2015: השחיקה ממשיכה ובסופו של דבר, המגזר העסקי יקרוס
שנת 2015 עברה מבלי שום התפתחות בעלת אופי חיובי עבור המגזר העסקי. לאמיתו של דבר, שחיקתו המתמדת של המגזר העסקי נמשכת ללא הפוגה. בסופו של דבר, המגזר העסקי בישראל יקרוס. זה אולי לא יקרה בשנת 2016 ואולי גם לא בעוד שלוש שנים; אבל אי אפשר להמשיך בתהליך שמשמעותו האמיתית היא תוספת בלתי פוסקת של הכבדות על המגזר העסקי, ולהאמין שנוכל לחזור אל מסלול הצמיחה.
למרות כל זאת, היתה החלטה חיובית אחת השנה - להפחית את מס החברות מרמה של 26.5% ל-25% מתחילת שנת 2016. אבל מי זוכר כיום שכבר היה חוק מדינה על פיו היינו אמורים להפחית את מס החברות עד רמה של 18%? העלאת מס החברות מ-25% ל-26.5% היתה אחת מתוצאות הנפל של המחאה החברתית; עיוות במיסוי בלתי נחוץ ומיותר. הפחתת מס החברות אינה יותר מאשר בבחינת תיקון של עיוות.
אנו חייבים לזכור, יחד עם העלאת מס החברות הועלה גם המס על משיכת דיבידנד בלא פחות מ-20% לבעל מניות מהותי בחברה, שהוא בעצם הבעלים והמנהל האמיתי של העסק. על כל פנים, אפשר לציין בסיפוק-מה שקו המדיניות השגוי של בנק ישראל, אשר לא חדל מלהטיף מפי הנגידה החדשה, כי יש צורך להעלות מסים, לא התקבל, על אף שבנק ישראל טרם מוכן להודות בשגיאתו.
בהמשך, בנק ישראל המשיך במדיניות של רכישת דולרים כדי להקל על הייצוא, ומשנת 2008 רכש לא פחות מ-67 מיליארד דולר - סכום מדהים המשפיע גם על הכנסות המדינה, שכן על פי החוק אם בנק ישראל יוצר רווחים הם אמורים לעבור לקופת האוצר. מדיניות מוכחת כשגויה אף היא. הפתרון לעידוד הייצוא הישראלי טמון יותר בשינוי אפיקי הייצוא המתבצעים בעיקר בימים אלה מול ארצות המזרח הרחוק.
- סוסייטה ג'נרל: "זו הייתה השנה הקשה ביותר לתשואות מזה 78 שנים"
- מסכמים את 2015: מדוע חובות גבוהים פוגעים בצמיחה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הממשלה והכנסת בישראל עסקו הרבה בנושא מתווה הגז, ואין שום ספק כי זהו נושא בעל חשיבות קריטית למגזר העסקי ולכלכלת המדינה, שכן הוא משפיע ישירות על עלויות צריכת האנרגיה של המשק כולו, כמו גם על המאזן המסחרי שלנו. ממשלת ישראל קיבלה את ההחלטה הטובה ביותר שהיא יכולה לקבל על פי שיקול דעתה, והיא נוטלת את מלוא האחריות. המאבק גלש קצת מעבר למה שמוצדק, אפילו במשטר דמוקרטי תוסס כמו בישראל. זה כבר לא יותר עניין לבג"צ וצריך כיום לאפשר למתווה עליו החליטה הממשלה להגיע למיצויו.
בפועל בוטלה הרשות לשירותים ציבוריים. אנו צפויים להגיע למצב בו ההחלטות על גובה תעריפי החשמל יהיו בעלי אופי פוליטי יותר בעתיד. עובדי חברת החשמל הם כוח פוליטי והם יודעים זאת, ומסיבה זו הם גם פועלים במרכזי המפלגות; ממש כשם שעשו זאת בשנים קודמות עובדי הנמלים. תפישת היסוד, שמותר להמשיך ולהכביד על המגזר העסקי, לא נבלמה. ראינו זאת ברפורמה החדשה במבנה ההפרשות לפנסיה, כאשר הוטלה עלות נוספת על המגזר העסקי ברמה של חצי מיליארד שקלים בשנה, ואנו צפויים למהלך כבד משקל יותר כתוצאה מתיקון מס' 12 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל). כאן כבר מדובר בתוספת עלות של ארבעה מיליארד שקלים.
תנופת ידו של הרגולטור נמשכת
תוכנית RIA של הממשלה, האמורה לצמצם את הרגולציה, טרם הצמיחה תוצאות. המגזר העסקי נדרש לדיווחים נוספים, גם לביטוח לאומי וגם למסלקות הפנסיה. רשויות המס שואפות אף הן לקבל דיווחים נוספים מהמגזר העסקי להקלה על עבודתן. לא הממשלה ולא הכנסת סיגלו את ההבנה הבסיסית שאי אפשר להמשיך ולהעמיס ללא סוף על גב המגזר העסקי. בנוסף לרגולציה, גם עוברים חוקים, ובעיקר חוקי עבודה, העוסקים בשיפור מתמיד של זכויות העובד, לא על חשבון הביטוח הלאומי, אלא על חשבון המעסיקים כמובן.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
מה שמאיים כיום על המשק כענני סופה קודרים זהו הגידול הפראי של מספר העובדים במגזר הציבורי. בעשר השנים האחרונות עלה מספר העובדים במגזר הציבורי מ-720 אלף ל-1.2 מיליון - גידול מדהים של 75%. ובכמה גדל מספרם של עובדי המגזר העסקי? ב-37% בלבד. המגזר הציבורי צומח בקצב כפול מזה של המגזר העסקי. תשלומי השכר על פי תקציב המדינה מתקרבים ל-200 מיליארד שקלים במסגרת תקציבית של 453 מיליארד שקלים.
קרן אור צנועה בצבצה בהסכמי השכר האחרונים במגזר הציבורי. אלה ששכרם נמוך קיבלו קצת יותר ממה שהציעה ההסתדרות הכללית, ואלה ששכרם גבוה קיבלו קצת פחות ממה שהציעה ההסתדרות הכללית. למצער, היתה חשיבה שיש לעשות מאמץ ולצמצם פערים במגזר הציבורי; אבל אל נשכח את חריגות השכר במגזר הציבורי. ללא שום סיבה טובה, מאפשרים רמת שכר העולה על 100 אלף שקלים בחודש. קוראים לזה "חריגות", ולאחר הפרסום לא נעשה מאומה לתיקון המצב. כך גם עם ישראל כולו משלם מס ארנונה גבוה יותר עקב הצמדה אוטומטית של מס הארנונה למדד השכר במגזר הציבורי.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.