ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

2 חניות לדירה? תקנות חדשות נכנסות בשבוע הבא שאמורות לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית

תקנות חניה חדשות שיקבעו כמה חניה ניתן יהיה לבנות בכל מגרש שנקבע על פי הקרבה למערכת תחבורה ציבורית המונית
חניון מכוניות, צילום: Getty images Israel
תקנות חדשות לגבי מקומות חניה יכנסו לתוקף בשבוע הבא (ה-24 ביולי), ויהיו להן השפעה דרמטית על מספר מקומות החניה בכל מבנה (מגורים, מסחר או תעשייה) שיקום בסמוך לצירי תנועה מרכזיים. השאיפה היא לעודד שימוש בתחבורה הציבורית. 
לפני כשלושה שבועות חתם שר האוצר משה כחלון על עדכון תקנות החניה לפיהן יקבעו את מספר החניות הנדרש כפונקציה התלויה בקרבת המגרש למערכת תחבורה ציבורית המונית בעלת נתיב נפרד ובלעדי כמו למשל רכבת קלה או נתיבי אוטובוסים בכבישים מרכזיים. 
עו"ד עפר טויסטר ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל ממשרד עפר טויסטר עורכי דין, המתמחה בתכנון ובניה, מסבירים את משמעויותיו של ההסדר החדש:
האם נראה ירידה משמעותית במספר החניות שניתן יהיה להקים במגרש?
"בהחלט כן. למשל, היום בבנייני מגורים ניתן לקבל חניה אחת לכל דירה בגודל של עד 120 מ"ר, וחניה ושליש לכל דירה שגודלה מעל 120 מ"ר. לפי התקנות החדשות, בבניין מגורים שנמצא עד 300 מטר מציר תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (מתע"ן), המכונה גם אזור א', ניתן לקבל בין חצי חניה לחניה אחת לכל דירה, ללא קשר לגודלה. בתוך הטווח הזה תקבע הוועדה המקומית את מספר מקומות החניה שיאושרו, בעת אישור היתר הבניה".
עורכי הדין טויסטר מוסיפים כי השינוי הדרמטי ביותר הוא בבנייני משרדים: "במשרדים ניתן היה בעבר לקבל חניה אחת לכל 40 מ"ר, ואילו לפי התקנות החדשות, באזור א' ניתן יהיה לקבל לכל היותר מקום חניה אחד לכל 240 מ"ר! זה אומר שלמשרד הממוקם בסמוך למערכת הסעת המונים פעילה, שמשתרע על פני קומה שלמה בבניין משרדים בשטח של קצת פחות מאלף מ"ר, ואשר מעסיק עשרות עובדים, מקצות התקנות 4 חניות בלבד (לעומת 24 חניות לפי התקן הקודם)". 
מה המשמעות במקומות בהם צפויה רכבת כמו בתל אביב? 
"אם למשל יש מגרש בתל אביב, שנמצא פחות מ-300 מטר מאחד מקווי הרכבת הקלה המתוכננים שאושרו בתכנית, אז עד שהרכבת הקלה תתחיל לעבוד בפועל, תקן החניה למגורים בו לא יהיה לפי מרחק של עד 600 מטר מציר תחבורה ציבורית עתיר נוסעים,  שמקצה 1 עד 1.5 מקומות חניה ליחידת דיור, שזה די דומה לתקן למגורים היום".
האם ניתן לדעת מראש כמה מקומות יוקצו לבניין?
"למעשה לא. התקנות החדשות קובעות בחלק מהמקומות מספר מקסימלי של מקומות חניה, כשהוועדה המקומית לא חייבת לאשר את כולם, ובחלק מהמקומית היא קובעת טווח, כשלוועדה המקומית יש שיקול דעת לקבוע מה יהיה מספר מקומות החניה שייקבעו בהיתר ספציפי. עד לאישורו של היתר הבניה, היזם או בעל הקרקע לא יוכלו לדעת בוודאות מה מספר מקומות החניה שהם יידרשו להתקין במגרש". 
תכניות בנייה שאושרו בטרם התיקון ידרשו לשינויים? 
"התקנות קובעות כי הן אינן גורעות מהוראותיהן של תכניות קודמות. עם זאת, מקום בו התכנית הקודמת קובעת מספר מקומות חניה גבוה מהתקנות החדשות, והיא אינה תכנית שאחת ממטרותיה היא לקבוע מקומות חניה תוך התייחסות לתחבורה ציבורית מרכזית, אז הוועדה המקומית רשאית לקבוע בהיתר מספר מקומות חניה לפי התקנות החדשות".
מה לדעתכם תהיה ההשלכה המיידית של התקנות?
"מכיוון שהשינוי המשמעותי ביותר הינו בנוגע לתקן החניה למשרדים, ניתן להניח שתהיה לכך השלכה דרמטית על הביקוש למשרדים בבניינים חדשים, אשר ייבנו לפי התקן החדש, שכן רוכשים ושוכרים רבים יעדיפו בנייני משרדים ישנים, שיש בהם חניות רבות יותר".
"המטרה של צמצום התקנים היא כמובן לעודד אנשים להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית, שזו מטרה חשובה וראויה, אבל השאלה אם הגורמים הרלוונטיים ידעו לספק את התחבורה הציבורית הנדרשת לאור התקנים החדשים ובזמן סביר. ההליכים התכנוניים הארוכים שנדרשו ועודם נדרשים לצורך קידום תחבורה ציבורית, כגון הרכבת הקלה בתל אביב (הכרוכים, בין היתר, בהתנגדויות, עררים והליכים משפטיים), מעמידים זאת בספק".
תגובות לכתבה(17):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    הגבלת מספר מקומות חניה מתחת לבניינים
    לאה 01/03/2017 15:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הכפייה הזאת? שיתנו לבעלי המכוניות להחליט אם להשאיר את המכונית בחניה ולנסוע בתחבורה הציבורית. אם תהיה תחבורה ציבורית ראויה יבחרו בה.
    סגור
  • 13.
    בתור אחד שקנה דירה ללא חניה. סיוט מתמשך מריבות בין
    מ. 20/07/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכנים, כשהמונית של הקניות עוצרת להוריד דברים. פשע!!!!! מינימום חניה לכל דייר
    סגור
  • 12.
    ניסיון להעלאת מחירי החניונים, יותר דוח"ות על חניה לא חו
    טיפשי 20/07/2016 06:17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    במקום לשפר את התחבורה הציבורית, יוצרים ביקוש מדומה לתחבורה הציבורית על ידי פגיעה אנושה באיכות החיים ויכולת בעלי הרכבים להחנות את רכבם בסמוך למקום העבודה
    סגור
  • הטיפשות היא קו המחשבה הלבנטיני קרימינלי שלך (ל"ת)
    אירופאי 20/07/2016 09:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    הזוי ביותר .כבר לא יודעים מאיפה להמציא שטויות .רוצים
    זמבורה 20/07/2016 03:58
    הגב לתגובה זו
    0 1
    להוציא את הנהג הישראלי מהרכב תעשו כמו באמריקה אגרת גודש בין הערים והסיפור נגמר
    סגור
  • 10.
    יותר טמטום מזה, אין.
    נכה 19/07/2016 22:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה של טרור ותאונות דרכים, מלחמות ותאונות עבודה. תודה למדינה !
    סגור
  • 9.
    כחלון נהדר חושב נכון כמו אירופה המתקדמת (ל"ת)
    פשוט פה בבונים 19/07/2016 22:24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    אין על כחלון מסתכל לצפון אירופה בזמן שפה עסוקים באגואיז (ל"ת)
    כחלון מלך 19/07/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    שאלה למבינים בחוקי הבניה
    tgafny 19/07/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החוק לא מתייחס הפוך (מחייב ולא מגביל). האם החוק בעבר וכעת לא חייב למינימום מקומות חניה, כי הקבלנים לא רצו להקימם מבחינת עלות תועלת ? וכעת פשוט מורדים את המינימום המחייב. אבל קבלן שירצה יוכל לבנות עוד (ולתמחר בהתאם לאור המחסור) ?
    סגור
  • 6.
    הפוך כחלון, הפוך (ל"ת)
    גוטה 19/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 5.
    הזוי - התחבורה בקושי מתפקדת (ל"ת)
    דניאל 19/07/2016 16:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    עוד הוחחה שכחלון הוא טמבל
    שמטוב 19/07/2016 15:46
    הגב לתגובה זו
    0 3
    ממתי לשר אוצר יש סמכות לנהל את ההחלטות היומיומיות של אזרחים. אם דיירים משתמשים בשטח הבניה שקיבלו בתור חניה כי זה נוח להם (כי התחבורה הציבורית מחורבנת) שלא יכנס להם לוורידים ויאמר להם כיצד ינהלו את חייהם.
    סגור
  • ואז נאלץ להתמודד עם אגואיסטים כמוך? זה פחות כיף (ל"ת)
    כחלון מלך 19/07/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טמבל, טמבל (ל"ת)
    ארקדי דוכין 19/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כחלון מוריד את הסטנדרטים ופוגע בסביבה (ל"ת)
    העיקר לבנות.. 19/07/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 2.
    את מי לעודד
    השאיפה לעודד 19/07/2016 14:43
    הגב לתגובה זו
    3 1
    השאיפה היא לעודד קבלנים שירויחו עוד כסף על גב האזרחים. לא יותר מזה.מי שיש לו אפשרות,לא ייסע בתחבורה ציבורית. קודם תשפרו את התחבורה הציבורית אחכ תקבעו כל מיני תקנותשלום לכם
    סגור
  • 1.
    עידוד ברור לאופניים חשמלים
    Bravo קח-בלון 19/07/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עד מתי? תקנות בלי מחשבה...
    סגור