"היי אבישי - מה דעתך על בית ההשקעות מור, רואה שעושים תשואות מאוד יפות?"
"היית שם שם כסף?" - "כן, למרות שהתשואות הטובות (מאוד) לא יחזרו - כשהם קטנים הם עושים תשואות טובות, אחרי שהם יגדלו יהיה קשה..."
קופות הגמל של בית ההשקעות מור השקעות -1.47% מגייסות בקצב מטורף. הסיבה - תשואות של מעל 23% בשנה שעברה, הרבה מעל כולם; וגם בינואר הוא מוביל בתשואות. איך עושים תשואות כאלו? - כשאתה קטן, וכשאתה מומחה להשקעות - אתה יכול. זה לא שאין מומחים כמותם, אבל רוב המומחים נמצאים בגופים גדולים ופחות מחפשים את המניות הקטנות והבינוניות כי הרווח מהשקעה כזו לא יזיז הרבה לתיק בכללותו.
מור בתחום הקופות גמל קטנים יחסית - הערכה, סביב 1 מיליארד שקל. במור מסתכלים על כל השוק. הם מתמחים באנליזה טובה של חברות. הם לא מסתפקים במניות ת"א-125, הם פוזלים לכל ה-440 חברות - כל הכבוד. אבל חכו - יש גם "תרגילים מלוכלכים".
חוץ מזה, הבית גם יודע לעשות עסקאות - תחום הקרנות של מור חזק מאוד, ותחום קופות הגמל "רוכב" עליו. הבית קונה נתחים בחברות קטנות במחיר טוב - הנחה על מחיר השוק, ובמקביל כניסתו מייצרת לעיתים עלייה משמעותית במניה (הנה מקרה מהיום).
ככה קופות הגמל של מור עושות תשואה. זה תרגיל, תרגיל מוכר, תרגיל קצת לא הוגן, אבל חוקי (בינתיים). הבעיה שלי עם התרגילים האלו היא שאין באמת סיבה לתת לגופים המוסדיים הטבה כזו - אם חברה רוצה לגייס הון, אני חושב שראוי ונכון להציע לכל בעלי המניות להשתתף - למשל באמצעות הנפקת זכויות, ולא להנפיק "למיוחסים".
- המניה הסודית שדאגה לרווח של מאות אחוזים לשני מוסדיים
- מור השקעות נכנסת לתחום האשראי החוץ בנקאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל, מה לעשות, אלו כללי המשחק. ותחת כלל המשחק האלו השאלה היא אם קופות הגמל של מור אטרקטיביות?. אז בהינתן הניהול שלהם, ובהינתן הלקונה בתקנות והיכולת שלהם לייצר ככה תשואה עודפת, ולמרות הביקורת האישית - התשובה היא כן. הם לא לבד יש גופים נוספים, אבל הם בהחלט ראויים. הנה הודעה שקיבלתי מקרוב משפחה, והנה תשובתי... וחשוב גם לקרוא את הכתבה המקושרת למטה.
- 10.אביתר 15/02/2020 17:42הגב לתגובה זואבל לא לטובות עם הצמיחה הגבוה שקיימות ולכן לא מעריך אותם שלא לדבר על "הטיפול במחיר שלהן" נראה אותם בהמשך אם נכנסים למניות הטובות יותר - לא בטוח שהבעלים יהיה מוכן להכניס אותם בזול עד אז ... הם מבריחים סוסים
- 9.איך הטון של בכתב השתנה מהכתבה האחרונה ...פתאום מפרגן.. (ל"ת)דן 14/02/2020 11:20הגב לתגובה זו
- 8.יו יו 12/02/2020 10:58הגב לתגובה זוהכל תלוי בכבשים. אם יכנס כסף גדול לקופה אז הנייר ידלל וכאשר הניירות הקיקיוניים יפלו אז זה כבר לא ישפיע על הקופה. אם הקריסה תבוא לפני הכבשים אז מור יפסידו את התשואה הטובה שלהם והם יהפכו לאפרוריים כמו השאר. בגלל זה מובנים הטוקבקים הרבים שעושים עובדי מור שמנסים לאפשר לתסריט הטוב להתקיים. בהצלחה
- 7.מושיק 11/02/2020 20:38הגב לתגובה זוכמה שטויות חסרות.תכלית
- 6.גלעד 11/02/2020 20:15הגב לתגובה זוהם מייצרים עלייה חזקה במניות שהם נכנסים אליהן אבל השווי מנופח. כשיהיו פדיונות הכל יקרוס.
- 5.דוד 11/02/2020 19:53הגב לתגובה זומנצחת
- 4.מאיר 11/02/2020 19:38הגב לתגובה זויש חסרון לגודל בשוק ההון ( לא צריך כתבה כזו ארוכה ).
- 3.אבישי היקר 11/02/2020 19:19הגב לתגובה זואבישי, תישאר במיטב דש או באקסלנס חמוד שלי...מישהו צריך לכבות שם את האור... שם הכי טוב ... מדהים...
- 2.מור רק מחקים אותם (ל"ת)ילין המציאו את השיטה 11/02/2020 18:07הגב לתגובה זו
- 1.ישראל 11/02/2020 15:55הגב לתגובה זוילין לפידות עשו את זה שנים, וכולם היללו אותם
- נחמן 11/02/2020 20:11הגב לתגובה זותראה את קרנות הנאמנות שלהם. בכל אחת מהן מליארדים והן עדיין בטופ. בגמל הם מקום שני בחמש שנים האחרונות למרות שהקרנות והקופות שלהן ענקיות. די לדבר שטויות.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.