תוכנית חיסכון מול אג"ח: פירות מערבבים בסלט ולא בהשקעות פיננסיות
את הטור השבוע החלטתי להקדיש לבחינת כדאיות ההשקעה בתכניות חיסכון בבנקים. הריביות והתנאים המוצעים בתכניות החיסכון תלויים בגובה הריבית במשק ובפרמטרים נוספים המשתנים מעת לעת, אך כמעט בכל עת ניתן למצוא בשוק ההון אלטרנטיבות ראויות יותר.
לאחרונה, נתקלתי בפרסומת לתוכנית חיסכון (בשם של פרי טרופי כלשהו) המציעה עד פי 2 תשואה לסוגרים את כספם לתקופה מסוימת. ממודעת הפרסום של הבנק עולה, כי המפקיד יכול לבחור פי כמה הוא רוצה להרוויח, והבנק יספק לו זאת בתמורה לשנות החיסכון אשר תתארכנה ככל שירצה להרוויח יותר.
ריכזתי את האפשרויות העומדות בפני החוסך כפי שמופיעות באתר הבנק, ואף חישבתי את הריבית השנתית הגלומה בהצעת הבנק.
לדוגמא, מי שירצה להרוויח פי 2, יאלץ לשכוח מכספו לתקופה של כמעט 14.5שנים, מי שיסתפק בפי 1.5, יצטרך לסגור את הכסף בפיקדון למשך 10 שנים וחודש, ואילו מי שיסתפק ברווח של 25% ייאלץ לסגור את כספו למשך 7 שנים "בלבד". על אף הדעה הרווחת כי תכניות החיסכון המוצעות על ידי הבנקים הינן נטולות כל סיכון, הסיכונים קיימים וראוי להבין אותם:
- סיכון אשראי. כמו בכל אג"ח קונצרנית, גם תכנית חיסכון בבנק חשופה לסיכון שהבנק לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו.
- סיכון נזילות. הכסף בתכנית החיסכון סגור ולא ניתן להשתמש בו במשך תקופת החיסכון. הוצאת הכסף טרם הזמן כרוכה בתשלום קנס גבוה.
- סיכון הריבית. הריבית הניתנת הינה קבועה. ייתכן כי בעתיד ניתן יהיה לקבל ריביות גבוהות יותר, הן בתכניות חיסכון והן בשוק ההון.
- סיכון אינפלציה. התשואה הצפויה בתוכנית חיסכון זו איננה צמודה למדד. בהשקעה לטווח ארוך חשוב מאוד להתגונן מפני אינפלציה שיכולה לשחוק את התשואה באופן משמעותי.
אלו הבוחרים לסגור את כספם בתוכניות חיסכון, אינם נותנים את הדעת לגבי הסיכונים המתוארים לעיל ובוודאי שלא לוקחים בחשבון את החלופות העדיפות הקיימות בשוק ההון. רק לשם המחשה, פועלים הנפ הת טו - איגרת חוב בנק בה סיכון האשראי דומה לסיכון שבתוכנית החיסכון. איגרת החוב מגיעה לפדיון סופי במאי 2023 (מוקדם יותר מתוכנית החיסכון ל- 10 שנים וחודש) ונסחרת כיום בתשואה שנתית של 2.15% בתוספת הצמדה למדד.
בהנחת אינפלציה שנתית בגובה 2.5% (זוהי האינפלציה המגולמת לטווחים הללו בשוק), האיגרת המדוברת תניב תשואה עדיפה מזו של תוכנית החיסכון ל-10 שנים (4.65% לשנה לעומת 4.1% בתוכנית החיסכון). כאן המקום לציין כי ניתן לבחור את מועד הקניה של איגרת החוב, כך שאפשר לחכות לעיתוי טוב יותר. למשל, רק לפני כחודש אותה אג"ח נסחרה בתשואה שנתית בגובה 2.6% + מדד.
כמובן שהחזקת איגרות חוב בבנק כרוכה בעלויות כמו למשל עמלת רכישה ודמי משמרת, אך את אותן עלויות ניתן לצמצם בצורה ניכרת שיתגמדו אל מול היתרונות הרבים בהשקעה זו. בניגוד לתוכנית החיסכון, שם הכסף סגור למשך 10 שנים, ההשקעה באיגרת החוב נזילה לחלוטין והמשקיע בה לא נידרש לקבור את כספו לזמן כה ארוך. הנזילות מגדילה את דרגות החופש של המשקיע ומאפשרת ניצול הזדמנויות. כמו כן, בהשקעה באיגרת חוב אשר מועד פדיונה בעוד 10 שנים, לא באמת נדרשת השקעה למשך 10 שנים אלא לתקופה קצרה יותר. זאת בשל העובדה שאיגרת החוב מתקצרת. לכן כאשר היא מתקרבת למועד פדיונה התשואה בה יורדת והיא הופכת למעין פק"מ.
סביר מאוד להניח כי השקעה באיגרת החוב למשך תקופה קצרה מ-10 שנים תניב תשואה שנתית גבוהה מ-4.65%, בשל התקצרות המח"מ וירידת התשואה בהתאם. בנוסף לכל היתרונות, איגרת החוב גם צמודה למדד ומעניקה הגנה מעלייה לא צפויה באינפלציה, אשר איננה קיימת בתוכנית חיסכון זו.
יש אשר יגידו שבגלל גובה הריבית הנמוך, הריביות המוצעות בתוכניות החיסכון אינן אטרקטיביות. אך היו תקופות בעבר בהן היה ניתן לקבל ריביות גבוהות יותר. לאלו אענה שבעבר היה ניתן גם לקבל תשואות גבוהות יותר בהשקעה באיגרות החוב - השקעה אשר הניבה רווחי הון גדולים ללא צורך לחכות עד למועד הפדיון של איגרות החוב.
לסיכום, בפעם הבאה שמנסים לערבב אתכם עם שמות של פירות טרופיים, תענו שפירות טרופיים מערבבים בסלט פירות ולא בהשקעות פיננסיות.
- 8.תשואה נטו 1.13 אחוז ...? ! (ל"ת)זה לא בדיוק 2.14 16/10/2013 19:59הגב לתגובה זו
- 7.אנליסטית 16/10/2013 12:43הגב לתגובה זויתרה מזו גם מול אג"ח ממשלתי (שחר) עם מח"מ דומה הפקדון נחות. בנוסף קיימים אג"ח שקליים למשל פועלים ט"ז למשל עם מח"מ של 6.89 שנים עם תשואה של 3.89% לעומת "קוקוס" המקביל שנותן רק 3.52%
- 6.רביב איזה שנינות בכותרת חחחחחחח (ל"ת)רון 16/10/2013 11:41הגב לתגובה זו
- 5.שאלה 16/10/2013 11:04הגב לתגובה זוזה לא נכון ! יש כאלה והרבה שכן תקן אותי אם אני טועה ?
- 4.שאלה 16/10/2013 11:00הגב לתגובה זואפשר כמה מילים ?
- עדו 16/10/2013 12:55הגב לתגובה זוקרנות כספיות נותנות היום כ 1% ללא עמלות ק/מ וללא דמי משמרת סכוי טוב שגם אין רווח ריאלי (ולכן אין מס) נזילות !!! וחסרות סיכון האלטרנטיבות בכתבה נותנות תשואה עודפת הכסף סגור להרבה שנים ופוטנציאל הפסד גדול למי שישקיע באג"ח, ויזדקק לכסף לפני פרעונו
- 3.astern 16/10/2013 10:10הגב לתגובה זוהם הטמבלים. אי אפשר זאת להסביר אחרת. אפשר לראות ולשמוע את הפרסומות של הבנקים. מראים לך איזה ליצן שעושה מעצמו בדיחות, מראה את בורותו על כל צעד ושעל. וזה אמור לשכנע אותך לשים את כספך בבנק. לבנקאי שמציע לו את החסכון הכי לא אטרקטיבי בישראל הוא אומר "אתה מקצוען"... הפרסומת של הבנק למעשה זועקת אליך: "אם אתה טמבל - בא!".
- 2.מעניין. תודה. (ל"ת)עופר 16/10/2013 09:57הגב לתגובה זו
- 1.עדו 16/10/2013 09:57הגב לתגובה זוניתוב הכסף לחסכון ארול טווח בתשואות מגוכחות (בשני המקרים) מיותר ומסוכן (ועוד לא דברנו על המסוי) עדיף או לקחת סיכון (מפוזר) שיש בצידו סכוי ראוי או במצב הנוכחי ללכת על מסלולים עם תשואה אפסית ששומרת על ערך הכסף (הצמדה למדד) ולא להתפתות עם כולם לבועת האג"חים שקיימת ובסוף כמו כל בועה תתפוצץ (ואז יהיה כדאי להשקיע שם)
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
