אבדן ההכנסות מריבית מעיק? מנכ"ל UBS לא תומך בדראגי
לקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי באירופה (ECB) בחמישי הקרוב, הבזוקה ששלף דראגי בהודעה האחרונה זוכה היום לביקורת נוקבת מצד מנכ"ל הבנק הגרמני UBS, אלכס וובר, שמזהיר כי דראגי מגיע לקצה גבול היכולת בניסיונו לתמוך בשווקים. וובר שבטח לא נהנה לוותר על ההכנסות מריבית שאבדו נוכח הריבית השלילית, מספק את דעתו לגבי מדיניות זו בימים בהם רווחיות הבנקים נמצאת על המוקד.
בשורה התחתונה, וובר מזהיר כי הבנקים המרכזיים באירופה וביפן קרובים למיצוי גבול היכולת שלהם לספק תמריצים לשווקים. כזכור, בהודעת הריבית האחרונה דראגי הפתיע והנחית הרחבה מוניטרית בשלוש חזיתות. הראשונה, הורדת הריבית על הפקדונות בבנק המרכזי באירופה בעוד 0.1% למינוס 0.4%. השנייה, הורדת הריבית על ההלוואות מהבנק המרכזי ב-0.05% ל-0%. השלישית, הרחבה אגרסיבית של תוכנית הרכישות בעוד 20 מיליארד אירו ל-80 מיליארד אירו בחודש.
וובר אמר: "אנו נמצאים בנקודה בה היתרונות שבהרחבת המדיניות המוניטרית המקלה, במיוחד באירופה אבל גם ביפן, עולה על העלויות ועל תוצאות לוואי". עם זאת, "הריבית השלילית נחשבת מועילה בשלב הזה רק אם משיתים אותה לזמן קצ והיא די קרובה ל-0". וובר העלה ספקות לגבי יעילותה של תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי של אירופה, תוכנית שזכתה לתגבור נוסף בהודעה האחרונה - מהלך שזכה לשם 'הבזוקה של דראגי'.
וובר הזהיר בנוסף כי המערכת הפיננסית לא נועדה להתמודד עם שעורי הריבית השליליים וכי למדיניות שכזו "עלולה להיות השפעה ניכרת שתשנה את התנהגות הצרכנים והחוסכים", במידה והיא נמשכת לתקופה ארוכה. וובר ביקר את המדיניות שצפויה לצאת לפועל החל מיוני הקרוב בניסיון של דראגי להגדיל את האשראי למשק - הורדת ההלוואות לבנקים - ואמר: "זהו סיבסוד לא הגיוני".
- הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית ללא שינוי
- דראגי מזהיר מפני בועה? "מחירי מספר נכסים נראים מתוחים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי הירידות שנרשמו בשווקים בתחילת השנה, אמר: "חל תיקון מסויים בשוק ואני חושב שזה נוגע יותר לרווחיות של הבנקים ולא לבעיות פירעון. אם נסתכל אחורה ניתן לראות שהמהלך חל עוד בנובמבר האחרון ברקע לרגולציה חדשה מבאזל. המשקיעים שמים לב עכשיו יותר להלימות ההון של הבנקים".
"אירופה צריכה לוותר על הבנקים החלשים בסקטור", הוסיף וובר והגדיר את המהלך הדרוש כ"הרס יצירתי" על מנת להביא את סקטור הבנקאות למצב תחרותי יותר. "אירופה מוצפת בבנקים כך שאתה מצפה לראות העלמות של כמה שחקנים חלשים בשוק ונדידת לקוחותיהם לבנקים חזקים יותר".
- 1.לימור 19/04/2016 13:00הגב לתגובה זואם דראגי לא היה מזרים כסף כל הכלכלה היתה מתרסקת. ילן ודראגי הצילו את כלכלה העולמית בכך שהדפיסו כסף ושלחו אותו לשוק. הבה גם המניות עולות והנדלן
- פיני 20/04/2016 02:06הגב לתגובה זובסופו של דבר מקבלים סטגפלציה. ההצלה שאת מדברת עליה היא זריקת קש לטובע. ןאם המצב כל כך טוב למה רווחי חברות יורדות והשכרהריאלי לא עולה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
