סמלי של כמיליון דולר, לראשונה בתולדותיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.