אבישי עובדיה
אבישי עובדיה

"היי אבישי - מה דעתך על בית ההשקעות מור, רואה שעושים תשואות מאוד יפות?"

"היית שם שם כסף?"  - "כן, למרות שהתשואות הטובות (מאוד) לא יחזרו - כשהם קטנים הם עושים תשואות טובות, אחרי שהם יגדלו יהיה קשה..."

אבישי עובדיה | (11)
נושאים בכתבה מור השקעות

קופות הגמל של בית ההשקעות מור השקעות -0.38% מגייסות בקצב מטורף. הסיבה - תשואות של מעל 23% בשנה שעברה, הרבה מעל כולם; וגם בינואר הוא מוביל בתשואות. איך עושים תשואות כאלו? - כשאתה קטן, וכשאתה מומחה להשקעות - אתה יכול. זה לא שאין מומחים כמותם, אבל רוב המומחים נמצאים בגופים גדולים ופחות מחפשים את המניות הקטנות והבינוניות כי הרווח מהשקעה כזו לא יזיז הרבה לתיק בכללותו.

מור בתחום הקופות גמל קטנים יחסית - הערכה, סביב 1 מיליארד שקל. במור מסתכלים על כל השוק. הם מתמחים באנליזה טובה של חברות. הם לא מסתפקים במניות ת"א-125, הם פוזלים לכל ה-440 חברות - כל הכבוד. אבל חכו - יש גם "תרגילים מלוכלכים".

חוץ מזה, הבית גם יודע לעשות עסקאות - תחום הקרנות של מור חזק מאוד, ותחום קופות הגמל "רוכב" עליו. הבית קונה נתחים בחברות קטנות במחיר טוב - הנחה על מחיר השוק, ובמקביל כניסתו מייצרת לעיתים עלייה משמעותית במניה (הנה מקרה מהיום).

ככה קופות הגמל של מור עושות תשואה. זה תרגיל, תרגיל מוכר, תרגיל קצת לא הוגן, אבל חוקי (בינתיים). הבעיה שלי עם התרגילים האלו היא שאין באמת סיבה לתת לגופים המוסדיים הטבה כזו - אם חברה רוצה לגייס הון, אני חושב שראוי ונכון להציע לכל בעלי המניות להשתתף - למשל באמצעות הנפקת זכויות, ולא להנפיק "למיוחסים".  

אבל, מה לעשות, אלו כללי המשחק. ותחת כלל המשחק האלו השאלה היא אם קופות הגמל של מור אטרקטיביות?. אז בהינתן הניהול שלהם, ובהינתן הלקונה בתקנות והיכולת שלהם לייצר ככה תשואה עודפת, ולמרות הביקורת האישית - התשובה היא כן. הם לא לבד יש גופים נוספים, אבל הם בהחלט ראויים. הנה הודעה שקיבלתי מקרוב משפחה, והנה תשובתי...  וחשוב גם לקרוא את הכתבה המקושרת למטה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אביתר 15/02/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    אבל לא לטובות עם הצמיחה הגבוה שקיימות ולכן לא מעריך אותם שלא לדבר על "הטיפול במחיר שלהן" נראה אותם בהמשך אם נכנסים למניות הטובות יותר - לא בטוח שהבעלים יהיה מוכן להכניס אותם בזול עד אז ... הם מבריחים סוסים
  • 9.
    איך הטון של בכתב השתנה מהכתבה האחרונה ...פתאום מפרגן.. (ל"ת)
    דן 14/02/2020 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יו יו 12/02/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    הכל תלוי בכבשים. אם יכנס כסף גדול לקופה אז הנייר ידלל וכאשר הניירות הקיקיוניים יפלו אז זה כבר לא ישפיע על הקופה. אם הקריסה תבוא לפני הכבשים אז מור יפסידו את התשואה הטובה שלהם והם יהפכו לאפרוריים כמו השאר. בגלל זה מובנים הטוקבקים הרבים שעושים עובדי מור שמנסים לאפשר לתסריט הטוב להתקיים. בהצלחה
  • 7.
    מושיק 11/02/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות חסרות.תכלית
  • 6.
    גלעד 11/02/2020 20:15
    הגב לתגובה זו
    הם מייצרים עלייה חזקה במניות שהם נכנסים אליהן אבל השווי מנופח. כשיהיו פדיונות הכל יקרוס.
  • 5.
    דוד 11/02/2020 19:53
    הגב לתגובה זו
    מנצחת
  • 4.
    מאיר 11/02/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    יש חסרון לגודל בשוק ההון ( לא צריך כתבה כזו ארוכה ).
  • 3.
    אבישי היקר 11/02/2020 19:19
    הגב לתגובה זו
    אבישי, תישאר במיטב דש או באקסלנס חמוד שלי...מישהו צריך לכבות שם את האור... שם הכי טוב ... מדהים...
  • 2.
    מור רק מחקים אותם (ל"ת)
    ילין המציאו את השיטה 11/02/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראל 11/02/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    ילין לפידות עשו את זה שנים, וכולם היללו אותם
  • נחמן 11/02/2020 20:11
    הגב לתגובה זו
    תראה את קרנות הנאמנות שלהם. בכל אחת מהן מליארדים והן עדיין בטופ. בגמל הם מקום שני בחמש שנים האחרונות למרות שהקרנות והקופות שלהן ענקיות. די לדבר שטויות.
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.