ידידיה אפק
צילום: Bizportal

"מניית העם" כבר מזמן לא ישראלית: MSCI מחליפה את טבע

ידידה אפק, אנליסט מדדים בפסגות, על המניה הכי מעניינת בישראל - שבינינו? היא כבר לא ישראלית
ידידיה אפק | (1)
נושאים בכתבה MSCI טבע

בסוף השבוע נפל דבר בעולם המדדים – חברת MSCI הודיעה שתחליף בכל מדדיה את מניית טבע 0.18% ב-ADR של טבע הנסחר בבורסה בניו יורק, החל מה-1 בנובמבר 2016. הסיבה להחלפה היא היקף המסחר הנמוך יחסית במניה הישראלית של החברה, שאינה עומדת בדרישות הסף של מניה בסדר הגודל של טבע. אנו מעריכים כי להחלטה זו לא תהיה השפעה מהותית על מחיר המניה, אך בטווח הקצר עשויה להיות השפעה שלילית על שער החליפין שקל/דולר. בנוסף, בטווח הארוך צפויה פגיעה בהיקף המסחר בבורסה בתל אביב בעקבות ירידה בפעילות המשקיעים הזרים.

 

"מניית העם" כבר מזמן לא ישראלית

ההחלטה של חברת המדדים MSCI לא אמורה להפתיע אף אחד. בעוד שהיקף המסחר במניית טבע (100 מיליון שקל בממוצע מדי יום) גבוה מאוד במונחי השוק המקומי, היקף המסחר בתעודת המניה (ADR) של טבע הנסחרת בניו יורק גבוה פי 12. המעבר של MSCI מתאפשר הודות לשינוי מתודולוגי שבוצע בסוף השנה שעברה, שינוי שבעקבותיו נכנסו למדד MSCI ישראל גם מניות ישראליות שאינן נסחרות בבורסה בתל אביב, כמו צ'ק פוינט, מובילאיי וטרו.

כ-85% ממניות החברה מוחזקות כיום על ידי משקיעים זרים באמצעות ה-ADR, והיתרה מוחזקות במניות שרשומות למסחר בתל אביב על ידי גופי השקעות ישראליים ועל ידי משקיעים פסיביים העוקבים אחר מדדי MSCI ו-FTSE העולמיים. היקף האחזקה במניית טבע על ידי הקרנות השונות העוקבות אחר מדדי MSCI מוערך בכ-2 מיליארד דולרים, כלומר בערך 4% משווי השוק של החברה – בהחלט לא סכום פעוט.

חשוב לציין שבמועד העדכון לא צפוי לחץ על מניית טבע, שכן לא סביר שמנהלי הקרנות הזרים ימכרו את המניה הישראלית ויקנו אותה בארה"ב, אלא יבצעו המרה ל-ADR באמצעות הבנקים בארץ או בחו"ל (בעלות זניחה חד פעמית). עם זאת, מכיוון שמדובר בהחזקה שקלית, עשוי להיווצר פיחות בשער השקל/דולר בשל המכירה הגדולה יחסית.

 

בטווח הארוך: ירידה חדה בפעילות המשקיעים הזרים

מתוך מחזור המסחר היומי בבורסה בתל אביב, בערך 10%-15% בממוצע מתבצע על ידי משקיעים זרים הפועלים בעיקר במניות הגדולות ביותר במדד ת"א 25. כ-60% מתוך היקף המסחר של המשקיעים הזרים מגיע מאותם מכשירי השקעה פסיביים העוקבים אחר מדדי MSCI. בחישוב גס מדובר על 50-75 מיליון שקל, שמתוכם כמחצית מתרכז במניית טבע. על כן, אנו צופים ירידה בהיקף המסחר היומי הממוצע במניית טבע, וכפועל יוצא בהיקף המסחר הממוצע במניות בבורסה, בשיעור של כ-25-40 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמואל 16/08/2016 16:49
    הגב לתגובה זו
    למה כל היועצים למינהם ממליצים או כותבים על מניות שכבר היגיעו לשיא של השיא. מה הטעם בזה , תוך שנה וחצי עשתה המניה 82% בערך , מה החוכמה בזה
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.