הכלכלה האמריקנית מצטננת בעוד המחירים עולים

התוצר המקומי הגולמי גדל בקצב האיטי ביותר בארבעת השנים האחרונות. האינפלציה גדלה בקצב הגבוה ביותר ב-16 השנים האחרונות
אריאל אטיאס |

בעוד היא נפגעת ממחירי האנרגיה העולים ושוק המגורים החלש, הכלכלה האמריקנית האטה לקצב צמיחה ראלי של 1.3% ברבעון הראשון, במונחים שנתיים, ההתרחבות האיטית ביותר בארבעת השנים האחרונות, מסרו במשרד המסחר היום (ו').

הערכה הראשונית לתוצר המקומי הגולמי הראלי של הרבעון הראשון הינה מתחת לצפי הכלכלנים לצמיחה של 1.7%. הכלכלה גדלה ב-2.1% בארבעת הרבעונים האחרונים, הגידול הראלי החלש ביותר מאז השנה שהסתיימה ברבעון הראשון של 2003, כאשר הכלכלה נאבקה להתאושש מהמיתון הרדוד.

הכלכלה התרחבה בפחות מהפוטנציאל לטווח-ארוך שלה, העומד על 3% בשלושת הרבעונים האחרונים: היא גדלה ב-2.5% ברבעון הרביעי אחרי שצמחה ב-2% ברבעון השלישי ו-2.6% ברבעון השני של 2006. לאורך זמן, צמיחה מתחת לפוטנציאל אמורה להקטין את הלחצים האינפלציוניים הבסיסיים, אמרו בפדרל ריזרב.

הצמיחה ברבעון הראשון נדחפה על ידי הוצאות הצרכנים, הוצאות של הרשויות המקומיות והארציות והשקעות העסקים, שהתאזנו מסקטור המגורים, מסחר החוץ, המלאים והוצאות הממשלה הפדראלית.

המכירות הסופיות של מוצרים מקומיים – אשר מוציאים את הפגיעה של המלאים על הצמיחה – גדלו ל-1.6%, הנמוך ביותר מאז הירידה של 0.3% ברבעון הרביעי של 2005 אחרי אסון הוריקן קתרינה.

במונחים נומינליים, הכלכלה התרחבה בקצב של 5.3% לרמה של 13.63 טריליון (במונחים שנתיים). אבל האינפלציה אכלה את רוב הצמיחה.

בעוד הוא נדחף על ידי עלויות אנרגיה גבוהות יותר, מדד המחירים של התמ"ג גדל ב-4%, הגבוה ביותר ב-16 השנים האחרונות. בינתיים, ליבת המחירים לצרכן – אשר מתעלמת ממחירי המזון והאנרגיה – גדלה בקצב מתון יותר של 2.2%, הזהה לקצב שנה-אחרי-שנה שנמדד ברבעון הרביעי, אבל מעל תקרת הפד של 2.0%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.