אי הוודאות בשווקים בשיאה - מה כדאי לעשות?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, בוחן את האירועים הכלכליים המשמעותיים האחרונים בישראל, באירופה ובארה"ב ומציע דרך פעולה
סיון ליימן | (9)

בשבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית ברמת אי-הוודאות בשווקים בעולם, על רקע החשש מפני עזיבת יוון את גוש האירו והשלכותיה, החמרה במשבר החובות של מדינות נוספות באירופה דוגמת ספרד כמו גם פרסום נתונים שליליים של כלכלת ארה"ב אשר מגבירים את החשש מפני האטה בכלכלה המובילה בעולם. גם על ארצנו לא פסחה המגמה השלילית, ולאחרונה התפרסמו נתונים כלכליים המעידים על האטה במשק.

מה בדיוק מתרחש בארץ, באירופה ובארה"ב? איזו תמונה עולה מן הנתונים המתפרסמים חדשות לבקרים? והחשוב מכל- כיצד יש להתנהל בתקופה של אי-וודאות? להלן סקירת המצב הכלכלי בארץ, באירופה ובארה"ב ביתר פירוט וכן שלושה צעדים חשובים למתלבטים בתקופה זו לגבי תיק השקעותיהם.

השוק המקומי

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי הפתיע כאשר נותר ללא שינוי - זאת בניגוד לתחזיות שניבאו עלייה של 0.3%-0.4%. הסיבות העיקריות למדד הנמוך הינן ירידה במחירי האנרגיה וירידה מפתיעה במדד מחירי המזון. מדובר בירידה משמעותית באינפלציה לאחר שמדד חודש אפריל עלה ב-0.9%.

במהלך 12 החודשים האחרונים הסתכמה האינפלציה במשק ב-1.6% בלבד לעומת 2.1% בחודש שעבר לאחר פרסום מדד חודש אפריל. כעת נמצאת האינפלציה מתחת לאמצע יעד בנק ישראל ליציבות המחירים במשק שקבעה הממשלה - 1%-3%. ירידת האינפלציה במשק המצטרפת לשורה של נתונים כלכליים שליליים (דוגמת עלייה בשיעור האבטלה וגרעון בחשבון השוטף של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2012) אינה מבשרת טובות ומעידה על כך שהמשק נמצא בעיצומו של תהליך האטה.

נגיד בנק ישראל צפוי להפחית את הריבית במשק לחודש יולי ב-0.25%, לאחר שנותרה ללא שינוי בששת החודשים האחרונים, לרמה של 2.25%. הנגיד עשוי להמשיך ולהפחית את הריבית במשק גם בהמשך השנה אם יתברר שהמשבר באירופה מחריף.

אירופה

ספרד - לאחר שקיבלה סיוע בסך 100 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי בכדי להציל את מערכת הבנקאות הקורסת שלה, הפכה ספרד למדינה הרביעית שזוכה לסיוע מהאיחוד האירופי - לאחר פורטוגל, אירלנד ויוון. היו לא מעטים שקיוו כי מהלך זה יוביל לרגיעה / התייצבות בשווקים, אולם דווקא לאחר מתן הסיוע מתגבר החשש שהייתה זו אך טיפה בים וכי ספרד תזדקק לסיוע משמעותי נוסף.

איטליה - על-פי הנתונים היבשים בלבד, אשר אינם תמיד עומדים בחפיפה ישירה עם נתוני האמת - איטליה בעלת חוב בסך 2 טריליון אירו והיא עתידה להיות המדינה הבאה שתזדקק לסיוע.

יוון - למרות ניצחון מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" ביוון, המצדדת בהישארותה של יוון בגוש האירו, לא עשה הדבר רושם רב על השווקים היות והמערכת הפוליטית ביוון איננה מן היציבות, בלשון המעטה. בכל מקרה רחוק מצבה של יוון משיפור משמעותי, על אף כל הסיוע שכבר ניתן לה ולמרות תכנית הצנע לפיה אמורה המדינה להתנהל מעתה.

ארה"ב - לאחר פרסום נתוני תעסוקה גרועים במיוחד בסוף השבוע שעבר, פורסמו בסוף השבוע הזה נתונים שליליים נוספים לגבי מצב המשק (מדד הייצור של האמפייר סטייט, מדד הייצור התעשייתי וסנטימנט הצרכנים של מישיגן). נתונים אלו מעידים שכלכלת ארה"ב מתקשה להתאושש וגוברת ההערכה שהנגיד האמריקני ישיק בקרוב תכנית הרחבה כמותית נוספת.

כיצד רצוי להתנהל בתקופה המאופיינת באי-יציבות כה רבה?

האירועים הכלכליים האחרונים בארץ ובעולם מעידים על כך שאנו צפויים לתקופה ארוכה של אי-וודאות בשווקים הפיננסים המלווה בתנודתיות גדולה. דעתי היא כי בתקופה זו מומלץ לנקוט בשלושת הצעדים הבאים:

- יש לנצל את הציפייה להורדת הריבית במשק ולרכוש אג"ח ממשלתיות שקליות וצמודות ארוכות (טווח לפדיון של מעל לחמש שנים) העשויות להניב רווחי הון כתוצאה מהורדת הריבית.

- בשבועות האחרונים התרחב הפער בין תשואות מדדי התל בונד לאג"ח הממשלתיות במח"מ דומה - פער זה עומד כיום על כ-2.85% ויש לנצל זאת להגדלת חשיפה למדדי התל בונד.

- למרות המחירים הזולים של המניות (בנקים בישראל במכפיל הון של 0.6, לדוגמא) לדעתי עדיף שלא להתפתות למחירים אלה ועדיין מוקדם מכדי להגדיל חשיפה למניות.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען.לפרטים נוספים: [email protected]

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חיים 21/06/2012 10:18
    הגב לתגובה זו
    האם העסקה עם האציסון תתבצע לדעתך?
  • 5.
    איציק 20/06/2012 17:33
    הגב לתגובה זו
    אגח ממשלתי בתשואה מאוד נמוכה.בהנחה שאני מחזיק לפדיון האם מומלץ? אלטרטיבה אחרת לחלק הסולידי של התיק?
  • סיון ליימן 20/06/2012 17:54
    הגב לתגובה זו
    מומלץ לרכוש אג"ח ממשלתי ארוך.כמו כן, מומלץ להחזיק בתיק אג"ח של בנקים.
  • 4.
    אגחיסט 20/06/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד מישהו משתלט על חברת האם ומצד שני לפידות תובעים שסנטראל ירכשו את מניות חב' הבת בכ 18 מילליון ש"ח. הזדמנות או התאבדות?
  • סיון ליימן 20/06/2012 17:27
    הגב לתגובה זו
    מצטער, אינני מכיר מספיק את החברה
  • 3.
    מיכה 20/06/2012 12:50
    הגב לתגובה זו
    דיסקונט השקעות? האם הדחייה במיזוג באמת כה אקוטית? תודה
  • סיון ליימן 20/06/2012 14:06
    הגב לתגובה זו
    הדחייה מצטרפת למספר אירועים שליליים בקבוצת אידיבי. השוק אומר את דברו (ירידות חדות) - והמבין יבין...
  • 2.
    20/06/2012 12:34
    הגב לתגובה זו
    תמיד יש בעייה לתרגם את הכתבות לניירות ספציפיים שמתאימים. דבר נוסף הוא שגם השקעה סולידית באגחים יכולה להוביל להפסדים במידה והריבית במשק תעלה, או החדשות באירופה תהיינה חיוביות. אולי עדיף להחזיק מזומן בתקופה שהתשואה ממילא היא אפסית.
  • 1.
    מאמר ברור ויפה! תודה (ל"ת)
    צבי 20/06/2012 10:06
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.