"היי אבישי - מה דעתך על בית ההשקעות מור, רואה שעושים תשואות מאוד יפות?"
"היית שם שם כסף?" - "כן, למרות שהתשואות הטובות (מאוד) לא יחזרו - כשהם קטנים הם עושים תשואות טובות, אחרי שהם יגדלו יהיה קשה..."
קופות הגמל של בית ההשקעות מור השקעות -1.38% מגייסות בקצב מטורף. הסיבה - תשואות של מעל 23% בשנה שעברה, הרבה מעל כולם; וגם בינואר הוא מוביל בתשואות. איך עושים תשואות כאלו? - כשאתה קטן, וכשאתה מומחה להשקעות - אתה יכול. זה לא שאין מומחים כמותם, אבל רוב המומחים נמצאים בגופים גדולים ופחות מחפשים את המניות הקטנות והבינוניות כי הרווח מהשקעה כזו לא יזיז הרבה לתיק בכללותו.
מור בתחום הקופות גמל קטנים יחסית - הערכה, סביב 1 מיליארד שקל. במור מסתכלים על כל השוק. הם מתמחים באנליזה טובה של חברות. הם לא מסתפקים במניות ת"א-125, הם פוזלים לכל ה-440 חברות - כל הכבוד. אבל חכו - יש גם "תרגילים מלוכלכים".
חוץ מזה, הבית גם יודע לעשות עסקאות - תחום הקרנות של מור חזק מאוד, ותחום קופות הגמל "רוכב" עליו. הבית קונה נתחים בחברות קטנות במחיר טוב - הנחה על מחיר השוק, ובמקביל כניסתו מייצרת לעיתים עלייה משמעותית במניה (הנה מקרה מהיום).
ככה קופות הגמל של מור עושות תשואה. זה תרגיל, תרגיל מוכר, תרגיל קצת לא הוגן, אבל חוקי (בינתיים). הבעיה שלי עם התרגילים האלו היא שאין באמת סיבה לתת לגופים המוסדיים הטבה כזו - אם חברה רוצה לגייס הון, אני חושב שראוי ונכון להציע לכל בעלי המניות להשתתף - למשל באמצעות הנפקת זכויות, ולא להנפיק "למיוחסים".
- מור השקעות: ההכנסות עלו אך הרווחיות נשחקה
- המניה הסודית שדאגה לרווח של מאות אחוזים לשני מוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל, מה לעשות, אלו כללי המשחק. ותחת כלל המשחק האלו השאלה היא אם קופות הגמל של מור אטרקטיביות?. אז בהינתן הניהול שלהם, ובהינתן הלקונה בתקנות והיכולת שלהם לייצר ככה תשואה עודפת, ולמרות הביקורת האישית - התשובה היא כן. הם לא לבד יש גופים נוספים, אבל הם בהחלט ראויים. הנה הודעה שקיבלתי מקרוב משפחה, והנה תשובתי... וחשוב גם לקרוא את הכתבה המקושרת למטה.
- 10.אביתר 15/02/2020 17:42הגב לתגובה זואבל לא לטובות עם הצמיחה הגבוה שקיימות ולכן לא מעריך אותם שלא לדבר על "הטיפול במחיר שלהן" נראה אותם בהמשך אם נכנסים למניות הטובות יותר - לא בטוח שהבעלים יהיה מוכן להכניס אותם בזול עד אז ... הם מבריחים סוסים
- 9.איך הטון של בכתב השתנה מהכתבה האחרונה ...פתאום מפרגן.. (ל"ת)דן 14/02/2020 11:20הגב לתגובה זו
- 8.יו יו 12/02/2020 10:58הגב לתגובה זוהכל תלוי בכבשים. אם יכנס כסף גדול לקופה אז הנייר ידלל וכאשר הניירות הקיקיוניים יפלו אז זה כבר לא ישפיע על הקופה. אם הקריסה תבוא לפני הכבשים אז מור יפסידו את התשואה הטובה שלהם והם יהפכו לאפרוריים כמו השאר. בגלל זה מובנים הטוקבקים הרבים שעושים עובדי מור שמנסים לאפשר לתסריט הטוב להתקיים. בהצלחה
- 7.מושיק 11/02/2020 20:38הגב לתגובה זוכמה שטויות חסרות.תכלית
- 6.גלעד 11/02/2020 20:15הגב לתגובה זוהם מייצרים עלייה חזקה במניות שהם נכנסים אליהן אבל השווי מנופח. כשיהיו פדיונות הכל יקרוס.
- 5.דוד 11/02/2020 19:53הגב לתגובה זומנצחת
- 4.מאיר 11/02/2020 19:38הגב לתגובה זויש חסרון לגודל בשוק ההון ( לא צריך כתבה כזו ארוכה ).
- 3.אבישי היקר 11/02/2020 19:19הגב לתגובה זואבישי, תישאר במיטב דש או באקסלנס חמוד שלי...מישהו צריך לכבות שם את האור... שם הכי טוב ... מדהים...
- 2.מור רק מחקים אותם (ל"ת)ילין המציאו את השיטה 11/02/2020 18:07הגב לתגובה זו
- 1.ישראל 11/02/2020 15:55הגב לתגובה זוילין לפידות עשו את זה שנים, וכולם היללו אותם
- נחמן 11/02/2020 20:11הגב לתגובה זותראה את קרנות הנאמנות שלהם. בכל אחת מהן מליארדים והן עדיין בטופ. בגמל הם מקום שני בחמש שנים האחרונות למרות שהקרנות והקופות שלהן ענקיות. די לדבר שטויות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
