ליאור נחום
צילום: יח"צ

על כל משרה פנויה 3 מחפשי עבודה; היכן הביקוש הגדול ביותר?

בשנת 2017 נרשמה ירידה בהיקף המשרות הפנויות בישראל; הערכות מצביעות על חוסר של 5,000 עובדים בתחום הסייבר 

ליאור נחום | (4)
נושאים בכתבה הנדסה סייבר

כמות המשרות הפנויות בישראל ירדה ברבעון האחרון של 2017 ל-104.1 אלף משרות. המהנדסים והמפתחים הם עדיין המבוקשים ביותר, בתחום הסייבר עדיין חסרים 5,000 עובדים בישראל.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המסכמים את הרבעון האחרון של שנת 2017 ואת השנה כולה, שופכים אור לגבי הסקטורים בהם הביקוש למשרות גבוה מהיצע המשרות וכן לגבי המשרות שבהן קיים קושי בגיוס בעקבות מחסור בעובדים רלוונטיים.

עוד עולה כי כמות המשרות הפנויות בישראל ירדה ל-104.1 אלף משרות בממוצע לחודש, בהשוואה ל-105.4 משרות פנויות בממוצע ברבעון השלישי של 2017. כמו כן, ניתן לראות כי היחס בין ההיצע לביקוש בשוק העבודה עומד על 3.3 – כלומר, על כל משרה פתוחה במשק קיימים בממוצע 3.3 מחפשי עבודה.

המקצועות המבוקשים ביותר, בהם היחס בין ההיצע לביקוש היה נמוך מ-1 הם בעיקר בתחום הטכנולוגיה: מדע, הנדסה ופיתוח תוכנה. כמו כן, יחס נמוך יחסית נרשם במקצועות הדורשים עבודה פיזית קשה כגון עובדים בתחום הבניה והתשתיות. במקצועות אלו מספר המשרות הפנויות גבוה ממספר מבקשי העבודה.

מי שיהיה לו קשה יותר למצוא עבודה אלו הם מנהלי ייצור וכן עובדים בתחומי השירותים המקצועיים, המזכירות והעבודות המנהלתיות. בקרב עבודות מתחומים אלו היחס בין ההיצע לביקוש היה גבוה מ-5, מה שאומר שישנם מעל 5 מחפשי עבודה על כל משרה פנויה.

ירידה משמעותית נרשמה בתחום המכירות והשיווק, שם היחס בין ההיצע לביקוש ירד ל-2.5 בהשוואה ל-4.3 ברבעון הקודם. בתחום ההנדסה היחס המשיך לרדת גם כן ל-0.6 עובדים על כל משרה פנויה, בהשוואה ל-0.8 ברבעון לפני כן. בתחום ההנדסה הביקוש לעובדים היווה כ-23% מהביקוש לעובדים אקדמאיים. יחס נמוך יחסית ברמה של 0.5 נרשם גם בקרב נהגי המשאיות ומשאיות כבדות.

הטכנולוגיות החדשות שנכנסו בשנים האחרונות לעולם מרכזות עניין אולם המשרות הפתוחות בתחומים טכנולוגיים חדשים יחסית רחוקות מלהיות מאוישות בזמן הקרוב. בתחומים כגון סייבר ומטבעות וירטואלים, ניתן לראות מחסור חמור בעובדים מה שמקפיץ משמעותית את העובדים המועטים שמתחרים על כל משרה פתוחה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

גורמים בתחום אבטחת המידע מעריכים כי חסרים כ-5,000 עובדים בתחום הסייבר כיום בישראל. לצד זאת, חברת המחקר האמריקנית, פרוסט אנד סאליבן פרסמה נתונים לפיהם צפוי להיות מחסור כלל-עולמי עצום של 1.5 מיליון מומחי סייבר בעולם, וזאת בהתבסס על סקר שבוצע בקרב 14,000 חברות גלובליות.

בתחום המטבעות הוירטואליים המצב קשה אף יותר. הטכנולוגיה עליה נשענות המערכות הוירטואליות נקראת בלוקצ'יין (Blockchain) והיא מאפשרת פעילות עסקית מאובטחת ואימות של עסקאות פיננסיות בין צדדים שונים ללא צורך ב"מחשב מרכזי".

כיום, המחסור בשוק במפתחי בלוקצ'יין הינו משמעותי כאשר בארצות הברית קיימות 14 משרות פתוחות לכל מפתח אשר מחפש עבודה. אם נשתמש במונחים בהם השתמשה הלמ"ס אז היחס בין ההיצע לביקוש במשרות הללו עומד על 0.07 בלבד.

מבט נוסף על נתוני הלשכה לגבי שנת 2017 כולה מראה כי נרשמה עלייה במספר המשרות הפנויות ל-103.1 אלף משרות פנויות בממוצע בהשוואה ל-97.5 אלף משרות פנויות בשנה המקבילה אשתקד, עלייה של כ-6%. היחס בין ההיצע לביקוש בשוק העבודה ירד מ-3.7 בשנת 2016 ל-3.3, רמתו נכון לשנת 2017.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דוני 24/04/2018 10:41
    הגב לתגובה זו
    צא מהסרט
  • 2.
    חרטא - אין עובדים בשוק (ל"ת)
    כולם עצלנים 24/04/2018 06:43
    הגב לתגובה זו
  • אין מעסיקים הוגנים 07/11/2019 00:10
    הגב לתגובה זו
    ומעסיק הוגן זה כמו סנטה.. לא קיים
  • 1.
    דביר 23/04/2018 23:38
    הגב לתגובה זו
    יש לי אח הנדסאי בתחום האופטיקה וחבר טוב בעל תואר באותו תחום, ניסיון של שבע שנים בתע"א בין השאר ניהול מחלקות ועובדים וכו'. הבנאדם מחפש עבודה ודורשים ממנו כל מיני דברים הזויים.... ניסיון של עשור בתחומים שקיימים פחות מזה. מזמנים סתם בשביל לראות אם יש מישהו שווה בשוק ואם כבר מעוניינים בך אז מעמידים דרישות מגוכחות כדי להפחית מהשכר
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.