אי הוודאות בשווקים בשיאה - מה כדאי לעשות?
בשבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית ברמת אי-הוודאות בשווקים בעולם, על רקע החשש מפני עזיבת יוון את גוש האירו והשלכותיה, החמרה במשבר החובות של מדינות נוספות באירופה דוגמת ספרד כמו גם פרסום נתונים שליליים של כלכלת ארה"ב אשר מגבירים את החשש מפני האטה בכלכלה המובילה בעולם. גם על ארצנו לא פסחה המגמה השלילית, ולאחרונה התפרסמו נתונים כלכליים המעידים על האטה במשק.
מה בדיוק מתרחש בארץ, באירופה ובארה"ב? איזו תמונה עולה מן הנתונים המתפרסמים חדשות לבקרים? והחשוב מכל- כיצד יש להתנהל בתקופה של אי-וודאות? להלן סקירת המצב הכלכלי בארץ, באירופה ובארה"ב ביתר פירוט וכן שלושה צעדים חשובים למתלבטים בתקופה זו לגבי תיק השקעותיהם.
השוק המקומי
מדד המחירים לצרכן לחודש מאי הפתיע כאשר נותר ללא שינוי - זאת בניגוד לתחזיות שניבאו עלייה של 0.3%-0.4%. הסיבות העיקריות למדד הנמוך הינן ירידה במחירי האנרגיה וירידה מפתיעה במדד מחירי המזון. מדובר בירידה משמעותית באינפלציה לאחר שמדד חודש אפריל עלה ב-0.9%.
במהלך 12 החודשים האחרונים הסתכמה האינפלציה במשק ב-1.6% בלבד לעומת 2.1% בחודש שעבר לאחר פרסום מדד חודש אפריל. כעת נמצאת האינפלציה מתחת לאמצע יעד בנק ישראל ליציבות המחירים במשק שקבעה הממשלה - 1%-3%. ירידת האינפלציה במשק המצטרפת לשורה של נתונים כלכליים שליליים (דוגמת עלייה בשיעור האבטלה וגרעון בחשבון השוטף של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2012) אינה מבשרת טובות ומעידה על כך שהמשק נמצא בעיצומו של תהליך האטה.
נגיד בנק ישראל צפוי להפחית את הריבית במשק לחודש יולי ב-0.25%, לאחר שנותרה ללא שינוי בששת החודשים האחרונים, לרמה של 2.25%. הנגיד עשוי להמשיך ולהפחית את הריבית במשק גם בהמשך השנה אם יתברר שהמשבר באירופה מחריף.
אירופה
ספרד - לאחר שקיבלה סיוע בסך 100 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי בכדי להציל את מערכת הבנקאות הקורסת שלה, הפכה ספרד למדינה הרביעית שזוכה לסיוע מהאיחוד האירופי - לאחר פורטוגל, אירלנד ויוון. היו לא מעטים שקיוו כי מהלך זה יוביל לרגיעה / התייצבות בשווקים, אולם דווקא לאחר מתן הסיוע מתגבר החשש שהייתה זו אך טיפה בים וכי ספרד תזדקק לסיוע משמעותי נוסף.
איטליה - על-פי הנתונים היבשים בלבד, אשר אינם תמיד עומדים בחפיפה ישירה עם נתוני האמת - איטליה בעלת חוב בסך 2 טריליון אירו והיא עתידה להיות המדינה הבאה שתזדקק לסיוע.
יוון - למרות ניצחון מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" ביוון, המצדדת בהישארותה של יוון בגוש האירו, לא עשה הדבר רושם רב על השווקים היות והמערכת הפוליטית ביוון איננה מן היציבות, בלשון המעטה. בכל מקרה רחוק מצבה של יוון משיפור משמעותי, על אף כל הסיוע שכבר ניתן לה ולמרות תכנית הצנע לפיה אמורה המדינה להתנהל מעתה.
ארה"ב - לאחר פרסום נתוני תעסוקה גרועים במיוחד בסוף השבוע שעבר, פורסמו בסוף השבוע הזה נתונים שליליים נוספים לגבי מצב המשק (מדד הייצור של האמפייר סטייט, מדד הייצור התעשייתי וסנטימנט הצרכנים של מישיגן). נתונים אלו מעידים שכלכלת ארה"ב מתקשה להתאושש וגוברת ההערכה שהנגיד האמריקני ישיק בקרוב תכנית הרחבה כמותית נוספת.
כיצד רצוי להתנהל בתקופה המאופיינת באי-יציבות כה רבה?
האירועים הכלכליים האחרונים בארץ ובעולם מעידים על כך שאנו צפויים לתקופה ארוכה של אי-וודאות בשווקים הפיננסים המלווה בתנודתיות גדולה. דעתי היא כי בתקופה זו מומלץ לנקוט בשלושת הצעדים הבאים:
- יש לנצל את הציפייה להורדת הריבית במשק ולרכוש אג"ח ממשלתיות שקליות וצמודות ארוכות (טווח לפדיון של מעל לחמש שנים) העשויות להניב רווחי הון כתוצאה מהורדת הריבית.
- בשבועות האחרונים התרחב הפער בין תשואות מדדי התל בונד לאג"ח הממשלתיות במח"מ דומה - פער זה עומד כיום על כ-2.85% ויש לנצל זאת להגדלת חשיפה למדדי התל בונד.
- למרות המחירים הזולים של המניות (בנקים בישראל במכפיל הון של 0.6, לדוגמא) לדעתי עדיף שלא להתפתות למחירים אלה ועדיין מוקדם מכדי להגדיל חשיפה למניות.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען.לפרטים נוספים: [email protected]
- 6.חיים 21/06/2012 10:18הגב לתגובה זוהאם העסקה עם האציסון תתבצע לדעתך?
- 5.איציק 20/06/2012 17:33הגב לתגובה זואגח ממשלתי בתשואה מאוד נמוכה.בהנחה שאני מחזיק לפדיון האם מומלץ? אלטרטיבה אחרת לחלק הסולידי של התיק?
- סיון ליימן 20/06/2012 17:54הגב לתגובה זומומלץ לרכוש אג"ח ממשלתי ארוך.כמו כן, מומלץ להחזיק בתיק אג"ח של בנקים.
- 4.אגחיסט 20/06/2012 14:25הגב לתגובה זומצד אחד מישהו משתלט על חברת האם ומצד שני לפידות תובעים שסנטראל ירכשו את מניות חב' הבת בכ 18 מילליון ש"ח. הזדמנות או התאבדות?
- סיון ליימן 20/06/2012 17:27הגב לתגובה זומצטער, אינני מכיר מספיק את החברה
- 3.מיכה 20/06/2012 12:50הגב לתגובה זודיסקונט השקעות? האם הדחייה במיזוג באמת כה אקוטית? תודה
- סיון ליימן 20/06/2012 14:06הגב לתגובה זוהדחייה מצטרפת למספר אירועים שליליים בקבוצת אידיבי. השוק אומר את דברו (ירידות חדות) - והמבין יבין...
- 2.20/06/2012 12:34הגב לתגובה זותמיד יש בעייה לתרגם את הכתבות לניירות ספציפיים שמתאימים. דבר נוסף הוא שגם השקעה סולידית באגחים יכולה להוביל להפסדים במידה והריבית במשק תעלה, או החדשות באירופה תהיינה חיוביות. אולי עדיף להחזיק מזומן בתקופה שהתשואה ממילא היא אפסית.
- 1.מאמר ברור ויפה! תודה (ל"ת)צבי 20/06/2012 10:06הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
