71% מקבלני ת"א-יפו - "הממשלה צריכה לדאוג לדיור להשכרה"
ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים פרסם היום (ד') תוצאותיו של משאל מיוחד שקיים בקרב 350 חברי הארגון. במסגרת המשאל נבחנו השקפותיהם של העוסקים בענף באשר לסוגיות אקטואליות בתחום הנדל"ן ובאשר למצב עסקיהם הפרטיים.
באשר לפעילותם הכלכלית השיבו 37% מהקבלנים כי במהלך שנת 2011 הגדילו את פעילותם העסקית בהשוואה לשנת 2010. לעומתם השיבו 48% כי פעילותם נותרה בלא שינוי, ו-15% כי חלה ירידה בהיקף פעילותם.
הקבלנים מגלים אופטימיות זהירה לגבי המשך השנה הקרובה. 60% סבורים כי היקף הפעילות העסקית שלהם יגדל בהשוואה לשנת 2011, 35% סבורים כי היקף פעילותם ייוותר ללא שינוי, ואילו 5% סבורים כי היקף פעילותם יקטן בהשוואה לשנת 2010.
המשאל בדק מול הקבלנים גם את מצבת כוח האדם בחברותיהם, וניסה לבדוק האם חלה עלייה או ירידה במספר האנשים שהעסיקו. 40% מהקבלנים אמרו כי חלה עלייה במספר העובדים בחברה שבבעלותם, זאת בניגוד לשנה שעברה שבה רק 35% מהקבלנים הגדילו את מספר העובדים. כמו כן 35% מהקבלנים העידו כי בחברה שבבעלותם לא חל כל שינוי במספר העובדים, בניגוד לשנה שעברה שבה 49% אמרו כי לא חל כל שינוי. יחד עם זאת אחוז הקבלנים שהעידו כי ישנה ירידה במספר העובדים שבחברה שבבעלותם גדל מ-16% בשנה שעברה ל-25% השנה.
המחאה החברתית הייתה לאירוע החברתי-כלכלי החשוב של השנה שעברה. הקבלנים נשאלו מהו הצעד החשוב ביותר שהממשלה צריכה לבצע בכדי לתת פתרון ליוקר הדיור שהיה אחד הגורמים למחאה. 70% מהם סבורים כי יש לפעול למען בניית פרויקטים של דיור בר השגה ודירות להשכרה. 21% סברו כי יש לפעול למען הפרטת קרקעות והצפה של המדינה בבנייה, ו-9% סברו כי יש לפעול למען פישוט וקיצור הליכי התכנון והבנייה.
הקבלנים נשאלו גם מהי הבעיה העיקרית שעמה מתמודד כיום ענף הבנייה. 39% סברו כי הבעיה העיקרית עמה מתמודד הבנייה הינה היעדר כוח אדם מספק לבנייה, 26% סברו כי הבעיה העיקרית קשיים במימון פרויקטים, 26% נוספים סברו כי הבעיה העיקרית התמשכות ההליכים בוועדות התכנון, ו-9% סברו כי הבעיה העיקרית הינה חוסר הוודאות הכלכלית.
אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת ים, אמר בתגובה כי "תוצאות המשאל חושפות כי בקרב אלו המשתייכים לדרג הביצועי בתחום הבנייה אין אחדות דעים באשר לבעיות העיקריות עמן מתמודד ענף הבנייה. הפיצול בין הנשאלים מעיד שכנראה שכולם צודקים, כל אחד מהזווית שלו, וככל הנראה כל הבעיות שעליהן הצביעו הנשאלים מצריכות פתרון. מצד שני קיים קונסנזוס מוחלט באשר לצורך במתן מענה של בנייה להשכרה ודיור בר השגה, על מנת שמראות הקיץ האחרון לא יחזרו על עצמם."
לוי התייחס לנושא הבנייה להשכרה והציע שני פתרונות עיקריים: "הדבר הראשון הוא שיווק קרקע מצד המדינה לבנייה להשכרה באזורי ביקוש, והדבר השני שיפור תנאי המיסוי ליזמים הבונים בנייה להשכרה. שני אלה יכולים להביא את הנושא לידי אטרקטיביות ולתשואה מתאימה על מנת לעודד יזמים לבנות בנייה להשכרה."
- 2.צדק חברתי=חרםצרכני=הישראלי הפסיק להיות פראייר (ל"ת)ישראלי לא פראייר 07/03/2012 14:34הגב לתגובה זו
- 1.פרסום נדלניסטים תרגיל שיווקי להרצת פראייר!!! (ל"ת)קבלן,,בנק,ממשלה גנבי 07/03/2012 14:33הגב לתגובה זו

המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
במסגרת הצו החדש ייבנו 14.9 אלף דירות חדשות במקום כ-4.45 אלף דירות ישנות, עם דגש על אזור ירושלים וגם על טירה, שדרות, פתח-תקווה, רמת גן וקריית גת; המהלך מעניק הטבות מס ומסלול תכנון מואץ לפרויקטים
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון מרחיבים את היקף ההתחדשות ברחבי הארץ: מנכ״ל המשרד ומ״מ ראש הרשות, יהודה מורגנשטרן, חתם על צו הכרזה ל-25 מתחמי פינוי-בינוי חדשים, שבמסגרתם ייהרסו כ-4.5 אלף דירות ישנות ובמקומן ייבנו 14,897 דירות חדשות, תוספת רחבה של דירות לשוק. ההכרזות פזורות במגוון מוקדים, החל מירושלים ויישובי המרכז ועד טירה, שדרות וקריית גת, ומבטאות שילוב בין אזורי ביקוש לבין יישובי פריפריה ויישובים ערביים שנכנסים לראשונה למפת ההתחדשות המוסדרת.
מהלך ההכרזה מאפשר קידום תכנוני במסלולים ייעודיים לצד הענקת הטבות מס, והוא בעצם שלב מרכזי בהפיכת יוזמות רעיוניות לפרויקטים שעשויים לצאת לפועל בשנים הקרובות. בנוסף, במקרים שבהם ייווצרו מחלוקות מול דיירים סרבנים, החוק מאפשר פרוצדורה מוסדרת לאחר ההכרזה, מה שמצמצם את הסיכוי לפרויקטים תקועים ומעלה את סיכויי הביצוע.
אילו ערים נמצאות ברשימה?
ירושלים מובילה את רשימת היישובים, עם חלק ניכר מההכרזות. בין המתחמים בבירה נכללים אזורים לאורך דרך חברון, מתחם “הצוף”, מתחם קטמונים 11, רחוב קדושי בבל, ומתחם קוסטה ריקה. כולם במיקומים ותיקים שבהם קיימת תשתית עירונית אך עם בניינים ישנים ואחוזי בנייה נמוכים. ההכרזה נועדה לאפשר חידוש בנייני שיכון ישנים, תוספת זכויות, והחלפת תשתיות עירוניות מיושנות, תוך הגדלת הצפיפות במקומות שבהם קיימת נגישות לתחבורה ציבורית ותעסוקה.
לצד ירושלים נכללה גם פתח-תקוה עם אחד המתחמים הגדולים בסבב: “מטרו ארלוזורוב”. במתחם זה מתוכננת הריסה של 1,271 דירות ובניית 4,355 דירות חדשות, כחלק מהיערכות ארוכת טווח לקראת פרויקט המטרו וההתפתחות העירונית סביבו. מדובר במהלך משמעותי עבור האזור, שמקודם בשיתוף עם העירייה במסגרת מסלול רשויות, וצפוי לשלב מגורים לצד שטחי ציבור ותשתיות תומכות.
- זיתוני השיגה רוב במתחם בהרצליה; תקדם פרויקט פינוי בינוי עם 60 דירות
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגוש דן נכללים גם מתחמים בתל אביב ורמת גן, בהם מתחמים בשכונות ותיקות הזקוקות לשדרוג כולל. בתל אביב הוכרז מתחם יפת בדרום העיר, המיועד לשדרוג רחובות ותיקים וליצירת רצף עירוני מודרני יותר. ברמת גן נכלל מתחם נוסף במסגרת מסלול מיסוי, המכוון לקידום יזמות פרטית בשילוב כלי מס שמאפשרים פרויקט כלכלי יותר במגרשים קיימים.מבשרת ציון מצטרפת גם היא עם מתחם “הכלנית”, שמקודם במסגרת מסלול רשויות.
בנייה. קרדיט: צלי אהרוןמס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' הכריז לאחרונה כי המס על קרקעות לא מנוצלות צפוי להיכלל בתקציב הקרוב ולהכניס כ-8 מיליארד שקל בשנה. המסר לבעלי הקרקעות אומר שמי שמחזיק קרקע "רדומה" יידרש לבחור: למכור, לבנות או לשלם מדי שנה מסים על שווי הנכס
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', התייחס באופן ישיר לסוגייה שחוזרת לשיח הכלכלי בחודשים האחרונים: החזרתו של מס הרכוש על קרקעות לא מפותחות. לדבריו, הכוונה היא לכלול את המס בתקציב המדינה הקרוב, והערכת העבודה היא שמדובר בכ-8 מיליארד שקל בשנה. נראה כי כעת לא מדובר על רעיון תיאורטי הנבחן באוצר, אלא מהלך שמתקדם לעבר מימוש ממשי - שעשוי להיות משמעותי מאד בעיקר עבור הקבלנים/יזמים שמחזיקים בקרקעות שכאלו.
אהרונוביץ' הדגיש בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז באילת כי מדובר ברפורמה משמעותית. מס רכוש בוטל בסוף שנת 1999, לפני למעלה משני עשורים. מאז, בעלי קרקעות בישראל, פרטיים וחברות - נהנו ממצב שבו החזקת קרקע ריקה ללא פיתוחה וקידום של הליכים לאורך שנים לא נשאה עלות שנתית מיוחדת. כלומר, בעלי הקרקעות לא היו צריכים לשלם כלום עבור אי-ייזום על הקרקע. מה שאומר כי אין להם תמריץ ממשי שיכול להביא לעוד בניה ודה פקטו עוד היצע בשוק. ניסינו לענות על השאלה - איך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם. באופן מהותי, הקבלנים מווסתים את היצע הדירות לפי איך שם רואים לנכון ״לנהל״ את כמות המלאי כדי להשפיע בפועל על הביקוש וההיצע בהתאם לכל תקופה ובכך ליצור מנגנון שיעבוד טוב יותר עבורם.
רשות המסים - יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל
החזרת המס צפויה להפוך את ההמתנה הארוכה לעליית ערך הקרקע לפחות משתלמת, וליצור תמריץ גדול למימוש קרקע או לקידום פיתוח עליה. הקונטקסט המדיני די ברור - המדינה מתמודדת עם הוצאות גבוהות מאוד: על רקע המלחמה וגם בשל הרחבת התחייבויות בתחומי הביטחון, השיקום הרחב שצפוי לנו וגם הפן החברתי. כאשר רשות המסים מציגה יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל, נדרשת מציאת מקורות הכנסה נוספים שיבטיחו יציבות תקציבית לאורך זמן.
מס רכוש חוזר להיות כלי מרכזי בקביעת המדיניות, לא רק לצורך הגדלת הכנסות אלא גם כאמצעי לעידוד שימוש יעיל בקרקע, משאב מוגבל בישראל. הרי רוב הקרקעות נשלטות בידי הממשלה עצמה על ידי רמ״י (כ-93%). בכך למעשה הממשלה תעודד את היזמים לצאת ומהלך זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם של בעלי קרקעות, בעיקר באזורים שבהם שווי הקרקע גבוה והפוטנציאל לפיתוח קיים. בו בזמן גם רמ״י צריכה לשווק יותר קרקעות - זה ברור. אבל גם פתרון בדרך של מס רכוש זה צעד חיובי למשקי הבית שרודפים אחרי חלום הדירה שהפך לבלתי מציאותי עבור רוב הציבור.
- המספר היומי - 2%; איך זה קשור למחירי הדירות?
- מס רכוש חוזר לשולחן: הנה המשמעות לבעלי הקרקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב היום הוא שרוב המשקיעים (הפרטיים והחברות) בוחרים להמתין לשעת כושר, כאשר הקרקע נמצאת ״רדומה״ ואינה מפותחת לעיתים שנים רבות. הטלת מס שנתי תהפוך את אסטרטגיית ההמתנה הזו ליקרה יותר ותיצור לחץ לפעול. מס רכוש היה קיים בישראל לאורך עשרות שנים והוטל על קרקעות ונכסים לא מנוצלים מתוך מטרה למנוע ספסרות ולהגביר את היצע הקרקעות בשוק. הוא בוטל בשנת 2000 לאחר ביקורת על כך שלא נאכף באופן אחיד ופגע גם בבעלי קרקעות קטנים. במקומו התבססה מערכת המיסוי על מס שבח ומס רכישה בעת מכירה.
