תוכנית חיסכון מול אג"ח: פירות מערבבים בסלט ולא בהשקעות פיננסיות
את הטור השבוע החלטתי להקדיש לבחינת כדאיות ההשקעה בתכניות חיסכון בבנקים. הריביות והתנאים המוצעים בתכניות החיסכון תלויים בגובה הריבית במשק ובפרמטרים נוספים המשתנים מעת לעת, אך כמעט בכל עת ניתן למצוא בשוק ההון אלטרנטיבות ראויות יותר.
לאחרונה, נתקלתי בפרסומת לתוכנית חיסכון (בשם של פרי טרופי כלשהו) המציעה עד פי 2 תשואה לסוגרים את כספם לתקופה מסוימת. ממודעת הפרסום של הבנק עולה, כי המפקיד יכול לבחור פי כמה הוא רוצה להרוויח, והבנק יספק לו זאת בתמורה לשנות החיסכון אשר תתארכנה ככל שירצה להרוויח יותר.
ריכזתי את האפשרויות העומדות בפני החוסך כפי שמופיעות באתר הבנק, ואף חישבתי את הריבית השנתית הגלומה בהצעת הבנק.
לדוגמא, מי שירצה להרוויח פי 2, יאלץ לשכוח מכספו לתקופה של כמעט 14.5שנים, מי שיסתפק בפי 1.5, יצטרך לסגור את הכסף בפיקדון למשך 10 שנים וחודש, ואילו מי שיסתפק ברווח של 25% ייאלץ לסגור את כספו למשך 7 שנים "בלבד". על אף הדעה הרווחת כי תכניות החיסכון המוצעות על ידי הבנקים הינן נטולות כל סיכון, הסיכונים קיימים וראוי להבין אותם:
- סיכון אשראי. כמו בכל אג"ח קונצרנית, גם תכנית חיסכון בבנק חשופה לסיכון שהבנק לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו.
- סיכון נזילות. הכסף בתכנית החיסכון סגור ולא ניתן להשתמש בו במשך תקופת החיסכון. הוצאת הכסף טרם הזמן כרוכה בתשלום קנס גבוה.
- סיכון הריבית. הריבית הניתנת הינה קבועה. ייתכן כי בעתיד ניתן יהיה לקבל ריביות גבוהות יותר, הן בתכניות חיסכון והן בשוק ההון.
- סיכון אינפלציה. התשואה הצפויה בתוכנית חיסכון זו איננה צמודה למדד. בהשקעה לטווח ארוך חשוב מאוד להתגונן מפני אינפלציה שיכולה לשחוק את התשואה באופן משמעותי.
אלו הבוחרים לסגור את כספם בתוכניות חיסכון, אינם נותנים את הדעת לגבי הסיכונים המתוארים לעיל ובוודאי שלא לוקחים בחשבון את החלופות העדיפות הקיימות בשוק ההון. רק לשם המחשה, פועלים הנפ הת טו - איגרת חוב בנק בה סיכון האשראי דומה לסיכון שבתוכנית החיסכון. איגרת החוב מגיעה לפדיון סופי במאי 2023 (מוקדם יותר מתוכנית החיסכון ל- 10 שנים וחודש) ונסחרת כיום בתשואה שנתית של 2.15% בתוספת הצמדה למדד.
בהנחת אינפלציה שנתית בגובה 2.5% (זוהי האינפלציה המגולמת לטווחים הללו בשוק), האיגרת המדוברת תניב תשואה עדיפה מזו של תוכנית החיסכון ל-10 שנים (4.65% לשנה לעומת 4.1% בתוכנית החיסכון). כאן המקום לציין כי ניתן לבחור את מועד הקניה של איגרת החוב, כך שאפשר לחכות לעיתוי טוב יותר. למשל, רק לפני כחודש אותה אג"ח נסחרה בתשואה שנתית בגובה 2.6% + מדד.
כמובן שהחזקת איגרות חוב בבנק כרוכה בעלויות כמו למשל עמלת רכישה ודמי משמרת, אך את אותן עלויות ניתן לצמצם בצורה ניכרת שיתגמדו אל מול היתרונות הרבים בהשקעה זו. בניגוד לתוכנית החיסכון, שם הכסף סגור למשך 10 שנים, ההשקעה באיגרת החוב נזילה לחלוטין והמשקיע בה לא נידרש לקבור את כספו לזמן כה ארוך. הנזילות מגדילה את דרגות החופש של המשקיע ומאפשרת ניצול הזדמנויות. כמו כן, בהשקעה באיגרת חוב אשר מועד פדיונה בעוד 10 שנים, לא באמת נדרשת השקעה למשך 10 שנים אלא לתקופה קצרה יותר. זאת בשל העובדה שאיגרת החוב מתקצרת. לכן כאשר היא מתקרבת למועד פדיונה התשואה בה יורדת והיא הופכת למעין פק"מ.
סביר מאוד להניח כי השקעה באיגרת החוב למשך תקופה קצרה מ-10 שנים תניב תשואה שנתית גבוהה מ-4.65%, בשל התקצרות המח"מ וירידת התשואה בהתאם. בנוסף לכל היתרונות, איגרת החוב גם צמודה למדד ומעניקה הגנה מעלייה לא צפויה באינפלציה, אשר איננה קיימת בתוכנית חיסכון זו.
יש אשר יגידו שבגלל גובה הריבית הנמוך, הריביות המוצעות בתוכניות החיסכון אינן אטרקטיביות. אך היו תקופות בעבר בהן היה ניתן לקבל ריביות גבוהות יותר. לאלו אענה שבעבר היה ניתן גם לקבל תשואות גבוהות יותר בהשקעה באיגרות החוב - השקעה אשר הניבה רווחי הון גדולים ללא צורך לחכות עד למועד הפדיון של איגרות החוב.
לסיכום, בפעם הבאה שמנסים לערבב אתכם עם שמות של פירות טרופיים, תענו שפירות טרופיים מערבבים בסלט פירות ולא בהשקעות פיננסיות.
- 8.תשואה נטו 1.13 אחוז ...? ! (ל"ת)זה לא בדיוק 2.14 16/10/2013 19:59הגב לתגובה זו
- 7.אנליסטית 16/10/2013 12:43הגב לתגובה זויתרה מזו גם מול אג"ח ממשלתי (שחר) עם מח"מ דומה הפקדון נחות. בנוסף קיימים אג"ח שקליים למשל פועלים ט"ז למשל עם מח"מ של 6.89 שנים עם תשואה של 3.89% לעומת "קוקוס" המקביל שנותן רק 3.52%
- 6.רביב איזה שנינות בכותרת חחחחחחח (ל"ת)רון 16/10/2013 11:41הגב לתגובה זו
- 5.שאלה 16/10/2013 11:04הגב לתגובה זוזה לא נכון ! יש כאלה והרבה שכן תקן אותי אם אני טועה ?
- 4.שאלה 16/10/2013 11:00הגב לתגובה זואפשר כמה מילים ?
- עדו 16/10/2013 12:55הגב לתגובה זוקרנות כספיות נותנות היום כ 1% ללא עמלות ק/מ וללא דמי משמרת סכוי טוב שגם אין רווח ריאלי (ולכן אין מס) נזילות !!! וחסרות סיכון האלטרנטיבות בכתבה נותנות תשואה עודפת הכסף סגור להרבה שנים ופוטנציאל הפסד גדול למי שישקיע באג"ח, ויזדקק לכסף לפני פרעונו
- 3.astern 16/10/2013 10:10הגב לתגובה זוהם הטמבלים. אי אפשר זאת להסביר אחרת. אפשר לראות ולשמוע את הפרסומות של הבנקים. מראים לך איזה ליצן שעושה מעצמו בדיחות, מראה את בורותו על כל צעד ושעל. וזה אמור לשכנע אותך לשים את כספך בבנק. לבנקאי שמציע לו את החסכון הכי לא אטרקטיבי בישראל הוא אומר "אתה מקצוען"... הפרסומת של הבנק למעשה זועקת אליך: "אם אתה טמבל - בא!".
- 2.מעניין. תודה. (ל"ת)עופר 16/10/2013 09:57הגב לתגובה זו
- 1.עדו 16/10/2013 09:57הגב לתגובה זוניתוב הכסף לחסכון ארול טווח בתשואות מגוכחות (בשני המקרים) מיותר ומסוכן (ועוד לא דברנו על המסוי) עדיף או לקחת סיכון (מפוזר) שיש בצידו סכוי ראוי או במצב הנוכחי ללכת על מסלולים עם תשואה אפסית ששומרת על ערך הכסף (הצמדה למדד) ולא להתפתות עם כולם לבועת האג"חים שקיימת ובסוף כמו כל בועה תתפוצץ (ואז יהיה כדאי להשקיע שם)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.