אנגלו-סכסון על היסטריית הפקקים בציר הרכבת הקלה - "כרישי הנדל"ן מריחים דם"

"מחירי המשרדים ייחתכו". יו"ר אספן גרופ: "עוזבים את אזור בית מעריב, יהיה בלתי אפשרי לעבוד משם"
לירן סהר | (11)

היום (א') החלו עבודות הקמת הרכבת הקלה ובמהלך 6 השנים הקרובות (בגישה אופטימית) החיים של תושבי גוש דן הולכים להיות קשים, אפילו קשים מאוד, וניתנה לבעלי הרכבים המלצה לא להתקרב למרכז העיר בשנים הקרובות ולהשתמש בתחבורה ציבורית.

 

סגן שר הפנים, ח"כ ירון מזוז, פנה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי בבקשה להקל בתשלומי הארנונה לעסקים הקטנים הפעילים לאורך הציר. לדבריו, "בשנים הקרובות העסקים הנמצאים בקרבת מקום לאתרי הבנייה עתידים להיפגע קשות, אפילו עד כדי הפסקת פעילות העסק לחלוטין. כידוע, העסקים הקטנים הם עוגן עיקרי בכלכלה הישראלית, ובעיר תל אביב בפרט. אסור לעירייה להפקיר את בעלי העסקים ללא מענה ראוי, יש לבחון מתן הנחה משמעותית בארנונה לעסקים, ואף לבחון פיצויים או נקיטת צעדים לעידוד הצריכה בעסקים אשר עתידים להיפגע".

 

אספן גרופ עוזבת את האזור

חברת אספן גרופ 1.11% צפויה לעזוב בקרוב את מגדל רובינשטיין, הנמצא בסמוך לגשר בית מעריב, בלב ציר הרכבת הקלה. גיא פרג, יו"ר חברת אספן גרופ, אמר ל-Bizportal: "אני רואה מה קורה מסביב, כל בעלי העסקים מודאגים. מדובר באזור מאוד מרכזי בתל אביב ועל תקופת עבודות של 6 שנים שעשויה לגלוש ל-7-8 שנים ואף מעבר לכך. סגירת צומת בית מעריב עם כל המשרדים ובתי עסקים זה לא דבר שהוא מה בכך".

 

פרג ציין כי "יצא לנו באופן מקרי שהחוזה שכירות של המשרדים שלנו מסתיים בתקופה הקרובה, היה לנו ברור שלא נשאר באזור, גם בגלל העובדים וגם בגלל האורחים, אני לא רואה איך אוכל להביא אותם לאזור במצב הזה".

 

אספן תעתיק את משרדייה ל-500 מ"ר במגדל אדגר ביד אליהו –  "רצינו להישאר עדיין בתל אביב, לא לצאת ממרכז העניינים. נכון שנרגיש גם שם את הפקקים, אך המצב יהיה קצת יותר טוב בהתחשב בכך שנשב ליד הכניסה לנתיבי איילון בצומת לה גאוורדיה".

 

לגבי ההשפעה על שוק המשרדים, אמר פרג: "אין לי ספק שנראה ירידה במחירי השכירות באזור, מי שלא יהיה חייב להישאר באותם המקומות ייצא משם. אם לא ייתנו הקלות בנושא הארנונה לבעלי העסקים לא תהיה להם ברירה – יהיו חייבים להוריד מחירים. הולך להיות שינוי מאוד מהותי בדרכים, מאמין שבהתחלה כולם יהיו בשוק, אבל בסוף השוק יצטרך לאזן את עצמו".

 

תמר אבידן, סמנכ"לית שיווק של חברת רד בינת נכסים, אומרת כי "באופן כללי, שכר הדירה של משרדים שנמצאים על תוואי העבודות של הרכבת הקלה עלולים לרדת אפילו בכ-50%, כמובן בכפוף ליעילות הפתרונות שהרשויות יציעו, קושי נגישות ברכב פרטי ללא ספק פוגע קשות בערך הנכס. אם ניקח לדוגמה את ציר בגין, שכר הדירה הממוצע היום עומד על כ-100 שקל למ"ר, ועלול להיחתך בחצי בתקופת העבודות. צריך לזכור ששוכרים שנמצאים באמצע חוזה ולכן שכר הדירה שלהם בשלב זה לא ישקף את הירידות, אולם עשוי להשתנות בהמשך כאשר יגיעו לנקודה בה יצטרכו לקיים מו"מ לתקופת הארכת החוזה".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שוכרים מוכנים לעזוב את תל אביב 

אורן גלזר, מנכ"ל משותף באנגלו סכסון ת"א ומנהל המחלקה המסחרית, אמר: הולכת להיות פגיעה כלכלית קשה בשווי שכר הדירה, אנחנו מזהים בחודשיים האחרונים מודעות של שוכרים לעבודות הפיתוח של הרכבת, וכתוצאה מכך כוונה לצאת מאזורים אלו. אין שוכר שלא מתייחס לסוגיה הזאת, הם מוכנים לצאת מתל אביב ועוברים גם לאזורים כמו רמת הח"יל ונמל ת"א. תופעה נוספת בה אני מתחיל להיתקל היא כל מיני גורמים שמנצלים את הורדת המחירים – פנתה אלי חברה גדולה שרוצה למצוא בניין עצמאי לחוזה ארוך של 15-20 שנה כדי להרוויח את המחירים".

"כרישי הנדל"ן מתחילים להריח דם ולזהות עסקאות זולות באזור, אומנם קצת מוקדם לדבר על תופעה מוחצת, אך בהחלט מתחילים לראות סימנים, נדל"ניסטים שמתחילים לרחרח ומחפשים דרכינו עסקאות", מסביר גלזר. "יש הרבה כסף בחוץ שמחפש נתיבי השקעה והמשקיעים צפויים לפגוש בבעלי נכסים שחרדים מכך שלא יצליחו למצוא שוכרים ולשלם את המשכנתא על הנכס. לבעלי נכסים יש פטור של חצי שנה מתשלום ארנונה ברגע שהנכס עומד ריק, חלקם כבר ניצלו אותם והם עשויים לספוג הפסדים כבדים. ישנם נדל"ניסטים עם הון של 4-7 מיליון שקל שמחפשים כעת הזדמנויות, הם יודעים לשבת ולחכות לפריחה המחודשת. אין ספק שבעלי נכסים שיינשכו שפתיים עכשיו יקצרו את הפירות בהמשך, אך יהיו כאלה שיאלצו למכור". 

 

גלזר מציין ששילוב עודפי ההיצע והעבודות על הרכבת הקלה ייפגעו משמעותית בשוק המשרדים באזור: " אזור תל אביב וגוש דן נמצא בתנופת פיתוח אדירה בתחם המשרדים ויש בביצוע מאות אלפי מ"ר שיאוכלסו בארבע השנים הקרובות. יכולת ההכלה של כמות כזו עומדת בסימן שאלה. נראה ירידה של 15%-20% במחירי המשרדים בעקבות הגידול בהיצע, ויש אזורים לאורך ציר מנחם בגין שייספגו ירידות גם של כ-50%. אם עד כה המגמה של אזורי התעסוקה של תל אביב הייתה מעבר מזרחה, כעת הרכבת הקלה היא אבן נגף שתאט את המעבר". 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כרישי נדלן?? יותר נכון ,צבועים אוכלי נבלות . (ל"ת)
    עדי 04/08/2015 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    זו רכבת קלה, לא תחתית, למה צריך לחפור כל כך הרבה זמן??? (ל"ת)
    בן אהרון 03/08/2015 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניסן 02/08/2015 16:07
    הגב לתגובה זו
    עברתי עם החברה שלנו מאזור הבורסה לקרית אריה בפתח תקווה קנינו יחידת משרדים בתנאים מצוינים. על זה נאמר קודם מעשה מחשבה תחילה. הפקקים בעוד שנה יהיו מאחורינו.
  • 6.
    כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    לראש עיריית ת"א יש יועצים למכביר. אין לו צורך בעצות "החכמות" שלך. נסה להתרכז בתחום עבודתך כפרלמנטר וכסגן שר. עצות לביצוע הנחות ע"י אחרים - לכך יש לנו 7 מיליון ישראלים שיודעים לייעץ.........
  • 5.
    קוקרקו 02/08/2015 14:25
    הגב לתגובה זו
    נוספים ישתמשו בתחבורה הציבורית.
  • 4.
    מיועד לסבל 02/08/2015 13:51
    הגב לתגובה זו
    במדינת ישראל דרך לגן עדן חייבת לעבור דרך גיהנום . שום דבר לא נעשה בשכל ישר , הרי מישהו צריך גם לגזור קופון .
  • 3.
    pshay 02/08/2015 13:07
    הגב לתגובה זו
    גם בדירות נראה ירידה במחירי השכירות? או שהחזירות (מצד בעלי הבתים ) והטיפשות (מצד השוכרים) תמשכנה ??
  • כל ממזר - מלך 02/08/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    אם משלמים,משמע - זה המחיר. (מבוא למבוא בכלכלה) איש לא משכיר נכס ב - 5000 אם ניתן לקבל 6000. (גם לא אתה)
  • 2.
    יורם 02/08/2015 13:03
    הגב לתגובה זו
    פרויקט השוק הסיטונאי שיושלם בתחילת 2016. גם מגורים וגם מסחר, רוכשי הדירות יהיו מאוד מתוסכלים ,הפרויקט בדיוק באמצע ליבת בניית הרכבת. את הקניון שהחברה בונה יהיה נורא קשה להשכיר.
  • 1.
    סוף העולם הגיע? 02/08/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    היה עדיף להשקיע בתחבורה יעילה ומהירה. זאת ארץ קטנה שאפשר להגיע אליה מהר לכל מקום. מה תעזור הרכבת שהיא מחקה את מסלולי האוטובוס הלא יעילים? מאז מהפכת כץ עם התחבורה נהיה יותר גרוע. צריך כל הזמן להחליף אוטובוסים למשל בפ"ת קו 51 שעבר בעיר כבר לא עובר אלא בתחנה המרכזית. מי שצריך מבזבז זמן לחכות לקו שיגיע לתחנה המרכזית. שכונת אם המושבות מנותקת אוטובוס עובר פעם בשעה כנ"ל כפר גנים ג . שכונות בלי תכנון ובלי שכל. תבדקו מסלולים מפ"ת ר"ג ובני ברק לתל אביב אין אף אוטובוס שמגיע ישירות לאזור הבילויים של הישראלים לנמל ולרח ירמיהו עוצרים בארזוזורוב וצריך עוד אוטובוס. אין שום חשיבה של זאת שקיבלה כסף וישבה לתכנן שנים את התחבורה ובזבזה כסף לשווא. הוצאו קווים מרכזיים דלדלו את התחבורה ועוד מרוצים כל שינוי פה במדינה לרעה. הרכבת מיותרת ועד שתבנו אותה ימציאו מטוס קל בשמיים על סוללות או רכבל . מדינה שמפגרת בכל דבר. מומחים במיסים וחלוקת כספים לאנשים לא יעילים כץ = כשלון תחבורתי.
  • אבג 02/08/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    אתה מדבר על העתיד אבל מה שמעצבן שכבר לפני חצי שנה ראינו שיש אפשרות עם רחפנים אוטומטים ותחנות לאורך קו ישר ותחנות בדרך בהרבה פחות זמן בסגנון של רכבל ואפשר היה לעשות בקו ישר מפתח תקוה דרך זבוטינסקי עד יפו בלי כל הבלגן הזה אבל כבר עשו מכרזים ושיחדו הרבה ישראלים עם מעטפות אז בוא נתקע את גוש דן
דניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרודניאל נמרודי,סמנכ"ל נכסים. קרדיט: ראובן קסטרו

סולל בונה הוא הקבלן המבצע שנבחר לפרויקט בן גוריון ברמלה

הכשרת היישוב בחרה בקבלן לצורך ביצוע שלב א'. היקף ההסכם הוא כ-287 מיליון שקל לבניית 270 דירות חדשות במקום 48 ישנות. הדיירים החלו להתפנות לקראת הריסה והקמת הבניין החדש. לפי ההערכות החברה, הרווח הגולמי הכולל יעמוד על כ-647 מיליון שקל בפרויקט בכללותו שיכלול כ-3 אלף דירות חדשות עם שטחי מסחר ותעסוקה

צלי אהרון |


הכשרת הישוב התחדשות עירונית הכשרה התחדשות 4.99%  מסמנת מציינת שלב די חשוב בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ברמלה - "מתחם בן גוריון". החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת סולל בונה, שנשלטת בידי חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי -2.77%  , לביצוע שלב א' בפרויקט, בהיקף של כ-287 מיליון שקל בתוספת מע"מ. 

במסגרת השלב הראשון יהרסו 48 דירות ישנות, ובמקומן ייבנו 270 דירות חדשות בשיטת "עד המפתח", כלומר - הקבלן המבצע - במקרה הנוכחי סולל בונה, נותן את שירותי הבנייה מההתחלה ועד לאיכלוס. קרי - עד לטופס 4. ו"עד למפתח". העבודות יארכו עפ"י התחזית של החברות כ-3.5 שנים. בימים אלו הדיירים החלו להתפנות מהמבנים הישנים כדי לפנות מקום להתחלת העבודות. 

מדובר באחד המיזמים הגדולים מהתקופה האחרונה בתחום ההתחדשות העירונית: בסך הכול יכלול הפרויקט כ-3 אלף דירות חדשות, לצד כ-7.5 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-5.6 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. המתחם כולו משתרע על פני כ-150 דונם, בין הרחובות יהודה שטיין, שדרות בן גוריון, שדרות דוד רזיאל וא.ס. לוי בעיר, והוא צפוי לשנות את פני השכונה. לפחות במישור המגורים.

הרווח הגולמי הכולל שתרשום הכשרת התחדשות מהפרויקט יעמוד על כ-647 מיליון שקל, כאשר בשלב הראשון לבדו צפוי הרווח הגולמי להגיע לכ-52 מיליון שקל. החברה מדווחת כי עד כה נמכרו בפרויקט 40 דירות בהיקף של כ-93 מיליון שקל, כלומר - דירה ממוצעת ב-2.325 מיליון שקל. חלקה של הכשרת הישוב בפרויקט הוא 65%, במסגרת עסקת שותפות עם מנורה מבטחים. 

הכשרת הישוב מחזיקה כיום צבר של כ-30 אלף דירות בשלבי קידום שונים ברחבי הארץ, מתוכן כ־9,000 צפויות להיות בשלות לשיווק ולביצוע עד 2027. עבור העיר רמלה, מדובר בתנופת בנייה חסרת תקדים, שתוסיף אלפי דירות חדשות ותעניק לתושבים סביבת מגורים מתקדמת יותר, עם חיבור למסחר, תעסוקה ותשתיות עירוניות חדשות.

דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות
מחירי הדירות לאן

משכנתאות בריבית אפס ושכר דירה על חשבון הקבלן - העיקר שתקנו דירה; האם לקנות?

הלחץ של הקבלנים מוביל למבצעים והנחות שמגיעים לעד 10% ממחיר הדירה. בינתיים, המוכרים על הגדר; איך תדעו מתי העיתוי הנכון לרכישת דירה?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

נתוני משרד האוצר המעודכנים מראים שהחולשה בשוק הדירות נמשכת - ירידה חדה של 34% במכירות דירות חדשות ברבעון השני. כל השוק בירידה, אבל אצל הקבלנים זה מורגש יותר. בחודש יולי נרכשו 8,011 דירות בסך הכל, ירידה של 10% בהשוואה ליולי אשתקד. אולם מכירות הקבלנים בשוק החופשי, הסתכמו ב-1,964 דירות בלבד - צניחה של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"בארבעת החודשים האחרונים לא עוברות מכירות הקבלנים בשוק החופשי את הסף של אלפיים דירות", מודגש בדוח של הכלכלן הראשי באוצר, "לשם השוואה, בשנת 2024 רק בחודש אחד, אוקטובר, על רקע חגי תשרי, נרשמה רמת מכירות בשוק החופשי הנמוכה מאלפיים דירות". מדובר על שפל של כ-20 שנים כשבמקביל יש פגיעה גדולה בתזרים של הקבלנים.


הנחות מוסוות של עד 10%

הצניחה במכירות מתחילת השנה וירידות המחירים בשטח, גורמים ליזמים לתת הנחות מוסוות של 5% עד 10% ממחיר הדירה. הם לא רוצים לשדר ירידה במחירים, ולכן עושים הכל כדי שהמחיר הנקוב יישאר כמעט ללא שינוי ונותנים הטבות גדולות מאוד מסביב. למעשה, נראה ששוק הנדל"ן חוזר לעידן המבצעים הגדולים כדי למשוך קונים. אלו לא מגיעים על רקע המצב הכלכלי, הריבית הגבוהה והמלחמה שמייצרת אי וודאות. אבל צריך לזכור שקיים ביקוש קשיח של כ-60 אלף והוא לא הולך להיעלם. המצב עכשיו מוביל את היזמים להאריך את משך הבנייה לעכב פרויקטים וזה יוביל למחזוריות - יהיה בהמשך מחסור בדירות. כעת יש כ-82 אלף דירות במלאי וזה נראה מספק, אבל מה יהיה עוד שנה וחצי-שנתיים אם התחלות הבנייה וקצב הבנייה יישארו נמוכים? 

הקבלנים יכולים לווסת את שוק הדירות במעשיהם. זה שוק שנשלט על ידם וכאן הכשל הגדול. במקודם או במאוחר אנשים יקנו דירות, הם לא ישארו אצל ההורים או ימצאו חלופות ובהדרגה, המלאי ייפחת. צריך להתכונן ליום הזה והאחריות היא במשרד השיכון והבינוי לצד משרד האוצר. הבעיה שהם לא מתנהלים באחריות - גם הנוכחיים וגם קודמיהם. הם לא מאפשרים היצע מאוד גדול ותחרותי בשוק הדירות. 


ונחזור למצב הנוכחי. הקבלנים כאמור מספקים הנחות והטבות מוסוות כדי למשוך רוכשים לרבות נתינת משכנתאות בריבית אפס, סבסוד הקרן והריבית משכנתא עד לכניסה לדירה, מימון שכר דירה למשך שנים, ריהוט מלא לדירה החדשה, כיסוי מס רכישה,  תשלום מאוחר של העסקה, אפילו משמעותית אחרי מסירת הדירה. זה רק חלק מהאפשרויות הקיימות בשוק - העיקר שתקנו דירה.