בתגובה למתקפה הכימית - צבא ארה"ב שיגר עשרות טילי שיוט לעבר בסיס אווירי סורי

הקרמלין מסר כי התקיפה האמריקנית בסוריה הלילה יוצרת נזק משמעותי בייחסי ארה"ב עם רוסיה

איתן יונסי | (1)
בתגובה למתקפה הכימית באידלב ביום שלישי,  ספינות חיל הים האמריקני שיגרו 59 טילי טומהוק לעבר בסיס חיל האוויר של צבא סוריה שבאזור חומס שממנו יצאה המתקפה. מדובר בפעם הראשונה שכוחות אמריקנים פועלים צבאית באופן ישיר כנגד כוחותיו של אסד. גורם אמריקני רשמי מסר כי בשעה 03:45 חיל הים האמריקני שיגר טילי שיוט לעבר מספר מטרות בבסיס חיל האוויר הסורי, ביניהם מטוסים, מסלול המראה, תחנת דלק, בונקרים של אספקת נשק, במערכות הגנה אוויריות ובמכ"מים. כמו כן נמסר כי ארה"ב דיווחה למספר מדינות טרם התקיפה, ביניהם רוסיה וישראל. לאחר הפעולה האמריקנית הקרמלין מסר כי התקיפה פוגעות קשות ביחסי רוסיה-ארה"ב, וקרא להם תוקפנות כנגד מדינה ריבונית הפוגעת במשפט הבינלאומי. הקרמלין הוסיף כי המהלך יביא נזק משמעותי לקשרי ארה"ב, ויעמוד בפני מכשול רציני בניסיון ליצור קואליציה בינלאומית למאבק בטרור.  בהצהרה של הנשיא האמריקני בעקבות התקיפה, אמר טראמפ כי "הלילה הורתי על תקיפה צבאית בבסיס חיל אוויר בסוריה, שממנו יצאה המתקפה הכימית. זה עניין של ביטחון לאומי, למנוע את ההפצה והשימוש של נשק כימי קטלני. אין מחלוקת שסוריה השתמשה בנשק כימי, הפרה את המחויבות שלה לאמנת הנשק הכימי והתעלמה מהפצרות מועצת הביטחון של האו"ם. שנים של ניסיונות קודמים לשנות את התנהגות אסד נכשלו לחלוטין, ונכשלו באופן דרמטי. כתוצאה מכך, משבר הפליטים ממשיך להעמיק והאזור ממשיך להיחלש, מה שמאיים על ארצות הברית ועל בנות בריתה". טראמפ הוסיף כי "הלילה, אני קורא לכל האומות המתורבתות להצטרף כדי להביא לסוף הטבח ושפיכות הדמים בסוריה ולסיים את הטרור מכל הסוגים". ד"ר רונן הופמן - מומחה למו"מ ויחסים בינלאומיים, שריכז בעבר את צוות המו"מ של ישראל מול סוריה טוען כי 'הדרך להפוך שוב את אמריקה לגדולה עוברת גם בסוריה. לדבריו, התקיפה של ארה"ב בסוריה מעבירה מסר לאיראן, רוסיה, סין וצפון קוריאה, שיש נשיא חדש בבית הלבן. לפני מקומות עבודה חדשים למעמד הביניים בארה"ב ולפני הקמת חומה מול מקסיקו, הדרך של טראמפ להפוך את אמריקה לגדולה שוב "Lets make America great again" היא על ידי חיזוק מעמדה בעולם. הזירה הבינלאומית מושפעת מעולם הדימויים של המנהיגים, הקניית כבוד והערכה, עוצמה והרתעה ולכן, כמו איש עסקים מנוסה, טראמפ 'מנצל את ההזדמנות', ממצב את עצמו ומשקם את מעמד ארה"ב שנשחק בתקופת כהונתו של אובמה.     

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלכס 07/04/2017 10:59
    הגב לתגובה זו
    לא רק לו יש ספינות שיורות טילים לפי הדוקטרינה שהוא מאמין בה אז סוף סוף יש מי שמתנהג אותו דבר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.